Skip to main content

Vandaag wilde ik mijn glasvezelaansluiring in orde maken. Toen ik de nieuwe tv-ontvanger bekeek viel me op dat er geen audio aangesloten kan worden via een mini-jack. Dat was tot nu toe met mijn oude tv-ontvanger wel mogelijk. Wij maken er graag gebruik van en luisteren op die manier radio via onze goede geluidsinstallatie. Deze zou met de nieuwe tv-ontvanger niet meer te gebruiken zijn.

Ik kreeg het telefonische advies van een behulpzame KPN-medewerkster dat ik beter de oude tv-ontvanger kan blijven gebruiken. Dat doe ik voorlopig dus.

Wel wil ik erop aandringen om snel een wat uitgebreider model ter beschikking te stellen. Hier op het forum zie ik dat daar veel mensen mee geholpen zouden zijn. Ik hoor graag of dat ook gaat gebeuren. 

Hoi. Heeft je audio set geen optische ingang? (Optical) Gebruik dan deze adapter om het toch analoog aan te kunnen sluiten. 

Optical omvormer naar jack en tulp

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

 


Dank voor je snelle reactie, Peter. Ik neem dit in overweging. Wel blijf ik voorlopig waarschijnlijk mijn oude tv-ontvanger gebruiken, omdat die stabiel is.


Je zult binnenkort (zo'n 2 weken) een retour verzoek voor de oude krijgen. Deze zal rond die tijd ook niet meer werken. 

Ik doe alles met de TV+ DIW7022. 


Medewerkster heeft aangetekend dat ik de oude blijf gebruiken. Ik wacht het rustig af.


Vandaag wilde ik mijn glasvezelaansluiring in orde maken. Toen ik de nieuwe tv-ontvanger bekeek viel me op dat er geen audio aangesloten kan worden via een mini-jack. Dat was tot nu toe met mijn oude tv-ontvanger wel mogelijk. Wij maken er graag gebruik van en luisteren op die manier radio via onze goede geluidsinstallatie. Deze zou met de nieuwe tv-ontvanger niet meer te gebruiken zijn.

Ik kreeg het telefonische advies van een behulpzame KPN-medewerkster dat ik beter de oude tv-ontvanger kan blijven gebruiken. Dat doe ik voorlopig dus.

Wel wil ik erop aandringen om snel een wat uitgebreider model ter beschikking te stellen. Hier op het forum zie ik dat daar veel mensen mee geholpen zouden zijn. Ik hoor graag of dat ook gaat gebeuren. 

Hoi @HaJee . In antwoord op je vraag of er ooit nog een model komt met een jack aansluiting.  Ik schat de kans héél erg klein in.  Dat heeft met vraag en aanbod te maken.  De meeste moderne audio apparatuur gaat tegenwoordig via HDMI/optisch.  Ik denk dat zo'n omvormer voor jou de beste oplossing is. 


Er gaat echt geen ontvanger meer komen met een analoge mini jack aansluiting. (en ook niet met scart 😉). 

Een beetje audiosysteem was 15 jaar geleden al voorzien van 1 of 2 optische aansluitingen. 

Elke soundbar heeft er ook een. 

Een provider als T-mobile levert er altijd al een met alleen optisch. Ziggo heeft zelfs helemaal geen audio aansluiting meer. Voor mij de reden daar niet terug te keren. Sinds 1 mei 2009 ben ik daar al weg.

👉 Koop de digitaal naar analoog convertor. Dan heb je de aansluiting weer terug 🙂 en zelfs ook de rode en witte rca aansluiting. Bij elk apparaat met alleen optische uitgang 👍.


Twee maal gebeld met de helpdesk KPN vanwege het ontbreken van een jack uitgang op de nieuwe TV ontvanger. Ik moest maar kijken of ik dat via de optische aansluiting kon regelen KPN heeft hier niets voor want iedereen gebruikt de TV voo radio ontvangst… (Milieu technisch natuurlijk zeer ongewenst). . Ik besloot voor de radio het oude kastje weer te installeren. Omdat ik de oude ontvanger al even had losgekoppeld lukt het niet meer om dit weer in gebruik te nemen. Dat kon ook volgens de helpdesk niet meer. Googelde nog even en kwam op dit forum uit en dan blijkt dat nota bene de KPN hiervoor een oplossing verkoopt. ( https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/  ). Zou de KPN overigens wel sieren dit op verzoek gratis ter beschikking te stellen. Per slot van rekening zit ik niet op een nieuwe  ontvanger te wachten terwijl de oude nog prima functioneerde.


Zo'n zogenaamde DAC is inderdaad de ideale oplossing als jouw audioset geen optisch digitale ingang heeft @Jan Th .

Het is jouw keus om op deze wijze radio te luisteren, doe ik trouwens zelf ook, daarom heeft KPN daar een goede oplossing voor, maar gratis beschikbaar stellen is natuurlijk niet aan de orde want je bent niet verplicht om het op deze manier op te lossen, je kunt ook gewoon via de tv radio luisteren. Er zijn ook draadloze oplossingen via Bluetooth, dan heb je helemaal geen kabels meer nodig.


Heb de converter gekocht, Maar regelmatig valt het geluid weg. TV ontvanger uit en aan dan werkt het weer even. soms na 15 minuten weer hetzelfde probleem. soms gaat het het een hele dag goed. Heb TV ontvanger gewisseld. Blijft hetzelfde. Optisch uitgang van TV  aan omvormer gekoppeld. Hetzelfde probleem. Vreemd vind ik dat het soms goed gaat en soms moet ik de TV plus ontvanger wel 5x per uit uitzetten er weer aanzetten. Zijn er meer mensen mensen met dit probleem ????

 


Hoi @Djaco 

Heb je het geluid van de 7022 al op PCM stereo gezet? Dan zou het wel moeten blijven werken. 

Als het na 15 minuten uitvalt wat is er dan op het tv scherm te zien? De screensaver met dia's?


Hallo Peter. Dank voor je snelle reactie. TV staat uit. Heb de optische kabel vanuit de 7022 aangesloten op de omvomver. Bedankt vvor de tip en ga dit uit proberen. Laat je weten of het werkt. Groetjes Djaco


Dat de TV uit staat begrijp ik. Maar zet 'm eens aan als 15 minuten na inschakelen van de decoder het geluid wegvalt. Als dan de KPN screensaver, met afbeeldingen uit het Rijks Museum, aan staat kan je dat oplossen door in te stellen dat de decoder met de “laatst gebruikte” zender aan gaat. En niet op het startscherm, want dan komt de screensaver er overheen.

Onder tandwiel menu -menu weergave - Opstartscherm


OK. Zal dit ook checken.


Hallo Peter

Beide oplossingen bieden geen soelaas.

Werkte een dag goed, daarna weer telkens uitval van het geluid.

Ga de omvormer terug sturen, en een andere oplossing vinden.

Wellicht een versterker kopen met optische ingang.

Nogmaals bedankt 


Valt het geluid na 'precies’ 15 minuten uit met radio luisteren?


Nee. Dit was om aan te geven dat het soms niet gebeurt en soms al na korte tijd. soms 15 en soms na 30 minuten. Soms gaat het ook hele dagen goed. Dat is het vervelende met dit probleem.


Raar hoor. De omvormer die bij kpn zelf te krijgen is zou gewoon moeten werken. Mits… de geluidsuitvoer van de 7022 op PCM stereo staat.

Zit de optische plug voldoende in de 7022? Dat schijnt met de bij de omvormer geleverde optische kabel wat lastig te gaan (stekker grootte). Dan beter ander optisch kabeltje kopen.


Zal de kabel opnieuw aansluiten.

Houd je op de hoogte.


Is de DAC ook elders te koop voor veel minder?


Al eens gegoogled? 😉

Op

Audio omvormer digitaal naar analoog 

 


Reageer