Skip to main content

Op mijn vorige tv ontvanger had ik voor de radiozenders mijn (oude) versterker die 2 jackpluggen heeft, aangesloten. Ik heb nu een nieuwe kpn tv + box en die heeft alleen een optische poort. Ik begrijp dat ik een adapter nodig heb om van de 2 jackpluggen naar optische aansluiting te gaan, wil ik nog steeds de radiozenders op de versterker kunnen ontvangen. Welke adapter is daarvoor geschikt, bijv. Merchannice M A2?  En kan zo’n adapter worden gevoed via de usb poort achter op de tv? 

En kan zo’n adapter worden gevoed via de usb poort achter op de tv? 

Ja, althans degene die ik onlangs aansloot bij iemand wel.
Welk type omzetter het was dat weet ik niet meer, ik had ‘m nog op liggen en nu heb er iemand anders mee geholpen.

( Het nut van die optische omweg is mij nog altijd een raadsel. )

 


KPN heeft in de shop een optische kabel naar audio converter te koop....zelf heb ik gewoon eentje bij bol.com besteld, doet het prima. Volgens mij doen al die apparaatjes het wel.

Die van mij gaat in het stopcontact. 


 

Ik zou 'm gewoon bij KPN kopen, kost maar 2 tientjes dan weet je zeker dat het getest en compatible is en je hoeft ook niet te rotzooien met een extra adapter aangezien hij gewoon gevoed wordt via de USB connector van je ontvanger.

Shop

 

 


Dank voor de snelle reacties. Grappig dat het apparaatje ook bij kpn te koop is. Ik heb vanmorgen een uur lang met een (overigens vriendelijke en behulpzame) mevrouw van de kpn helpdesk aan de telefoon gehangen, die het probleem niet kende en na het nodige zoeken naar bol.com verwees voor een adapter.ik begrijp ook dat dit jaar iedereen aan de kpn tv   + box moet, dus zal het probleem zich veel vaker gaan voordoen lijkt me, zaak voor kpn om erop te anticiperen.


En kan zo’n adapter worden gevoed via de usb poort achter op de tv?

 

( Het nut van die optische omweg is mij nog altijd een raadsel. )

 

Bij stereo is het inderdaad een omweg, maar je ziet tegenwoordig veel versterkers met meer dan 2 luidsprekers. Die versterkers hebben veelal ook een optische ingang. Dan kun je volledig gebruik maken van surround sound. 

 

@WillemS1948 het kan zijn dat je op de tv+ box moet instellen op pcm of stereo omdat zo'n converter de surround informatie niet herkend. 


 

Vanuit commercieel oogpunt zou je eigenlijk verwachten dat er op zijn minst wel een aantal keer verwezen wordt naar de eigen KPN Shop waar allerlei optionele producten gekocht kunnen worden.

Bekijk je het vanuit het oogpunt waarbij je het de consument zo gemakkelijk mogelijk wilt maken, zou je dit eveneens eigenlijk verwachten. Hoe makkelijk is het tenslotte niet, als je de consument dat zoekwerk uit handen neemt door direct naar zo'n omvormer in je eigen webwinkel te verwijzen zodat de consument er ook vanuit kan gaan dat het product ook daadwerkelijk compatible is?!

 


Ik zie dat dit een oud topic is, maar ik probeer het gewoon.

Ik heb ook  de audio converter v an KPN gekocht om mijn stereoset aan te sluiten. Alle adviezen opgevolgd, maar het lukt gewoon niet. Nu zag ik vanmorgen dat  er een rood lampje brandt op de converter en ik vroeg me af of het apparaatje misschien stuk is.  Is er hier iemand die mij kan vertellen of een rood lampje ‘ hoort’  of juist niet. 

 


Zo geen idee, ik ken de omvormer niet. 

Dus of rood lampje goed is of alleen dat de voeding het doet. 

Je hebt alles wat hier staat al gedaan schrijf je. 

Dus kpnbox op pcm en dergelijke. 

Goede ingang gebruikt op de versterker? 

Welke gebruik je? Phono ingang kan dat meestal niet aan. En bij cassettespeler de goede aansluiting gebruikt? Die heeft een in en een uit. 

Moet de play/in zijn niet rec/out. 

Kun je een foto plaatsen van de aansluiting op je versterker? 


Dank je wel voor je reactie.

Heel stom, maar ik had inderdaad de verkeerde ingang gebruikt.

Probleem is opgelost.. 

 


Mooi zo! 


Ik heb nu ook de nieuwe kpn TV box en heb hetzelfde probleem met het aansluiten van mijn oude receiver  (Philips FR994). OP pag. 97 van deze site https://www.p4c.philips.com/files/f/fr994/fr994_dfu_nld.pdf staan de in en outputs. Ik heb diverse geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Ik wil graag muziek luisteren ZONDER dat de TV aanstaat. Weet iemand of dit mogelijk is en kan die ook aangeven welke kabels van de audio converter ik waar aan moet sluiten?


Ik heb nu ook de nieuwe kpn TV box en heb hetzelfde probleem met het aansluiten van mijn oude receiver  (Philips FR994). OP pag. 97 van deze site https://www.p4c.philips.com/files/f/fr994/fr994_dfu_nld.pdf staan de in en outputs. Ik heb diverse geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Ik wil graag muziek luisteren ZONDER dat de TV aanstaat. Weet iemand of dit mogelijk is en kan die ook aangeven welke kabels van de audio converter ik waar aan moet sluiten?

Zelf heb ik de tulpaansluiting die naar de versterker loopt aangesloten op de koptelefoonaansluiting van de converter, @kempen.


Sorry, ik begrijp het niet helemaal. op de receiver zit aan de voorzijde een koptelefoon aansluiting, ook op de digitaal/analoog converter van KPN zit een koptelefoonaansluiting. Moet ik die 2 koppelen via de KPN TV box?  En Hoe?


De +Box heeft een zogenaamde optische uitgang.

De kabel gaat daarvandaan naar de converter. Hopelijk zit daar een koptelefoonaansluiting op (1.5 in als ik me niet vergis).

Daar kun je de kabel op aansluiten die naar de oude receiver loopt. Die heeft aan de achterzijde een rij tulpaansluitingen (wit en rood). Op een van deze sluit je de kabel aan die van de converter komt. Hopelijk lukt het zo, @kempen.

Mocht je nou niet de juiste kabels hebben, op een site als Alle Kabels kun je ze zo bestellen.

 

 


OK, bedankt voor je reactie. Ga het proberen.

 


OK, bedankt voor je reactie. Ga het proberen.

 

Succes!

Overigens heeft de +Box geen display, Als je'm zonder tv gebruikt moet je aan de hand van de zenderlijst op internet of de handleiding die bij de +Box zit de radiozenders selecteren.

Als je ze vaak gebruikt weet je die kanaalnummers ook zo uit je hoofd natuurlijk, @kempen.


Uiteindelijk was het erg simpel, ik heb de reciever rechtstreek met de nieuwe kpn+ box verbonden middels een optische kabel. Je moet dan de reciever wel op de sat/optische uitgang zetten. Op deze manier heb je direct radio op de boxen zonder dat de tv aan staat. Het enige minpunt is dat je her radiokanaal eerst vis de tv gids op moet zetten.


Reageer