Skip to main content
Beantwoord

Optische aansluiting TV+ box

• June 8, 2025
  • 5 reacties
  • 173 keer bekeken

Ik heb een optische kabel aangesloten tussen de TV+ box en een converter van optisch naar analoog. Net zo een converter als de KPN hiervoor ook heeft.  Op de converter heb ik een hoofdtelefoon aangesloten. In het instellingenmenu van de TV schakel ik de optische uitgang aan: s/pdif. Uit de hoofdtelefoon klinkt dan alleen geratel. Wat kan ik doen om dat te verhelpen?

Beste antwoord door Arjan van B

Uit de hoofdtelefoon klinkt dan alleen geratel.

Welke geluidsformaten kan je omvormer aan? Misschien moet je de audiokwaliteit in de geluidsinstellingen op stereo zetten. (Volgens mij is dat ook nog de standaardinstelling voor nieuwe installaties, en na een fabrieksreset.)

Die instelling wordt helaas gedeeld met wat er via HDMI naar je televisie gaat. (Zie punt 38 van Feature requests KPN TV+ Box.)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 8, 2025

Beste ​@jkb de tv-decoder misschien  even herstarten en de aansluitingen op de DAC even nalopen/nattrekken.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • June 8, 2025

Uit de hoofdtelefoon klinkt dan alleen geratel.

Welke geluidsformaten kan je omvormer aan? Misschien moet je de audiokwaliteit in de geluidsinstellingen op stereo zetten. (Volgens mij is dat ook nog de standaardinstelling voor nieuwe installaties, en na een fabrieksreset.)

Die instelling wordt helaas gedeeld met wat er via HDMI naar je televisie gaat. (Zie punt 38 van Feature requests KPN TV+ Box.)

• Auteur
  • Slimmerik
  • June 8, 2025

Opgelost. Inderdaad het geluid op stereo dolby zetten. Dank voor het meedenken.

Maar jammer dat de oude TV box wel een hoofdtelefoonaansluiting heeft en de KPN+ box niet. Mijn buurman voor wie ik dit uitzoek heeft net zijn abonnement omgezet naar KPN +. Terug omzetten kon niet. Dus nu extra apparaatje en kabeltjes nodig om zijn senheiser zender naar hoofdtelefoon weer te kunnen gebruiken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 8, 2025

Ook op de oude tv box is het geen koptelefoon uitgang. Maar een niet-regelbare vaste uitgang. Voor naar een versterker bijvoorbeeld. Wegens de ruimte mini jack in plaats van rode en witte tulp. 

Een Sennheiser heeft eigen volume regeling en kan daardoor dus op een audio aansluiting. 

Moderne Sennheisers hebben en optische aansluiting. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • June 13, 2025

Ook al is het op de oude tv box geen koptelefoonuitgang: dan maar een audiouitgang. Maar het werkte met de Senheiser goed. Dus nogmaals jammer dat die uitgang op het nieuwe kastje niet meer zit.