Skip to main content

Overall ben ik tevreden met TV+. Ik maak gebruik van 2 ontvangers (DIW.7022). Eén ontvanger is rechtstreeks op het modem aangesloten (box 12). De ander is aangesloten op een switch (Netgear GS105eV2, ondersteunt dus IGMP-snooping). In beginsel heb ik de standaardinstellingen zo gelaten en heb ik ook de switch ingesteld gebaseerd op de adviezen van @wjb. Live TV en het bekijken van opnames is dik in orde, alleen uitgesteld kijken geeft zo nu en dan een onrustig beeld. Het maakt niet zoveel uit op welk moment van de dag je uitgesteld kijkt, Op beide ontvangers doet dit probleem zich voor. Herkent iemand deze problemen of heeft iemand tips? 

Wat versta je onder "een onrustig beeld"?

Wat voor een Internet aansluiting heb je?


@wjb glasvezel 1Gbps.

Ontvangers staan op multicast, beste beeldkwaliteit.

Het beeld is dan vergelijkbaar met Amerikaanse films etc. op Netflix, zgn. Frame-rates als ik het goed zeg.


Bedoel je dat je korte hickups hebt bij het terugkijken?

Dus dat het beeld frequent heel eventjes stilstaat?


@wjb Beeld is niet vloeiend, als je dat bedoelt, dan zijn het inderdaad hickups. 


@wjb Beeld is niet vloeiend, als je dat bedoelt, dan zijn het inderdaad hickups. 

Hoe frequent zijn die hickups?


@wjb het kan minutenlang zijn. Dan weer een tijdje goed, dan weer minutenlang onrustig. Vervelend om te kijken


En om de hoeveel seconden krijg je dan hickups bij dat "minutenlang"?


@wjb per seconde ongeveer, lastig te meten. Zou het nog kunnen liggen aan de instellingen op mijn tv of ontvanger? Ik heb een Samsung QN85AA.


Dit is in ieder geval niet iets generieks. Ik heb wel regelmatig om de paar minuten een korte hickup maar elke seconde ... nee.

Ik zou de oorzaak eerder in de TV+ Box danwel het netwerk zoeken en niet zozeer in detelevisie.

Een oorzaak zou kunnen zijn dat jouw netwerk redelijk zwaar belast wordt in die minuten dat die hickups optreden. Dan is de vraag wat die belasting veroorzaakt.

Heb je jouw TV+ Boxen al eens een echte factory reset gegeven?


@wjb dank voor je antwoord. Ik ga ze een reset geven, laatste tijd niet gedaan.


@wjb nog één vraagje, is het dan niet gek dat het zich alleen bij uitgesteld kijken voordoet en niet bij live tv en opnames?


@wjb nog één vraagje, is het dan niet gek dat het zich alleen bij uitgesteld kijken voordoet en niet bij live tv en opnames?

Niet als het daadwerkelijk met de netwerkbelasting te maken heeft. Live televisiekijken via multicast heeft voorrang op Internetverkeer. Bij uitgesteld of unicast televisie kijken is dat nog maar de vraag.

Je zou als test jouw TV ontvanger eens op unicast kunnen zetten en kijken of het dan ook optreedt bij live televisie kijken.


@wjb ga ik proberen


@wjb Ik heb het getest op unicast en tevens een reset naar de fabrieksinstellingen. Daar doet het probleem zich ook bij live TV voor. Heeft dat dan te maken met netwerkbelasting? Zo ja, is thuis dan de oorzaak of in een hele wijk? Ik heb één van de eerste glasvezelaansluitingen (GoF). Lijkt mij dat het alleen met mijn huishouden te maken heeft. Zoveel gezinsleden zijn er nou ook weer niet. Nu mijn prangende vraag, is het met instellingen te verbeteren op het modem of ontvanger of anderszins? 


Wat is er allemaal aangesloten op jou thuisnetwerk?

Ik ben met name benieuwd naar apparaten anders dan telefoons, tablets en computers.


@wjb Philips hue, Goodwe 3600 (zonnepanelen), Ring deurbel, Anna thermostaat voor de CV, Harman Kardon BDS 280, Sonos speakertje, Samsung en Philips TV en een internetradio van Medion. Dat is het volgens mij. 


@TonM1965 ik heb die framerate vertraging bij uitgesteld kijken ook  maar vaak alleen op bepaalde zenders zoals discovery en regionale zenders.

en in de avond lijkt het probleem erger dan overdag.

ik heb toevallig precies dezelfde tv als jou.


Je zou nog kunnen kijken of het probleem ook optreedt als je niets anders op de Experia/KPN Box aangesloten hebt.


@wjb ga ik uitproberen. 


@wjb inmiddels uitgeprobeerd met alleen de TV box aangesloten op het modem (box 12). Maakt geen enkel verschil. Bij opnames en uitgesteld kijken doet zich het onrustige beeld nog steeds voor. Snuffelend op dit forum, kom ik tegen dat voor het uitgesteld kijken en opnames KPN de streams aanbiedt via vlan6. Dan kunnen we lang en breed op zoek gaan naar een probleem in mijn netwerk, maar iets vinden zal ik nooit. Zijn er nog mogelijkheden om e.e.a. te verbeteren? Ik ben volgens mij niet de enige met dit probleem @pietheingrun 


Snuffelend op dit forum, kom ik tegen dat voor het uitgesteld kijken en opnames KPN de streams aanbiedt via vlan6. Dan kunnen we lang en breed op zoek gaan naar een probleem in mijn netwerk, maar iets vinden zal ik nooit.

Maar jij hebt een 1Gbps glasvezelaansluiting en dat zal dus vast niet de bottleneck zijn. Ik heb een 200Mbps glasvezelverbinding en ook die is (uiteraard) ruim voldoende om zonder haperingen televisie te kunnen kijken. Vandaar dat het eerst uitsluiten van oorzaken op het eigen netwerk toch wel cruciaal is alvorens het hogerop te gaan zoeken.


@wjb ik moet toch mijn meerdere in jou erkennen😉. Het probleem zat 'm toch in mijn eigen netwerk. Ik heb op één van mijn utp-kabels een nieuwe connector geplaatst. Nu is het onrustige beeld als sneeuw voor de zon verdwenen. In eerste instantie had ik een soepele kabel op een LSA-strook bevestigd, waarschijnlijk maakte de kabel slecht contact (had natuurlijk een stugge kabel moeten zijn). Nu vervangen door een connector. Nogmaals werkt nu prima. Als het goed gaat mag het ook gezegd worden, toch?


In eerste instantie had ik een soepele kabel op een LSA-strook bevestigd, waarschijnlijk maakte de kabel slecht contact (had natuurlijk een stugge kabel moeten zijn). Nu vervangen door een connector. Nogmaals werkt nu prima. Als het goed gaat mag het ook gezegd worden, toch?

Goed dat je de oorzaak gevonden hebt. 👍🏻

Het wordt helemaal leuk als een ader contact maakt met de stalen behuizing van een cat6 WCD en er een shielded kabel gebruikt wordt. Dan kan de snelheid zelfs onder de 10Mbps zakken en kunnen er veel storingen optreden.


Ondanks alle aanpassingen geven beiden TV+ ontvangers nog steeds een haperend beeld, alleen bij uitgesteld kijken. Nogmaals live TV is top. Opnames en uitgesteld kijken blijft onder de maat, wat mij betreft (het lijkt 's avonds het ergst). Gisteren bij Flikken Maastricht en Liefde voor het landgoed (NPO 1). Beide programma's heb ik uitgesteld gekeken.

Inmiddels beide ontvangers rechtstreeks (bedraad) op het modem aangesloten. Ik heb zeker geen druk internetverkeer op het netwerk. Komt dit probleem ook nog steeds voor bij andere cliënten? Ligt dit probleem bij KPN? @pietheingrun 

Modem: Box 12

Snelheid: 1 Gbit/s

Ontvangers: 2 x DIW 7022


Ik heb er helaas ook nog steeds last van met terugkijken .. de ene keer meer dan de andere keer. Heb een tijdje gedacht dat het misschien aan de tv lag maar dan zou ik er altijd last van moeten hebben en dat is niet zo. Aan mijn snelheid ligt het ook niet, ik haal uitstekende snelheden met de Speedtest op het kastje. Als jij er ook last van hebt met een bedrade aansluiting via glasvezel dan moet het mijn inziens wel aan KPN kant liggen.