Skip to main content

Ik loop tegen iets heel vreemds aan met mijn Smart TV App op zowel een LG als Samsung TV die niet ouder dan 3/4 jaar zijn.

 

Het heeft altijd zonder problemen gewerkt maar ineens moest ik inloggen in de app adhv mijn abonnementsnummer en pincode. Na het invoeren hiervan (100% zeker dat deze gegevens juist zijn!) en het klikken op inloggen krijg ik de melding “Geen toegang tot dienst, om gebruik te kunnen maken van deze app, dient je smart tv verbonden te zijn met je vaste KPN internetverbinding”. 

Mijn tv is verbonden met de kabel en nogmaals het heeft altijd gewerkt tot een week terug.

Ik heb het volgende geprobeerd:

  • Power-off router (en overige apparaten zoals de Switch en glasvezel kast) (min. 1 minuut)
  • Pincode gereset (en minimaal 30 min gewacht)
  • Gezocht naar Smart TV App KPN maar veel informatie kom je niet tegen behalve een landingspage via Google op de kpn.nl site.

Wat kan hier aan de hand zijn… en zijn er andere mensen die hier tegenaan lopen?

 

 

Middels een bug kwam ik ineens in de TV App terecht terwijl ik de popup zoals in de foto te zien is voor mij had. Maar op de achtergrond zag ik ineens de menu items van de tv app waar ik met mijn afstandsbediening naar toe kon navigeren. Hierdoor zag ik ineens de app versie van Samsung KPN TV App, versie: 3.0.22

Ik kon echter geen programma openen of iets kijken. Dan kreeg ik de foutmelding 403-10146_64, hierop zoeken binnen de probleemoplosser werd helaas niet herkent.

 

Ai. Er lijkt wat mis te zijn gegaan in de koppeling tussen je IP en je iTV abonnementsnummer. Niet jouw fout; niet jouw schuld.

Op dit moment kun je alleen kijken via de ontvanger, daar is even niks aan te doen.

Snelste is denk ik morgen even bellen. De wachtrij op het forum voor een kpn moderator is 7 tot 10 dagen.

Voor een moderator is het wel handig om je gegevens in te vullen in je PROFIEL. Zet ook je iTV abonnementsnummer erbij bijvoorbeeld in het vak persoonlijke opmerkingen.

Bellen:

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.


Dank voor deze snelle reactie en oplossing @PeterG! Morgen direct bellen en kom dan terug met een update hier.


Hallo @Victok ,

Sinds enkele dagen zijn er meer problemen met de KPN App op in ieder geval Samsung Tv's. 

Volg dit topic : 

https://forum.kpn.com/kpn%2Dtv%2D11/espn%2Den%2Dziggo%2Dsport%2Dpakket%2Dop%2Dnieuwe%2Dsamsung%2Dtv%2Dwerken%2Dniet%2D604542 


Hallo @Noordzee ,

Bedankt voor je verwijzing. Helaas ligt mijn probleem niet daar.

De oplossing van @PeterG was ook niet de oplossing. Na kpn telefonisch gesproken te hebben bleek dat de koppeling van mijn IP en itv abonnementsnummer al goed stond.

Het advies was om mijn Experiabox aan te sluiten om zodoende uit te sluiten of het aan mijn Unifi USG setup lag. Wat ik bijzonder vind omdat er niets is veranderd aan mijn setup (die ik zelf beheer).

Middels de handleiding van  Henk van Achterberg (link: https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/) heb ik dit geconfigureerd. Hier is het voornamelijk van belang dat het KPN signaal op je router binnen komt voor je tv ontvanger (is met utp kabel aangesloten)

Voorlopig dus nog beneden tv kijken met tv ontvanger en boven + beneden geen werkende itv app op de tv's.

 


Voorlopig dus nog beneden tv kijken met tv ontvanger en boven + beneden geen werkende itv app op de tv's.

Ook niet met het kpn modem?

Werkt het wel via de app in je telefoon of tablet? En via je laptop http://tv.kpn.com.


Dag @PeterG ,

Excuus ik bedoelde niet de Experiabox maar de KPN Box 12. Ik heb thuis een glasvezel abonnement.

Het werkt wel gewoon op mijn android telefoon, een iphone, via laptop en op ipad. Alleen niet op mijn 2 tv's. Beneden is mijn LG tv gekoppeld met utp kabel en boven is mijn samsung tv met wifi verbonden.

Ik heb nog geen tijd gehad om het te proberen met de kpn modem. Moet even de moed, tijd en zin verzamelen om hierin te duiken. ;)


Hmm. Er zijn meer meldingen over Samsung app. Alleen npo 1,2,3 en verder niet. 

 


Het was overigens eenmalig dat ik door de bug in de tv app kon komen van mijn Samsung tv. Dat is nu na heel veel keer blijven proberen niet meer gelukt.


Normaliter moet de klantenservice hier wel uitkomst kunnen bieden als je belt. Hier kunnen twee dingen verkeerd gaan:

1-het IP waarmee jouw smarttv het internet op gaat is niet gelijk aan je IP van je KPN thuis verbinding. Geen VPN/proxy o.i.d. in je unify setup?
2-onze KPN administratie is iets in gewijzigd waardoor de match tussen jouw abonneenummer en je IP niet meer correct is. Dit laatste zou gecheckt zijn tijdens bellen begreep ik en goed zijn aldus de klantenservice?

Vraagje: als je met een mobiel of ipad onze apps gebruikt of tv.kpn.com op een computer én je bent verbonden met je eigen Wifi verbinding (dus niet 4G/5G), zelfde netwerk als je smarttv's, en je probeert de zender BBC One live te kijken, wat zeggen die apps op die zender als je die wil kijken?

Met een browser op je smarttv kun je je IP checken waarmee je TV het internet op gaat, b.v. www.watzijnmijnips.nl. En in je Box, of eigen router kun je je WAN IP zien. Die twee IPv4 adressen moeten gelijk zijn. Als die gelijk zijn en je kunt op dat netwerk ook nog steeds geen BBC One en BBC Two kijken in de andere apps (= geen toegang tot smarttv app), dan moet je ons echt even bellen, of hier proberen we de juiste persoon te vinden (dan wel je profielgegevens invullen, anders weten we niet wie je bent).

Er is echt nul relatie met de storing van afgelopen dagen dat alleen NPO123 goed werken. Laat dat even helder zijn. :)


Hi @TV Apps Team ,

Excuus voor de verlate reactie. Heb zojuist even tijd kunnen vinden om hier uitgebreid naar te kunnen kijken.

1- Dit heb ik geverifieerd en het ip staat wel gelijk aan dat van mijn IP KPN thuis. Verder heb ik proxy/VPN in mijn setup.

2- Klopt indd, in mijn laatste telefoongesprek met KPN Klantenservice (na de tip van @PeterG) heb ik vernomen dat het al correct staat/stond.

3- Uiteraard allemaal geprobeerd. Mobiel internet zelfs voor de zekerheid helemaal uitgeschakeld en verbonden met WIFI én kabel en allen met succes.

4- Wellicht relevant om te weten is dat mijn TV ontvanger wel gewoon werkt. Het zit op een apart netwerk met een VLAN ID 661 adhv van deze handleiding (https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/). De kabel die in de 4K TV ontvanger zit heb ik dus doorgelust naar mijn TV maar zelfs dan geen succes met mijn TV App op mijn LG tv. diezelfde kabel in mijn laptop gestopt, WIFI uitgedaan, via browser naar tv.kpn.com gegaan en met success ingelogd, met succes TV kunnen kijken. Daarmee heb ik naar mijn weten ook uitgesloten dat er een mismatch is tussen mijn IP en KPN Thuis IP. Echter zag ik idd bij BBC ‘Niet beschikbaar - Deze zender kun je alleen thuis kijken’ op mijn laptop maar ook op mijn Pixel 5 telefoon (middels de app).

5- IP Checken met watzijnmijnips.nl:
Dit heb ik gedaan middels de browser op mijn TV, en daar kwam een IP uit (die ik niet kan delen). Zelfde IP adres als van mijn LG TV kreeg ik ook op mijn laptop.

IPv4: Wel een IP
IPv6: Niet beschikbaar

Hostname IPv4 xx-xx-xxx-xx.fixed.kpn.net

 

Mijn setup bestaat uit een NTU kast, Unifi USG, Unifi Switch, 2 Unifi Access Points, 2 netgear switches (waarvan 1 switch gekoppeld is aan mijn LG TV) en een patch panel. Mijn Samsung TV die boven staat is gekoppeld met Wifi.

 


Kleine aanvulling nog, mijn TV ontvanger werkt met kabel die op een aparte VLAN zit, als ik die kabel in mijn laptop stopt dan kan ik wel inloggen op tv.kpn.com maar kan kan ik ook niet BBC one en two kijken. Wel BBC First…. 

 

Tot slot een screenshot uit de handleiding van de Unifi USG setup.
Referentie: https://www.vanachterberg.org/usg-kpn-ftth/posts/unifi-security-gateway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Dit hierboven klopt inderdaad, als ik inlog op mijn USG krijg ik precies te zien wat hier staat. E dat heeft sinds ik klant ben bij KPN altijd gewerkt. Er zijn aan mijn kant ook nul wijzigingen geweest in het netwerk.


Als die gelijk zijn en je kunt op dat netwerk ook nog steeds geen BBC One en BBC Two kijken in de andere apps (= geen toegang tot smarttv app), dan moet je ons echt even bellen, of hier proberen we de juiste persoon te vinden (dan wel je profielgegevens invullen, anders weten we niet wie je bent).

Er is echt nul relatie met de storing van afgelopen dagen dat alleen NPO123 goed werken. Laat dat even helder zijn. :)

 

Mijn profiel gegevens zijn al up to date op advies van wederom @PeterG . Welke gegevens ontbreken er volgens jullie?

Ik had al het vermoeden dat er nul relatie was tussen de storing dat alleen NPO123 goed werken. Afijn, blij als dit euvel opgelost zou kunnen worden.


Op mijn KPN-TV ontvanger kan ik wel BBC One and Two kijken, oftewel alles werkt daar.


1 . Als de tv's ook via de vpn geleid worden gaat de app in de tv's niet werken. Die doet het alleen via je kpn IP. 


Excuus! Ik heb een typo gemaakt, bedoelde te zeggen dat ik geen vpn of proxy heb!


Kleine aanvulling. Wellicht dat het hierdoor in een juiste richting komt… In mijn 2e network binnen de Unifi Controller genaamd IPTV (die gebruik ik voor mijn 4K TV ontvanger) heb ik de volgende IP’s van KPN in gebruik. Hoewel mijn TV ontvanger wel gewoon werkt met kabel maar niet als ik die kabel in mijn TV stop. Als ik het in mijn laptop stop dan krijg ik dus dezelfde foutmelding wanneer ik BBC One/Two wil kijken. Maar goed in mijn ‘default’ netwerk heb ik dit niet geconfigureerd en werkte het voorheen wel gewoon goed. 

DHCP Name Server settings:

DNS Server 1 195.121.1.34  
DNS Server 2 195.121.1.66

 


195.121.1.34  en 195.121.1.66  zijn de dns servers van KPN.
Sluit de Box 12 aan. Als het hiermee wel werkt dan zit het probleem in de eigen apparatuur.


195.121.1.34  en 195.121.1.66  zijn de dns servers van KPN.
Sluit de Box 12 aan. Als het hiermee wel werkt dan zit het probleem in de eigen apparatuur.

Er zit helaas niets anders erop dan dat te doen indd. TBC....


@TV Apps Team Zojuist vanmorgen getest met de KPN Box Router met WiFi op mijn LG TV en 'gelukkig' hetzelfde euvel. Kom niet voorbij het inloggen. Kan ook geen BBC One / Two bekijken op mijn Pixel 5 , waar ik wel op kan inloggen, dat ook verbonden is met hetzelfde WiFi van de KPN modem.


Op mijn mobiel kan ik geen BBC one of two bekijken en op mijn LG tv kom ik niet voorbij het inloggen.


Ha @Victok, na overleg met @TV Apps Team, denken we dat er sprake is van een kruising op jouw lijn. Ik heb daarom een monteur voor je aangestuurd. Die komt op zaterdag 9 december tussen 8 en 12 uur bij je langs. Mocht je dit niet uitkomen, dan kan je dat via de mail die je krijgt, nog wijzigen. Wil je hier even laten weten wat eruit gekomen is?


Ha @Victok, na overleg met @TV Apps Team, denken we dat er sprake is van een kruising op jouw lijn. Ik heb daarom een monteur voor je aangestuurd. Die komt op zaterdag 9 december tussen 8 en 12 uur bij je langs. Mocht je dit niet uitkomen, dan kan je dat via de mail die je krijgt, nog wijzigen. Wil je hier even laten weten wat eruit gekomen is?

Dag @Marcia_ ,

Bedankt voor de reactie! Zag inderdaad de afspraak voorbij komen, erg fijn! Ik ben die dag toevallig beschikbaar dus dat komt goed uit.

Mag ik vragen uit nieuwsgierigheid wat je bedoelt met een 'kruising op jouw lijn'?

Ik zal hier na de afspraak een status update plaatsen.


Mag ik vragen uit nieuwsgierigheid wat je bedoelt met een 'kruising op jouw lijn'?

Vrij letterlijk. Jij hebt nu internet van een ander en een ander dat van jouw. Verder geen probleem qua kosten. Maar dus wel deze toepassing (online via televisie, app en website). En waarschijnlijk, vermoed ik, zal vaste telefoon dan ook niet werken via een ander IP, maar dat weet ik niet zeker.

En natuurlijk niet de bedoeling.


@Marcia_ Vanmorgen is de monteur langs geweest en het probleem opgelost voor mij!

Ik zat dus op het internet van een ander huishouden.
Hij trok mijn glasvezel kabel eruit en zag op zijn KPN device dat er nog steeds een verbinding was op mijn adres.

Met een laserpen aangesloten op mijn glasvezel kabel vertrok hij naar de wijkkast ergens in de buurt om het weer in orde te maken. Het was echter een bende in die kast. Er zal dus iemand nu weer een storing hebben maar hij kon daar even niets mee omdat het probleem te groot is en de wachttijd bij KPN Service te lang was.

Hier iig weer een blije klant! Bedankt voor alle hulp hier!

Tip voor de KPN telefoon support: Bij een volgende klacht is het raadzaam om aan de klant te vragen of hij zijn glasvezel kabel eruit kan trekken zodat er geen verbinding meer op het adres is zodat jullie kunnen zien of er wel/niet nog een verbinding is op het adres en het zodoende dus kan uitsluiten of er een kruising op de lijn is. Ervan uitgaande dat jullie dat op afstand kunnen zien uiteraard :)

Fijn weekend en mooie dagen alvast!


Super, @Victok! Dank dat je het nog even liet weten en ook voor jou alvast fijne dagen gewenst!