Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe ontvanger, splitters doen het ineens niet meer?

• July 16, 2026
  • 12 reacties
  • 114 keer bekeken

Ik kreeg een nieuwe ontvanger, deze aangesloten zoals de oude op mijn HDMI splitter zodat ik op 2 TVs kan kijken (noodzaak, niet luxe). En dat werkt niet. Ik heb een ware stoel dans gedaan met kabels, alles steeds herstart maar niks helpt. Alle lampjes op de splitter geven aan dat hij prima werkt

Voor de laptop heb dezelfde setup, via een splitter naar beide TVs en dat werkt nog steeds. Dus de splitters nog geswitcht maar nog steeds niet. Het ligt dus duidelijk aan de nieuwe ontvanger.

Verdere bevestiging: de oude ontvanger weer aangesloten en meteen op beide TVs te zien! 

Dus wil die weer gebruiken maar helaas is die geblokkeerd en dat kan niet teruggedraaid worden. Nu zegt KPN dat omdat het om splitters gaat, zij daar niet bij kunnen helpen. Dat vind ik bijzonder (ik hou het netjes) want het ligt overduidelijk aan de ontvanger en niet aan mijn splitters!

Wat kan ik doen? Ik werd naar forum verwezen dus hopelijk hebben jullie wel een idee. 

Sorry voor het lange verhaal maar dacht beter om meteen alle info er in te zetten

Beste antwoord door Wartywolfs

Vermoedelijk ondersteunt jouw splitter niet de hogere HDMI 2.1 / HDCP 2.3 versie die de nieuwe tv ontvanger gebruikt (bron).
Ik zie in jouw link bij de specificaties “Output video: HDMI 1.4b + HDCP 1.4” staan, helaas is ie wat vaag wat betreft Input specificatie.

12 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Hallo ​@Wen75 , gote kans dat jouw switches geen IGMP-snooping ondersteunen.

Lees onderstaan topic even goed door en vervang je switch(es) tussen de ontvanger en de Experiabox voor modellen die dat wel ondersteunen:

Voorbeeld van switch die het wel ondersteunt:

https://www.routershop.nl/p/tp-link-tl-sg108-gigabit-switch-8-poorten-32744

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Dank je voor je snelle antwoord! Fijn dat ik het begrijp maar ben er niet blij mee... Ik moet iets nieuws gaan kopen omdat ik een ontvanger kreeg die ik niet wil om een probleem op te lossen die niet eens is opgelost (en voorlopig zonder TV zit...).

Ik heb even gekeken naar de link voor nieuwe maar dat zijn allemaal grote dingen, ze zijn er ook in kleiner (2 poorten) neem ik aan? Hoef geen link hoor, just checking voordat ik ga zoeken 

En kan ik dit verwachten bij de meeste providers, weet je dat? Dat IGPM snooping?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Hallo ​@Wen75 , IGMP snooping wordt gebruikt om multicast-verkeer naar de juiste ontvanger te krijgen, zonder de rest van het netwerk te belasten. Dat is niet zozeer provider gebonden.

De switches zijn ook wel in 5-poort variant te krijgen. Of er ook 2-poorts switches bestaan weet ik eerlijk gezegd niet: dan heb je genoeg aan een koppelstukje zou ik denken.

Voordat je je in de kosten stort: kan je eens checken of de ontvangers het uberhaupt doen als ze rechtstreeks op de Experiaboxen zijn aangesloten, dus zonder tussen-apparatuur? (En wellicht op een specifieke LAN-poort, ik weet niet hoe dat bij de Experiabox werkt)

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • July 16, 2026

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 16, 2026

Die zocht ik, maar kon de URL niet vinden 🙈

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Hallo ​@Wen75 , IGMP snooping wordt gebruikt om multicast-verkeer naar de juiste ontvanger te krijgen, zonder de rest van het netwerk te belasten. Dat is niet zozeer provider gebonden.

De switches zijn ook wel in 5-poort variant te krijgen. Of er ook 2-poorts switches bestaan weet ik eerlijk gezegd niet: dan heb je genoeg aan een koppelstukje zou ik denken.

Voordat je je in de kosten stort: kan je eens checken of de ontvangers het uberhaupt doen als ze rechtstreeks op de Experiaboxen zijn aangesloten, dus zonder tussen-apparatuur? (En wellicht op een specifieke LAN-poort, ik weet niet hoe dat bij de Experiabox werkt)

Ik heb nu 2 poorten. Maar... Ik heb een HDMI splitter, niet poorten splitter. Sorry, had ik duidelijker moeten omschrijven... 

Deze heb ik, heel klein dus 

https://www.bol.com/nl/nl/p/relaatable-hdmi-splitter-2-poorts-hdmi-splitter-1-ingang-2-uitgangen-4k-resolutie-relaatable/9300000019194527/?cid=1784207042530-6839698125325

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Ik had moeten specificeren, sorry. Ik heb HDMI splitters, niet poorten. Zal mijn text ook even aanpassen

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 16, 2026

Vermoedelijk ondersteunt jouw splitter niet de hogere HDMI 2.1 / HDCP 2.3 versie die de nieuwe tv ontvanger gebruikt (bron).
Ik zie in jouw link bij de specificaties “Output video: HDMI 1.4b + HDCP 1.4” staan, helaas is ie wat vaag wat betreft Input specificatie.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Dank je! Ik heb het met geleverde kabel gedaan, met verschillende van mij, niks werkt. 

Ik zag in instellingen van kastje dat ik kon kiezen tussen Multicast en Unicast dus dat gezet op Unicast maar dat maakt ook geen verschil. Ik zit nu zonder TV en dat is echt vervelend...

Misschien kun/wil je deze vraag ook nog beantwoorden, zal ik dit bij andere providers ook krijgen? Dat mijn splitters eigenlijk gewoon niet meer toereikend zijn? Dan moet ik zoeken naar andere HDMI splitters, poorten is geen optie ivm hoe het hier is geïnstalleerd. Dus wordt beetje zoektocht wat dan wel zou werken icm ontvangers

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 16, 2026

Sorry, zie dat ik je vraag ook niet heb beantwoord... Ja, rechtstreeks van ontvanger naar de eerste TV werkt

En ik zag in instellingen dat ik het kon omzetten van Multicast naar Unicast en heb dat gedaan maar maakte ook geen verschil. Misschien omdat ik HDMI splitters en niet met poorten?

Ik ben inmiddels ook aan het kijken naar misschien overstappen maar zal misschien hetzelfde probleem tegenkom bij andere providers. Dus kan beter kijken naar een geschikte HDMI splitter denk ik (poorten is geen optie ivm hoe hier is geïnstalleerd) 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Wen75 en welkom bij de KPN Community. Wat super om te zien dat je hier al zoveel reacties en tips hebt gekregen. 😄 Zelfs aanraders voor andere apparatuur. Dank voor het helpen allemaal!

Ik vermoed dat je bij andere providers tegen hetzelfde aanloopt, al ben ik niet erg thuis in wat hun vereisten precies zijn. 
Hopelijk is het met een andere HDMI splitter snel opgelost en loopt het niet teveel in de kosten op. Ik hoop dat je snel weer TV kunt kijken!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 19, 2026

Overstappen zal geen oplossing bieden. Die hoge anti kopieer eisen hebben ze allemaal. 

Heb je met de splitter twee tv's tegelijkertijd aan?

Maar waarom niet voor elke tv een eigen ontvanger? Kunnen ze ook nog eens verschillende programma's tegelijk aan hebben. (Als op twee ontvangers hetzelfde aanstaat zal er wel een klein tijdsverschil zijn)

Je kunt tot 6 ontvangers huren. 

En er is ook nog de smart-tv app voor een... smart-tv. Dan betaal je geen € 6 huur per maand per extra ontvanger. 

Zoals je gemerkt hebt werkt het via een laptop wel. Daar zit geen hdcp 2.3 kopieer beveiliging op de hdmi. 

Multicast en unicast heeft niks met de beveiliging van doen. 

Ik heb wel hdcp 2.3 geschikte splitters gevonden. Maar dat is nog geen garantie dat het werkt. En ze zijn veel duurder (6×) dan hdcp 2.1 splitters. De ontvanger checkt ook wat voor type scherm is aangesloten. En als ie dan 2 'ziet' stopt ie er ook mee.