Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe TV+ ontvanger heeft alleen optische uitgang, hoe sluit ik mijn audio installatie nu aan?

• January 21, 2026
  • 7 reacties
  • 112 keer bekeken

Nieuwe decoder ontvangen voor tv+ werkt verder goed.Vraag mij wel af hoe KPN nu denkt dat ik met met mijn audio installatie die geen optical ingang heeft hoe ik dan verbinding kan maken?? De nieuwe decoder heeft geen audio out meer. Ik vind dit echt een hele grote misser en erg jammer. Heb nu een optical adapter gevonden naar een jack plug voor mijn audio. Toch weer 40€ uitgeven ekstra. En weer een adapter die een stekker nodig is. Gemiste kans terleurstellend. Ben ik ouderwets denk dat ik niet de enige gebruiker ben dit hier tegen aan loopt. Had we dan een interface bijgedaan als een klant dit nodig is.

Beste antwoord door PeterG

De optical -》 analoog omvormer van kpn haalt z'n voeding uit de usb van de ontvanger. Die omvormer zit dus niet in de stekkerdoos.

Gelukkig heeft kpn nog een audio aansluiting. Het boxje van Ziggo heeft alleen hdmi.

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 21, 2026

De optical -》 analoog omvormer van kpn haalt z'n voeding uit de usb van de ontvanger. Die omvormer zit dus niet in de stekkerdoos.

Gelukkig heeft kpn nog een audio aansluiting. Het boxje van Ziggo heeft alleen hdmi.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

De oude decoder van kpn had hdmi,optical en een jack 3,5 mm audio uitgang.

Trouwens de nieuwe tv+ decoder is niet uniek in zijn ontwerp ik had 25 jaar geleden een wdm mediaplayer die had precies zelfde moderne uitvoering haha.

Hdmi is ook te splitten naar een tv en audio uitgang kwam ik achter.

Het is mij gelukt via de optical deze splitten voor de soundbar en dan een optical naar audio tulp.

Vind het echt een tegenvaller van kpn dat je je produkt wijzigd prima maar dat er niet aan de vorige audio aansluiting wordt gedacht. Gewoon iets laten vervallen,produkt opdringen en zoek het maar uit.

Lekker klantgericht maar dit is tegenwoordig het nieuwe normaal helaas.

1 x LiNKFOR 192kHz DAC Converter Digitaal naar Analoge Converter Digitale Optische SPDIF Toslink naar Analoge Stereo Audio RCA L/R Audio Adapter met Optische Kabel voor HDTV Blu Ray DVD Amps TV Box Game

1 x Toslink Digital Optical Splitter Adapter Kabel 1 in 2 Out, SPDIF audiokabel 1 stekker ingang 2 bus digitale Fiber Optic Audio SPDIF Splitter Audiokabel uitbreiding voor tv, dvd-speler, versterker

Let wel op het is een toshlink optical van toshiba. Er is ook nog een andere uitvoering van optical die niet past.

Net geïnstalleerd werkt perfekt wel 45€ kosten. Zal de nota naar de CEO van KPN sturen ,betaal al genoeg :)

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 23, 2026

Beste ​@meel65 50 jaar geleden hadden mijn radio, platenspeler en bandrecorder zogenaamde DIN-pluggen, zie voorbeeld.

Ik hoop niet dat je het ook gek vindt dat deze niet meer bestaan.😎

Voorbeeld DIN-plug

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

Die bestaat nog hoor is nog te krijgen gebruik ik voor mijn bandrecorder ook voor midi van keybords ik denk dat jij alleen nog met een smartphone kunt dealen. Veel suc6 met grappig zijn.Zijn ook andere sites voor zoals de leukste thuis.Ipv serieus oplossingericht zijn op een forum.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 23, 2026

Beste ​@meel65 het is natuurlijk prima dat jij nog DIN-gerelateerde spullen gebruikt, maar de tech-bedrijven gaan en moeten met hun tijd meegaan en ook kostenbesparend werken.

Neem een voorbeeld aan tv's, de SCART-aansluiting is reeds lang verdwenen.

Zelf kocht ik pas een nieuwe tv , daar zitten alleen nog HDMI- en S/PDIF-aansluitingen op, daar zijn ook al de wit/rood/geel TULP-aansluitingen verdwenen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 23, 2026

Vind het echt een tegenvaller van kpn dat je je produkt wijzigd prima maar dat er niet aan de vorige audio aansluiting wordt gedacht. Gewoon iets laten vervallen,produkt opdringen en zoek het maar uit.

Kpn is afhankelijk van wat de fabrikanten bieden. Verder worden de kastjes steeds kleiner. Die van Ziggo (Next Mini) is zo klein dat je die niet eens zo op een versterker kunt aansluiten. Daar zit alleen HDMI op. Moet je weer zelf een HDMI --> HDMI + optical extractor kopen. 

Dat er geen analoge audio uitgang meer opzitten ligt dus aan de ruimte. Ook is er internet die benodigde elektronica niet nodig.

Optical bestaat al heel lang. Mijn versterker uit 2009 heeft 't al.

H.Schouenberg
Deelnemer

Het audio signaal van een moderne TV aansluiten op een oude muziek installatie , kan via een digitaal naar analoog audio converter, b.v. type Qost: te bestellen via de bekende "Bol", deze is inclusief met een optische kabel. Werkt bij mij prima, voor weinig geld.