Skip to main content
Beantwoord

Ondertiteling in meerdere talen bij NPO programma's

• December 29, 2024
  • 6 reacties
  • 383 keer bekeken

Het programma Top 2000 a gogo kunnen we kijken met engelse ondertiteling. Hier kwamen we 'toevallig' achter. Alleen bij terugkijken maar dat is geen probleem. Engels is een optie er zijn een stuk of 10 talen waar je uit kan kiezen. Nu is mijn vraag welke programma's kunnen we nog meer met engelse ondertiteling kijken? Heb er wat geprobeerd maar niets gevonden, alleen nederlands. Hoe weten we welke erbij komen? Is er een schema of wens om dit uit te breiden? We hopen dat 2 voor 12, de slimste mens en met het mes op tafel ook de optie van ondertiteling in meerdere talen gaat krijgen. Of is dit toeval en slechts een 'trial'?

Beste antwoord door Arjan van B

Dat bestaat sinds eind september:

Ondertiteling in tien talen

Verder nieuw in deze update: automatisch gegenereerde ondertiteling in tien talen.

Het gaat hier om de ondertiteling die je zelf aan- en uit kunt zetten. Bij bepaalde programma's kun je nu kiezen uit andere talen dan alleen Nederlands.

Belangrijk om te weten:

• Het gaat om de programma's van RTL en die van de NTR op de NPO
  • Het werkt, voor nu, alleen bij Terugkijken en opnames

Op het moment dat je voor het eerst ondertiteling aanzet tijdens een programma waar deze extra talen beschikbaar zijn krijg je een pop-up:

Als je kiest voor Misschien later, krijg je gewoon de normale ondertiteling. Kies je voor Aanzetten, dan krijg je eerst deze informatiepop-up:

Daarna krijg je de lijst met beschikbare talen en kun je je keus maken. Je gemaakte taalkeus blijft behouden. Dus als jij een ander programma Terugkijkt of een opname bekijkt die ook meer talen beschikbaar heeft, dan krijg je automatisch jouw eerder gemaakte keuze. Heeft het programma alleen de gesproken taal beschikbaar, dan krijg je die.

Als je de gekozen taal weer wilt wijzigen kun je weer teruggaan naar de ondertiteling knop en op OK drukken. Je krijgt dan de hele lijst met talen weer te zien. En ook, natuurlijk, de optie voor ondertiteling uit.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • December 29, 2024

Dat bestaat sinds eind september:

Ondertiteling in tien talen

Verder nieuw in deze update: automatisch gegenereerde ondertiteling in tien talen.

Het gaat hier om de ondertiteling die je zelf aan- en uit kunt zetten. Bij bepaalde programma's kun je nu kiezen uit andere talen dan alleen Nederlands.

Belangrijk om te weten:

• Het gaat om de programma's van RTL en die van de NTR op de NPO
  • Het werkt, voor nu, alleen bij Terugkijken en opnames

Op het moment dat je voor het eerst ondertiteling aanzet tijdens een programma waar deze extra talen beschikbaar zijn krijg je een pop-up:

Als je kiest voor Misschien later, krijg je gewoon de normale ondertiteling. Kies je voor Aanzetten, dan krijg je eerst deze informatiepop-up:

Daarna krijg je de lijst met beschikbare talen en kun je je keus maken. Je gemaakte taalkeus blijft behouden. Dus als jij een ander programma Terugkijkt of een opname bekijkt die ook meer talen beschikbaar heeft, dan krijg je automatisch jouw eerder gemaakte keuze. Heeft het programma alleen de gesproken taal beschikbaar, dan krijg je die.

Als je de gekozen taal weer wilt wijzigen kun je weer teruggaan naar de ondertiteling knop en op OK drukken. Je krijgt dan de hele lijst met talen weer te zien. En ook, natuurlijk, de optie voor ondertiteling uit.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 29, 2024

Daar had ik ook wat van gezien in de Kennisbank. Dus programma's van de NTR kan ik proberen ok. RTL kijken we niet of nauwelijks. Heb tot nu toe maar een programma kunnen vinden. Ga eens wat verder zoeken. Is het standaard pas de volgende dag beschikbaar? Sinds september dus we hebben nog niet veel gemist dan. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 29, 2024

Is het standaard pas de volgende dag beschikbaar?

Ik zou zeggen: terugkijken en opnames kun je een minuut na aanvang al kijken. 🤓

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 29, 2024

Geprobeerd uiteraard. Moesten wachten tot volgende dag. The Charity ja ja het Goede Doel wel lachen soms. België. Is er leven op Pluto 😊 Opnemen hebben we niet genomen omdat er te weinig programma's waren die we samen konden kijken. Mijn man kan wel wat nederlands verstaan maar engelse ondertiteling is wel handig. Het opent een nieuwe wereld voor ons dus we zijn voorzichtig optimistisch. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 29, 2024

Nou heb een aantal NTR programma's geprobeerd maar alleen nederlands tot nu toe. Vraag me af of je hiervoor bij NTR moet informeren of bij KPN? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 29, 2024

Opnemen hebben we niet genomen omdat er te weinig programma's waren die we samen konden kijken.

😮 voor opnemen is het niet verplicht dat alle leden van het huishouden een bepaald programma interessant vinden. Of willen kijken.

Er zijn genoeg leuke programma's op de RTL (en Talpa) zenders. Die zou ik echter niet kijken als ik opnemen niet had. Ik neem ze op; kan ik de reclames erin overslaan.