Skip to main content

Zappen tussen zenders gaat traag. Nieuw bij KPN, hiervoor Ziggo. Hebben DIW7022 bedraad aangesloten. Duurt ca. 2 seconden. Heb rondgekeken op het forum. Is dit de KPN snelheid? Sneller kan niet?

Hallo @chicago800c, leuk dat je hebt gekozen voor KPN! 💚

De ervaring die jij hebt met zappen, is inderdaad normaal. Eerst is er kort een zwart beeld te zien. Daarna komt er eerst alleen een stilstaand beeld zonder geluid. Het geluid wordt toegevoegd zodra geluid en beeld synchroon lopen.

We zien dat dit bij sommige klanten sneller gaat dan bij anderen. Maar het is dus wel normaal als het iets langer duurt. 


De ervaring die jij hebt met zappen, is inderdaad normaal. Eerst is er kort een zwart beeld te zien. Daarna komt er eerst alleen een stilstaand beeld zonder geluid. Het geluid wordt toegevoegd zodra geluid en beeld synchroon lopen.

We zien dat dit bij sommige klanten sneller gaat dan bij anderen. Maar het is dus wel normaal als het iets langer duurt. 

@chicago800c Als aanvulling op Denise: misschien kan het ook te maken hebben met een techniek waarmee het TV beeld wordt aangeleverd. Dat kan ik heel technisch maken, maar zal ik niet doen. Kort samengevat wordt het beeld door middel van “multicast” naar jouw TV aangeleverd. Deze techniek is voor KPN efficiënter, maar kan ook storingsgevoeliger zijn. Bijvoorbeeld oudere netwerkapparaten zonder deze functie, of wanneer het standaard uit staat.

Mocht het je interesseren, kan je hier meer vinden over multicast of ook wel “IGMP Snooping":

Mocht multicast niet werken, spring je automatisch terug op unicast. Als multicast om wat voor reden dan ook even niet werkt, maar het staat wel ingesteld, dan duurt zappen écht stukken langer. Echt wel flinke 6-7 seconden.

Twee seconden is dat nog niet, maar misschien als je goed telt dat het wel langer is? In dat geval raad ik aan om je TV+ kastje op unicast te zetten. Dat doe je via instellingen:

 

Waarschijnlijk gaat er een wereld van sneller zappen voor je open!!


@Denise van KPN Jammer maar 2 seconden is echt niet meer van deze tijd, denk ik. Unicast levert helaas geen betere prestatie. We zullen eraan moeten wennen.


@Denise van KPN Jammer maar 2 seconden is echt niet meer van deze tijd, denk ik. Unicast levert helaas geen betere prestatie. We zullen eraan moeten wennen.

Aah, als unicast zelfde is, dan raad ik Multicast weer aan. Die kwaliteit moet beter zijn, en is voor KPN efficiënter. Win-win, als jij er ook geen verschil in merkt. 
 

hoop dat je er niet teveel last van ondervindt