Skip to main content
Vraag

Om de twee weken haperend beeld bij terugkijken op TV+ Box, herstarten werkt tijdelijk

• November 18, 2025
  • 6 reacties
  • 116 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik heb een probleem met TV kijken.

Alles werkt prima, maar op een gegeven moment begint het beeld bij het terugkijken van programmas (en wellicht ook live kijken, maar niet zeker), te haperen, elke 30 sec of minuut.

Dan haal ik de stroom van het kastje eraf, en na even wachten er weer op, en alles werkt weer, maar een week of 2 weken later gebeurt weer precies hetzelfde, tot ik weer herstart.

Ik heb al via de KPN website het kastje laten 'resetten', heb dit ook meermaals handmatig gedaan, ook mijn modem meermaals herstart of gerest.

Dit is al maanden zo, ik heb het abonnement al langer, weet niet precies wanneer dit begonnen is, het kan ook al 6mnd+ zijn.

Ik heb een bericht gestuurd via het contactformulier op deze site, waarop ik een heel gezellige 'dan moet je maar met kabel aansluiten' krijg, en geen optie om terug te mailen. Wellicht dat dit contactformulier ergens anders bedoelt voor is dan technische problemen, maar dan had ik dát graag vernomen in de reactie. Dit vond ik namelijk wel een heel slechte reactie.

Met kabel aansluiten wens ik niet, het product werd ook aangeboden als draadloos, en dan later te horen krijgen dat je maar een kabel moet gebruiken vind ik erg ongepast.

Ik heb gezocht naar topics die dit probleem al bespreken, echter merk ik dat elk probleem meestal net even iets anders is dan het ander, vandaar een nieuw topic.

Het kastje dat ik heb staat aan de voorkant DIW7022.

Ik prefereer contact via de email of dit forum.

Groet.

6 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 18, 2025

Het probleem van deze tijd is dat iedereen denkt dat alles zomaar draadloos kan. Dat kan vaak ook wel maar dan zal er wel een goede opstelling zijn van wifipunt ten opzichte van de ontvanger. Met een modem in de meterkast en de tv in de woonkamer gaat het vaak niet lukken. Gewoon omdat een wifisignaal beperkingen heeft. Met een deur en of muur ertussen ben je als snel 50% van het bereik kwijt. Kan je iets meer vertellen over de situatie bij jou?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Dank Joep,

Het modem in de meterkast staat fysiek gezien nog geen 3 meter van de KPN box.

Wel een deur/wand ertussen.

Echter vermoed ik, aangezien het haperen na een week tot 2 weken begint en vanaf dat punt niet vanzelf ophoudt, en het er daarvoor dus wel foutloos doet, er iets anders aan de hand is.

Edit: 

Dit DIW7022 zwarte kastje heeft de specificaties:

Werkgeheugen (RAM): 3 GB

Opslaggeheugen (Intern Flash): 16 GB

Ik vermoed dat 1 van deze 2 geheugens op een bepaald moment 'dichtslipt', en dat een herstart/stekker opnieuw erin, dit 'verfrist'.

Zelfde als een PC die de HDD als virtueel RAM gebruikt, de HDD vol kan raken, en na een herstart dit opgelost is, tot het weer vol is.

Graag hoor ik meer over of deze haperproblemen, wat schijnbaar veel voorkomt, onderzocht of verklaart is door KPN / fabrikant van het kastje, en of er een permanente oplossing voor is, of dat iedereen het risico loopt op een dergelijk onoplosbaar probleem.

Edit 2:

Na wat verder onderzoek, zie ik dat ik nog iets kan proberen.

Namelijk altijd de KPN box na gebruik op stand by te zetten. Blijkbaar gebruikt of hoort de box die tijd te gebruiken voor onderhoud zoals het RAM opschonen.

En blijkbaar is dit RAM gebruik ook inderdaad vaak de oorzaak voor haperingen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 19, 2025

Welk type modem heb je? Heb je misschien een omvormer van zonnepanelen in het netwerk en/of gebruik je draadloze verbindingssets.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 20, 2025

Hi ​@Ted456, welkom allereerst bij onze community. 

Fijn om te zien dat Joep je op weg heeft geholpen, zou je zijn laatste vragen ook willen beantwoorden? 

Ik lees verder dat dit wel werkt wanneer je de ontvagner in stand-by modus zet als je de ontvanger niet gebruikt. Deed je dit voorheen niet? Dus liet je de ontvanger non stop aan? Het is wel wenselijk om de ontvanger inderdaad in stand-by modus te zetten met de afstandsbediening. 

Ik hoor graag van je. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 21, 2025

Hoi Alex,

Dank voor je bericht, fijn dat iemand van KPN van zich laat horen.

Voor mij is wel duidelijk wat de oorzaak van dit haperen is, in ieder geval in mijn geval, bij anderen heeft het wellicht wél te maken met een tekort schietende datastroom of nog iets anders. 

Zie daarvoor ook mijn vorige post met de uitleg voor de oorzaak en mogelijke (nog niet geverifieerde) oplossing.

Dus in t kort: het feit dat de haperingen altijd na 1 a 2 weken beginnen, t daarvóór niet gebeurt, en haperingen daarna ook niet ophouden tot een herstart van de Box, maakt dat dit een probleem van t RAM is erg logisch, en dus aangezien het tot die 1 a 2 weken allemaal vloeiend is, is het zeer onwaarschijnlijk dat t met een slechte wifi connectie of een te lage data stroom te maken heeft. Dat dit een algemeen probleem is bij zo'n Box en het aan 'RAM problemen' ligt blijkt ook een bekend algemeen probleem te zijn met dit soort 'TV kastjes'/ontvangers, en dat is ook te vinden via internetbronnen (maar niet op de KPN website voor zover ik weet).

Dus dan heeft de wifi connectie en t type modem etc. controleren weinig/geen zin.

De Box niet altijd op stand-by zetten heeft te maken met pauzeren tijdens terugkijken van programmas en daar op een later tijdstip mee verder gaan, ook omdat niet elke zender 'vooruit spoelen' of de optie 'verder kijken' toestaat. Dan is de Box aanlaten voor een later tijdstip de logische/enige optie.

Of stand-by zetten het probleem oplost en de software dan zijn RAM 'herstellende' werk wél doet weet ik natuurlijk misschien pas over een paar weken.

En ik snap dat KPN liever niet graag elke klant over elk wissewasje contact ziet opnemen met de klantenservice, en dat misschien daarom dat tel. nummer niet te vinden is op de website, maar tis natuurlijk wel frapant dat KPN zelf totaal geen moeite heeft met telefoonnummers van klanten te vinden en te gebruiken, voor een regelmatig telefoontje met een verkoper aan de lijn die extra producten of diensten probeert te verkopen (!)

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • November 24, 2025

Contact met ons opnemen mag altijd! Ik vermoed dat je gelijk hebt dat dit niet zozeer met de verbinding te maken heeft en vermoed ook dat het in stand-by zetten van de ontvanger dit probleem verhelpt. Als ik nog mee mag denken, je zou ook het opnemenpakket kunnen overwegen en de gewenste iutzending simpelweg opnemen. Je kunt dan namelijk wel doorspoelen, ook tijdens reclames.Â