Skip to main content

Sinds kort in bezit van twee DIW7022 die in plaats kwamen voor de Arris VIP2952. Bij de Arris had ik de HDMI poort naar mijn smart TV en optische poort naar mijn NAD C368 versterker aangesloten. Op deze wijze kon ik TV versterkt afspelen via NAD optisch 1 en radio via NAD optisch 2.  

Na het omwisselen van de Arris voor de DIW7022 heb ik op de optisch poort geen radio/TV signaal meer. Het enige wat ik hoor is een ratelend geluid. Ook op de tweede DIW speelt hetzelfde probleem. 

Na diverse malen contact te hebben gehad met KPN Service blijkt dat veel DIW7022 (blijkbaar niet allemaal) de optische poort niet werkt. De test groep is hiervan op de hoogte en het is nu wachten op een software fix van de fabrikant. Ik ben zeer waarschijnlijk niet de enige met dit probleem. 

Ik heb dit hier gemeld aangezien KPN geen actief storing ticket hiervoor heeft lopen. Ik moet via dit medium vernemen wanneer er een software update komt en dan maar hopen dat het probleem verholpen is. 

Ik vind dit laatste niet kloppen. Als er een storing is (ook in nieuwe apparatuur) moet er een ticket lopen tot het moment dat probleem is verholpen. 

Hi Thomas,

Ik heb nog een aanvulling op het voorlaatste bericht. Vanmiddag gebeurde het weer nadat ik  het radio kanaal 801 aanzet dat deze stoort/hapert. En dan speel ik hem niet via mijn versterker maar via mijn TV. Het was me al eerder opgevallen maar Ik twijfelde. Ik was voornamelijk gefocust op mijn optisch poort die problemen geeft als ik via mijn versterker radio/tv afspeel.

Ik wil het niet lastiger maken dan het al is. Kam het niet liggen aan mijn modem? Of is het toch iets met de DIW7022?

 


Dat is merkwaardig, dus het ratelt ook als je de optische kabel niet gebruikt?
Zou je op het moment van de storing ook eens via een ander apparaat kunnen proberen? Via je telefoon of via een computer bijvoorbeeld? Ik ben wel benieuwd of die ook storen.

Heb je ook precieze tijdstippen dat het stoort?
Is het bij verschillende zenders of alleen NPO1 op 801?


Hi Thomas,

Even een correctie. Het ratelen gebeurt alleen bij de optische poort als ik Radio gebruik via mijn versterker. Dit is iets anders.

Ik gebruik Radio ook wel eens onversterkt via mijn TV. Dat signaal komt via een HDMI kabel. Trouwens DIW7022 staat bij mij standaard aan.

Het storen/haperen gebeurt op het moment  dat ik de TV aan zet. De DIW7022 staat dan aan op de laatste zender waarmee we de laatste keer afsloten. Het storen/haperen/vervormd  geluid duurt enkele seconden of soms meer. Het helpt vaak als ik van zender (heen en weer) wissel tot de zender stabiel is. 

Het is waarschijnlijk bij verschillende zenders maar doorgaans eindigen wij s'avonds met TV op  NPO1.


Duidelijk en heb je het nog steeds zo aangesloten als eerder? (als ik het goed begrijp)

Vanaf je versterker een optische kabel naar je TV én een optische kabel naar de TV ontvanger?
Het advies zou dan zijn om één van die kabels te gebruiken, dus óf het geluid via de TV te doen óf het geluid rechtstreeks van de TV onvanger naar je versterker.


Thomas,

Mijn vorige TV ontvanger heeft net als de huidige DIW7022 een HDMI en Optische uitgang. Beide uitgangen geven hetzelfde door mij gekozen TV en of Radio signaal (zender).

Ik heb een optische kabel van versterker naar TV out. Hiermee kan ik versterkt de TV afspelen. Ik moet dan wel het geluid van mijn TV toestel op nul zetten.

Daarnaast heb ik ook een optische kabel van de DIW7022 naar mijn versterker. Hiermee kan zonder de TV aan te hoeven zetten naar de  Radio luisteren. Zoals heeft het ook altijd gewerkt met mijn voorlaatste TV ontvanger.

Alleen met de huidige DIW7022 heb ik regelmatig een ratelende optische poort en zo nu en dan haperend en vervormd geluid als ik TV of Radio aan zet.

Dus om nu maar een kabel te gaan gebruiken is een stap achteruit. Als het goed is moet ik uit de DIW7022 zowel Optisch als HDMI een loepzuiver signaal / zender krijgen.

En op dit moment is dit niet het geval.


Thomas,

Je wil graag weten op welke momenten ik de storing in geluid ervaar.

Ik kijk nu TV het nieuws op NPO1 en het geluid kraakt regelmatig. Tijdstip nu 20:11 uur. Het begon me op te vallen vanaf 20 uur. Maar ook voor 20 uur hoorde ik ook af en toe gekraak.

Ik zit een meter voor de beeldbuis en om de 20 seconden hoor je kraakjes in het geluid.

Het is nu 20:22 uur realtime en het geluid geeft kraakjes om de zegmaar 20.a 30 seconden.

Nu weer een paar minuten niet en dan weer een paar kraakjes.

Dit komt niet uit de TV. Want ik hoor de kraakjes ook als ik TV via de versterker speel. Als ik dit doe dan staat de volume knop v d TV op nul.

Nu  20:30 uur ik stop met controleren. 

Met vriendelijke groet,

Martin

 


Bedankt voor het noteren @Hol006, zou je toch eens een van de optische kabels kunnen ontkoppelen zodat we vast kunnen stellen of hier de oorzaak in zit? Als dat het probleem veroorzaakt hoeven we niet verder te zoeken en kan ik dit doorgeven bij de ontwikkelaars.


Beste Thomas,

Welke optische kabel bedoel je dan? Die v d TV out naar mijn versterker. Die kabel geeft alleen het krakende signaal door van de DIW7022. Sommige hebben er een soundbar aanhangen ik een versterker principe is gelijk. Heeft geen zin want onversterkt TV kijken geeft ook een krakend geluid.

De optische kabel van de DIW7022 naar versterker er uit halen. Die gebruik ik alleen voor radio afspelen zonder de TV aan te zetten. Bij Radio luisteren heb eerlijk gezegd het krakend geluid nog niet kunnen constateren. Wel natuurlijk het bekende ratelen van de poort die alleen bij opnieuw opstarten v d DIW7022 opgelost kan worden. Dit zou met software update 028 opgelost moeten zijn maar heeft bij mij nog een keer gespeeld. 

De beide optische kabels hebben dus elk een eigen probleem. Dus welke moet ik losnemen?Die vd TV out? Dan kan ik niet meer TV versterkt afspelen. Ja, dan hoor ik inderdaad het krakend geluid niet meer.

Die van DIW7022 naar versterker. Ja dan ben ik van het ratelen af. Maar ik kan ook niet meer versterkt Radio afspelen zonder de TV aan te zetten.

Ik zie dit niet als een oplossing. Wellicht helpt het vervangen van hardware in deze. En dan beide het modem alsook de DIW7022. Een monteur  kan wellicht ook signaalsterkte meten etc.

 


Als de oorzaak bij de TV+ box ligt zou je de optische kabel eens kunnen omdraaien en aansluiten of de optische kabels eens wisselen om te kijken of het probleem mee verhuist @Hol006 

Als je geen problemen hebt met radio luisteren via de DIW7022 buiten de tv om ligt het dus ook niet aan de TV+ box.


Hallo NN,

Ik ga het omdraaien verwisselen van de optische kabels eens proberen. 

Het is bij Radio luisteren buiten de TV om. Dus optisch via mijn versterker dat die poort (ook na software update 028) nog een keer gerateld heeft. Dus de DIW7022 gaat vooralsnog niet vrijuit. 

Even los van het feit dat bij mijn vorige Arris set-up box alles werkte met dezelfde bekabeling als nu.

Nog bedankt voor de reactie. 


Thomas,

Even de actualiteit los van het omdraaien van optische kabels om problemen te voorkomen. 

Ik doe nu 10 minuten geleden de TV aan die vanaf de DIW7022 via HDMI is aangesloten. Dus geen relatie met optische kabels etc.

Het beeld pratende mensen loopt wederom (afgelopen weken al drie keer gebeurt) niet synchroon. Nadat ik de DIW7022 heb geherstart weer opgelost. Ik was het haast vergeten maar dit probleem heb ik ook regelmatig. 


Vrijdagavond wederom beeld en geluid wat niet synchroon loopt. Opnieuw DIW7022 geherstart om op te lossen. Dit kan ik dan met een herstart oplossen maar krakend en haperend geluid helaas niet. Lijkt mij genoeg voor de Ontwikkelaars.


Thomas,

Vandaag 17:15 uur wil ik even radio luisteren. Ik doe mijn versterker aan die optisch op de DIW7022 zit en ja hoor weer een ratelend geluid. Dit komt zeer waarschijnlijk omdat ik gisteravond de DIW7022 heb gereset om het synchronisatie probleem te verhelpen. 

Ook nu maar weer de DIW7022 opnieuw resetten en ja hoor ik kan weer radio (zender 801) afspelen. 

Thomas, ik vind nu wel dat je genoeg input heb ontvangen en dat we toch wel kunnen stellen dat het probleem in het KPN domein zit.


Ik overleg het even @Hol006, met hoe het steeds terugkomt en weer weg is doet het mij toch wat vermoeden dat er ergens iets in de aansluiting iets niet helemaal goed zit/is. Ik kom hier nog even op terug.


Heb je nu 1 optische kabel aangesloten zitten? Kun je ook eens een andere kabel proberen daarvoor? En op een andere poort op je versterker?

Ik heb het nog even overlegd maar hier zouden nu geen problemen mee moeten zijn aan onze kant, zoals je het beschrijft lijkt het wel ergens in de aansluiting iets te zijn.


Hallo Thomas, ik ben 3 weken op vakantie geweest vandaar mijn late reactie.

Als ik je reactie van 15 dagen geleden lees ik citeer:  Ik overleg het even @Hol006, met hoe het steeds terugkomt en weer weg is doet het mij toch wat vermoeden dat er ergens iets in de aansluiting iets niet helemaal goed zit/is. Ik kom hier nog even op terug:   dan ben ik bang dat we er niet uit komen

Vooral het door mij zwart gedrukte gedeelte verbaasd. Dit komt namelijk omdat ik dan de DIW7022 weer heb gereset. Dus het vermoeden dat het in de aansluiting of kabeltje zit klopt NIET. Ik moet namelijk regelmatig resetten!!!

Nogmaals vanaf de DIW7022 kijk ik TV via HDMI kabel. Dus GEEN optisch. Wel hier regelmatig synchronisatie problemen en gekraak. Radio luister ik vanaf de DIW7022 met een optische kabel naar mijn Versterker. Hier heb ik regelmatig een ratelend geluid. Om beide issue te verhelpen moet ik regelmatig de DIW7022 resetten.  Dus zowel de HDMI als optische uitgang van de DIW7022 geeft geen of een verminkt signaal. Mijn bekabeling wel of niet verstrekt geeft dit verminkte signaal door als radio of TV. Mijn inziens is het Single point of failure de DIW7022.

Ter herhaling nog even dit. Mijn vorige ARRIS setup box werkte met dezelfde bekabeling probleemloos voor zowel Radio en TV.. 

Volgens jouw laatste alinea zijn er geen problemen bij KPN en het zal wel in een aansluiting zitten. Tja dan houd het voor mij op.  

 


Dit hoort gewoon goed te kunnen werken dus ik denk nog graag even mee @Hol006,

  • Je schrijft dat het op de TV niet synchroon is en kraakt, is dat een ander geluid dan het geratel op de versterker? 
  • Heeft je versterker nog andere instellingen die je kunt proberen?
  • Zou je ook eens een foto kunnen delen met de instellingen van deze versterker? En van de instellingen op je TV ontvanger?

Thomas,

Hetgeen je hier vraagt is al meerdere malen verteld / vastgesteld hierboven in de feedback . Maar goed nog even vaststellen zeker aangezien ik vandaag wederom de DIW moest resetten.

Bullet 1. De TV niet zoals gisterenavond heeft regelmatig dat als personen praten het geluid en de mondbeweging NIET synchroon loopt. Je kan dan om het op te lossen van zender wisselen en weer terug dan helpt ook wel eens of de DIW resetten. Kraakjes in het geluid speelt zo af en toe. Gelukkig niet continu. Of dit door een reset wordt verholpen weet ik niet. Heb dit nog niet geprobeerd. 

De TV en ook de issues hierboven omschreven kan ik ook via mijn NAD C368 afspelen. Dit gebeurt via optische ingang 1 van mijn versterker. Als ik mijn versterker aan heb gezet komt via de audio out van mijn TV het signaal naar mijn optische ingang 1 van de versterker vergelijkbaar met een soundbar. 

Het geratel  staat hier helemaal los van. Het geratel zoals ook vandaag is geweest is op het moment dat ik Radio speel via mijn optisch poort 2 van de Versterker. Die optische poort 2 zit rechtstreeks op de optical uitgang van de DIW7022.  Dan kies ik kanaal 801 en speel radio zonder tussenkomst van de TV. 

 

Nu vandaag nog geen 30 minuten geleden wil ik Radio luisteren dus zet de DIW op kanaal 801 (NPO1) en doe mijn Versterker aan. Ik zet deze op optisch kanaal 2 en ik hoor wederom ratelen. Ik schakel mijn Versterker naar Optisch 1 en het geratel stopt. Ik doe mijn TV aan en ik hoor Radio npo1 via mijn versterker. Mijn TV zit via HDMI aangesloten op de DIW en geeft dus een goed radio signaal door. Zet ik mijn Versterker weer op optisch 2 weer ratelen. Dus op dat moment geeft HDMI vanaf de DIW een goed signaal door maar de optische uitgang van de DIW geratel, Let op!!! Nu komt het wat ik aldoor moet uitvoeren. Ik reset de DIW en beide zowel de HDMI en de Optische uitgang van de DIW geven weer een goed signaal door. Het geratel is weg de TV kan uit en ik kan versterkt via mijn Versterker Radio luisteren. Voor hoelang is veranderlijk. Soms een week soms enkele dagen voordat de optische poort weer begint te ratelen.

Bullet2. Mijn versterker heeft twee optische poorten nummer 1 gaat naar mijn TV out. En optisch 2 gaat rechtstreeks naar de optische uitgang van de DIW. Die is voor Radio luisteren.

Dit heeft altijd ook bij de vorige Arris setup box zo gewerkt en kan niet anders aangesloten worden. 

Uiteindelijk heeft de DIW ook maar twee uitgangen een HDMI en een optisch.

Bullit3 

Ik heb alle instellingen van de DIW geprobeerd zoals ik het begin van dit forum staat beschreven. Die instellingen staan nu goed. Want ik kan TV en Radio spelen versterkt en niet versterkt.  Alleen ervaar ik issues zoals hierboven omschreven. 

 


Bedankt voor je uitgebreide toelichting @Hol006,
Zoals ik het lees zijn er twee verschillende issues, het niet synchroon lopen en gekraak en het geratel. Ik denk dat het handig is die twee ook los van elkaar te houden want ik betwijfel of dezelfde oorzaak hebben.

  • Het niet synchroon lopen hebben we een online stappenplan voor, hier was eerder wel een issue mee maar dat moet nu opgelost zijn. De oorzaak hiervan kan ook bij de beeldscherminstellingen zitten. Hoe je die aan kunt passen kun je vinden op onze kennisbank.
    • Is er verschil op Unicast en Multicast?
    • Is er verschil is met ‘Automatisch beste kwaliteit’ ingeschakeld of uitgeschakeld?
  • Het ratelende geluid, is het niet mogelijk de optische kabels in je versterker eens om te wisselen? Dus de TV+ ontvanger op ingang 1 en de TV op ingang 2?

Reageer