Skip to main content
Beantwoord

Oude tv-ontvanger geblokkeerd nadat TV+ aan is gesloten

• August 16, 2025
  • 19 reacties
  • 554 keer bekeken

Nieuwe kpn-tv box geinstalleerdĀ bij mijn oude moeder, maar het is zo anders dat het voor haar niet werkt. Oude weer erop gezet, maar krijg nu een foutmelding dat de tv-ontvanger is geblokkeerd. Nu heeft mijn moeder helemaal GEEN tv. Help! Hoe krijg ik de blokkade er weer af?

ik wil de nieuwe terugsturen en gewoon de oude weer gebruiken (Ik gebruik er dus niet ineens 2 ofzo). Wat kan ik doen??? Wie weet de oplossing???

Beste antwoord door Arjan van B

als ik nu door de programma’s loop krijg ik ook de paar radiozenders die ik favoriet heb gemaakt te zien. Zijn radio en televisiefavorieten niet te scheiden?

Zoals al uitgelegd: nee, niet te scheiden. En de radiozenders hebben lastige (hoge) nummers. Maar de ā€œradioā€-knop op de afstandsbediening gaat wel altijd naar de laatst gebruikte radiozender. En dan kun je snel een zender omhoog of omlaag met P+ en P-.

En met die (iets) eenvoudigere Comfort+ afstandsbediening (zie ook de gebruiksaanwijzing) heb je ook een ā€œtvā€-knop om terug te gaan naar televisiekijken. Dat kan ook door het nummer van een tv-zender in te tikken, maar misschien is die ā€œtvā€-knopĀ nĆ©t iets gemakkelijker te begrijpen. En de ā€œbronā€-knop is iets minder actief: je moet ā€˜m langer indrukken zodat per ongeluk omschakelen minder makkelijk gebeurt (maar soms ook lastig kan zijn).

Ik zou trouwens ook de eco-stand uitzetten. Wordt-ie veel sneller van bij aanzetten, waardoor de bediening net weer iets minder ingewikkeld lijkt. En ook de Google Assistent.

19 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 16, 2025

Ja, de nieuwe gebruiken. Eenmaal over is er geen weg terug. Wel kun je in de instellingen aanpassen dat het startscherm gewoon live tv is welke het laatst geopend is. Dan hebben je ouders weinig te maken met het start scherm.

Al het nieuwe is wennen, maar het gaat vast lukken.

• Auteur
  • Topper
  • August 16, 2025

Meen je dat nou?? Er was gezegd dat ik het kon proberen en gewoon weer terug kon sturen als het niks was 😱

Ā 

• Auteur
  • Topper
  • August 16, 2025

Hoe stel ik dat dan in?? Wel echt raar dan hoor. Dank voor je antwoord in ieder geval… arme moeders

Leen59
Wijsgeer
  • August 16, 2025

Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • August 17, 2025

En je wilt misschien ook meteen favoriete zenders instellen. En zelf een keer de ā€œ5ā€ ingedrukt houden en daar danĀ kiezen om ā€œTalkbackā€ NIET aan te zetten, zodat dat niet per ongeluk een keer aangezet wordt.

En mocht je moeder ondertiteling van Nederlandstalige programma’s gebruiken, overweeg dan om de videomodus op ā€œunicastā€ te zetten, dan ontbreekt er geen tekst en ziet het er beter uit (hoewel de kleuren dan niet helemaal goed zijn).

En als je moeder nooit dingen opneemt, pauzeert, terugkijkt of vanaf het begin kijkt, dan is ā€œgewoneā€ kabeltelevisie van bijvoorbeeld Ziggo aan te raden. Geen kastje, gewoon direct via de televisie. Dan ook weer teletekst zonder app, als ze dat gebruikt. Maar helaas zit je wel vast aan het nieuwe internetabonnement dat je waarschijnlijk voor minimaal een jaar hebt verlengd bij KPN.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 17, 2025

Het werkt niet zo heel anders als ingesteld staat "starten met live zender".Ā 

Het oproepen van het menu, voor opnames kijken bijvoorbeeld, is een beetje anders. Maar komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Druk op pijltje omhoog in het kompas.Ā 

En dit is hetzelfde als bij de oude: selecteren 'opgeslagen' en druk op OK.

Stel bij je moeder dƔƔr ook lijstweergave in en ook dat is weer ouderwets.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 17, 2025

Mee eens, je zet de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) aan en je klit (bijvoorbeeld) op 4 en je hebt dan meteen (als je op 4 klikt) RTL4

Ā 

Of zoals boven vermeld op tv laten opstarten.

Zie link (boven)

Ā 

Leeftijd maakt niets uit, ik weet niet hoe oud je moeder is, maar na een paar dagen is ze er aan gewent. (geld ook voor de meeste jongere mensen😁)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 17, 2025

​@abc_JetĀ 

Is het nog gelukt?

• Auteur
  • Topper
  • August 17, 2025

Ik ben een end op weg!! De tip om het openingsscherm te vermijden helpt sowieso al heel erg. en ik heb een sterk versimpelde favorietenlijst gemaakt. Ā Wat ik niet weet: als ik nu door de programma’s loop krijg ik ook de paar radiozenders die ik favoriet heb gemaakt te zien. Zijn radio en televisiefavorieten niet te scheiden?
heb nu een eenvoudige handleiding geschreven en ook gezien dat er een eenvoudigere afstandsbediening te bestellen is in de kpn webshop. Veel beter!! Er staat zoveel onzin op!! (voor iedereen eigenlijk)

veel dank voor jullie hulp; ik loop nog even de andere tips na.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 17, 2025

Nee. Alle zenders zijn 1 lijst. Dat vind ik juist heel prettig.Ā 

Ā 

Je hebt toch wel deze afstandsbediening bestelt? Die ovalere werkt niet met TV+.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/3893776/comfort-voor-tv-afstandsbediening/

• Auteur
  • Topper
  • August 17, 2025

Nee. Alle zenders zijn 1 lijst. Dat vind ik juist heel prettig.Ā 

ik had wel graag keuze daarin gehad! Wie weet komt dat ooit nog

Ā 

• Auteur
  • Topper
  • August 17, 2025

Je hebt toch wel deze afstandsbediening bestelt? Die ovalere werkt niet met TV+.

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/3893776/comfort-voor-tv-afstandsbediening/

Die heb ik inderdaad op het oog. (Soms lijken berichten te verdwijnen, maar misschien post ik ze dubbel… sorry in dat geval)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 17, 2025

Heel lastig, twee lijsten. Heb dat op de Digitenne ontvanger. Heb ik een radiozender aan. Druk ik op 1, gebeurt er niks. Moet eerst weer de tv/radio knop gebruikt. TweeĀ lijsten met de tv en radio zenders apart lijkt me voor nog ouder dan ik helemaal lastig. Zou ook niks zijn voor mijn moeder van 87.

En ik had het tot en met april 2009 via de digitale ontvanger van Ziggo. Was voor mijĀ wel een reden om daar weg te gaan.Ā 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • August 17, 2025

als ik nu door de programma’s loop krijg ik ook de paar radiozenders die ik favoriet heb gemaakt te zien. Zijn radio en televisiefavorieten niet te scheiden?

Zoals al uitgelegd: nee, niet te scheiden. En de radiozenders hebben lastige (hoge) nummers. Maar de ā€œradioā€-knop op de afstandsbediening gaat wel altijd naar de laatst gebruikte radiozender. En dan kun je snel een zender omhoog of omlaag met P+ en P-.

En met die (iets) eenvoudigere Comfort+ afstandsbediening (zie ook de gebruiksaanwijzing) heb je ook een ā€œtvā€-knop om terug te gaan naar televisiekijken. Dat kan ook door het nummer van een tv-zender in te tikken, maar misschien is die ā€œtvā€-knopĀ nĆ©t iets gemakkelijker te begrijpen. En de ā€œbronā€-knop is iets minder actief: je moet ā€˜m langer indrukken zodat per ongeluk omschakelen minder makkelijk gebeurt (maar soms ook lastig kan zijn).

Ik zou trouwens ook de eco-stand uitzetten. Wordt-ie veel sneller van bij aanzetten, waardoor de bediening net weer iets minder ingewikkeld lijkt. En ook de Google Assistent.

• Auteur
  • Topper
  • August 18, 2025

Is het mogelijk de google assistent uit te zetten zodat hij ook niks vraagt als je per ongeluk op het knopje op de afstandbediening klikt? Zodat dat gewoon niet functioneel wordt. Nu komt meteen de vraag of ik het wil instellen…

• August 18, 2025

Gewoon overslaan die vraag. Ik heb niets van Google ingesteld op mijn tv+ boxen, ik heb er ook geen Google account aan gekoppeld. Dan kun je welliswaar geen apps installeren maar dat boeit me niet. Je blijft wel in het menu op de bovenste regel een indicatie zien dat je een "e-mail" hebt maar daar staat alleen een herinnering in dat je nog zo'n account moet installeren. Kun je ook negeren.Ā 

• Auteur
  • Topper
  • August 18, 2025

Het topic is dan ook inmiddels wat veranderd… het was me duidelijk dat ik de nieuwe moest gaan gebruiken en mensen gaven daar tips voor. Nu probeer ik alles zo simpel mogelijk in te stellen voor mijn moeder op de nieuwe, zoals mensen suggereerden. Ik ben in ieder geval blij met de tips. Dank daarvoor.

• August 18, 2025

Het topic is dan ook inmiddels wat veranderd… het was me duidelijk dat ik de nieuwe moest gaan gebruiken en mensen gaven daar tips voor. Nu probeer ik alles zo simpel mogelijk in te stellen voor mijn moeder op de nieuwe, zoals mensen suggereerden. Ik ben in ieder geval blij met de tips. Dank daarvoor.

Je moeder heeft tenminste nog iemand zoals jij die probeert het allemaal zo eenvoudig mogelijk voor haar te maken. Maar ik geef toe die nieuwe ontvangers zijn een ramp voor digibetenen en oudere mensen die niet zijn opgegroeid met computers en ICT.Ā 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik heb de off-topic discussie in dit topic verwijderd. Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Ik hoop dat jullie er een beetje uit komen ​@abc_Jet!