Skip to main content
Vraag

Opeens ongewenste reclame in de inbox(envelopje) van mijn TV+ box

• October 8, 2025
  • 25 reacties
  • 275 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Verrassend: in het TV+-menu werd ik (voor het eerst) geconfronteerd met reclame. (Amazon)

Weliswaar origineel om daarvoor het postvakje te gebruiken maar is dat nu echt nodig @KPN?

Kwamen jullie wellicht niet uit met de recente inflatiecorrectie?

25 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 11481 reacties
  • October 8, 2025

Beste ​@geen flauw benul maak je misschien gebruik van de streamingdienst van Amazon binnen de tv-decoder? Heb je de cookie-instellingen wel goed staan binnen de betreffende streamingdienst?

Ik maak ook gebruik van een paar streamingdiensten binnen de tv-decoder, weiger permanent alle cookies en krijg nooit dat soort meldingen die jij noemt.

Forum|alt.badge.img

Dag ​@JanD ,

Bedankt voor je reactie!

Nee, niets van dat al; ik maak alleen gebruik van NLZiet…..

Het is geen wereldisue natuurlijk maar het geeft wel te denken

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • October 10, 2025

Hoi ​@geen flauw benul .  Dus je zag zo'n rood ikoontje en toen je die opende zag je reclame voor amazon? Hier kijk ik zelf ook een beetje van op, om eerlijk te zijn.  Weet je nog wat voor reclame? 

Aangezien dit voor ons ook als een verrassing komt heb ik een mail gestuurd naar de juiste afdeling met de vraag of dit wel de bedoeling is.  Zodra ik meer informatie heb laat ik jou dat hier weten.  Een foto van de ‘mail’ zou voor ons heel nuttig zijn om wat meer context te krijgen :-) 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 59 reacties
  • October 11, 2025

Ja i.d.d. Erwin; zoals reeds vermeld ging het om een reclame van Amazom (Prime).

Laten we het voorval vooral niet groter maken dan het is maar ik hoop toch dat het niet de voorbode is voor een stortvloed aan andere reclames

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1357 reacties
  • October 11, 2025

Ik heb dat  bericht ook gehad....in tegenstelling tot schrijvers hierboven heb ik er geen enkele moeite mee; handig dat je op een aanbieding gewezen wordt toch ​@Erwin van KPN, ​@geen flauw benul? Maar ja, ik accepteer ook zoveel mogelijk cookies...

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1368 reacties
  • October 11, 2025

@Ratonesque en ​@geen flauw benul, om wat voor reclame gaat dat dan?

Apps kunnen inderdaad berichten in de Android TV berichtenbox zetten, naast de berichten van KPN zelf. Vaak gaan ze na het sluiten van de app weer weg. Zoals dit:

Je hebt bijvoorbeeld ook het ook met TuneIn, met berichten als “Er is maar één Radio 2” (van “Chromecast built-in NPO Radio 2”). Of “Luister nu naar Sky Radio via JUKE.nl. De #1 non-stop radiozender”. Of als je een geheugenstick in de USB-ingang steekt.

(Ook als je TuneIn niet zelf geïnstalleerd hebt, maar het gestart wordt door de Google Assistant.)

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1357 reacties
  • October 11, 2025

Ik weet het niet meer exact, maar het was iets met drie maanden korting voor Amazon Prime Video. Als je dat bericht krijgt zie je het ook terug bij het winkelmandje in de kopregel, ​@Arjan van B.

Dit bericht kwam wel van KPN dacht ik, betrof een actie voor Amazon Prime via KPN.

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1368 reacties
  • October 11, 2025

Ik hoop dat jullie daar toestemming voor gegeven hebben, via “Berichten op TV”? Zie:

KPN TV+ Box: instelling “Berichten op TV”

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1357 reacties
  • October 11, 2025

Ja, heb ik gedaan. Dat verklaart ook meteen waarom de een het bericht wel krijgt en de ander niet,  ​@Arjan van B.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • October 13, 2025

Ooh, nu valt voor mij het kwartje.  Ik had nog niet de link met Prime gelegd.  Dat is natuurlijk wel een relevante dienst voor zo'n tv ontvanger.  Neemt niet weg dat ik niet op de hoogte ben van het feit dat wij die inbox voor reclame doeleinden gebruiken. Daarvoor staat de informatie vraag nog uit. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9

Ooh, nu valt voor mij het kwartje.  Ik had nog niet de link met Prime gelegd.  Dat is natuurlijk wel een relevante dienst voor zo'n tv ontvanger.  Neemt niet weg dat ik niet op de hoogte ben van het feit dat wij die inbox voor reclame doeleinden gebruiken. Daarvoor staat de informatie vraag nog uit. 

Hier gisteren ook het bericht ontvangen.

Piet.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28436 reacties
  • October 14, 2025

We hebben nog geen reactie. Ik stuur even een reminder

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1357 reacties
  • October 14, 2025

We hebben nog geen reactie. Ik stuur even een reminder

Maar het ligt toch aan de instellingen, hoe je die ingesteld hebt, ​@Erwin van KPN? Bij Pincode en privacy (zie hierboven)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14103 reacties
  • October 14, 2025

Hoi ​@geen flauw benul .  Dus je zag zo'n rood ikoontje en toen je die opende zag je reclame voor amazon? Hier kijk ik zelf ook een beetje van op, om eerlijk te zijn.  Weet je nog wat voor reclame? 

Aangezien dit voor ons ook als een verrassing komt heb ik een mail gestuurd naar de juiste afdeling met de vraag of dit wel de bedoeling is.  Zodra ik meer informatie heb laat ik jou dat hier weten.  Een foto van de ‘mail’ zou voor ons heel nuttig zijn om wat meer context te krijgen :-) 

Dat is er al enkele maanden.

Laatst stond er een bericht in dat Videoland tijdelijk goedkoop was.

En meer van die flauwe kul.

En laatst heel kort in het blauw rechtsboven een reclame van iets.

Persoonlijk vind ik dat het envelopje voor belangrijke berichten is, hierdoor kijken wij nog nauwelijks in die envelop. Staat bijna altijd een aanbieding in.

@Arjan van B 

Nee, daar heb ik nooit toestemming voor gegeven.

Maar je kan het uitzetten begrijp ik uit jouw bericht.

Mijn hartelijke dank.

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1368 reacties
  • October 14, 2025

Nee, daar heb ik nooit toestemming voor gegeven.

Ik weet niet of het volgende altijd zo geweest is, en of het klopt. Maar in Geef jij KPN toestemming om jou te benaderen? schrijft een monteur van KPN:

Bij het instellen van de tv ontvanger komt deze vraag natuurlijk altijd voorbij en probeer hierbij goed uit te leggen dat het voordelen kan hebben om het aan te zetten. Maar het is en blijft de keuze van de gebruiker.

Ik weet ook niet welke vraag er op dat moment precies gesteld wordt. En het lijkt dat er geen keuze is om reclames te weigeren maar wel andere berichten te krijgen; erg jammer. Via kpn.com/profiel/privacyinstellingen of de app is het in ieder geval alles of niets:

Ze gaan bijvoorbeeld over jouw wifi-instellingen, een (nieuw) contract of over aanbiedingen voor een nieuw product. Handig!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14103 reacties
  • October 15, 2025

@Arjan van B 

Ik heb de 2 Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) al meer dan 3 jaar en toen was dit nog niet.

Dus ​@Ik_Combineer vergeet dat er ook gebruikers zijn die de DIW7022 al veel langer hebben.

Ik heb het nu aangepast en hoop dat het over is.

Persoonlijk vind ik dat het envelopje het beste kan worden gebruikt voor meldingen zoals updates en zo.😉

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+32
  • Moderator
  • 31262 reacties
  • October 23, 2025

Hi allemaal! Sorry voor de late reactie, Erwin is even afwezig dus vandaar dat ik hier nu reageer. De feedback over het gebruik van het envelopje voor de Amazon dienst heb ik kort na het aanmaken van het topic intern doorgegeven. De collega's zijn altijd blij met dit soort feedback. 

Dat gezegd hebbende: we delen inderdaad wel eens zulke aanbiedingen. Er zijn namelijk ook klanten die dit wél heel handig vinden😄. 

Zoals Arjan uitlegt, kan je zelf makkelijk je toestemming uitzetten of aanpassen via de tv. Ik quote de screenshots hieronder nog even!

KPN TV+ Box: instelling “Berichten op TV”

Daarnaast nog over dit: 

@Arjan van B 

[...]

Persoonlijk vind ik dat het envelopje het beste kan worden gebruikt voor meldingen zoals updates en zo.😉

Product Updates lees je natuurlijk op onze community, maar vind je ook in de TV+ Box als je op het startscherm naar het ‘vraagtekentje’ gaat naast de instellingen. 

De frequentie van de berichten valt trouwens wel mee, toch? We doen in ieder geval onze best om zo efficiënt mogelijk met deze berichten om te gaan. Zowel voor jullie als voor ons. Nogmaals dank voor het delen van jullie ideeën hierover!

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 3043 reacties
  • October 23, 2025

---

Daarnaast nog over dit: 

Product Updates lees je natuurlijk op onze community, maar vind je ook in de TV+ Box als je op het startscherm naar het ‘vraagtekentje’ gaat naast de instellingen. 

---

Maar, dat zit best verstopt. Het was (zelfs) mij nog nooit opgevallen, ik had het dan ook nog nooit gezien.

En dan denk ik: ‘Als zelfs ik het nog nooit gezien heb, dan zijn er nog een heleboel mensen meer die het nog nooit gezien hebben...’

Ik denk dat kpn er goed aan doet om de Product Updates in de tv+ box op een meer opvallende plek te zetten. Ik ben het daarom helemaal eens met ​@joop2011 : 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1357 reacties
  • October 23, 2025

Bij updates verschijnt er een pop up in beeld, en kun je de update downloaden vanuit de berichtenbox. Dat er af en toe een ander bericht verschijnt geeft niet, je klikt het zo weg immers, ​@Katana321.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 3043 reacties
  • October 23, 2025

Ik heb hier echt nog nooit een pop-up over een update voorbij zien komen. Updates zijn hier 's nachts geïnstalleerd. Dat ze geïnstalleerd waren zag ik pas als ik 's ochtends de tv+ box aanzette.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14103 reacties
  • October 24, 2025

Bij updates verschijnt er een pop up in beeld, en kun je de update downloaden vanuit de berichtenbox. Dat er af en toe een ander bericht verschijnt geeft niet, je klikt het zo weg immers, ​@Katana321.

Was dat maar waar, je kan er op gaan staan en openen.

Maar de melding dat er een bericht is, blijft helaas staan.

Ik heb de instelling (zie eerder bericht boven) ook gevonden en beide op uit gezet.

Nu geen last meer van die irritante meldingen. 

En updates worden automatisch gedownload en geïnstalleerd. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1357 reacties
  • October 24, 2025

Tja. Ik kan ze WEL verwijderen, ​@joop2011. Dan doe je toch echt iets verkeerd. 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1357 reacties
  • October 24, 2025

Ik heb hier echt nog nooit een pop-up over een update voorbij zien komen. Updates zijn hier 's nachts geïnstalleerd. Dat ze geïnstalleerd waren zag ik pas als ik 's ochtends de tv+ box aanzette.

Ik maak, na gebruik, de boxen altijd stroomloos,  misschien dat het daaraan ligt. 's Nachts kan het bij mij dus niet geïnstalleerd worden, ​@Katana321.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+21
  • Wijsgeer
  • 14103 reacties
  • October 24, 2025

Ik maak, na gebruik, de boxen altijd stroomloos,  misschien dat het daaraan ligt. 's Nachts kan het bij mij dus niet geïnstalleerd worden, ​@Katana321.

Heb je een reden om de spanning er 's nachts vanaf te halen?

Ik maak niets spanning loos en laat alles standby staan.

Ik denk dat jij de KPN router, koelkast, verwarming, etc. ook aan laat staan. 

Ik heb de meldingen, zoals vermeld, uitgezet en heb er gelukkig geen last meer van.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1357 reacties
  • October 24, 2025

Je hebt elke dag een frisse start, ​@joop2011. En je hebt minder sluipverbruik. Alles zit op een stekkerdoos, dus tv, soundbar en bluray-speler gaan ook helemaal uit.

Modem kan niet uit natuurlijk.

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic