Skip to main content
Vraag

Nieuwe TV+ ontvanger heeft geen informatiescherm meer aan de voorkant

• April 1, 2026
  • 8 reacties
  • 125 keer bekeken

Heb nu een paar weken het nieuwste type, maar ben er niet happy mee. Je ziet niet of hij aan/uit staat  je ziet niet op welke zender hij staat  in uitstand is er geen klok.

Hij "ontvangt" goed, maar de service is een heel stuk minder helaas, dus ik hoop van hsrte dat het volgende type weer meer service geeft.

8 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 1, 2026

Dat is de trend van de laatste jaren. De kastjes (ontvangers) worden steeds kleiner en met steeds minder service aan de buitenkant. Ben bang dat de meer uitgebreide ontvangers niet meer gaan terugkomen. Tegenwoordig kun je alles regelen en terugvinden in de menu’s van de ontvangers. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 1, 2026

Heb nu een paar weken het nieuwste type, maar ben er niet happy mee. Je ziet niet of hij aan/uit staat 

Tip: zet je tv aan 😉. Enne: lampje groen = aan; rood = stand-by. 

je ziet niet op welke zender hij staat 

Tip: zet je tv aan 😁

in uitstand is er geen klok.

Kpn levert sinds 2019 al aan nieuwe klanten een ontvanger zonder display. Nadeel van die klok was ook: juist tijdens tv kijken zag je 'm niet. De huidige ontvangers zijn alleen door het ontbreken hiervan veel zuiniger in stand-by!

Andere providers hebben al veel langer geen display meer op hun ontvangers. 

Zelf had ik bij m'n Arris al jaren ingesteld dat de display uit was in stand-by. 

Tip: kijk op de klok náást je tv. Je smartphone (altijd spatgelijk!), je horloge, etc. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 2, 2026

De laatste 3 ontvangers van KPN hebben geen Display.

Geld ook voor de ontvangers van Ziggo, etc.

En je kan wel zien of hij aan staat, de knop boven op het kastje is rood bij uit en groen bij aan.

Bij de Sagemcom DIW7022 gaat er ook aan de voorkant een groen LED'je branden als hij aanstaat.

Persoonlijk heb ik de klok ook bij de “oudere” KPN tv ontvangers nooit gebruikt.

Daar hebben wij een voor een klok aan de muur, een horloge en een klok op de mobiel en tablet.

En de Sagemcom DIW7022 werkt de ab op Bluetooth, daarom hebben wij hem in de kast staat. (dus zien we hem zelfs helemaal niet.😉

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Nieuwste type tv-ontvanger, welkom op de community. De huidige ontvangers hebben inderdaad geen display meer op het apparaat. Het lampje geeft de status aan zoals de anderen al noemen, daarmee kan je zien of de ontvanger aan of uit staat.

Meer over de TV+ Box en de specificaties daarvan kan je in onze Kennisbank lezen: 

Of een volgend type wel een display heeft weet ik niet, op dit moment is naast de TV+ Box een Soundbox welke ook geen display heeft. Er is niets bekend over toekomstige ontvangers op dit punt.

Dank voor al jullie meldingen.

Wat het aan/uit lampje betreft in resp. groen/rood: ben kleurenblind dus zie geen verschil.

Op mijn oude ontvanger zat nog de klok en als je die zag, stond hij stand-by en bij aan het zendernummer.

Daarnaast snap ik achteruitgang van de info-service niet, want hij " weet" toch welke zender actief is en hoe laat het is, de oude wist het ook.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 3, 2026

Zonder segmenten display kan de box veel kleiner. En is ook zuiniger want zowel de display als de elektronica daarvoor is niet meer nodig.

Door je tv even aan te zetten kun je ook zien of hij aan of uit is. Met kleurblindheid is het niet anders. 

Ook zijn er geen fabrikanten meer die een box met display maken. Arris is er 2019 mee gestopt. Alle boxen met display nog in gebruik zijn van bouwjaar 2018 of ouder.

De huidige bij kpn is van het Franse Sagemcom. 

KPN zou het kunnen zien of ie aan of uit staat door het uitzetten van het rode ledje, indien mogelijk. 

Mijn eigen Nokia streamingbox 8000 heeft alleen een groen 'aan' ledje. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 4, 2026

En ook bij de andere providers (ook Ziggo) is de ontvanger veel kleiner geworden.

Ook die hebben geen display.

Bij ons staat hij in de kast, dus we zien hem helemaalniet.

Dus ook niet of het lampje aan of uit is.

Dus ook al zijn wij niet kleurenblind, wij zien hem helemaal niet.😉

En hij staat bij heel veel anderen ook in de kast.

Achteruitgang?

Nee het is juist vooruitgang.

Het verbruikt minder energie en dat is toch belangrijk (lijkt mij zo)

Als je CEC op de tv en op de DIW7022 aan hebt staan, kan je hem aan of uit zetten met de KPN toets rechtsboven op de KPN ab. 

Beide gaan dan aan of uit.

Jasper van KPN
Moderator

Ik kan me voorstellen dat het lampje dan minder goed te onderscheiden is ​@Nieuwste type tv-ontvanger. Als je de tv aanzet zal je de status van de ontvanger dan ook kunnen zien zoals de anderen al noemen. HDMI-CEC is, als jouw tv het ondersteund, een goede optie. Dan gaan jouw tv en tv-ontvanger samen aan of uit. Als de een uitstaat, zal de ander ook uitstaan.

Ik denk zelf dat het niet gaat veranderen met een volgende ontvanger. Je ziet het met alle apparatuur, niet alleen tv-ontvangers, dat het steeds compacter wordt. Tv's worden wel groter, maar alles achter het scherm wordt steeds dunner.