Skip to main content

De laatste tijd merk ik dat de meeste programma's bij terugkijken niet starten aan het begin of vlak ervoor, zoals ik gewend was, maar meestal MIDDEN in het programma. Het is al bijna een uitzondering geworden dat je een programma terug kunt kijken vanaf het moment dat het ook begint. Ook het terugzetten naar het begin van een live uitzending met de groene knop werkt vaak niet meer, je komt ergens terecht waar het programma al (lang?) bezig is.  Het lijkt alsof alle startmomenten van programma's verkeerd in het systeem staan ofzo..

 

Ben ik de enige die daar last van heeft?

 

 

Hi @ThedudeNL! Je bent niet de enige. 

We zijn afhankelijk van de zenders, wat de gids betreft. Soms loopt er iets uit of verandert er iets. Als dat niet (op tijd) aan ons wordt doorgegeven dan klopt de gids inderdaad niet meer en dan krijg je dat je halverwege een programma binnenvalt. 
We hebben al een kleine marge ingebouwd rondom een programma, maar als dat niet voldoende is dan kun je het programma ervoor ook terugkijken. 

Als het geen commercieel zender is dan kun je doorspoelen tot het punt waar je wilt kijken! 
Als het wel een commercieel zender is dan kun je het programma dat je wilt zien opnemen (als je het opnemen pakket hebt) en later kijken. Dan kun je altijd doorspoelen. 🙂


Hi @ThedudeNL! Je bent niet de enige. 

We zijn afhankelijk van de zenders, wat de gids betreft. Soms loopt er iets uit of verandert er iets. Als dat niet (op tijd) aan ons wordt doorgegeven dan klopt de gids inderdaad niet meer en dan krijg je dat je halverwege een programma binnenvalt. 
We hebben al een kleine marge ingebouwd rondom een programma, maar als dat niet voldoende is dan kun je het programma ervoor ook terugkijken. 

Als het geen commercieel zender is dan kun je doorspoelen tot het punt waar je wilt kijken! 
Als het wel een commercieel zender is dan kun je het programma dat je wilt zien opnemen (als je het opnemen pakket hebt) en later kijken. Dan kun je altijd doorspoelen. 🙂

 

Hoi, ik blijf me er groen en geel aan ergeren, en ik denk toch echt dat er hier een groter issue speelt, dat verder gegeven moet worden aan de desbetreffende afdeling die hiervoor technisch verantwoordelijk is.

Kijk, als er af en toe een live uitzending met voetbal of de olympische spelen niet exact ingestart wordt dan heb ik daar alle begrip voor, maar kom op, het NOS journaal van 12 uur?!?  Ik heb een hint voor jullie: dat start namelijk om 12.00 uur 

Het irritante is ook dat je niet terug kunt spoelen in zo'n uitzending, en als je dan werkelijk bij IEDER journaal midden in een uitzending valt, en dus het belangrijkste nieuws dat aan het begin is niet kunt zien dan is dat gewoon ontzettend frustrerend. Je zou dan dus het programma ervoor moeten starten en vooruit spoelen tot het volgende programma begint, niet te doen. 

Ik heb dus net even de proef op de som genomen en mijn zus gevraagd of PRECIES hetzelfde programma, het journaal van 12u vandaag (8-8-2024) , bij haar Ziggo ontvanger wél op tijd begint, en wat blijkt, het start precies in zoals het hoort, met de tune, en niet tijdens het 2e of 3e item pas.

Dat zou dus betekenen dat de NOS aan jullie andere starttijden doorgeeft dan aan Ziggo? 

Ik ga straks ook even met de buren checken die nog een oudere ontvanger hebben van KPN , ben benieuwd of zij dat ook hebben, het zou mij namelijk niets verbazen als dit weer zo'n briljant ‘feature’ is van die DIW7022 beta doosjes….

Doe hier iets aan! 🤬

Marcel


---

Ben ik de enige die daar last van heeft?

Hier wordt alles wat wij willen zien opgenomen. De opname begint dan 5 minuten vóór aanvang. Wij maken het zelden tot nooit mee dat wij iets van het begin missen. Wel moeten wij soms 1 tot 3 minuten verder spoelen. Dat betekent dus dat het programma 1 tot 3 minuten later is begonnen.

Soms is dat door sportuitzendingen (zoals nu veel het geval is), soms door actuele gebeurtenissen waardoor een journaaluitzending is uitgelopen. Maar bijna altijd gaat het goed hier.


---

Ben ik de enige die daar last van heeft?

Hier wordt alles wat wij willen zien opgenomen. De opname begint dan 5 minuten vóór aanvang. Wij maken het zelden tot nooit mee dat wij iets van het begin missen. Wel moeten wij soms 1 tot 3 minuten verder spoelen. Dat betekent dus dat het programma 1 tot 3 minuten later is begonnen.

Soms is dat door sportuitzendingen (zoals nu veel het geval is), soms door actuele gebeurtenissen waardoor een journaaluitzending is uitgelopen. Maar bijna altijd gaat het goed hier.

 

Welke ontvanger heb je dan als ik vragen mag?

Het gaat trouwens niet om opnemen maar om gewoon in de gids iets uit het verleden terugkijken.
Bij opnemen heb ik verder nog niet echt gemerkt dat er iets ontbreekt aan het begin, maar ik neem ook geen journaals op, ik kijk die overdag wel vaak terug, dan pak ik de meest recente uitzending en het is tegenwoordig vrijwel altijd prijs dat je er te laat in valt. Dat was een paar maanden geleden zeker niet het geval, het is rond het EK begonnen. 

Zou je eens kunnen testen wat er gebeurt als je precies hetzelfde programma dat ik hier noemde terugkijkt nu? (Het journaal van 12 uur op NPO2 van vandaag, 8-8) 

 


Welke ontvanger heb je dan als ik vragen mag?

Het gaat trouwens niet om opnemen maar om gewoon in de gids iets uit het verleden terugkijken.
Bij opnemen heb ik verder nog niet echt gemerkt dat er iets ontbreekt aan het begin, maar ik neem ook geen journaals op, ik kijk die overdag wel vaak terug, dan pak ik de meest recente uitzending en het is tegenwoordig vrijwel altijd prijs dat je er te laat in valt. Dat was een paar maanden geleden zeker niet het geval, het is rond het EK begonnen. 

Zou je eens kunnen testen wat er gebeurt als je precies hetzelfde programma dat ik hier noemde terugkijkt nu? (Het journaal van 12 uur op NPO2 van vandaag, 8-8) 

De ontvangers die ik heb: zie mijn handtekening.

Ja, ik weet dat jij het over terugkijken had. Mijn bericht/voorbeeld was alleen maar bedoeld om aan te geven dat de tijden in de gids in de regel wel kloppen. Want anders had ik dat gemerkt bij het kijken van mijn opnames.

Het journaal van 12:00 op NPO2 begint hier bij terugkijken na 13 seconden. (De tijdsbalk geeft dan uiteraard aan: 0:05:13)


Welke ontvanger heb je dan als ik vragen mag?

Het gaat trouwens niet om opnemen maar om gewoon in de gids iets uit het verleden terugkijken.
Bij opnemen heb ik verder nog niet echt gemerkt dat er iets ontbreekt aan het begin, maar ik neem ook geen journaals op, ik kijk die overdag wel vaak terug, dan pak ik de meest recente uitzending en het is tegenwoordig vrijwel altijd prijs dat je er te laat in valt. Dat was een paar maanden geleden zeker niet het geval, het is rond het EK begonnen. 

Zou je eens kunnen testen wat er gebeurt als je precies hetzelfde programma dat ik hier noemde terugkijkt nu? (Het journaal van 12 uur op NPO2 van vandaag, 8-8) 

De ontvangers die ik heb: zie mijn handtekening.

Ja, ik weet dat jij het over terugkijken had. Mijn bericht/voorbeeld was alleen maar bedoeld om aan te geven dat de tijden in de gids in de regel wel kloppen. Want anders had ik dat gemerkt bij het kijken van mijn opnames.

Het journaal van 12:00 op NPO2 begint hier bij terugkijken na 13 seconden. (De tijdsbalk geeft dan uiteraard aan: 0:05:13)

 

 

Bedankt voor het testen!

 

Even voor de zekerheid: 

Ik neem aan dat je bedoelde 0:00:13 ? ;)  En dat het programma bij jouw ontvanger dus zoals het hoort instart 13 seconden vóórdat het echt begon, zodat je het wel helemaal kunt terugkijken?  
 

Dat betekent dus dat mijn vermoeden klopt, dat het probleem wéér aan dat DIW7022 kastje ligt en niet zoals KPN beweert aan de programmering of aan ‘wat zij doorkrijgen’ van de NPO? 

 

Marcel

 


Bedankt voor het testen!

Even voor de zekerheid: 
Ik neem aan dat je bedoelde 0:00:13 ? ;)  En dat het programma bij jouw ontvanger dus zoals het hoort instart 13 seconden vóórdat het echt begon, zodat je het wel helemaal kunt terugkijken?  
Dat betekent dus dat mijn vermoeden klopt, dat het probleem wéér aan dat DIW7022 kastje ligt en niet zoals KPN beweert aan de programmering of aan ‘wat zij doorkrijgen’ van de NPO? 

Marcel

Nee, op mijn 5202 wordt toch echt aangegeven: 0:05:13  Dat is dan op de tv+ box anders maar dat kan ik mij van de pilot niet meer precies herinneren. Op zich vind ik de tijdweergave van de tv+ box dan logischer dan op de 5202.

Het journaal van 12:00 werd dus ingestart na 13 seconden. Volgens mij acceptabel/normaal. Het ligt niet aan jouw 7022. Het journaal is gewoon echt 13 seconden later begonnen dan gepland.

M.i. geen probleem van de 7022.


Bedankt voor het testen!

Even voor de zekerheid: 
Ik neem aan dat je bedoelde 0:00:13 ? ;)  En dat het programma bij jouw ontvanger dus zoals het hoort instart 13 seconden vóórdat het echt begon, zodat je het wel helemaal kunt terugkijken?  
Dat betekent dus dat mijn vermoeden klopt, dat het probleem wéér aan dat DIW7022 kastje ligt en niet zoals KPN beweert aan de programmering of aan ‘wat zij doorkrijgen’ van de NPO? 

Marcel

Nee, op mijn 5202 wordt toch echt aangegeven: 0:05:13  Dat is dan op de tv+ box anders maar dat kan ik mij van de pilot niet meer precies herinneren. Op zich vind ik de tijdweergave van de tv+ box dan logischer dan op de 5202.

Het journaal van 12:00 werd dus ingestart na 13 seconden. Volgens mij acceptabel/normaal. Het ligt niet aan jouw 7022. Het journaal is gewoon echt 13 seconden later begonnen dan gepland.

M.i. geen probleem van de 7022.



Sorry maar ik begrijp helemaal niks van jouw tijdsaanduiding van 0:05:13  eerlijk gezegd... dat zijn toch 5 minuten en 13 seconden? :D

Uit jouw verhaal maak ik op dat het bij jou juist 13 seconden duurt voordat het journaal begint als je het terugkijkt, dat zou wel acceptabel zijn voor mij, dan kun je tenminste het journaal kijken... ​​

Maar als ik dus in de gids naar het journaal van 12 uur ga en het wil terugkijken dan moet ik dus niet eerst 13 seconden naar de reclame kijken voordat het journaal begint, maar zit ik MIDDEN IN het journaal.  Ook als ik op de groene knop druk die je naar het begin van het journaal zou moeten sturen kom ik op dat punt uit, een verkeerd punt dus, midden in het journaal en niet 13 seconden ervoor.... 
 


Sorry maar ik begrijp helemaal niks van jouw tijdsaanduiding van 0:05:13  eerlijk gezegd... dat zijn toch 5 minuten en 13 seconden? :D

Uit jouw verhaal maak ik op dat het bij jou juist 13 seconden duurt voordat het journaal begint als je het terugkijkt, dat zou wel acceptabel zijn voor mij, dan kun je tenminste het journaal kijken... ​​

Maar als ik dus in de gids naar het journaal van 12 uur ga en het wil terugkijken dan moet ik dus niet eerst 13 seconden naar de reclame kijken voordat het journaal begint, maar zit ik MIDDEN IN het journaal.  Ook als ik op de groene knop druk die je naar het begin van het journaal zou moeten sturen kom ik op dat punt uit, een verkeerd punt dus, midden in het journaal en niet 13 seconden ervoor.... 
 

De tijdsaanduiding op de tv+ box is anders dan op de ‘gewone’ tv-ontvangers zoals de 5202. 

De opname van een programma begint altijd 5 minuten eerder dan het tijdstip v.d. gids. Als je een opname afspeelt begint die echter op het geplande tijdstip: dat is dus na 5 minuten in de opname. Mijn 5202 geeft dan aan: 0:05:00. Jouw 7022 geeft dan aan: 0:00:00. Maar op beide ontvangers begint ie bij hetzelfde beeld/moment. Alleen de tijdweergave is anders.

Als hetzelfde journaal bij jou bij terugkijken halverwege het journaal begint

Op mijn 5202 gaan de startmomenten gemiddeld dus goed. Een afwijking van 13 seconden kan gebeuren, maar dat ligt niet aan het opnamesysteem. Als het op jouw 7022 vaak zo is dat een programma bij terugkijken halverwege begint, is er iets anders aan de hand.

En daar zou Sanne dan toch echt iets mee moeten doen m.i.

   

Mag ik jou @wjb  vragen om e.e.a. even te testen op jouw 7022 en op jouw 5202?

Constateer jij hetzelfde, dus dat het journaal van 12:00 op NPO2 op jouw 7022 ook halverwege het journaal instart zoals @ThedudeNL  hierboven aangeeft?


Sorry maar ik begrijp helemaal niks van jouw tijdsaanduiding van 0:05:13  eerlijk gezegd... dat zijn toch 5 minuten en 13 seconden? :D

Uit jouw verhaal maak ik op dat het bij jou juist 13 seconden duurt voordat het journaal begint als je het terugkijkt, dat zou wel acceptabel zijn voor mij, dan kun je tenminste het journaal kijken... ​​

Maar als ik dus in de gids naar het journaal van 12 uur ga en het wil terugkijken dan moet ik dus niet eerst 13 seconden naar de reclame kijken voordat het journaal begint, maar zit ik MIDDEN IN het journaal.  Ook als ik op de groene knop druk die je naar het begin van het journaal zou moeten sturen kom ik op dat punt uit, een verkeerd punt dus, midden in het journaal en niet 13 seconden ervoor.... 
 

De tijdsaanduiding op de tv+ box is anders dan op de ‘gewone’ tv-ontvangers zoals de 5202. 

De opname van een programma begint altijd 5 minuten eerder dan het tijdstip v.d. gids. Als je een opname afspeelt begint die echter op het geplande tijdstip: dat is dus na 5 minuten in de opname. Mijn 5202 geeft dan aan: 0:05:00. Jouw 7022 geeft dan aan: 0:00:00. Maar op beide ontvangers begint ie bij hetzelfde beeld/moment. Alleen de tijdweergave is anders.

Als hetzelfde journaal bij jou bij terugkijken halverwege het journaal begint

Op mijn 5202 gaan de startmomenten gemiddeld dus goed. Een afwijking van 13 seconden kan gebeuren, maar dat ligt niet aan het opnamesysteem. Als het op jouw 7022 vaak zo is dat een programma bij terugkijken halverwege begint, is er iets anders aan de hand.

En daar zou Sanne dan toch echt iets mee moeten doen m.i.

   

Mag ik jou @wjb  vragen om e.e.a. even te testen op jouw 7022 en op jouw 5202?

Constateer jij hetzelfde, dus dat het journaal van 12:00 op NPO2 op jouw 7022 ook halverwege het journaal instart zoals @ThedudeNL  hierboven aangeeft?

 

Goed idee om het iemand te laten testen die 2 verschillende apparaten heeft...kan dat dan trouwens werken op 1 adres, 2 verschillende apparaten?  Mij is ooit wijsgemaakt door KPN dat je niet meer terug kunt naar de oude Arris box als je eenmaal de DIW7022 hebt aangemeld, maar ik heb dat nooit geprobeerd of hij nog werkte…. 

 

 


Goed idee om het iemand te laten testen die 2 verschillende apparaten heeft...kan dat dan trouwens werken op 1 adres, 2 verschillende apparaten?  Mij is ooit wijsgemaakt door KPN dat je niet meer terug kunt naar de oude Arris box als je eenmaal de DIW7022 hebt aangemeld, maar ik heb dat nooit geprobeerd of hij nog werkte…. 

Dat kan in principe werken. Ik had in de pilot de 7022 en daarnaast tegelijkertijd ook nog gewoon mijn 5202 en 2952. Ik ben na de pilot niet overgegaan naar tv+ en heb mijn 7022 weer ingeleverd.


@ThedudeNL Maar het klopt i.d.d. dat als je eenmaal over bent gegaan naar TV+ dat je dan niet meer terug kunt naar de ‘gewone’ tv-ontvangers.


Even journaal van 12:00 uur NPO 2 begin gekeken via de gids op de 7022.

Het begint PRECIES op het moment dat de presentratrice '’goede middag'’ zegt. 

👉 En kom je '’midden'’ (ahum) in het journaal dan kun je altijd wat terugspoelen door de marge van 5 minuten voor het startpunt!

Ik zie het probleem dus niet.

Bij Ziggo werkt het anders. Dat gaan we niet vergelijken.

Bij Ziggo zijn de reclameblokken in programma's van commerciële zenders ook gemarkeerd met streepjes. Ook in opnamen. Bij kpn is ook dat niet het geval.


Even journaal van 12:00 uur NPO 2 begin gekeken via de gids op de 7022.

Het begint PRECIES op het moment dat de presentratrice '’goede middag'’ zegt. 

👉 En kom je '’midden'’ (ahum) in het journaal dan kun je altijd wat terugspoelen door de marge van 5 minuten voor het startpunt!

---

Dank voor het laten weten!.

Dan blijft nu wel de vraag waarom dat programma bij jou op precies het goede moment instart, en waarom dat bij @ThedudeNL niet het geval is. Want: “...maar zit ik MIDDEN IN het journaal.” 

Peter, is er een verklaring voor dit verschil?


Even journaal van 12:00 uur NPO 2 begin gekeken via de gids op de 7022.

Het begint PRECIES op het moment dat de presentratrice '’goede middag'’ zegt. 

👉 En kom je '’midden'’ (ahum) in het journaal dan kun je altijd wat terugspoelen door de marge van 5 minuten voor het startpunt!

Ik zie het probleem dus niet.

Bij Ziggo werkt het anders. Dat gaan we niet vergelijken.

Bij Ziggo zijn de reclameblokken in programma's van commerciële zenders ook gemarkeerd met streepjes. Ook in opnamen. Bij kpn is ook dat niet het geval.

 

Bij mij begint het niet met goedemiddag maar kom je ergens in het eerste item terecht, om precies te zijn bij het woord “Puigdemont,  leider van het catalaanse etc.” 

Dat is weliswaar niet letterlijk ‘midden’ in het journaal, maar mijn punt is dat je het eenvoudigweg niet kunt weten hoeveel items er al geweest zijn, of hoeveel seconden/minuten van ieder willekeurig programma je mist, toch?

En ik heb het nog even getest, als je een (inmiddels) oude uitzending terugkijkt dan kan je idd wél terugspoelen vanaf dat punt, maar als het programma dat je wilt zien nog bezig is en je wilt met de groene knop naar het begin (dat was het geval in eerste instantie met dat journaal)  dan stopt het achteruit spoelen ALTIJD (ahum) op het punt waar je begint, je kunt simpelweg niet verder terugspoelen dan dat foute startpunt, anders was het inderdaad niet zo'n irritant probleem….

 


@Katana321 , @ThedudeNL 

zonder te quoten. 

Als je het éénmaal hebt gebruikt of eerst een stukje hebt gekeken met “terugkijken” dan wordt dat punt onthouden. Dus elke keer als je het test zul je inderdaad niet meer op het begin van het programma starten.

Even terugspoelen kan altijd. Opname start namelijk al om 11:55 uur in dit geval. Dan het zeker nog niet begonnen. Om klanten te besparen altijd die 5 minuten door te moeten spoelen start het afspelen altijd op het + 5 minuten punt. Tenzij ie al eerder is bekeken.


Laat ik het dan stap voor stap uitleggen want je mist gewoon het hele punt volgens mij. Neem als voorbeeld gewoon een programma dat NU bezig is, bv  “Tussen kunst en Kitsch op NPO2​” dat loopt NU.

 

  • Ga in de gids naar een programma dat al bezig is, dat is wit in de gids omdat het nu loopt
  • Klik er op, je zit nu midden in dat programma ergens
  • Druk op de groene knop op je remote, dan ZOU je naar het begin van het programma gaan, maar dat klopt dus al meer dan een maand niet meer
  • Je komt nu ‘ergens’ aan het begin van dit programma, maar altijd op een punt dat het programma al een tijdje bezig is, je hebt geen idee hoe lang, kan 20 seconden zijn maar ook 5 minuten, je weet het gewoon niet
  • Probeer nu maar eens ‘terug te gaan naar het echte begin’ met terugspoelen, je zult merken dat het altijd stopt op dat verkeerde startpunt en dat je niet verder terug kunt naar het punt waar het programma ECHT begon

Als het nou 15 seconden te vroeg was waar je instapt dan zou ik er geen probleem mee hebben, maar het is tegenwoordig gewoon ALTIJD te laat. 

Als het bij jou anders werkt hoor ik het graag! 

 

Admin: quote verwijderd i.v.m. leesbaarheid


Aha. Duidelijk nu.

Het gaat inderdaad mis bij lopende programma's op de 7022. Maar alleen NPO 1,2,3 zo te zien. Het oude platform kan ik nu niet checken.

En als je in http://tv.kpn.com vanuit de gids kiest voor vanaf begin start het zelfs helemaal niet! Zet je het programma live aan en dat het schuifje terug kom je ook niet aan het begin inderdaad.

NOS journaal NPO 2. Kunst en kitsch was al afgelopen.

Dit heeft echter niets te maken met de planning in de gids. Daar was ik door op het verkeerde been/gedachte.


Aha. Duidelijk nu.

Het gaat inderdaad mis bij lopende programma's op de 7022. Maar alleen NPO 1,2,3 zo te zien. Het oude platform kan ik nu niet checken.

En als je in http://tv.kpn.com vanuit de gids kiest voor vanaf begin start het zelfs helemaal niet! Zet je het programma live aan en dat het schuifje terug kom je ook niet aan het begin inderdaad.

NOS journaal NPO 2. Kunst en kitsch was al afgelopen.

Dit heeft echter niets te maken met de planning in de gids. Daar was ik door op het verkeerde been/gedachte.

 

Thanks, zijn jullie betatesters ofzo? En heb je een ingang bij KPN ofzo om dit soort bugs aan te kaarten, of ook gewoon een klant die nergens verder komt? :D
 

Er is wel degelijk gewoon iets misgegaan ergens want voor het EK was dit niet zo, toen ging je bijna altijd echt terug naar het begin van zo'n programma , het lijkt haast alsof de starttijden allemaal met 30 seconden versprongen zijn op een bepaald moment rond de start van het EK ….


Ik ben niet officieel tester voor KPN of zo, maar heb wel veel getest. Gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik ben net als jij gewoon klant van KPN.

In mijn profiel kun je lezen aan welke pilots ik heb meegedaan.


Ik was beta tester van de box.

Maar heb als één van de zogenaamde super users (ahum) een kort lijntje naar het team.

Alleen hebben die er op kantoor nou net weer geen last van.

Overigens ben ik erachter dat je ongeveer 1 minuut in het programma terecht komt.

Heb je opname pakket kun je het omzeilen. Start opname tijdens programma en ga direct die kijken. 

Maar het journaal begint live wel strak. Dat zet ik gewoon op tijd aan.

Zelf gebruik ik "begin gemist" nooit bij mijn weten. Want ik neem op wat ik wil kijken. Alleen sport live. Dus ook niet met begin gemist. 

Vandaar dat ik dit nog niet had gemerkt. 

Op de BBC moet je het wel met opnemen doen. Daar is officieel geen begin gemist. 


Het is inmiddels doorgezet naar de tv afdeling @ThedudeNL . Want het hoort zo niet. 


Helaas begint “kijken vanaf begin” (terugkijken tijdens de lopende uitzending) op NPO 1, 2 en 3 via de TV+ nog steeds niet bij het begin maar ongeveer een minuut later. Even iets terugzetten kan niet.


Reageer