Skip to main content

Open discussie over ervaringen met DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

• September 14, 2026
  • 66 reacties
  • 1439 keer bekeken

Toon eerste bericht

66 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 17, 2026

Die koppeling lijkt ook deels een beperking te zijn in de huidige TV+ streams. Toen ik eerder vandaag aan het experimenteren was met de geluidsprioriteit instellingen om m’n Arris 2952, en HDMI op stereo gezet had met Optisch op Dolby gelaten, kreeg ik bij opnames of terugkijken van Dolby zenders opeens ook stereo via de optische uitgang ipv. Dolby. Bij live kijken van hetzelfde kanaal was het geluidssignaal nog wel Dolby via optisch. Nadat ik HDMI weer teruggezet had op Auto waren dezelfde opnames ook weer in Dolby te beluisteren. Ook/zelfs als ik de tv uit zet.

(En dat mijn tv geen Dolby geluid lijkt te ondersteunen - als ik HDMI op Dolby zet (met receiver uit) blijft het stil via de tv.)

Of die ongewenste koppeling ook gebeurde toen opnames nog van de oude iTV server kwamen durf ik niet te zeggen, dat heb ik destijds niet uitgeprobeerd voor zover ik me kan herinneren.

• September 18, 2026

Die koppeling lijkt ook deels een beperking te zijn in de huidige TV+ streams. Toen ik eerder vandaag aan het experimenteren was met de geluidsprioriteit instellingen om m’n Arris 2952, en HDMI op stereo gezet had met Optisch op Dolby gelaten, kreeg ik bij opnames of terugkijken van Dolby zenders opeens ook stereo via de optische uitgang ipv. Dolby. 

Dit zou inhouden dat die instellingen niet lokaal in het apparaat zelf worden afgehandeld.

Het beste blijft hoe dan ook passthrough of het nu voor beeld is of geluid. Want dat is voor mij persoonlijk ook nog een min punt de vreemde keuzes voor de afhandeling en instellingen betreffende HDR.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2026

Laten we hopen dat dit soort rare dingen bij de komst van Android TV versie 14 voorbij zijn.

In via Totaal TV (op 2 mei 2025) al aangekondigd.

Hopelijk horen we snel van KPN wanneer hij er daadwerkelijk komt.

Nu heb je alleen de mogelijkheid om HDR10 of Dolby Vision te kiezen.

Dat moet volgens mij (net zoals op onze LG tv) gewoon automatisch gaan.

HDR10 heb je nodig als je tv zenders via UHD kijkt.

P.S.

Google slaat Android tv versie 15 over.

Android tv versie 16 was er verleden jaar wel even als test, maar zo te lezen op Google is er daarna niets meer van gehoord.

Of te wel, momenteel is Android TV versie 14 de laatste versie.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 18, 2026

Om als een oude L.. te klinken ik weet nog mijn eerste kpn tv ontvanger, was geloof ik een motorola , maar ik weet totaal niet meer type / benaming.

Was een groot wit apparaat , dat weet ik nog wel

Maar had je met die witte box ook zoveel problemen als nu ? 

Dat is een box uit de oertijd bij wijze van spreken.

Toen nog alleen SD (HD was nog lang geen standaard toen).

En als ik het goed heb gevonden, kon je op die witte ook niet opnemen (zo wie zo gebeurde dat toen nog op een interne Harde schijf).

Ook de internet snelheden waren toen nog heel erg laag.

In vergelijking met de DIW7022 is het een slak.

De vermelde KPN tv ontvangers in mijn eerdere overzicht waren (op 1 na, (ZXV8001) de ronde 4K die was wit) allemaal zwart.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 18, 2026

Die koppeling lijkt ook deels een beperking te zijn in de huidige TV+ streams. Toen ik eerder vandaag aan het experimenteren was met de geluidsprioriteit instellingen om m’n Arris 2952, en HDMI op stereo gezet had met Optisch op Dolby gelaten, kreeg ik bij opnames of terugkijken van Dolby zenders opeens ook stereo via de optische uitgang ipv. Dolby. 

Dit zou inhouden dat die instellingen niet lokaal in het apparaat zelf worden afgehandeld.

Het beste blijft hoe dan ook passthrough of het nu voor beeld is of geluid. Want dat is voor mij persoonlijk ook nog een min punt de vreemde keuzes voor de afhandeling en instellingen betreffende HDR.

Niet noodzakelijk. Het lijkt erop dat de TV+ streams alleen het Dolby geluidsspoor bevatten, dat in de ontvanger zelf wordt omgezet naar stereo als één van de geluidsuitgangen aangeeft geen Dolby te ondersteunen.
In de oude tv ontvangers kun je dat zelf expliciet aangeven, in de TV+ ontvangers ook, maar dat lijkt dan genegeerd te worden als de tv of beamer via HDMI aangeeft alleen stereo aan te kunnen.

De oude live iTV streams lijken wel een apart stereo geluidsspoor te hebben, naast het Dolby geluidsspoor.

Al die geluidsomzettingen lijken mij niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit. Met name op BBC 1 en 2 waar het van oorsprong Dolby 2.x signaal voor de meeste uitzendingen nu eerst omgezet wordt naar 5.1 door kpn in de TV+ streams, naar de oude tv ontvangers tenminste.

En vreemd genoeg is BBC NL live Dolby 5.1 maar bij terugkijken/opnames opeens stereo??? (Op de oude tv ontvangers).

• September 18, 2026

Hoe dan ook nog los van de ontvangers is dat hele TV+ eerder TV-.

Aangezien wij maar een paar kanalen lineair of soms terugkijken ondervinden wij niet de problemen die ik bij andere lees behalve dan het HDMI gebeuren. In combinatie met de vip5202 had ik niet de problemen die ik met de diw7022 wel had, wat een reden is dat ik een ipradio met ingebouwde luidsprekers heb aangeschaft. Radio zou voor mij een reden zijn om een provider te kiezen die ook nu nog FM en dvb-c via glasvezel doorgeeft.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 18, 2026

In combinatie met de vip5202 had ik niet de problemen die ik met de diw7022 wel had

Heel eerlijk ik heb geen problemen gevonden, de ik niet een voor me zelfs worksaround gevonden heeft. Het heeftte maken met de ontvanger, de tv en de hifi-installatie of de combinatie van alle 3. Beetje indiepen in tekortkoming van de apparaten en plezier aan het uitproberen/uitzoeken helpt.

wat een reden is dat ik een ipradio met ingebouwde luidsprekers heb aangeschaft.

Een receiver met ingebouwde internet-radio of ingebouwde chromecast is beter. Als de ingebouwde internet-radio niet voldoet, kan je radio stationen vanaf je telefoon naar de receiver casten. Casten vereist in tegenstelling tot streamen of spiegelen geen continue standby van jouw telefoon. Na het succesvolle overgeven van de URL naar de receiver kan je zelfs de telefoon volledig (niet alleen scherm) uitzetten.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Ik loop tog nog op één probleem:

Mijn die7022 is rechtsstreeks op de earc hdmi2 aangesloten op de tv. Alleen de tv ziet hem niet als uhd, ook dolby atmos wordt niet doorgegeven. , nu doe ik dit wel via de tv zelf maar toch....

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Mijn die7022 is rechtsstreeks op de earc hdmi2 aangesloten op de tv. Alleen de tv ziet hem niet als uhd, ook dolby atmos wordt niet doorgegeven. , nu doe ik dit wel via de tv zelf maar toch....

eARC is vooral voor een Soundbar of geluidsinstallatie.

Beste kan je hem aansluiten op HDMI 1 op de tv.

En op de tv en ook op de DIW7022 moet dit wel allemaal aanstaan.

Zet op de DIW7022 HDR op automatisch en zet HDR10 aan als voorkeur.

Anders heb je geen UHD.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Toen ik de diw7022 in de pilot had, was ik er niet zo blij mee. De bediening met de AB voelde niet logisch en niet prettig. Als test heb ik er toen eens een bluetooth-muis aan gehangen en dat voelde meteen veel intuïtiever aan. Ik heb toen dan ook eens uitgesproken dat het scherm eigenlijk gericht is op bediening met touch of muis. Na afloop van de pilot heb ik de 7022 teruggestuurd.

Anderhalf jaar geleden heb ik dan toch de overstap gemaakt naar TV+. En merkte toen meteen dat het produkt inmiddels veel beter is geworden. Vooral het feit ik met een tik op de pijl omhoog in het menu kan komen, vond ik al een verademing.

Op dit moment ben ik dus wel blij met de diw7022, ondanks een paar kleine irritante dingen.

Wat ik nog altijd onlogisch en vervelend vind, is dat je sommige dezelfde instellingen op 2 verschillende plekken kunt doen: bij ‘KPN-instellingen’ en bij ‘Apparaat-instellingen’. KPN zou er goed aan doen om alle instellingen alleen bij ‘KPN-instellingen’ onder te brengen zodat menu ‘Apparaat-instellingen’ achterwege kan blijven. En nu ik dit zo aan het typen ben, bedenk ik mij dat ik dit zo meteen ga indienen als wens op de Feature Request-lijst: 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Wat ik nog altijd onlogisch en vervelend vind, is dat je sommige dezelfde instellingen op 2 verschillende plekken kunt doen: bij ‘KPN-instellingen’ en bij ‘Apparaat-instellingen’. KPN zou er goed aan doen om alle instellingen alleen bij ‘KPN-instellingen’ onder te brengen zodat menu ‘Apparaat-instellingen’ achterwege kan blijven. En nu ik dit zo aan het typen ben, bedenk ik mij dat ik dit zo meteen ga indienen als wens op de Feature Request-lijst: 

Ik heb zelfs het gevoel, dat je zelf op die 2 plekken de instellingen voor beeld moet doen.

1 is voor het KPN tv deel

1 is voor het overige.

Ik ben het 100% met je eens, dat dit op 1 plek zou moeten zitten.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 20, 2026

HDMI ARC is een aansluiting op je televisie waarmee je het geluid van je TV met één DMI-kabel naar een Soundbar of Home C set stuurt , hij blijkt dus niet geschikt te zijn om de DIW7022 box op aan te sluiten.

Misschien heb je er wat aan , succes.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Beste ​@Len B 

Leuke foto's en pijltjes, maar niet elke tv is hetzelfde.

De foto is zo te zien ook van een aardig oude tv.

Verder klopt het.

HDMI 1 voor tv ontvanger, mediabox, etc.

HDMI 2 (meestal eARC (of bij oudere modellen ARC) indien ARC of eARC is deze voor de soundbar of geluidsinstallatie.

Overige HDMI ingangen voor PS5, Blu-Ray speler, etc.

Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

HDMI ARC is een aansluiting op je televisie waarmee je het geluid van je TV met één DMI-kabel naar een Soundbar of Home C set stuurt , hij blijkt dus niet geschikt te zijn om de DIW7022 box op aan te sluiten.

Misschien heb je er wat aan , succes.

Dit 8s allemaal top in orde. Net even gespeeld en warempel krijg ik nu wel uhd(hdr) beeld. 

Het blijft een ding : androidtv 11 en hdmi problemen. Ik heb net eens hdrnuitgezet in de die 7022 en weer op hdmi auto. En warempel de tv ziet uhd hdr dolby vision enz. 

Wat er gebeurd: hdmi communicatie met mijn philips googleTV  werkt niet stabiel, laat staan via de onkyo receiver dan wordt het een flipperkast . Wel.leuk.maar tv kijken lukt.dan niet🤪

Het blijkt toch dat protocollen niet altijd matchen en als prio de 2 hoofd merken, samsung lg worden getest, dan worden de fouten richting andere merken niet opgemerkt.

Ps dit probleem is niet met al mijn devices die androidtv 14 of hoger draaien. Verbeteringen in de atv14 zijn namelijk veel op hdmi gericht.

(Daarom hamer ik elke keer op het updaten naar atv14 liever de laatste zelfs.) 

• September 20, 2026

Ik moet mijn eerdere reacties hier aanvullen. Het grootste gemis voor mij is/was geen bediening via infrarood, dat maakte radio luisteren met de TV uit middels scenario's in een Logitech Harmony afstandsbediening nagenoeg onmogelijk.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Ik moet mijn eerdere reacties hier aanvullen. Het grootste gemis voor mij is/was geen bediening via infrarood, dat maakte radio luisteren met de TV uit middels scenario's in een Logitech Harmony afstandsbediening nagenoeg onmogelijk.

Erg jammer dat Logitech die ab's niet meer maakt.

• September 20, 2026

Erg jammer dat Logitech die ab's niet meer maakt.

Deels begrijpelijk als fabrikanten zelf van infrarood afstappen en veel via apps en wifi doen.

Als ikhet goed heb zou het nu met extra hardware weer moeten kunnen, maar dat is dan wel weer een extra investering.

Dat is het mij allemaal niet waard, en casten naar een Soundbar of ander systeem is mij ook te omslachtig. Kortom radio weer lekker ouderwets via een daarvoor bedoeld apparaat. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Ik heb zelfs het gevoel, dat je zelf op die 2 plekken de instellingen voor beeld moet doen.

1 is voor het overige.

Er zijn (helaas) verschillende instellingen die op beide plekken zijn terug te vinden. En je dus op beide plekken kunt instellen. Hartstikke onlogisch, en dat werkt niet intuïtief.

• September 20, 2026

1 is voor het overige.

Er zijn (helaas) verschillende instellingen die op beide plekken zijn terug te vinden. En je dus op beide plekken kunt instellen. Hartstikke onlogisch, en dat werkt niet intuïtief.

Onlogisch en onnodig zeker die HDR implementatie de software van de streamdiensten zijn dusdanig goed dat deze zelf wel kunnen bepalen wat het beste is. En voor die paar zenders die in het kpn pakket zitten werken de huidige opties wezenlijk averechts.

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 20, 2026

De ene fabrikant verzint iets om een verschil te maken met zijn concurrent zoals infrarood vervangen door WIFI , allemaal modegrillen maar het moet steeds gekker , gekker en nog gekker worden gemaakt en dan achteraf zich af gaan vragen waarom systemen niet met elkaar samen werken.

Heel vroeger hadden we ook wel eens storingen op de TV , veelal na windkracht 10 omdat je antenne omgewaaid was en het dak op moest.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Helaas begint het nu een beetje ‘off topic” te worden.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Laten we hier inderdaad onderling ervaringen over de KPN TV+ Box uitwisselen en het dan ook daarbij houden. 

• September 20, 2026

Wat is dit nu weer, tot nog toe is alles on topic. Zelfs de reactie van Len B. 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • September 20, 2026

Wat is dit nu weer, tot nog toe is alles on topic. Zelfs de reactie van Len B. 

Ja maar als bepaalde personen hier gaan jammeren dan wordt daar al vrij snel naar geluisterd, dat is mij al vaker opgevallen.

Geheel is gewoon on topic

Len B
Slimmerik
  • Slimmerik
  • September 20, 2026

Helaas begint het nu een beetje ‘off topic” te worden.

Dat zou dan al ± 3 dagen het geval zijn ;

joop2011 schreef:                                                                                                  3 dagen geleden         

Welke KPN tv ontvangers heeft KPN gehad.

Tot zover ik het kan vinden:

Motorola VIP1910  2006-2009  (toen stond het nog in de kinderschoenen)

Motorola VIP1960 (deze had een harde schijf van 160 GB voor opnames) 

Motorola VIP1903 uitgebracht 2010

Motorola VIP1963 (zelfde als de 1903, maar dan met harde schijf van 320 GB voor opnemen

** (hierna zonder harde schijf en alles vanuit de cloud. De versies met harde schijf, werd de harde schijf uitgeschakeld)

Motorola VIP1853

Arcadyan HMB 2260  (deze heb ik gehad, maar vaak stilstaande beelden bij opnames kijken.

Arris VIP 2952 (en VIP 2952 V2) (hier zijn er heel veel aan klenten KPN geplaatst.  (zelf heb ik deze gehad, maar moest hem vaak, soms maandelijks) opnieuw opstarten omdat hij dan weer vastliep.

** Hierna de versies die ook 4K hebben.

ZTE ZXV 8001 (witte ronde die vrij snel volledig is vervangen (geen idee wat de reden was))

Arris VIP 5202

Sagemcom DIW7022 (KPN TV+ Box)  geïntroduceerd eind januari 2023 (ik heb deze (2 stuks) sinds april 2023)   Deze draait (helaas nog) op Android TV versie 11

KPN TV+ Soundbox  voor mensen die geen soundbar hebben (deze draait op Android TV versie 12)

I rest my case !