Skip to main content
Beantwoord

Oude tv-ontvanger ingeleverd bij de milieustraat, kan dus niet retour naar KPN

• December 2, 2025
  • 10 reacties
  • 144 keer bekeken

Bij het bestellen van 1 nieuw TV ontvanger , had ik aangegeven dat ik nog 1 oud modem had en dat de andere al heel lang stuk was en naar de milieustraat gebracht.

nu wordt er gedreigd met een rekening. Niet fair; de oude tv ontvanger was zo’n 20 jaar oud en allang afgeschreven.

Bij de nieuwe valt vaak de wifi uit.

Beste antwoord door Remco van KPN

Goedemorgen ​@ikwilgewooncontact welkom op de KPN Community. Ik zie dat de juiste antwoorden zijn gegeven. Het gaat, ongeacht de leeftijd, om apparatuur die je in bruikleen hebt gekregen en het blijft eigendom van KPN. Daar zijn dan bepaalde procedures aangekoppeld en los van de economische waarde zien we die dan nog graag terug. Ik kan daar als moderator niet op ingrijpen. 

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 2, 2025

Beste ​@ikwilgewooncontact , apparatuur krijg je in bruikleen van KPN en wil men ook weer terug bij einde contract of anderszins. 

Volgens de voorwaarden kan en mag KPN je een factuur sturen voor de vervangingswaarde. 

Dennis Overbeek
Wijsgeer

Ook al is het 20 jaar oud, dan moet het terug naar KPN. Hopelijk kan de moderator dit proberen om het stop te zetten van deze rekening, alleen kan ik je dit niet garanderen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 2, 2025

Tenzij het een Soundbox is vallen de kosten voor een itv of tv+ ontvanger gelukkig redelijk mee. Als hij niet retour komt naar KPN zullen er helaas kosten worden gemaakt. Daar ga je niet aan ontkomen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 4, 2025

Goedemorgen ​@ikwilgewooncontact welkom op de KPN Community. Ik zie dat de juiste antwoorden zijn gegeven. Het gaat, ongeacht de leeftijd, om apparatuur die je in bruikleen hebt gekregen en het blijft eigendom van KPN. Daar zijn dan bepaalde procedures aangekoppeld en los van de economische waarde zien we die dan nog graag terug. Ik kan daar als moderator niet op ingrijpen. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 4, 2025

Wat gaat KPN met een 20 jaar oude ontvanger doen als die wél teruggestuurd wordt? 🤔

Pluim voor het zelf (op de fiets natuurlijk?) wegbrengen naar de milieustraat, in plaats van extra kilometers voor een pakketbezorger waarna KPN het ding na ontvangst (vermoed ik) zelf weggooit.

En natuurlijk: bruikleen is bruikleen. Maar ik heb al zo vaak meegemaakt dat een provider of webwinkel spullen niet terug hoeft wil. Dus ik vind het echt niet raar dat een gebruiker zelf de oude troep netjes opruimt. (UPC stuurde ooit alle abonnees zelfs ongevraagd mediaboxen, alsof die niks waard waren.)

@ikwilgewooncontact, betaalde je nog voor die oude ontvanger? Wist KPN wel dat je die ooit had, totdat je het zelf invulde bij de nieuwe bestelling?

nu wordt er gedreigd met een rekening

Nieuwsgierig: wordt daar al een bedrag genoemd? En om welk type ontvanger gaat het? (Misschien is zoeken op Marktplaats met als afleveradres het KPN antwoordnummer wel voordeliger. 😅)

Ik kan daar als moderator niet op ingrijpen. 

@Remco van KPN, is dat veranderd? Anderhalf jaar geleden (bijvoorbeeld) kon dat nog wel. En rond die tijd schreef je zelf ook nog dat afwachten en bellen beter was.

• December 4, 2025

Wat gaat KPN met een 20 jaar oude ontvanger doen als die wél teruggestuurd wordt? 🤔

KPN is zelf verantwoordelijk voor de verwerking van zijn eigen oude apparatuur. Dat houd in dat KPN daar dus de kosten van moet dragen. Als je zo'n kastje naar de milieustraat brengt, dan is het de belastingbetaler die voor de kosten opdraait. Dat is niet de bedoeling. 

Daarnaast wil KPN ook graag zelf de oude kastjes verwerken. Want daarmee kan het aantonen dat het "groen" en "verantwoord" bezig is. Allerlei andere partijen rekenen KPN daar op af. Dus KPN wil statistieken kunnen overleggen waaruit blijkt dat het bijvoorbeeld 95% van de apparatuur zelf verwerkt. En hoe hoger dat getal, hoe beter.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 4, 2025

@Arjan van B ik quote niet heel je bericht, maar onlangs is er inderdaad wat veranderd omtrent het beleid van retouren. Hoe en wat weet ik niet of ik hier kan delen. 

• December 4, 2025

Maar als ik zo tussen de regels door lees gaan klanten in de toekomst mogelijk serieus een factuur krijgen als ze iets niet retour sturen.

Dat is in het verleden niet of nauwelijks gebeurt. Er werd wel mee gedreigd. Maar ik heb nooit gehoord of gelezen dat iemand daadwerkelijk een factuur kreeg.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • December 4, 2025

Maar als ik zo tussen de regels door lees gaan klanten in de toekomst mogelijk serieus een factuur krijgen als ze iets niet retour sturen.

Dat is in het verleden niet of nauwelijks gebeurt. Er werd wel mee gedreigd. Maar ik heb nooit gehoord of gelezen dat iemand daadwerkelijk een factuur kreeg.

Gezien het aantal KPN tv ontvangers op Marktplaats, vind ik het terecht als KPN een factuur stuur.

Het is tenslotte eigendom van KPN.

En de leeftijd maakt niets uit.

• December 4, 2025

Gezien het aantal KPN tv ontvangers op Marktplaats...

Volgens mij staan er daar heel wat tussen die nooit bij een klant geweest zijn. Ik heb in het verleden gezien dat sommige aanbieders er wel een stuk of 20 hadden, nieuw in de doos.