Skip to main content

Een aantal maanden geleden ben ik overgestapt van een “normale” KPN-ontvanger naar een KPN+ ontvanger, maar ondanks herhaalde bezoeken, aan en adviezen van de KPN-medewerkers functioneert mijn apparatuur nog verre van ideaal. (Ook omruil van de apparatuur heeft tot niets geleid)

Volgens  de publicaties  zou ik met mijn afstandsbediening, de T4HU2115/40k Notus L8 alle apparatuur moeten kunnen bedienen; om te beginnen met slechts 1 druk op de TV-aan/uit-knop. Dit lukt dus niet! Mijn aangesloten apparatuur bestaat behalve uit de genoemde KPN-TV+ ontvanger uit een Philips 55OLED805/12 smart-TV en een Denon Receiver AVR-X1100W ( ingesteld op 5.1 + Subwoofer). Momenteel moet ik daarvoor via de KPN-afstandbediening de volgende handelingen verrichten: 

1)   TV aan/uit knop inschakelen ——→ resultaat: de TV gaat aan maar geeft alleen aan dat er doorgeschakeld wordt naar de Denon-Receiver (beeld blijft dus zwart) ———> Ook de Denon Receiver wordt ingeschakeld.

  1. ) Daarna moet ik de “Bronnen-knop” indrukken ——→ Resultaat: Het overzicht van de Bronnen verschijnt en bij HDMI 1 verschijnt een witte + in een rond oranje vlakje.
  2. ) Dan moet ik op “OK” drukken —————> Resultaat: er verschijnt beeld, maar de ene keer is het stilstaand/bevroren en de andere keer weliswaar bewegend maar geluid en beeld lopen verre van synchroon.
  3. ) Om beweging dan wel synchroniteit in beeld en geluid te verkrijgen moet ik eerst naar een andere zender en weer terug schakelen via het numerieke toetsenbord op de afstandbediening.
  4. Verder hebben we af en toe te maken met plotseling geheel stilstaand of zeer onscherp beeld wat alleen verholpen kan worden door de opstartprocedure opnieuw uit te voeren
  5.  
  6. Al met al is dit dus niet het beloofde bedieningsgemak en wil ik graag dat ik  hiervoor een definitieve oplossing  krijg. Ik heb al diverse koppelingspogingen tussen de KPN_afstandsbediening met de TV en Receiver via de verschillende voorgestelde codes geprobeerd maar de problemen blijven of verergeren soms.  Het ontkoppelen van de receiver geeft ook geen soulaas…

WIE HEEFT NIEUWE TIPS???

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

 

Wat je als eerste in de DIW7022 aan moet zetten is CEC.

En indien nodig ook in de tv aanzetten.

Dan gaat de tv aan als je de DIW7022 met de kpn toets rechtsboven op de KPN ab indrukt en als je daar weer indrukt gaan e beide uit.

De tv zet de Denon aan ga ik van uit.

Ook kan je in de DIW7022 regelen dat het geluid van de tv met de KPN ab geregeld wordt.

Zie ook hier voor meer informatie.


Moi Joop,

 

bedankt voor je reactie, maar wat is CEC en hoe open ik dat?


Met CEC kan je een ander apparaat laten bedienen.

In dit geval aan / uit.

 

Waar het op de Philips tv zit, weet ik niet.

Misschien hier meer info.

 

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Zie hier.

Misschien moet je HDMI CEC in de TV+ Box nog aanzetten: Apparaatinstellingen, Apparaat » Apparaatvoorkeuren » Weergave en geluid » HDMI CEC » CEC activeren (toestaan dat de TV en KPN TV+ Box elkaar bedienen). Soms ook in je TV. En daar heet het soms anders.

Instellingen vind je door omhoog te gaan en naar links en op het tangwieltje op ok klikken. 


Alweer bedankt Joop,

helaas heeft ook dit niet het gewenste resultaat …….. nog steeds moet ik alle eerder genoemde handelingen verrichten…..

Wie weet het wel?

 


@De Baes 

Staat CEC in de DIW7022 en in de tv in?

Heb je een goede HDMI kabel?

En gebruik je HDMI 1 ingang van de tv? (hoewel, ik heb gelezen dat het Chinese merk Philips soms eARC op HDMI 1 heeft, in dat geval moet je HDMI2 gebruiken, dus nooit de DIW7022 op de eARC ingang).


Hoi Joop,

Ik heb diverse (goede) HDMI-kabels gebruikt en de TV is zonder eARC ……..


Hoi Joop,

Ik heb diverse (goede) HDMI-kabels gebruikt en de TV is zonder eARC ……..

 

Dus CEC staat in de tv en in de DIW7022 aan?

Want in dat geval moet het werken.

 

Hier kan je de gebruikshandleiding van jouw tv vinden.

Ondersteuning voor OLED 4K UHD OLED Android TV 55OLED805/12 | Philips

Natuurlijk heeft ook deze tv een HDMI eARC ingang.

---------------------  

HDMI ARC Alle HDMI-aansluitingen op de TV beschikken over HDMI ARC (Audio Return Channel). Als het apparaat, doorgaans een home cinemasysteem (HTS), ook beschikt over de HDMI ARCaansluiting, kunt u het aansluiten op elke willekeurige HDMI-aansluiting van deze TV. Met de HDMI ARCaansluiting hoeft u niet de extra audiokabel aan te sluiten om het geluid van het TV-beeld via het HTS af te spelen. De HDMI ARC-aansluiting brengt zowel het beeld als het geluid over. U kunt het home cinema-systeem (HTS) op elke HDMI-aansluiting van deze TV aansluiten, maar de ARC-aansluiting is maar voor één apparaat tegelijk beschikbaar.

------------------------  


In je openingsbericht zeg je dat je jouw televisie niet kunt bedienen met 1 afstandsbediening. Als ik jouw bericht echter lees, kan je dit wel. Maar gaat het mis, omdat jouw televisie niet op de juiste bron start, waardoor je extra handelingen moet verrichten om televisie te kunnen kijken. Het lijkt alsof jouw televisie altijd op een andere bron start dan dat je eigenlijk zou willen. Met andere woorden: ik denk dat we de oplossing in jouw televisie moeten zoeken en niet in de producten van KPN.

Nou ben ik alleen niet zo bekend met jouw Philips TV. Misschien is er een instelling waarmee je kan aangeven dat je graag op een specifieke bron wilt opstarten? 


Reageer