Skip to main content

Ontdek de KPN TV+ Soundbox: kleine box, groots geluid

• April 22, 2025
  • 278 reacties
  • 17272 keer bekeken
Ontdek de KPN TV+ Soundbox: kleine box, groots geluid
Toon eerste bericht

278 reacties

• April 24, 2025

Het blijft raar dat je zonder TV ontvanger voor hetzelfde bedrag maar op twee schermen  via de app zou mogen kijken, en met ontvanger wel op drie, tenzij die eerdere informatie over de drie schermen is verouderd.

Hoi ​@Rowi. De app kan op 2 tv's tegelijk gebruikt worden. En die heb je ook bij KPN TV met één ontvanger. Heb je er dus een ontvanger bij dan kun je voor € 12,50 op 3 tv's tegelijk kijken inderdaad. De app zelf kan je op meer tv's installeren dan 2.

Je kon altijd op 4 schermen kijken de ontvanger en daarnaast 3 toestellen via de app of de website ongeacht  of dat een telefoon, tablet, computer of smart tv  is. 

Dus dit 'nieuwe' abonnement is een  terug gang in het aantal schermen. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Je kon altijd op 4 schermen kijken de ontvanger en daarnaast 3 toestellen via de app of de website ongeacht  of dat een telefoon, tablet, computer of smart tv  is. 

Dus dit 'nieuwe' abonnement is een  terug gang in het aantal schermen. 

We gaan navragen hoe het nu precies zit met de hoeveelheid schermen waarmee je kunt kijken. Zodra we hier duidelijkheid over hebben laten we het hier weten. 🙂

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Tot voor kort stond er onder http://kpn.com/smarttv nog dat je met 1 tv via de app kon kijken. 

Het gebruik van de smart-tv app is uitgebreid van 1 naar 2.

Het screenshot wat jij geeft ​@Rowi. betreft de MOBIELE app. Daar kunnen nog steeds 3 tegelijk gebruik van maken hoor. ​@Sanne van KPN 

De mobiele app (tablet, laptop, smartphone) en die voor smart tv zijn echt twee verschillende dingen.

Mobiele app/website: 3 gebruikers tegelijktijd

Smart-TV app: 2 gebruikers tegelijkertijd

Met één ontvanger in huis kun je dus 6 programma's tegelijkertijd kijken: 1 x ontvanger + 2 x smart-tv app + 3 x mobiele app.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

Tot voor kort stond er onder http://kpn.com/smarttv nog dat je met 1 tv via de app kon kijken. 

Het screenshot wat jij geeft ​@Rowi. betreft de MOBIELE app. Daar kunnen nog steeds 3 tegelijk gebruik van maken hoor. ​@Sanne van KPN 

De mobiele app (tablet, laptop, smartphone) en die voor smart tv zijn echt twee verschillende dingen.

Mobiele app: 3 gebruikers tegelijktijd

Smart-TV app: 2 gebruikers tegelijkertijd

Je mag gebruik maken van de smart tv app ipv de ontvangers. Dus als ik een abbo heb zou ik niet 4 tv,s tegelijk kunnen kijken. 

Hoe is dat dan geregeld. Stel ik heb 4 android tv,s 2 kinderen 2 volwassenen hier.

Allemaal willen tv kijken tegelijkertijd. Hoe zou dat dan moeten zonder de tv box.…

Ik zie dat nlziet maar 3 tegelijk kan dat is dan ook geen optie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Helemaal snap ik je vraag niet ​@steffen1 .

Dat is toch een eenvoudig rekensommetje: 4 tv's tegelijk is dus 2 x ontvanger + 2 x smart-tv app.

Wat ook kan zonder ontvangers:

2 x de smart-tv app. En op 2 andere tv's ernaar casten (moeten de tv's wel chromecast hebben). Dan kom je ook op 4 tv's tegelijkertijd.

(btw je mag op glasvezel tot 6 ontvangers gaan overigens)

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

Ging het hier niet over de Soundbox…?

Afijn. Heb ‘m binnen. Geluid is in ieder geval beter dan de TV zelf. Wat ik wel jammer vind is dat het geluid van de SmartTV zelf niet via de Soundbox kan. En waarom ik dat zou willen? Omdat de streamingapps via de SmartTV van betere kwaliteit zijn dan via de TVBox. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Yess we hebben duidelijkheid en dit klopt. Concreet:

• De TV+ app voor tablets/smartphones is en blijft op 3 apparaten tegelijk te kijken.
  • De Smart TV+ app voor Smart TV's is in huis op max 2 apparaten tegelijk te kijken

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Wat ik wel jammer vind is dat het geluid van de SmartTV zelf niet via de Soundbox kan.

Als je tv ARC of eARC ondersteunt zou dit wel moeten kunnen, ​@RJW59 . Sluit de box dan aan op de HDMI aansluiting van de tv die dat ondersteunt.

Of je gebruikt de apps in de Soundbox, hè.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

Wat ik wel jammer vind is dat het geluid van de SmartTV zelf niet via de Soundbox kan.

Als je tv ARC of eARC ondersteunt zou dit wel moeten kunnen, ​@RJW59 . Sluit de box dan aan op de HDMI aansluiting van de tv die dat ondersteunt.

Dit is juist de hele discussie de hdmi poort zou volledig zijn geblokeerd voor inkomend en uitgaande audio

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Nee. Die is alleen voor uitgaande audio geblokkeerd. En zou het ook geen enkele zin hebben om ARC en eARC te benoemen bij de specificaties, ​@steffen1 .

Heb gisteren de soundbox ontvangen.

Helaas merk ik wel bij het casten dat bijvoorbeeld een sportwedstrijd schokkerig is en niet vloeiend 50hz is. Dit probleem had ik bij het kpn tv+ kastje niet. 

Alle instellingen staan (denk ik) goed (50 hz sws) en internet perfect met 1 gbps snelheid (pakket)

Kan hier iets aan gedaan worden kpn?

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • April 24, 2025

Helemaal snap ik je vraag niet ​@steffen1 .

Dat is toch een eenvoudig rekensommetje: 4 tv's tegelijk is dus 2 x ontvanger + 2 x smart-tv app.

Wat ook kan zonder ontvangers:

2 x de smart-tv app. En op 2 andere tv's ernaar casten (moeten de tv's wel chromecast hebben). Dan kom je ook op 4 tv's tegelijkertijd.

(btw je mag op glasvezel tot 6 ontvangers gaan overigens)

Het moet makkelijk zijn met bediening streamen is geen optie mijn idee was: 4 android tv,s de kpn app op en die dan gelijktijdig te kunnen gebruiken, er hoort geen verschil te zijn tussen de android en tv app.. 

Dit zijn dezelfde streams. Alleen de tv box zelf heeft een aparte stream.

Lees/zie net dat er ook een usb ingang opzit aan de achterkant. Kun je mp3 muziek op een usb zetten en dan muziek spelen via de tv?

vanwaar anders de usb ingang?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 24, 2025

Dat is niet mogelijk met de Soundbox ​@Mootjekeijzer .

Bij alle ontvangers van kpn is de usb voor service doeleinden. Er staat wel 5 volt op waardoor je er apparaten aan kunt opladen. 

Mogelijk kan je tv zelf via diens usb mp3 afspelen?

Of Mogelijk een usb poort op je versterker of soundbar?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • April 25, 2025

Heb gisteren de soundbox ontvangen.

Helaas merk ik wel bij het casten dat bijvoorbeeld een sportwedstrijd schokkerig is en niet vloeiend 50hz is. Dit probleem had ik bij het kpn tv+ kastje niet. 

Alle instellingen staan (denk ik) goed (50 hz sws) en internet perfect met 1 gbps snelheid (pakket)

Kan hier iets aan gedaan worden kpn?

Kan ik zo direct niet echt iets over zeggen, ​@Hendrik Brands. Hangt ook af van hoe de boel is aangesloten, welke apparaten en instellingen je gebruikt etc. We kijken hier graag even met je naar, maar dan is het handiger als je daarvoor een eigen topic aanmaakt.

• April 25, 2025

Net geïnstalleerd, mijn tv stond uit en er kwam wel geluid door de Soundbox, wilde radio luisteren , dat ging ook alleen gaat de Soundbox na een korte tijd op stand-by? Is dat een bekend iets? Kan dat ook worden voorkomen? Ja door de tv aan te zetten, maar zou mooi als je bijvoorbeeld radio kon luisteren zonder je tv aan.

De google assistent op de box vind ik een extra mooi punt moet ik zeggen. Blij mee.

Terwijl ik een ander bericht zat te tikken viel het geluid weg omdat de screensaver van de chromecast in beeld kwam, dat is ook een nieuw iets..valt dat nog ergens te regelen bij de instellingen.

• April 25, 2025

Ging het hier niet over de Soundbox…?

Afijn. Heb ‘m binnen. Geluid is in ieder geval beter dan de TV zelf. Wat ik wel jammer vind is dat het geluid van de SmartTV zelf niet via de Soundbox kan. En waarom ik dat zou willen? Omdat de streamingapps via de SmartTV van betere kwaliteit zijn dan via de TVBox. 

tja heb ook zoiets, heb ook nog een box van ziggo, en daar zat een andere box aan vast, die nu even er tussen uit is. En het geluid van de tv is echt heel matig gaat het niet worden.

Dus het wordt of via optical output naar koptelefoon of streamen vanaf app naar de soundbox, of een andere oplossing die ik nu nog niet zie:-)

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

Net geïnstalleerd, mijn tv stond uit en er kwam wel geluid door de Soundbox, wilde radio luisteren , dat ging ook alleen gaat de Soundbox na een korte tijd op stand-by? Is dat een bekend iets? Kan dat ook worden voorkomen? Ja door de tv aan te zetten, maar zou mooi als je bijvoorbeeld radio kon luisteren zonder je tv aan.

De google assistent op de box vind ik een extra mooi punt moet ik zeggen. Blij mee.

Terwijl ik een ander bericht zat te tikken viel het geluid weg omdat de screensaver van de chromecast in beeld kwam, dat is ook een nieuw iets..valt dat nog ergens te regelen bij de instellingen.

Gebruik je de radio-knop en de zenders boven de 800? Bij mij valt het geluid dan niet weg...of stream je vanaf je telefoon via Chromecast, zoals je laatste toevoeging lijkt te suggereren? Dan nog zou het geluid niet weg moeten vallen, maar probeer het in elk geval via de radio-knop zou ik zeggen. 

Er zit ook nog een soort van Bluetooth-app voorgeïnstalleerd, misschien dat je daar ook nog iets mee kan, ​@RobvdPoel? Heb ik zelf nog niet geprobeerd...

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 25, 2025

@Ratonesque 

Betreffende de DIW7022 vond ik dit topic.

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-box-149/apparaten-via-bluetooth-koppelen-met-de-kpn-tv-box-574407

Daarmee moet het dus wel mogelijk zijn. En theoretisch met de Soundbox waarschijnlijk ook maar is die optie uitgeschakeld. (Verstopt)

Op exact dezelfde manier werkt het op de nieuwe Soundbox ook, je kan daar ook een accessoire toevoegen...dus het is niet verstopt volgens mij, ​@Rowi..

Overigens, met de Chromecast met TV werkt het op (vrijwel) dezelfde manier (ook Android immers) en daar lukt het koppelen probleemloos.

Dan ontgaat mij de opmerking betreffende draadloze gehoorapparaten die werken zover ik weet ook via bluetooth. Tenzij hiermee systemen worden bedoeld die je via een Mini jackplug aansluit.

Verder heb ik geen  idee hoe de bluetooth pairing met deze twee boxen werkt. Terzijde je hebt Android en Android het is niet allemaal hetzelfde zeker omdat KPN een eigen schil gebruikt.

Ik heb nog eens geprobeerd om de DIW7022 te koppelen aan de koptelefoon, en raar maar waar, nu lukte het ineens wel, ​@Rowi.

Alle apparaten hebben Bluetooth 5.0, dus daar kan het ook niet aan liggen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 25, 2025

Waar cast je een sport wedstrijd van ​@Hendrik Brands ?

Apps zitten gewoon in het apparaat: Viaplay (sport) en verder natuurlijk het KPN aanbod met ESPN en Ziggo Sport.

Verder zie ik dat je hier nog (casten) nog geen eigen topic voor geopend hebt. Doe dat alsnog.

En om het je makkelijk te maken: 

STEL JE VRAAG in de rubriek KPN TV .

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • April 25, 2025

Als jouw Box staat ingesteld dat hij start op het hoofdscherm, dan hoor je bij opstarten wel het geluid van de laatst gekeken zender, maar is die nog niet echt actief, het is in dat geval de preview in de bovenhoek. Als je de zender dan niet eerst nog activeert met de OK knop, dan gaat na de standaardtijd van 15 minuten de screensaver van start, en onderbreekt de preview. Kun je op dit moment voorkomen door na opstarten even op OK te drukken om de zender echt te activeren, of de Box in te stellen op starten met laatst gekeken zender. 

En na uiterlijk 1 mei is dit opgelost, want in de update die we nu uitrollen zit een fix dat radiozenders specifiek in dit geval blijven doorspelen.

• April 25, 2025

Als ik de google assistent gebruik via de box en ik zeg vertel me het nieuws, dan komen er wat nieuws berichten op het scherm, vaak gekoppeld aan YouTube. Als ik dat roep via de google assistent op mijn sonos beam, dan volgt het nieuws van de NOS voor een minuut of zoiets, en voor nog een paar omroepen, die ik heb gekozen. Dat zoek ik ook, maar dat lukt niet via de google assistent van de tv/soundbox niet, dat heeft te maken denk ik omdat ik die nieuws instellingen ooit heb aangezet bij de instellingen van de google assistent app. Maar dergelijke instellingen heb je niet volgens mij bij de google assistent die je via de soundbox. gebruikt.

Je zou zeggen google assistent is google assistent maar blijkbaar zit dat toch anders. 

Eigenlijk zou je de kpn tvn+soundbox als apparaat moeten kunnen toevoegen aan google home. maar geen idee of dat kan/

• April 25, 2025

Als jouw Box staat ingesteld dat hij start op het hoofdscherm, dan hoor je bij opstarten wel het geluid van de laatst gekeken zender, maar is die nog niet echt actief, het is in dat geval de preview in de bovenhoek. Als je de zender dan niet eerst nog activeert met de OK knop, dan gaat na de standaardtijd van 15 minuten de screensaver van start, en onderbreekt de preview. Kun je op dit moment voorkomen door na opstarten even op OK te drukken om de zender echt te activeren, of de Box in te stellen op starten met laatst gekeken zender. 

En na uiterlijk 1 mei is dit opgelost, want in de update die we nu uitrollen zit een fix dat radiozenders specifiek in dit geval blijven doorspelen.

Ok. Leerzaam..  Ik heb de instellingen van de screensaver ook wat aangepast inmiddels. Het is echt een dingetje van de nieuwe box dus, want heb dit nooit eerder gehad. Heb ook de instelling aangepast bij het opstarten met de laatste gekeken zender.

Ik luister veel naar de radio met de oude box, ideaal als de tv op zwart gaat. Het is mij nu even niet duidelijk of dit nu ook nog het geval is?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • April 25, 2025

Ik luister veel naar de radio met de oude box, ideaal als de tv op zwart gaat. Het is mij nu even niet duidelijk of dit nu ook nog het geval is?

Dat is nog steeds het geval. Het geluid wordt namelijk via de Soundbox afgespeeld en niet naar de televisie doorgestuurd.