Skip to main content
Vraag

Ondertitelkleur aanpassen op de VIP5202

• July 13, 2026
  • 6 reacties
  • 81 keer bekeken

Ik ben abonnée  van KPN. Experia box 12. TV ontvanger VIP 5202. TV Samsung serienr: QM7A3HAX600152N HDMI aansluiting.

Mijn vrouw ziet minder goed. Kan de nederlandse ondertiteling niet goed lezen mn als de achtergrond kleur licht is. Ze kan wel de  ondertiteling van Netflix goed lezen omdat ik de letterkleur geel kan maken. Die andere kleur  kan ik niet aan KPN ondertiteling geven.  Volgens de KPN site moet het lukken als ik naar instellingen ga en dan apparaatvoorkeuren, vervolgens toegangkelijkheid en dan onderteling en tenslotte ondertitelstijl. Maar die weg kan ik met mijn apparatuur niet succesvol volgen.

Hoe los ik dit op ?

6 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2026

Ze hebben advies gegeven over de TV+ ontvanger DIW7022. Maar ook daar is de ondertiteling bij live kijken standaard ingesteld. “Luistert” niet naar de instellingen van de ontvanger zelf. 

De ondertiteling is nu gelijk aan die van de DIW7022. 

Ik heb in een ander topic al aangegeven dat de achtergrond nu té doorzichtig is als je niet alleen slechthorend maar ook (wat) slechtziend bent.

Alleen als je écht live kijkt dan is er nog wel teletekst met de gitzwarte achtergrond.

losbol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 13, 2026

Het zou beter zijn als de ondertiteling standaard altijd witte letters op zwarte ondoorzichtige achtergrond is, want dan is het contrast maximaal en dit is voor de meeste mensen denk ik het beste leesbaar.

Waarom wordt de ondertiteling niet ingesteld zoals dat in de instellingen van de ontvanger staat, als de klant toch een andere stijl wil dan moet dit toch in te stellen zijn?

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Bij TT ondertiteling zie ik nog meerdere kleuren letters voor verschillende sprekers oa. op BBC. (Ik ben blijkbaar nog niet overgezet naar de nieuwe streams.) Raken we dat nu ook kwijt?

(overigens heb ik altijd één van de nadelen van kpn tt ondertiteling gevonden dat je die zwarte balk juist niet uit kon zetten met de “doorzichtige achtergrond” stand. Bij een vorige TV met (destijds) UPC kabel signaal kon ik dat wel.)

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik neem deze feedback mee, op dit moment is het niet mogelijk de kleur aan te passen. De kleur is wel verschillend per spreker en je kunt wel de grootte van de ondertiteling aanpassen.

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2026

Dank voor je reactie Thomas. Klopt dat ik de grootte kan aanpassen, maar dat is voor mensen die een probleem met hun zicht hebben een onvoldoende oplossing. Netflix heeft het met de gele kleur wel goed opgelost. Fijn  dat je de feedback meeneemt.

• Auteur
  • Topper
  • July 15, 2026

Alle reageerders; Dank voor jullie snelle reacteis.