Skip to main content

 

Bij mij is de box nu opeens 100 mbit (is genoeg ik weet het) het gaat om de Sagemcom DIW7022.

Met opstarten zien ik dat hij op 1000 mbit staat maar eenmaal het helemaal opgestart schakelt hij opeens om naar 100 mbit.

Ik ervaar dit op alle 3 de boxen die ik heb.

Dit is sinds de laatste KPN TV+ firmware 0.17.4 & KPN TV+ app 1.97.1

Heb dit getest voor de firmware update nog 1000 mbit.

Na de update alle 3 de boxen gaan naar 100 mbit.

 

kabel getest met MacBook en kabel tester is gewoon goed en werkt ook op 1000 Mbit op de MacBook 

Ook hier is de LAN poort van de TV+ Box na de update van 1Gbps naar 100Mbps omgezet. 🤔

De TV+ Box is op LAN poort 3 van mijn switch aangesloten.

Voor de update staat die poort op 1Gbps…

...terwijl deze na de update terugvalt naar 100Mbps.

 

KPN, wat is de reden om de snelheid van die poort terug te zetten naar 100Mbps?

Ik heb dezelfde switch. Hier ook terug naar 100Mbps.


Hier ook van 1000 naar 100 gegaan op de tv+ na de update.


Net even nagekeken op mijn lijn en inderdaad is het hier ook 100Mbps geworden...


@Paul_ @Erik_  Dit ook onder de aandacht toevallig?


Dit klopt. Per de huidige update is de ethernetpoort softwarematig teruggezet naar 100 Mbit. We hebben navraag uitstaan wat hiervan de reden is. 


Dit klopt. Per de huidige update is de ethernetpoort softwarematig teruggezet naar 100 Mbit. We hebben navraag uitstaan wat hiervan de reden is. 

Maar u weet dus wel dat dit doelbewust softwarematig gebeurt is en geen bug is?


Dit klopt. Per de huidige update is de ethernetpoort softwarematig teruggezet naar 100 Mbit. We hebben navraag uitstaan wat hiervan de reden is. 

Maar u weet dus wel dat dit doelbewust softwarematig gebeurt is en geen bug is?

Ja ze hebben bevestigd dat het software matig is gedaan maar of het bewust is weten ze niet nog wordt uitgezocht.

tot op heden draait alles wel prima alleen met plexserver lokaal niet die kan niet bufferen die geeft aan low speed detected


Hallo Erik_

Ik ben benieuwd of je al een reactie ontvangen hebt op jouw navraag intern.


Ja, ik heb wat meer informatie gekregen.

Wij zagen dat er, met de poort op Gbit, voor sommige klanten ongewenste situaties ontstonden. Daarom is de poort softwarematig op 100 Mbit gezet.  Deze wijziging heeft echter negatieve geen impact op de snelheid en beleving van het tv kijken.

We hebben jullie meldingen over de ervaringen met het gebruik van lokale servers en apps als Plex doorgegeven. Ik verwacht alleen niet dat deze aanpassing teruggedraaid gaat worden.


Wij zagen dat er, met de poort op Gbit, voor sommige klanten ongewenste situaties ontstonden. 

Dan ben ik wel heel nieuwsgierig naar wat voor een ongewenste situaties er dan ontstonden want ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen.


Wij zagen dat er, met de poort op Gbit, voor sommige klanten ongewenste situaties ontstonden. 

Dan ben ik wel heel nieuwsgierig naar wat voor een ongewenste situaties er dan ontstonden want ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen.

Ik ook niet of gebruiken ze gewoon gammele apparatuur


Wij zagen dat er, met de poort op Gbit, voor sommige klanten ongewenste situaties ontstonden. 

Dan ben ik wel heel nieuwsgierig naar wat voor een ongewenste situaties er dan ontstonden want ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen.

Dit zou ik ook wel graag willen weten aangezien ik geen problemen heb ervaren toen de poort op Gbit ingesteld stond. Ik ervaar pas problemen sinds de poort is teruggezet naar 100mbit, waardoor ik geen materiaal van mijn mediaserver meer af kan spelen. Ook heb ik meer last van bufferen in andere streaming apps omdat deze het videosignaal vaak in bursts doorgeven.


Ik ben ook reuze benieuwd, heb de decoder even draadloos gebruikt om te kijken of het technisch goed werkt en daarna meteen weer bekabeld aangesloten en nooit problemen mee.

 


Ook heb ik meer last van bufferen in andere streaming apps omdat deze het videosignaal vaak in bursts doorgeven.

Dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, de bursts zouden eigenlijk rekening moeten houden met de beschikbare bandbreedte. In zo’n situatie zouden die streaming apps eigenlijk wat langere bursts met minder bandbreedte moeten laten zien. Pas als er continue meer dan 100Mbps gevraagd zou worden zou je eigenlijk problemen mogen verwachten. Dan moet je het waarschijnlijk over een (niet ondersteunde) 8K source hebben want 4K uitzendingen met continue meer dan 100Mbps ben ik nog niet tegengekomen. 😉 

 

Laat onverlet dat ik niet zie wat voor een ongewenste situaties zouden kunnen ontstaan bij een 1Gbps LAN poort.


Wij zagen dat er, met de poort op Gbit, voor sommige klanten ongewenste situaties ontstonden. 

Dan ben ik wel heel nieuwsgierig naar wat voor een ongewenste situaties er dan ontstonden want ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen.

Misschien juist die pieken in het verkeer die u liet zien met die plaatjes. Met de poort op 100 mbit worden die ergste pieken afgezwakt en loopt het beter door.


Wij zagen dat er, met de poort op Gbit, voor sommige klanten ongewenste situaties ontstonden. 

Dan ben ik wel heel nieuwsgierig naar wat voor een ongewenste situaties er dan ontstonden want ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen.

Misschien juist die pieken in het verkeer die u liet zien met die plaatjes. Met de poort op 100 mbit worden die ergste pieken afgezwakt en loopt het beter door.

Help … ze zeggen u tegen mij. 😉

Je bedoelt waarschijnlijk dit plaatje.

Dit plaatje is overigens gemaakt bij het terugkijken van een opname en via een 1Gbps LAN poort.

Het zou kunnen zijn dat dergelijke bursts een probleem vormen op het TV platform of de centrale infrastructuur van KPN maar dat zou eigenlijk geen reden mogen zijn om dan maar de snelheid van de LAN poort terug te zetten. Dan zou je immers ook de snelheid van de wifi moeten cappen.

 

Ik zal vanavond eens kijken hoe dit plaatje eruitziet nu de LAN poort op 100Mbps staat.


Dat zou eigenlijk geen probleem mogen zijn, de bursts zouden eigenlijk rekening moeten houden met de beschikbare bandbreedte. In zo’n situatie zouden die streaming apps eigenlijk wat langere bursts met minder bandbreedte moeten laten zien. Pas als er continue meer dan 100Mbps gevraagd zou worden zou je eigenlijk problemen mogen verwachten. Dan moet je het waarschijnlijk over een (niet ondersteunde) 8K source hebben want 4K uitzendingen met continue meer dan 100Mbps ben ik nog niet tegengekomen. 😉

Het is ook niet echt een probleem, het is zo dat bijvoorbeeld YouTube video's (1080p en 4K) een paar seconden extra nodig hebben om te starten of te hervatten na een advertentie. Het is niet zo dat de video ook daadwerkelijk onderbroken wordt. Niet erg, maar wel merkbaar. Het gewoon markant dat het is ontstaan door de oplossing op een probleem dat voor mij (en, zo te lezen, meerdere mensen hier) nooit aanwezig is geweest.

8K begin ik niet aan, zie ik het nut niet van in en is vragen om problemen zulke simpele hardware. 😁


8K begin ik niet aan, zie ik het nut niet van in en is vragen om problemen zulke simpele hardware.

Zelfs 4K is theoretisch zinloos @RobertSlomp , want er is nog geen enkele reguliere uitzending in 4K bij de publieke en commerciële omroepen in NL.

 


8K begin ik niet aan, zie ik het nut niet van in en is vragen om problemen zulke simpele hardware.

Zelfs 4K is theoretisch zinloos @RobertSlomp , want er is nog geen enkele reguliere uitzending in 4K bij de publieke en commerciële omroepen in NL.

 

Dat ben ik niet met u eens @JanD , er is genoeg 4K content beschikbaar via de streaming services (incl. mijn eigen mediaserver). En aangezien de TV+ wordt aangeboden als streamingbox is het toch wel degelijk nuttig om daar de juiste hardware voor te hebben.


Hallo @RobertSlomp , dat is goed, maar wij kijken nog ouderwets gewoon tv en streamen niets en dan is er in NL dus niets in 4K dat door de omroepen wordt aangeboden voor de lineaire tv kijker zoals men dat noemt.

 


Waarom niet zou instelbaar maken standaard op 100mbit en zelf op 1000mbit kunnen zetten is alle problemen opgelost, lijkt mij dus even firma aanpassen en we zijn allemaal blij. 


Waarom niet zou instelbaar maken standaard op 100mbit en zelf op 1000mbit kunnen zetten is alle problemen opgelost, lijkt mij dus even firma aanpassen en we zijn allemaal blij. 

Heeft totaal geen voordelen om de LAN-ingang van de DIW7022 weer op 1GB te zetten, de decoder gebruikt nu ook maar een fractie van de 100MB in vol bedrijf.

 


Waarom niet zo instelbaar maken standaard op 100mbit en zelf op 1000mbit kunnen zetten is alle problemen opgelost, lijkt mij dus even firma aanpassen en we zijn allemaal blij. 

Heeft totaal geen voordelen om de LAN-ingang van de DIW7022 weer op 1GB te zetten, de decoder gebruikt nu ook maar een fractie van de 100MB in vol bedrijf.

 

Dat denk jij ik gebruik hem ook voor andere dingen en daar kan ik de snelheid wel gebruiken jij weet ook niet wat andere er mee doen, ik kan wel zeggen dat ik hem pas had het allemaal beter liep heb niet ook nog wel dat de zenders even blijven staan en dat had ik niet.


Ben btw wel benieuwd of de box draadloos via 5ghz te koppelen is, want dan zal je in theorie meer dan 100mb moeten kunnen krijgen, tenzij dit ook “begrensd” is.


Ben btw wel benieuwd of de box draadloos via 5ghz te koppelen is, want dan zal je in theorie meer dan 100mb moeten kunnen krijgen, tenzij dit ook “begrensd” is.

Hallo @CharleyR de doorvoersnelheid wordt dan slechts begrensd door de capaciteit van de wifi. Het systeem kan tot en met wifi 6 aan.

 


Reageer