Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe KPN TV+ Box is instabiel, blijft veel laden

  • 8 February 2023
  • 49 reacties
  • 1918 keer bekeken

Gisteren is het nieuwe kastje geïnstalleerd, dat verliep probleemloos. Kastje is via een ethernet kabel aangesloten. Abbo: 1 GB.

Na 00.00 uur wilde ik nog e.e.a. bekijken, maar dat ging niet vanzelf. De ontvanger blijkt heel onstabiel, met de vorige ontvanger had ik geen last van dit soort problemen!

KPN+ gaf aan te starten, met een groen Logo, maar raakte in een loop. Om verder te kunnen moest 220 eraf.

Daarna kwam ik wel in het programma. Een Netflix film gestart, die vervolgens niet laadde, bleef op 0 % staan. Daarna kwam ik niet meer uit Netflix, wat een getob.

Beeldkwaliteit is overigens voortreffelijk op een nieuwe Philips OLED 907, mooi helder en haarscherp. Ook jammer dat teletekst (nog) niet beschikbaar is. Ik hou u op de hoogte van de voortgang en/of meer problemen.

Zojuist, na een pauze van ca. 30 min. Tv en kastje weer opgestart. Krijg weer KPN logo in beeld + opstartproces. Dat ging, in tegenstelling tot gisteravond, wel door, duurde alles bij elkaar wel een paar minuten. E.e.a. is duidelijk nog niet geoptimaliseerd en niet 'klant gereed'.


Gistermiddag, na een 58 minuten durend telefonisch contact met een technisch KPN deskundige, alles gereset. Dat betekent: eerst het glasvezelpunt en het modem van stroom. Vervolgens TV en KPN+ kastje van stroom - 10 min. wachten!

Daarna glasvezelpunt en modem weer voorzien van stroom en tot slot TV en KPN+ kast weer voorzien van stroom. Belangrijk dat bovenvermelde handelingen in de volgorde zoals omschreven worden uitgevoerd.

Na deze actie werkt KPN+ kastje prima, tot op heden. (16.00 uur).


Volgende probleem: Vanavond een videofile verzonden (5.1GB) m.b.v. Google Drive, via email. Tijdens dat proces is de TV verbinding twee keer uitgevallen (mededeling op scherm: geen internet beschikbaar). Daarna nog een keer een 'freeze' van het beeld.

Het lijkt allemaal te maken te hebben met het nieuwe KPN+ kastje, omdat ik in de oude situatie dit soort problemen niet ben tegen gekomen. Mijn echtgenote is ernstig teleurgesteld!


Volgende fout, een opgenomen programma van SBS6 (een zangwedstrijd), werd voor het einde afgebroken. Heb dus niet de uitslag kunnen zien. V.w.b. het vorige kastje, nooit last van gehad! 


Beste @RoekiePers ik herken mij eveneens in dergelijk haperend gedrag van de nieuwe KPN ontvanger. Evenals jij ben ik nu enkele dagen in het bezit van het apparaat. 
Het functioneert nog lang niet stabiel. 
Waar ik tegenaan loop is een hakkelend geluid en beeld, dat zich met enige regelmaat voordoet. Ook ik heb het stappenplan doorlopen met een technische helpdesk medewerker. Zelfs terug naar fabrieksinstellingen en opnieuw software updaten bracht geen resultaat. 
Wat mij in het terugkijken van opnames tegenvalt is dat deze niet in Dolby Surround zijn, maar in PCM geluid worden weergegeven. Het zorgt er ook voor dat de weergave enige db’s luider zijn. Tijdens het terug kijken van een opname bevroor het beeld. en kwam pas weer op gang na een herstart, om vervolgens na een minuut opnieuw te bevriezen. Overigens was deze opname ook bij SBS6.
Ook heb ik nog niet gevonden hoe het kastje na een gewenst aantal uren automatisch op stand-by gaat (dit kan wel met de instelling tv uit), maar de tv ontvanger blijft bij mij aan staan. 
Beeldkwaliteit is inderdaad veel beter als bij de voorganger. 
 

 

 

 


Ook heb ik nog niet gevonden hoe het kastje na een gewenst aantal uren automatisch op stand-by gaat (dit kan wel met de instelling tv uit), maar de tv ontvanger blijft bij mij aan staan. 

Dat is bij mij ook zo. Het kastje blijft gewoon aan. Dat is natuurlijk wel heel leuk voor de kijkcijfers. Op zo'n manier word er dus 24 uur per dag tv gekeken. 

Er is wel een ECO mode. Maar volgens mij is er geen manier zonder ECO mode om gewoon het kastje automatisch na 2 uur niet bedient te zijn uit te schakelen. 


Ook heb ik nog niet gevonden hoe het kastje na een gewenst aantal uren automatisch op stand-by gaat (dit kan wel met de instelling tv uit), maar de tv ontvanger blijft bij mij aan staan. 

Dat is bij mij ook zo. Het kastje blijft gewoon aan. Dat is natuurlijk wel heel leuk voor de kijkcijfers. Op zo'n manier word er dus 24 uur per dag tv gekeken. 

Er is wel een ECO mode. Maar volgens mij is er geen manier zonder ECO mode om gewoon het kastje automatisch na 2 uur niet bedient te zijn uit te schakelen. 

@Nick83 Nadeel van de Eco modus is de lange opstarttijd. Dus zoiets wil ik niet.


@RoekiePers 

Hoe is de DIW7022 verbonden met de Experiabox of Box12 (KPN router modem)? 

 

En Eco modus is mooi, maar als ik zo hier en daar lees, kan je die voorlopig beter niet gebruiken.😉


Bij ondergetekende staat het kastje de gehele dag aan. S'nachts gaat hij uit (handmatig).

Volgende morgen weer aan met een relatief lange opstarttijd.

Beeld en geluid zijn bij mij stabiel, geen regelmatige uitval, zoals ik heb gelezen.


@RoekiePers 

Waarom zet je hem 's nacht volledig uit?

Je bespaart inderdaad wat energie (volksmond stroom), maar veel kastjes vinden het (zoals je ziet) niet leuk.

En de Koelkast, verwarming, etc. zet je toch 's nacht ook niet uit?

En vooral die koelkast, die verbruikt aardig wat.😉


Omdat ik dat m'n hele leven al doe, s'nachts gaat TV van stand-by af en het kastje uit. Gewoon een gewoonte dus.


enorm slecht voor appratuur


Enorm slecht voor apparatuur? Kun je me uitleggen waarom zowel TV als KPN kastje altijd op 'stand-by' moeten blijven?


Mijn toestel blijft al voor de tweede dag hangen in dit beeld, bij de eerste opstart van de dag  Pas nadat ik de stroomstekker er opnieuw in heb gedaan start hij verder op  

 


Heb ik dag 1, s'nachts om 00.45 uur meegemaakt. Inderdaad van 220 af, daarna werkt het weer.

Kreeg vanavond iets nieuws te zien, out of the blue: beeld moet worden ververst, modem moet worden herstart. Terwijl ik daar over zat na te denken, kwam alles weer terug.

Wat wordt het volgende?


Enorm slecht voor apparatuur? Kun je me uitleggen waarom zowel TV als KPN kastje altijd op 'stand-by' moeten blijven?

 

Om te beginnen is de spanning sinds enkele jaren 230 volt in Nederland.

 

Elke keer als je de spanning er weer op zet, heb je een inschakelpuls en dat is 1 van de velen redenen dat apparatuur sneller defect gaan.

En hij moet volledig opstarten, bij de meeste apparatuur verbruik je dan meer energie (volksmond stroom)

 

En wat je al jaren doet, wil niet zeggen dat je dat moet blijven doen.

Bijvoorbeeld je koelkast zet je toch ook niet uit? En die verbruikt echt heel erg veel.

 

Ik heb wel tussen al mijn apparatuur een overspannings beveiliging.😉

 


Off-topic:

Om te beginnen is de spanning sinds enkele jaren 230 volt in Nederland.

Sinds enkele jaren?

230 volt is in 1989 de norm geworden voor de netspanning in Nederland.

De spanning is vervolgens stapje voor stapje verhoogd van 220 volt naar 230 volt.


Enorm slecht voor apparatuur? Kun je me uitleggen waarom zowel TV als KPN kastje altijd op 'stand-by' moeten blijven?

 

Om te beginnen is de spanning sinds enkele jaren 230 volt in Nederland.

 

Elke keer als je de spanning er weer op zet, heb je een inschakelpuls en dat is 1 van de velen redenen dat apparatuur sneller defect gaan.

En hij moet volledig opstarten, bij de meeste apparatuur verbruik je dan meer energie (volksmond stroom)

 

En wat je al jaren doet, wil niet zeggen dat je dat moet blijven doen.

Bijvoorbeeld je koelkast zet je toch ook niet uit? En die verbruikt echt heel erg veel.

 

Ik heb wel tussen al mijn apparatuur een overspannings beveiliging.😉

 

Dank voor uw reply. Ik heb KPN+ kastje aan of uit vandaag nagevraagd bij de technische dienst. 'U kunt het kastje s'nachts gewoon uitzetten, aan laten mag ook, al naar gelang uw eigen wens. Bij elke nacht uit is het niet zo dat het kastje eerder defect raakt. Het verbruik is 1 ½ watt.


volgens mij worden updates vaak ook alleen in de nacht uitgevoerd wat niet kan als je hem uitzet


volgens mij worden updates vaak ook alleen in de nacht uitgevoerd wat niet kan als je hem uitzet

Ik had vorige week net mijn nieuwe TV, toen ik een bericht in beeld kreeg, dat er een update klaar stond, maar dat de TV daarvoor uit moest staan. Precies andersom dus...


volgens mij worden updates vaak ook alleen in de nacht uitgevoerd wat niet kan als je hem uitzet

Ik had vorige week net mijn nieuwe TV, toen ik een bericht in beeld kreeg, dat er een update klaar stond, maar dat de TV daarvoor uit moest staan. Precies andersom dus...

 

Dat is een update van tv zelf.

 

De KPN tv+ decoder moet juist weer aan staan voor updates. Als hij uit staat, installeer hij hem als je hem aanzet en moet je daardoor langer wachten met opstarten.


Nieuw probleem: Netflix wil niet starten, percentage van 0% of oplopend tot 25 % in beeld. Audio gaat hard ruisen, je schrikt je te pletter en kastje start opnieuw op. Vreemd is dat, als je een ander item kiest op Netflix, de film of serie wel werkt. Ik heb dit probleem de afgelopen 2 dagen 3 x meegemaakt.

Via de AB van de TV zelf werkt Netflix (ook onder voorkeuzetoets) zonder problemen.


Enorm slecht voor apparatuur? Kun je me uitleggen waarom zowel TV als KPN kastje altijd op 'stand-by' moeten blijven?

 

Om te beginnen is de spanning sinds enkele jaren 230 volt in Nederland.

 

Elke keer als je de spanning er weer op zet, heb je een inschakelpuls en dat is 1 van de velen redenen dat apparatuur sneller defect gaan.

En hij moet volledig opstarten, bij de meeste apparatuur verbruik je dan meer energie (volksmond stroom)

 

En wat je al jaren doet, wil niet zeggen dat je dat moet blijven doen.

Bijvoorbeeld je koelkast zet je toch ook niet uit? En die verbruikt echt heel erg veel.

 

Ik heb wel tussen al mijn apparatuur een overspannings beveiliging.😉

 

 

Het verbruik is 1 ½ watt.

 

Bij 1,5 watt als je hem s’nachts 8u lang uitzet levert het 730 keer per jaar aan/uitzetten welgeteld €1 besparing per jaar op. Gefeliciteerd!

 

Daar wil je toch helemaal de moeite niet voor nemen incl. het langzaam opstarten. Blij dat ik dat niet aangeleerd heb iig 🤣


Geconstateerd dat niet alles lipsynchroon loopt. Tot op heden betreft het een nieuwe film met Jennifer Lopez en een serie: Hit and Run (beide op Netflix). Het zijn uitzonderingen maar het is zichtbaar ! Bij het vorige KPN kastje was alles wel sync.

Ben bij Ziggo weggegaan omdat ik daar heel lang te maken heb gehad met OOS (Out of Sync) problemen. Was dolblij dat ik, na de overgang naar KPN, geen last meer had van dit hinderlijke probleem. Nu, met het nieuwe KPN+ kastje, blijkt het probleem weer terug te zijn.


@RoekiePers Heel fijn dat je hier je ervaringen deelt! 

De meeste van je ervaringen zijn al bekend bij KPN. 

Handig hiervoor is om Het TV+ update topic in de gaten te houden. Daar wordt ook gedeeld wanneer je een update voor de problemen kunt verwachten. 

Mocht je toch nog andere situaties tegenkomen dan zie ik het hier uiteraard graag terug! 


Reageer