Skip to main content

Het PCM Stereo geluid van het KPN TV+ kastje is veel te zacht. Toen wij nog gebruik maakten van het oudere VIP2952 kastje stond het volume van ons TV over het algemeen op 20%. Nu met het nieuwe DIW7022 kastje moeten we het volume van de TV op 50% zetten om het zelfde geuidsniveau te bereiken. Dat is een te groot verschil en dit geldt voor alle zenders waar wij naar kijken. Het volume van de DIW7022 zelf staat op 100%. Ik heb ook de Google Assist 'volume maximaal' truuk uitgevoerd (zonder resultaat) om het probleem te proberen op te lossen.

De DIW7022 heeft de laatse firmware (0.19.4)en KPN TV+ app (1.105.0).

Wat kunnen we doen om dit geluidsprobleem opgelost te krijgen? 

@Erik_  mag ik je aandacht voor dit probleem. Ik lees op het forum dat er meer mensen zijn die last van dit geluidsniveau probleem hebben (ook in vergelijk met de VIP5202) en ik kan dit probleem niet terug vinden in de lijst 'TV+ Bekende bevindingen'.  

Ik wil ook nog even opmerken dat ik nu ook gemerkt hebt dat de radiozenders (in vergelijk met de TV zenders) wel harder worden doorgegeven.


@OID

Het is geen % het volumeniveau instelling.

Je gehoor werkt namelijk logaritmisch. 

 

Is het geluid via de tv of via een soundbar?

Indien via soundbar, hoe is deze aangesloten? 

 

Bij geluid, welke geluidsinstelling heb je o de DIW7022 ingesteld.?

Ik begrijp PCM, dus standaard stereo.

Bij mij staat hij op automatisch. 

 

Bij ons was bij de Arris 2952 volume op 16

Nu met de DIW7022 op 20 (zelfde als ik via een app op de tv keek).

 

Zie eventueel ook hier. 


Hoi @OID, bedankt voor de feedback. 

Een flink geluidsverschil dus. Ook tussen Radio en TV. Dit is bekend

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van joop2011. 

Zelf ervaar ik eigenlijk geen ander volume dan met de andere ontvanger. Dat geluidsniveau is nagenoeg gelijk. 

 

Admin: link hersteld


@Bart_Z  :

Hier mijn antwoorden op de vragen van joop2011:

 

Is het geluid via de tv of via een soundbar?

Geluid via de TV (een oudere TV welke geen 5.1 als ingangssignaal ondersteund).

 

Bij geluid, welke geluidsinstelling heb je o de DIW7022 ingesteld.?

PCM of Automatisch maakt niet uit omdat mijn TV geen 5.1 ondersteunt. Verder op 100%. Zoals al aangegeven heb ik ook de Google Assist 'volume maximaal' truuk uitgevoerd (zonder resultaat) om het probleem te proberen op te lossen.

Ik vermoed dat dit probleem alleen bestaat bij PCM Stereo en dus niet bij nieuwere TVs welke wel 5.1 als ingangssignaal ondersteunen.

 

Verder: De link onder ‘bekend’ (https://forum.kpn.com/tv%20zenders%20en%20streamingdiensten) is niet bereikbaar.


Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ga de feedback meenemen. :)


Sinds firmware 0.21.2 update is het geluid op de TV nog zachter geworden. Zoals hierboven al aangegeven: Toen wij nog gebruik maakten van het oudere VIP2952 kastje stond het volume van ons TV over het algemeen op 20. Met het nieuwe DIW7022 kastje moesten we voor de firmware 0.21.2 update het volume van de TV op 50 zetten om het zelfde geuidsniveau te bereiken. Nu zelfs op 60 à 65.

Dit wordt echt te gek. Ik hoop dat KPN dit gauw oplost.


Pak de ab.

Houd het gekleurde knopje ingedrukt (met 3 kleurtjes) en zeg “volume maximaal”

Of ga naar instellingen en zet het volume op maximaal.

 

Verder, maar dat doe je al denk ik, volume regelen via de tv of soundbar. 

 

En bij instellingen kan je het geluid op PCM stereo zetten.

 

Bij ons staat het volume bijna hetzelfde als toen we de Arris 2952 hadden. 

Wij hebben wel suround geluid. 😉😊


@joop2011: Deze methodes heb ik al geprobeerd en dat geeft geen enkel verschil. Het betreft hier geluid via de TV luidsprekers.  Het betreft hier PCM Stereo (op de TV). Het geluidsprobleemt treed niet op als ik naar het geluid luister op een 5.1 receiver.


We zijn nu ongeveer een half jaar verder en het PCM Stereo geluid van het KPN TV+ kastje is nog steeds veel te zacht. Ik sta er versteld van dat dit probleem nog steeds niet opgepakt en opgelost is. Je mag toch verwachten dat het PCM geluidsniveau vergelijkbaar zou zijn met het geluidsniveau dat de TV via de eigen interne tuner produceert.  

Zoals eerder aangegeven stond het volume van ons TV over het algemeen op 20%. Dit was zo bij het gebruik van het oudere VIP2952 kastje en ook als de interne tuner van de TV gebruikt werd. Nu met het nieuwe DIW7022 kastje moeten we het volume van de TV op 50% tot 60% zetten om het zelfde geluidsniveau te bereiken. Dat is een te groot verschil en dit geldt voor alle zenders waar wij naar kijken. Het volume van de DIW7022 zelf staat op 100%. Ik heb ook de Google Assist 'volume maximaal' truc uitgevoerd (zonder resultaat) om het probleem te proberen op te lossen.

Omdat het geluid veel te zacht is, is het ook zeer moeilijk om het geluid goed af te stellen. Ten eerste is het niet te doen om het gewenste geluidsniveau te bereiken door herhaalt aantikken van de volumeknop op de afstandsbediening (duurt veel te lang). Daarom proberen we het gewenste geluidsvolume te bereiken door de volume knop lang ingedrukt te houden en te stoppen als de tv het gewenste geluidsniveau aangeeft. Vervolgens is het resultaat een veel te hard (of een veel te zacht geluid) omdat de TV een buffer gebruikt voor het instellen van het geluidsniveau en dus alsnog doorgaat naar een hoger (of lager) nummer.  

Ik kan wel zeggen dat het ons spijt dat we zijn overgestapt naar TV+ ondanks andere voordelen. Het kan iet zo zijn dat iets zo simpel als het geluidsvolume aanpassen niet goed werkt omdat het geluid van het TV+ kastje veel te zacht is. 

Dus nogmaals de vraag: Wat kunnen we doen om dit geluidsprobleem opgelost te krijgen?


@OID

Maar dan zet je toch het volume iets hoger?

Bij de Arris VIP 2952 stond de soundbar op 16 en nu bij de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) staat hij op 20.

Ik heb daar geen problemen mee.

(ik heb hem wel op dolby staan. 😉)

 

Volume van de Sagemcom DIW7022 heb ik altijd op maximaal staan. 😉😊


@joop2011 

Omdat het geluid veel te zacht is, is het ook zeer moeilijk om het geluid goed af te stellen. Ten eerste is het niet te doen om het gewenste geluidsniveau te bereiken door herhaalt aantikken van de volumeknop op de afstandsbediening (duurt veel te lang). Daarom proberen we het gewenste geluidsvolume te bereiken door de volume knop lang ingedrukt te houden en te stoppen als de tv het gewenste geluidsniveau aangeeft. Vervolgens is het resultaat een veel te hard (of een veel te zacht geluid) omdat de TV een buffer gebruikt voor het instellen van het geluidsniveau en dus alsnog doorgaat naar een hoger (of lager) nummer.  

Daarnaast gebruik ik geen soundbar en verwacht ik (hoop ik) dat alle HDMI ingangen van mijn TV een vergelijbaar geluidsniveau geven. Dit kastje geeft echt een veel te laag geluidsniveua via HDMI en ik ben niet de enige die hier over klaagt  (zie het forum). Een verschil van 50 à 60 ipv  20 op een schaal van 1 to 100 is echt wel wat anders dan 20 ipv 16.

Ik vermoed dat in jouw setup het PCM geluid niet van toepassing is omdat je een soudbar gebruikt ipv van het interne geluid van de TV. Maar ja natuurlijk is dit slechts een vermoeden omdat ik dat natuurlijk niet zeker weet.


@OID 

Ik weet niet hou oud jouw tv is, maar tv's vanaf 2008 kunnen probleemloos met dolby overweg.

(uitzonderingen daargelaten)

 

P.S.

Via de tv gekeken (de LG Oled), dan is 18 zelfs ruim voldoende. (soundbar met basbox staat het geluid op 20)

De LG in de slaapkamer staat de DIW7022 wel op PCM en daar is 16 zelfs behoorlijk hard. 

 

De Sagemcom DIW7022 kan ook defect zijn.

Bel gratis 0800-0402.

Of vul je profiel gegevens van dit forum zo compleet mogelijk in.

Dan kan een moderator (KPN medewerker) het voor je nakijken.

i.v.m. drukte kan dat een paar dagen duren.


@joop2011 

We zijn echt niet de enige met dit probleem, zie bijvoorbeeld Geluid is erg zacht op nieuw TV kastje | KPN Community.

Zie verder ook hier boven het antwoord van Bart_Z (KPN Moderator) dat aangeeft dat het een bekend probleem is. Dit antwoord heeft hij al 6 maanden geleden gegeven.


@OID

Ik kan je alleen vertellen hoe ik het heb ingesteld en hoe het bij ons werkt.

Hier laat ik het bij. 😉😊

Ik heb wel in die 6 maanden veel updates gezien die met het geluid te maken hadden en ik dacht dat het probleem allang was opgelost. 😉😊

 

P.S.

De link die je vermeld, geeft ook aan hoe je het je het kan oplossen.

 

Wel jammer dat je er niet bij vermeld hoe oud jouw tv is, i.v.m. dolby geluid.


@joop2011 

Sorry, maar ik kan via de link die ik vermeld had niet vinden hoe het probleem op te lossen is (anderen in die discussie ook niet). Het beste antwoord verwijst alleen naar product updates.

Maar als jij het wel weet (of kan vinden), hoor ik het graag van je.

 

Mijn TV is na 2008 gekocht. Maar dat is niet echt van belang omdat ik de spekers van de TV gebruikt. Maar goed ik heb het kastje even op dolby gezet en ik hoor geen verschil.


Dit was een probleem maar er zijn afgelopen maanden vele geluidsoplossingen gedaan. Heb je al eens weer met de geluidsinstellingen gespeeld? 

Ontvanger ook al een keer gereset
Maar al het geluid toch een keer goed staat, dan hoef je het toch niet meer drastisch aan te passen?


@Bart_Z 

Ik heb al van alles geprobeert en het geluid blijft te zacht. En we zijn niet de enige die dit probleem  hebben. Zie ook de forumdiscussie Geluid is erg zacht op nieuw TV kastje | KPN Community.

Een voorbeeld: Het geluid wordt door mijn vrouw elke keer aangepast als er op de TV reclame is en dan is het zeer vervelend als je van 60 teruggaat naar 10 en later weer terug. Duurt lang en de door de buffer wordt het geluid zachter (en harder) dan wat de bedoeling is zodat je het weer bij moet regelen (zie hier boven). Met het oude kaste was dit geen probleem omdat toen het geluid bij normaal TV kijken op 20 stond.

Daarnaast is het ook vervelend dat het geluidsniveau niet vergelijkbaar is met de ander HDMI ingangen van de TV.

Al met al is dit toch echt een probleem dat KPN in mijn ogen zou moeten oplossen. 


@OID, er zit ook een mute knop op de ab.

Dan kan je het geluid tijdelijk onderbreken. 😉

 

En ik denk dat het geluid op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) niet op maximaal staat bij jou.

Zie mijn eerdere tips.

 

Verder laat ik het hier bij.

Ik heb niets meer aan te vullen. 😉


Zelfde probleem.


@ijscobar

 

Zie hier en boven (diverse oplossingen). 

 

Probeer eventueel een andere (goede) HDMI kabel. 

 

En probeer de stand automatisch.😉


Ik herken het zo verder niet, maar zal het meenemen naar de ontwikkelaars. Als ik het zo een beetje lees heeft het met bepaalde combinaties te maken. TV+ met bepaalde type tv's. Althans zo komt het mij overdoen. 


@Bart_Z 

Dank voor het meenemen naar de ontwikkelaars.

Maar het is echt een al zeer lang bekend probleem. Je collega Erik schreef (9 maanden geleden?) het volgende erover in het topic Feature requests KPN TV+ | KPN Community : “Er is inderdaad geluidsverschil tussen de TV+ Box en de eerdere ontvangers, en ook sommige externe apparatuur".

Verder is het als je de volgende forumtopics leest ook duidelijk dat best veel mensen hier last van hebben:

Geluid is erg zacht op nieuw TV kastje | KPN Community

Audio veel te zacht via DIW7022 | KPN Community

Volume TV+ erg zacht | KPN Community

 

 

 


Wij ervaren ook een aanmerkelijk lager volume sinds we weer KPN hebben. Hiervoor, met dezelfde redelijk recente Samsung tv, veel luider geluid via HDMI. We zaten toen bij Delta en daarvoor KPN, met een ouder type decoder. 


Hier ook nog steeds hetzelfde probleem. Ongeveer een half jaar geleden over gestapt van Ziggo naar KPN en direct gedoe met het volume van de DIW7022 tv box. Wij hebben een vrij nieuwe Samsung The Frame televisie en deze werkte met de mediabox van Ziggo probleemloos. Graag een oplossing KPN, dit duurt al veel te lang zo. 


Hier de nieuwe update binnen gekregen en het volume is aanmerkelijk zachter geworden op sommige zenders (2 kastjes beiden het zelfde probleem). Volume op sbs6 van 25 naar 42 moeten zetten voor het zelfde volume het lijkt ook een veel mindere kwaliteit van geluid.


Reageer