Skip to main content

Op 6 Februari meldt KPN dat mijn tv-ontvanger aan vervanging toe is. Vanaf 19 maart 2024 werkt deze niet meer. Ik volg het advies om die TV-ontvanger om te ruilen. Nu blijkt dat de daar bijbehorende nieuwe afstandsbediening ineens niet meer met Infrarood werkt maar met Bluetooth. Met als gevolg dat mij Sonos soundbar die met mijn oude IR afstandsbediening gewoon bediend kon worden, dat nu niet meer doet. KPN klantenservice gebeld en die bevestigen dit probleem en zeggen aan een oplossing te werken. Ik zou verwachten dat KPN hier proactief aandacht aan besteedt en aangeeft hoe en wanneer ze dit hebben opgelost. Hier moeten veel meer KPN klanten last van hebben/krijgen. 

Hoi Theo, bedankt voor je terugkoppeling. Zou je eens kunnen toelichten welke producten en dan specifiek ook de ontvanger je dan in gebruik hebt? Wat voor een type televisie heb je en maak je bijvoorbeeld ook gebruik van e-arc? 


Hoi Remco. Het gaat om de volgende producten: Ontvanger Arris VIP 5202 met de bijgeleverde afstandsbediening T4HU1826. Philips TV 55POS9002 waarbij de HDMI kabel van de ontvanger is aangesloten op de HDMI ARC MHL poort van de TV. SONOS playbase die met een optische kabel is aangesloten op de optische uitgang van de ontvanger - hiermee laat ik het TV geluid niet via der TV maar via de SONOS playbase lopen hetgeen een superieure geluidskwaliteit geeft.  

KPN heeft haar nieuwe afstandsbediening kennelijk niet meer op IR maar op bluetooth gebaseerd. De SONOS playbase herkent deze nieuwe, op bluetooth gebaseerde, KPN afstandsbediening niet. De ingeleverde KPN afstandsbediening was een IR afstandsbediening en die werd wel herkend door de SONOS playbase. Ik zit nu ineens met het probleem dat ik het volume van de TV via de SONOS playbase, handmatig moet bedienen door iedere keer naar die playbase onder de TV te lopen. 

Een collega van U (Mark Boerema) die ik hierover (op 12 februari) belde gaf onmiddellijk aan dat dit een bekend probleem is waaraan door KPN wordt gewerkt.  Hij suggereerde dat er in maart een oplossing zou moeten zijn. 

Voor mij, en voor iedere KPN klant die afhankelijk is van het IR signaal van de afstandsbediening, is deze oplossing een must.


KPN heeft haar nieuwe afstandsbediening kennelijk niet meer op IR maar op bluetooth gebaseerd. 

De afstandsbediening van jouw oude ZTE ZXV8001 was ook op bluetooth gebaseerd.

Er zijn echter een paar toetsen die ook via IR uitgezonden worden (aan/uit, volume up/down, mute en AV).

Heb je jouw Sonos Soundbar kunnen koppelen aan jouw afstandsbediening. Zie instellingen -> afstandsbediening.


Op welke IR code had je de afstandsbediening van de zte8001 ingesteld? Die van de tv? Doe dat dan met die van de VIP5202 ook. De afstandsbediening werkt qua IR precies hetzelfde als je vorige. Alleen de box zelf wordt via BT bedient. Daar staan TV / Sonos los van. Daarvoor is IR beschikbaar in de afstandsbediening.

Sonos dien je via de app van een ‘ander merk’ IR te voorzien. Sonos zelf heeft geen vaste IR.


Beste wjb en PeterG.  Buitengewoon bedankt voor jullie deskundige advies. De nieuwe afstandsbediening opnieuw geïnstalleerd via het Sonos instellingen menu en het werkt. Nogmaals dank.


Beste wjb en PeterG.  Buitengewoon bedankt voor jullie deskundige advies. De nieuwe afstandsbediening opnieuw geïnstalleerd via het Sonos instellingen menu en het werkt. Nogmaals dank.

Kijk dat zijn goede berichten! Bedankt @wjb en @PeterG