Skip to main content

Het PCM Stereo geluid van het KPN TV+ kastje is veel te zacht. Toen wij nog gebruik maakten van het oudere VIP2952 kastje stond het volume van ons TV over het algemeen op 20%. Nu met het nieuwe DIW7022 kastje moeten we het volume van de TV op 50% zetten om het zelfde geuidsniveau te bereiken. Dat is een te groot verschil en dit geldt voor alle zenders waar wij naar kijken. Het volume van de DIW7022 zelf staat op 100%. Ik heb ook de Google Assist 'volume maximaal' truuk uitgevoerd (zonder resultaat) om het probleem te proberen op te lossen.

De DIW7022 heeft de laatse firmware (0.19.4)en KPN TV+ app (1.105.0).

Wat kunnen we doen om dit geluidsprobleem opgelost te krijgen? 

@Ruud Wolf 

Bij ons geen verschil.

Volume staat meestal bij ons op 20 of iets lager.

 

Zet het volume van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) op maximaal.

Houd de gekleurde knop ingedrukt en zeg hardop: volume maximaal

En regel het geluid op de tv of soundbar. 

 

Gebruik je een goede HDMI kabel? 


@Bart van KPN  en @Erik_

Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat dit geluidsprobleem niet echt serieus genomen wordt door KPN. In de laatste product update (https://forum.kpn.com/product-updates/tv-box-update-naar-kpn-tv-app-1-136-5-607460/index2.html) wordt voor de bekende bevindingen/problemen verwezen naar https://forum.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-149/tv-bekende-bevindingen-585617. Tot mijn verrassing wordt dit geluidsprobleem daar niet beschreven. Hiet moet zo langzamerhand toch wel duidelijk zijn dat velen last van dit probleem hebben (zie de berichten hier boven en verder ook in andere berichten op het forum).

Naast mijn eerdere aanwijzingen beteffende dit probleem, heb ik ook eens getest met een Google TV met daarop de KPN TV app. En nu ook weer moet ik echt concluderen dat het geluid van de KPN TV+ box (DIW7022) significanter zachter is. Het Geluid van de Google TV is wel vergelijkbaar met het oudere VIP2952 kastje. 

Zoals eerder aangegeven: Omdat het geluid van de DIW7022 veel te zacht is, is het ook zeer moeilijk om het geluid goed af te stellen. Ten eerste is het niet te doen om het gewenste geluidsniveau te bereiken door herhaalt aantikken van de volumeknop op de afstandsbediening (duurt veel te lang). Daarom proberen we het gewenste geluidsvolume te bereiken door de volume knop lang ingedrukt te houden en te stoppen als de tv het gewenste geluidsniveau aangeeft. Vervolgens is het resultaat een veel te hard (of een veel te zacht geluid) omdat de TV een buffer gebruikt voor het instellen van het geluidsniveau en dus alsnog doorgaat naar een hoger (of lager) nummer.  

Ik kan wel zeggen dat het ons spijt dat we zijn overgestapt naar TV+ ondanks andere voordelen. Het kan niet zo zijn dat iets zo simpel als het geluidsvolume aanpassen niet goed werkt omdat het geluid van het TV+ kastje veel te zacht is. 

Wanneer gaat KPN dit probleem eens echt oplossen? Het moet toch langzamerhand duidelijk zijn dat een groot aantal mensen hier last van hebben.  


Ik ben in december 2023 overgestapt naar KPN en heb hetzelfde probleem. Het geluid via het KPN TV+ kastje is veel te zacht en blijft ook bij het opschroeven van het volume van de TV niet helder. Ik heb een Sony TV met goed geluid. Geluid via smarttv (apps) is heel goed. Alleen via het kastje en HDMI te zacht en niet helder. Het kastje geeft onvoldoende volume door. De KPN app werkt helaas niet stabiel genoeg. TV kijken via KPN is hierdoor een achteruitgang. Maar ik begrijp dat vanuit het forum hier geen oplossing voor is gedeeld. Ben benieuwd naar reactie KPN.


De volumeknoppen (volume up en volume down) van de afstandsbediening werken niet meer zoals het hoort. De volumeknoppen weigeren keer op keer. Ik vermoed dat dit gerelateerd is met het te zachte volume probleem:

Omdat het geluid van de DIW7022 veel te zacht is, is het ook zeer moeilijk om het geluid goed af te stellen. Ten eerste is het niet te doen om het gewenste geluidsniveau te bereiken door herhaalt aantikken van de volumeknop op de afstandsbediening (duurt veel te lang). Daarom proberen we het gewenste geluidsvolume te bereiken door de volume knop lang ingedrukt te houden en te stoppen als de tv het gewenste geluidsniveau aangeeft. Vervolgens is het resultaat een veel te hard (of een veel te zacht geluid) omdat de TV een buffer gebruikt voor het instellen van het geluidsniveau en dus alsnog doorgaat naar een hoger (of lager) nummer. 

Ik kan me nameijk niet voorstellen dat de afstandsbediening ruim binnen een jaar kapot gaat en dan ook precies de volumeknoppen.


Sinds gisteren/eergisteren is het volume op beide kastjes ineens weer goed. Kleine update geweest?


Bij ons is het geluid not steeds veel te zacht.

(TV+ DIW7022 direct op de TV aangesloten m.b.v de meegeleverde KPN HDMI kabel).


Hi iedereen. Ik hoop dat de problemen qua geluidsverschillen voor jullie zijn opgelost met deze komende update:

 


Ik weet niet wat er aan de hand is, ik heb nog firmware 0.25.0 maar geluid is nu extreem zacht! Geluid TV moet naat 100% en dan is het verstaanbaar. Alle andere apps zou ik hetzelfde volume bereiken op 40-50%.

Wat is dit???


@dimi_v :

Als je dit geluidsprobleem niet had met firmwares lager/eerder dan 0.25.0 dan zou je het volgende kunnen proberen. Zet het volume van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) op maximaal door het volgende:

Houd de gekleurde Google Assist knop op de KPN afstandsbediening ingedrukt en zeg hardop: volume maximaal.


Ik weet niet wat er aan de hand is, ik heb nog firmware 0.25.0 maar geluid is nu extreem zacht! Geluid TV moet naar 100% en dan is het verstaanbaar. Alle andere apps zou ik hetzelfde volume bereiken op 40-50%.

Wat is dit???

 

Deze week komt de nieuwe firmware versie, die als het goed is dit probleem o.a. oplost.

Zie ook hier.

Firmware versie 0.26.24  Uitrol 23 februari 2024.

 

En wat @OID aangeeft, zet zo wie zo het volume op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) op maximaal en regel het volume op de tv of soundbar. 


@dimi_v :

Als je dit geluidsprobleem niet had met firmwares lager/eerder dan 0.25.0 dan zou je het volgende kunnen proberen. Zet het volume van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) op maximaal door het volgende:

Houd de gekleurde Google Assist knop op de KPN afstandsbediening ingedrukt en zeg hardop: volume maximaal.

Bedankt voor de tip, volume stond blijkbaar (hoe het kan, geen idee?) niet meer maximaal op de TV+ box.

Nu is het weer ‘normaal’ (te zacht vergeleken met andere apps) dus ben ook benieuwd naar de FW update.🤞🏻


@dimi_v :

Als je dit geluidsprobleem niet had met firmwares lager/eerder dan 0.25.0 dan zou je het volgende kunnen proberen. Zet het volume van de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) op maximaal door het volgende:

Houd de gekleurde Google Assist knop op de KPN afstandsbediening ingedrukt en zeg hardop: volume maximaal.

Bedankt voor de tip, volume stond blijkbaar (hoe het kan, geen idee?) niet meer maximaal op de TV+ box.

Stream je soms bijv. Spotify naar de TV+ box? Als je dan met je mobiel het volume verlaagt, dan kan dat gebeuren. Of iets vergelijkbaars?

 

Nu is het weer ‘normaal’ (te zacht vergeleken met andere apps) dus ben ook benieuwd naar de FW update.🤞🏻

Ik ook!


Firmware versie 0.26.24 heeft ons probleem betreffende het veel te zachte PCM stereo geluid opgelost. Ik ben blij, maar ik vind wel dat het heel lang geduurd heeft voordat KPN dit probleem opgelost had. Ik hoop dat KPN voortaan meer prioriteit geeft aan TV+ (including firmware) problemen.


Heel fijn dat de problemen nu voorbij zijn @OID, het was een aardig complex probleem waardoor het ook een poos heeft geduurd voordat duidelijk was wat de oplossing moest zijn.

Bedankt dat je even laat weten dat het nu in orde is!


Op verzoek van Marcia van KPN:

Geluidsvolume nog steeds goed. Maar wel weer lipsync problemen na het installeren van firmware 0.26.24: Afgelopen vrijdagmiddag weer lipsync problemen bij uitgesteld kijken naar NPO1 (12 uur NOS Journaal). 


@OID 

 

Geef de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) een herstart.

 

Zet hem aan.

Houd de kpn toets rechtsboven op de ab ingedrukt en wacht totdat er een popup scherm verschijnt.

Kies daarna voor opnieuw opstarten.


Nieuwe update maar eens getest en het is inderdaad op veel fronten beter geworden.

Synchronisatie tussen beeld en geluid is bijna altijd goed, enkele keer nog gehad dat bij het kijken van een opgenomen programma het geluid wat achter blijft.

Geluid via de toslink naar de versterker stottert nog steeds om de 20 sec ongeveer.

Kijken naar een opgenomen programma en dan doorspoelen gaat zeker fout bij 64x en soms ook bij 32x.

Het kastje gaat dan gewoon opnieuw opstarten en komt soms zelfs terug in beperkte mode waarna ik hem weer opnieuw moet opstarten.

En ja de kabel zit rechtstreeks op het modem met een cat 5+ kabel.


@Ruud Wolf 

 

TIP:

Klik op de blauwe toets en je springt 5 minuten vooruit.

OF

Type een tijd in, bijvoorbeeld 8 en een halve minuut, dan type je 830 en daarna klik je op de pijltoets naar rechts en gaat hij die tijd vooruit. (terug kan ook, met linke pijltoets).


@Ruud Wolf

 

TIP:

Klik op de blauwe toets en je springt 5 minuten vooruit.

OF

Type een tijd in, bijvoorbeeld 8 en een halve minuut, dan type je 830 en daarna klik je op de pijltoets naar rechts en gaat hij die tijd vooruit. (terug kan ook, met linke pijltoets).

Die blauwe toets is een goede tip maar we slaan altijd de reclame over en je weet nooit hoelang het duurt.


Reageer