Ontevreden over het kunnen aanpassen van de zendervolgorde
Als bijna nieuwe KPN-klant (die nu al en beetje kan rondneuzen) klim ik in de pen met een dringende klacht over een fundamenteel gebrek in de tv-dienstverlening. Ik ben onaangenaam verrast door het ontbreken van een basisfunctionaliteit die al decennialang standaard is bij tv-toestellen en televisiediensten: de mogelijkheid om zenders naar eigen voorkeur te ordenen.
Deze beperking heeft een significant negatieve impact op de gebruikerservaring:
1. Het is onmogelijk om favoriete zenders vooraan te plaatsen voor snelle toegang 2. Ongewenste zenders kunnen niet naar achteren worden verplaatst of verborgen worden 3. De huidige vaste zenderindeling dwingt klanten om door irrelevante zenders te bladeren 4. Het ontbreken van persoonlijke sortering maakt het systeem minder gebruiksvriendelijk, vooral voor oudere kijkers
Het is onbegrijpelijk dat KPN, als vooraanstaande telecomprovider, deze elementaire functie niet aanbiedt. Uit reacties hier op het eigen klantenforum blijkt dat deze wens al jaren geleden is geuit, zonder dat er concreet iets mee gedaan is. Dit staat in schril contrast met andere providers die deze optie wel standaard aanbieden.
Ik roep KPN op om:
1. Deze fundamentele tekortkoming op korte termijn te verhelpen via een software-update 2. Een concrete tijdlijn te communiceren voor de implementatie van persoonlijke zendersortering 3. Uw klanten serieus te nemen in hun wens voor een meer gepersonaliseerde tv-ervaring
Als dit probleem niet wordt opgelost, zal ik helaas moeten overwegen om terug te keren naar een provider die wel begrijpt dat klantvriendelijkheid ook betekent dat gebruikers hun tv-omgeving naar eigen wens kunnen inrichten.
Bladzijde 1 / 2
Bij mijn weten is deze mogelijkheid bij geen enkele provider aanwezig; zal een technische reden hebben. Van Ziggo weet ik in elk geval zeker dat het daar net zo werkt.
Bovendien begrijp ik werkelijk niet wat het probleem is: Dan zie je eens iets waar je niet op gerekend had. Is dat nou zo erg?
Bovendien kun je, door Favorieten te sorteren, zenders verbergen.
Tot slot: nummers van zenders die je vaak gebruikt weet je toch wel uit je hoofd, dus die zijn via de cijfertoetsen rechtstreeks te benaderen, @PieterJ62.
'Fundamentele tekortkoming', sorry, maar dat vind ik echt zwaar overdreven.
@Ratonesque Let’s agree to disagree Ik waardeer uw reactie, maar moet u toch op enkele onjuistheden en aannames wijzen die wat vreemd zijn voor iemand die zich (helemaal niet pretentieus) ‘wijsgeer’ noemt.
Ten eerste: het kán wel degelijk bij andere providers: bij Ziggo is het al jaren mogelijk om zenders niet alleen als favoriet te markeren, maar deze ook binnen je favorietenlijst naar eigen inzicht te ordenen, te clusteren op een manier zoals de klant het wil voor zijn/haar eigen gemak. Dit is geen technisch probleem, maar een kwestie van software-implementatie.
Uw paternalistische reactie "dan zie je eens iets waar je niet op gerekend had" is niet alleen gemakzuchtig en betuttelend maar gaat ook voorbij aan de kern: het gaat om gebruikersgemak en persoonlijke voorkeuren. Ja, je kunt zendernummers uit je hoofd leren (en misschien niet), maar waarom zou je dat moeten als moderne technologie je leven makkelijker kan maken? Is het iet een beetje als zeggen dat je geen telefoonboek op alfabetische volgorde nodig hebt omdat je alle nummers kunt onthouden?
Het kunnen verbergen van zenders via een favorietenlijst is inderdaad handig, maar lost het sorteringsprobleem niet op.
'Fundamentele tekortkoming' is misschien groot woord, maar het gaat hier wel om een basisfunctie (en het woord ‘basis’ heeft inderdaad met het ‘fundament’ te maken) die: 1. technisch mogelijk is (zie Ziggo) 2. het gebruiksgemak aanzienlijk verhoogt
3. al jaren door vele klanten wordt gevraagd 4. standaard was in het analoge tv-tijdperk
Het is geen kwestie van verwend zijn, maar van logische functionaliteit die de kijkervaring verbetert. Als we uw redenering volgen, zouden we ook genoegen moeten nemen met een afstandsbediening zonder volumeknop omdat je 'toch kunt opstaan om het geluid aan te passen'. Mag ik u en uw reactie dus ‘raar’ noemen? Weet je wat? Ik doe het gewoon. Hier nog een screendump van hoe dat bij Ziggo werkt. Met die ‘hamburgermenuutjes’ aan de rechterkant kun je je zenders heel makkelijk ordenen. Altijd zo geweest.
Ik ben het helemaal met @PieterJ62 eens. Ik kom ook van Ziggo en mis deze basis functionaliteit nog steeds. Bij Ziggo is het sorteren van zenders al jaren mogelijk. KPN wil dit om onbekende redenen niet mogelijk maken. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is een commerciële. KPN zal een bepaalde vergoeding ontvangen of afspraken hebben met zenders.
Van een KPN moderator verneem ik graag waarom KPN het sorteren van zenders niet mogelijk wil maken?
Waarom staat dit topic op beantwoord? Er is nog geen reactie van een KPN moderator.
Ik denk dat @PieterJ62 op het verkeerde ‘knopje’ heeft geklikt. “Beste antwoord” staat op de plek waar "Like" meestal staat.
Voor de topicstarter is die keuze éénmalig, alleen een moderator kan dat terugdraaien.
Oeps, inderdaad verkeerd geklikt. Excuus. Maar eigenlijk heb ik inmiddels gezien dat moderatoren erkennen dat dit niet mogelijk is bij KPN. Erg jammer.
Inderdaad, let's agree to disagree. Ik meende mij te herinneren dat dat bij Ziggo niet mogelijk was, maar dus wel blijkbaar. Excuses.
Het is een handig extraatje, maar niet heel belangrijk. Je hoeft helemaal niks van buiten te leren, dat gaat vanzelf. Zoals je vroeger de meest gebruikte telefoonnummers ook uit je hoofd wist. De vergelijking met een telefoonboek is natuurlijk onzinnig.
Zoals met veel dingen is het gewoon een kwestie van wennen, @PieterJ62.
'Wijsgeer' heb ik niet bedacht, dat predikaat krijg je van KPN bij een bepaalde hoeveelheid berichten.
[..] de mogelijkheid om zenders naar eigen voorkeur te ordenen. ..]
Dat was er (meen ik te weten) ooit wel maar is weg-gemoderniseerd. De beweegredenen van dit soort beslissingen laat zich raden maar uiteindelijk komt het allemaal door een oorzaak . . . . ( Hint : tam-ta-dadam )
Misschien is een programmeerbare afstandbediening nog een oplossing cq een”werk er omheen” alhoewel, die worden niet meer gemaakt (?) en werken niet met een bluetooth verbinding.
Ik meende mij te herinneren dat dat bij Ziggo niet mogelijk was, maar dus wel blijkbaar. Excuses.
Het is een handig extraatje, maar niet heel belangrijk.
Zoals met veel dingen is het gewoon een kwestie van wennen, @PieterJ62.
Voor jou ‘niet heel belangrijk’. Voor mij en velen kennelijk wel. We leven in 2024 bijna 2025, een tijd waarin je mag verwachten dat men gebruik maakt van de technologische mogelijkheden die er zijn. Als jij er geen gebruik van wens te maken, prima. Ik dwing je niet. Maar voor mij is het een selectiecriterium waarom ik lekker bij Ziggo blijf zitten voor minder dan het abonnementsgeld dat ik bij KPN kwijt geweest zou zijn.
Dus mensen, ‘t beste, ik verlaat het schip weer.
Ik weet dat het bij Ziggo kan, of beter gezegd kon, met eigen DVB-C apparatuur. En ook de XL.
Hoe het zit met de Next of de Next Mini, die ook met IPTV werkt net als kpn, is mij niet bekend.
Ik weet dat het bij Ziggo kan, of beter gezegd kon, met eigen DVB-C apparatuur. En ook de XL.
Hoe het zit met de Next of de Next Mini, die ook met IPTV werkt net als kpn, is mij niet bekend.
Ook met de Next is het mogelijk je eigen zender volgorde te bepalen. Dus nogmaals mijn vraag aan de KPN moderators, wat is de reden dat KPN blijft vol harden deze mogelijkheid niet mogelijk te maken? Heeft KPN een commerciële reden om een eigen zendervolgorde te blokkeren?
Er was in een eerder topic, alweer meer dan een jaar geleden, doorgegeven dat het te maken heeft met afspraken over zenderposities met zenders.
Zoals NPO, RTL en de Talpa zenders. W.o. RTL Z op 11 en SBS9 → Viaplay TV op 19.
Wat mij irriteert is dat KPN NET5 en Veronica verkeert om heeft staan.
Zenders willen graag reclame maken met vermelding van zenderposities. Heeft ook weer met kosten voor die reclames te maken denk ik.
Bijna 20 jaar geleden was ik een van de testers en daarna een tijdje abonnee van ‘Mine’, de voorloper van ‘Interactieve TV. Het ordenen van de zenders in een zelf gekozen volgorde was toen ook veel gevraagde wens. Het bleek toen technisch te gecompliceerd en daarom is het er nooit van gekomen.
Inmiddels is de techniek wel gevorderd maar het zal voor kpn geen prioriteit hebben. Persoonlijk vind ik ook jammer dat het niet kan want de huidige zendervolgorde is maar een raar ratjetoe, zonder enige logica. Wat dat betreft, mis ik de VU+ ontvangers, waarmee ik via de satelliet keek, nog steeds.
Het argument van ‘het kan bij die en die provider ook niet en daarom hoeft het bij kpn ook niet’ is natuurlijk een non-argument, want als het op zeker moment bij de concurrent wel mogelijk zou zijn, moet het dan bij kpn ineens wel?
de huidige zendervolgorde is maar een raar ratjetoe, zonder enige logica.
Al eens bij Ziggo gekeken @Berteman , naar de LCN volgorde? Daar zit juist geen logica in. Vanzelfsprekend dat ze daar echt zelf ordenen aanbieden. Zenders in zendergroepen staan niet eens bij elkaar. Maar soms zelfs heel ver uit elkaar. Als Eurosport 1 en 2. Op 30 staat dan je eigen regionale omroep, die ook weer in de 700 reeks staat.
En van 31 tot 49 staan enkele lokale, maar veel van die kanalen zijn bij iedereen leeg. Echt een puinhoop.
LCN is de door een provider bepaalde nummering. In het Engels Logical Channel Number. Echter geen idee wat ze bij Ziggo “Logical” vinden.
NOTA BENE. Met hulp bij zenderproblemen is de vaste nummering ideaal.
Ook zendernummering van individuen vind ik onlogisch.
Want wie zet nou VRT op 4,5 en 6. Tja, dat komt voor.
Bijna 20 jaar geleden was ik een van de testers en daarna een tijdje abonnee van ‘Mine’, de voorloper van ‘Interactieve TV.
O ja, zo heette dat, dat kwam ik toen tegen in mijn zoektocht toen de analoge tv werd uitgezet. Maar het werd mij afgeraden in een kpn winkel en zijn we overgegaan op digitenne wat in het begin ook beslist geen feest was maar later ging het goed en we hebben tot de modernisering (!) naar HD er veel plezier van gehad.
Wat dat betreft, mis ik de VU+ ontvangers, waarmee ik via de satelliet keek,
Aha, ja dan begrijp ik het helemaal. Zo'n apparaat is ook zonder schotels te gebruiken, op DVB-C ("coax") en met een internet aansluiting voor heeeel veeeel zenders. Maar misschien weer net niet de juiste stations, hoe het gaat met betaalde streams dat weet ik niet maar is het onderzoeken waard. Met een Vu+ kun je meerdere voorkeurslijsten aanmaken en die ook eenvoudig selecteren.
Maar voor mij is het een selectiecriterium waarom ik lekker bij Ziggo blijf zitten voor minder dan het abonnementsgeld dat ik bij KPN kwijt geweest zou zijn.
Dus mensen, ‘t beste, ik verlaat het schip weer.
Ik begrijp dat je om deze reden weer teruggaat naar Ziggo als TV zo belangrijk is. Persoonlijk vind ik TV ook geen sterk punt bij KPN maar nog wel oké en daarbij is vooral de glasvezel kwaliteit en snelheid van KPN voor mij doorslaggevend. Echt al 15+ jaar geen storing…even afkloppen…en met veel thuiswerken is dat erg belangrijk.
Vraag me wel af waarom je wilde overstappen naar KPN terwijl je aangeeft dat Ziggo goed bevalt en bovendien goedkoper is??
Goedemorgen @PieterJ62 en welkom op de KPN Community. Zoals je merkt aan de reacties is dit een vaak gehoorde wens waar we helaas op dit moment geen optie voor kunnen bieden. Mijn advies, ook al is dat niet helemaal wat je wenst, is om dan toch met favorieten te werken.
Bedankt voor jouw uitgebreide feedback en mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust!
Ook met de Next is het mogelijk je eigen zender volgorde te bepalen. Dus nogmaals mijn vraag aan de KPN moderators, wat is de reden dat KPN blijft vol harden deze mogelijkheid niet mogelijk te maken? Heeft KPN een commerciële reden om een eigen zendervolgorde te blokkeren?
@Remco van KPN en andere moderators, ik heb nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag. Waarom blijft KPN een eigen zendervolgorde onmogelijk maken? Wat is de motivatie van KPN om deze mogelijkheid te blijven blokkeren?
@Gertjan Woudenberg
Dat is al eens eerder beantwoord door een moderator. Dat heeft voornamelijk te maken met afspraken die gemaakt zijn met zendereigenaren. Die willen nu eenmaal dat hun zender ergens voorin de lijst komt.
Zie ook de eerdere reactie van PeterG.
@Gertjan Woudenberg
Dat is al eens eerder beantwoord door een moderator. Dat heeft voornamelijk te maken met afspraken die gemaakt zijn met zendereigenaren. Die willen nu eenmaal dat hun zender ergens voorin de lijst komt.
Dat is geen inhoudelijk antwoord. Waarom kan je bij Ziggo dan wel een eigen zendervolgorde bepalen en kan dat bij KPN niet?
Volgens mij gaat het om vrijwel dezelfde zenders.
Dus nogmaals mijn vraag aan KPN, waarom wordt iets wat bij Ziggo al jaren mogelijk is bij KPN onmogelijk gemaakt? @Remco van KPN
Het is belachelijk dat KPN maar bepaalt in welke volgorde ik moet kijken. We leven niet in Noord Korea!
@Gertjan Woudenberg
Het is belachelijk dat KPN maar bepaalt in welke volgorde ik moet kijken. We leven niet in Noord Korea!
Haha @Gertjan Woudenberg ,
Ik ben het met jou eens hoor. Zelf kijk ik geen KPN TV. Op mijn VU+-DUO 4K-ontvanger kan ik mijn eigen zendervolgorde bepalen.
@Gertjan Woudenberg
Dat is geen inhoudelijk antwoord. Waarom kan je bij Ziggo dan wel een eigen zendervolgorde bepalen en kan dat bij KPN niet?
Dus nogmaals mijn vraag aan KPN, waarom wordt iets wat bij Ziggo al jaren mogelijk is bij KPN onmogelijk gemaakt? @Remco van KPN
Noord-Korea, really, @Gertjan Woudenberg? Vanwege dat volgorde-probleem dat helemaal geen probleem is? En waar bovendien al antwoord op gegeven is. Het antwoord bevalt niet, maar ja.
@Gertjan Woudenberg
Noord-Korea, really, @Gertjan Woudenberg? Vanwege dat volgorde-probleem dat helemaal geen probleem is? En waar bovendien al antwoord op gegeven is. Het antwoord bevalt niet, maar ja.
Voor mij is het wel een probleem. Ik vind dat een provider niet heeft te bepalen in welke volgorde ik naar zenders wil kijken.
Belachelijk dat KPN maar bepaalt in welke volgorde ik moet kijken. We leven niet in Noord Korea!
Serieus? Hoe groot kun je iets maken.
@PieterJ62
Een prima oplossing is om als je tv+ gebruikt, je favoriete zenders aan te vinken met het hartje. Vervolgens ga je naar instellingen - menu weergave - favoriete zenders en selecteer je "alleen favoriete zenders". Dan zie je enkel je favoriete zenders, ook in de gids.
Dat zullen er niet zoveel zijn, anders kun je het net zo goed niet doen, dus de volgorde maakt dan ook niks uit. Prima oplossing om alleen die zenders bij elkaar te hebben die je daadwerkelijk kijkt.
Belachelijk dat KPN maar bepaalt in welke volgorde ik moet kijken. We leven niet in Noord Korea!
Serieus? Hoe groot kun je iets maken.
@PieterJ62
Een prima oplossing is om als je tv+ gebruikt, je favoriete zenders aan te vinken met het hartje. Vervolgens ga je naar instellingen - menu weergave - favoriete zenders en selecteer je "alleen favoriete zenders". Dan zie je enkel je favoriete zenders, ook in de gids.
Dat zullen er niet zoveel zijn, anders kun je het net zo goed niet doen, dus de volgorde maakt dan ook niks uit. Prima oplossing om alleen die zenders bij elkaar te hebben die je daadwerkelijk kijkt.
Dat is geen prima oplossing. Zo moet ik nog flink zappen om bijvoorbeeld bij TV Rijnmond en NPO nieuws en politiek te komen. Ik wil dit soort zenders gewoon bij de eerste 10 kunnen zetten! Waarom maakt KPN dit onmogelijk?
KPN is een provider en heeft niet te bepalen welke zenders ik belangrijk vind en als eerste wil zien.
Ziggo heeft dit veel beter voor elkaar. Daar kun je dus wel je eigen zendervolgorde bepalen en staat de regionale omroep in ieder geval niet ergens ver weg gestopt maar op 30.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.