Skip to main content

I.t.t. de andere grote provider biedt KPN geen ondertitels aan bij hun TV-kanalen. Slechthorenden en ander kijkers die graag ondertitels erbij hebben moeten zich behelpen teletekst alsof we nog in de vorige eeuw leven. 

Beste KPN, doe modern en geef ons alsjeblieft ondertitels bij de tv-kanalen?

Hi @StephanP! Het klopt inderdaad dat we niet een applicatie hebben binnen de ontvanger die alle gesproken woorden omzet in ondertitels. Wel kan je bijvoorbeeld via de knop “Teletekst” bij Nederland 1, 2 en 3 ondertiteling aanzetten door naar pagina 888 te gaan. Ook hebben alle Nederlandse commerciële zenders automatisch ondertiteling bij buitenlandse programma's. Op het moment kan ik je voor programma's die daarbuiten vallen helaas geen oplossing bieden. 


888 gaat ook op bij o.a. SBS 6.


Teletekst is, net als ik zelf, van de vorige eeuw.

Mijn vraag is aan KPN om haar aanbod van digitale tv te moderniseren met een hedendaagse (standaard) optie: digitale ondertiteling.

De televisies kunnen deze ondertiteling haarscherp weergeven, als het maar in het signaal aangeboden wordt. 


Terechte vraag. Vorige maand zag ik nog een topic hierover. Drie jaar geleden is dit geroepen door KPN.

"Ik denk echter niet dat er op korte termijn iets aan zal veranderen: het is bot gezegd een keuze geweest om dit niet te doen. Voor iTV zijn er wel aparte kanalen beschikbaar met gesproken ondertitels en tekst."


Geen ondertitels op npo1. 


888 ondertiteling in de zogenaamde DVB weergave lijkt niet mogelijk met iptv. T-mobile heeft het bijvoorbeeld ook niet. Zij hebben het opgelost door 888 ondertiteling in te bakken bij eveneens bij hen aparte GOS kanalen. 

Het iptv platform van T-mobile is 1 jaar oud. Dat van kpn nu 1,5 jaar. En in ontwikkeling. Er komen nog maandelijks nieuwe functies. Maar 888 in DVB weergave is een lastige. Kennelijk.