Skip to main content

Ik heb gisteren op 3x ontvangers een fw update gekregen,  maar dit gaat niet goed. Hierdoor waren vanmorgen 3x ontvangers op 80% bijven hangen.

Ook na een powercycle blijft alles steken op 80.

Uiteindelijk software verwijderd met boot menu en na het installeren van de software werkt het weer, tot hij meld dat hij een update gaat plaatsen. 

Na deze update blijft alles weer steken op 80 % bij booten.

Vanacht 2x ontvangers aan laten staan: beide nog werkend. (Nmc 8.3.194_1 html 5.204.201)

1x ontvanger uitgeschakeld en vanmorgen weer 80% boot.

Is dit op te lossen, of gaan we een onzekere kerst periode in?

Mvg Q

Dat is niet geheel de bedoeling lijkt mij.

Welke ontvangers heb je? Arris VIP5202, Arris VIP2952, Arcadyan HMB2260 ?

Hallo Peter.

Ik heb 2x vip 2952 v2

En een hmb2260, allen met dezelfde klachten.

Oh, oké. Ik had even gedacht, gehoopt, dat het 3 x HMB2260 zou zijn. Maar die kan je sowieso laten omruilen. 

Okay gaan we dat tussen kerst en nj regelen. 

Maar die 2952 moeten het wel blijven doen...

Zelfde verhaal 2 x HMB2260 hangen op 80%. Software verwijderen heeft geen zin, even later wordt de update automatisch doorgevoerd. Wij hebben wel een eigen router en splitsen vlan4 en vlan6 in een switch. Eigen router vervangen door een standaard fritzbox en de update ging volledig. Helaas heeft de msata van de eigen router de geest gegeven en kan ik deze nog niet testen.

Zelfde verhaal 2 x HMB2260 hangen op 80%. Software verwijderen heeft geen zin, even later wordt de update automatisch doorgevoerd. Wij hebben wel een eigen router en splitsen vlan4 en vlan6 in een switch. Eigen router vervangen door een standaard fritzbox en de update ging volledig. Helaas heeft de msata van de eigen router de geest gegeven en kan ik deze nog niet testen.

Hier ook exact zelfde probleem met ook een eigen router.
Wat heeft KPN veranderd?

Gebruik jij ook een eigen router toevallig ​@Qho? Als dat de verbindende factor is hier, dan raad ik jullie voor nu toch aan om de ontvangers tijdelijk rechtstreeks bekabeld op een KPN modem aan te sluiten. 

Hopelijk komt de update dan wel goed binnen. Ik geef in elk geval door dat dit met het gebruik van een eigen router niet soepel lijkt te lopen. 

en splitsen vlan4 en vlan6 in een switch

Het is voor de Arris en Arcadyan ontvangers wel belangrijk dat ze naast vlan 4 ook vlan 6 krijgen. 

ik heb hetzelfde probleem, ook een eigen router. 

• Downloaden van de update gaat altijd goed
  • Installeren van de update lijkt ook gewoon goed te gaan
  • Daarna blijft hij hangen op 80%

Na een powercycle gaat hij wederom software downloaden, installeren, en hangt dan weer op 80%.  

Het is duidelijk dat het zit in het feit dat er een andere router dan de kpn router wordt gebruikt.

Sluit even de kpn router aan dan zal de update goed doorkomen lijkt mij. Dan kun je daarna verder met je eigen router. Dit is voor nu het snelst.

Voor de klanten die nog volgen op de 3 data in januari zal het team dit moeten tackelen.

Ik heb dus ook een eigen router Opnsense..

Dus voor nu oude V10 experia box aangesloten, kwartier wachten ivm diverse update's van dit brok plastic.

En hierna alle boxen geupdate door eerst software verwijderen, herinstall, en update erachteraan.

Alles hierna weer werkend, Opnsense weer aansluiten en door…..

Hoop voor alle anderen dat dit makkelijker word. Fijne klusje voor in de vakantie.

alvast fijne kerstdagen allemaal.

Mvg Q

Kan ik mijn kastjes ook even aansluiten op de Experiabox van de buren? En is dat dan een eenmalige zaak of zal dat in de toekomst bij elke Update nodig zijn? Gaat KPN een nieuwe Update maken die dit probleem niet heeft?

Gebruik voor nu een KPN modem inderdaad ​@Paul van der Sluis. Je krijgt er standaard één als je een abonnement bij ons hebt dus hopelijk heb je die van jou nog ergens liggen! 

Mocht er terugkoppeling komen problemen met updaten in combinatie met een eigen router, dan laten we het hier weten. Tot nu toe nog geen concrete informatie.

Na het maken van wat trafficdumps zag ik op vlan 4 (het TV vlan van KPN) verkeer van 195.121.94.212 wat niet goed werd afgehandeld. Na het aanzetten van extra logging zie deze melding:

igmpproxy[3117350]: The source address 195.121.94.212 for group 224.0.250.64, is not in any valid net for upstream VIFF0].

KPN gebruikt blijkbaar weer een ander IP adres als ‘source’ van het multicast verkeer.. dat is in het verleden ook wel eens aangepast (zie oa https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2028462)

Na het toestaan van verkeer vanaf 195.121.94.212 en het opnemen van 195.121.94.212 in igmpproxy.conf werkt het weer. Ik heb nu:

phyint enp8s0.4 upstream  ratelimit 0  threshold 1

altnet 10.60.111.0/24

altnet 10.205.135.0/24

altnet 213.75.0.0/16

altnet 217.166.0.0/16

altnet 195.121.94.0/24

@Sanne van KPN  Is dat compleet? Kan 195.121.94.212/32 ook ipv 195.121.94.0/24, of is een ruimer subnet zoals 195.121.0.0/16 nodig ivm mogelijke toekomstige wijzigingen ?

Ik dacht, even kijken of de documentatie aangepast is (https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur), maar ik zie daar helemaal geen melding van welke subnets KPN gebruikt (ook niet in de PDF). Niet ideaal.. lijkt me goed om de subnets toe te voegen zodat klanten niet allerlei forums hoeven af te struinen?

Ga ik even navragen ​@guardi, dank voor de uitgebreide info! Alle informatie is welkom, want ik vermoed dat dit wel onderzocht moet worden. Zodra er meer info is laten we het hier weten!

Nou zojuist tv aan, en weer 80%.

Heb zojuis de ICMPproxy aangepast  ( add 195.121.94.0/24) zoals ​@guardi maar mag niet baten..

ook na reboot van ontvanger, hetstart van ICMPproxy, niets werkt.

Zal voor nu weer de software verwijderen en opnieuw installeren.

@Sanne van KPN het update dmv kabel aan experia werkt, maar dus ook maar voor een paar dagen.

Dit worden lange dagen, met deze uitrol..

Nu begint het vervelend te worden.

Ik zou het zeer op prijs stellen, als dit zsm word opgelost.

Om zo de dag te beginnen, daar word ik niet vrolijk van…

Graag reply

Jippieee!!! In de igmpproxy.conf de regel met altnet en het ip-adres vervangen door

altnet 195.121.0.0/16

en het zaakje speelt weer na een herstart van igmpproxy. Hartelijk dank!

Mooi ​@Paul van der Sluis :)

@Qho misschien is dat netwerk in mijn gedeelde configuratie niet ruim genoeg, en gebruikt KPN bij jou een ander ip adres.

in plaats van: altnet 195.121.94.0/24

kan je ook proberen: altnet 195.121.0.0/16

Daarnaast zie ik in je comment dat je ‘add’ gebruikt ipv ‘altnet’, dat is niet goed. (en het is niet ICMPproxy, maar IGMPproxy - maar dat is vast een typo )

@guardi Hier draait nu alles weer gewoon al 24 uur.

ik heb de 16 bits toegevoegd ipv de 24 bits, en het lijkt nu goed te gaan.

het lijkt er dus op dat dit de oplossing is…

Fijne dagen allemaal...

Reageer