Skip to main content
Vraag

Positief verrast door app mogelijkheden KPN TV+ box, maar helaas geen ondersteuning Airplay

• March 21, 2026
  • 11 reacties
  • 127 keer bekeken

Goedemorgen,

Zojuist de nieuwe kpn tv+ box ontvangen en ik moet zeggen dat ik enigszins verrast ben. 
Het geluid ben ik nog niet over uit maar heb hem dan ook nog niet aangesloten op mijn versterker via de optische aansluiting. 
De google cromecast  zorgde ervoor dat ik kodi kon installeren waardoor ik mijn speelfilms van mijn nas kon afspelen. Een enorm pluspunt want mijn mediaspeler kan nu iit de kast. 
Maar nu het minpunt en een enorme gemiste kans is dat hij geen airplay ondersteunt voor de vele Apple gebruikers onder ons. 
Weet niet of dit mogelijk is via een update maar dit zou dit kastje zoveel meerwaarde bieden.  

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 21, 2026

Die app kun je via de Google Play store toch installeren op je smart tv of de TV+decoder ​@maddogbundy , of zie i dat verkeerd?

• Auteur
  • Helper
  • March 21, 2026

Die app kun je via de Google Play store toch installeren op je smart tv of de TV+decoder ​@maddogbundy , of zie i dat verkeerd?

Nee helaas is dit niet hetzelfde. 
De Apple app is voor de streamingdienst van Apple en meer niet. 
De airplay kan je zien als netwerk je kan met je telefoon en dergelijke naar je televisie zoals foto’s bekijken van je telefoon op je televisie. 
Daar heb je nu dus een aparte Apple tv ( kastje) voor nodig. 
Een mediaspeler maar dan voor Apple producten. 
sommige tv’s ondersteunen AirPlay zoals vele samsung tv’s. 
Maar philips bv niet zoals de mijne helaas. 

• March 21, 2026

Google die zelf het Chromecast protocol heeft gaat natuurlijk geen protocol van de concurrentie ondersteunen. Ik ga er hierbij ook vanuit dat een AppleTV mediaspeler geen Chromecast ondersteuning wat van Google(Alphabet) is biedt.

Eigenlijk zal Jand bedoelen dat je op een iphone of ipad de Google Home app zal moeten installeren om zo te casten naar de Tv+ box.

• Auteur
  • Helper
  • March 21, 2026

Google die zelf het Chromecast protocol heeft gaat natuurlijk geen protocol van de concurrentie ondersteunen. Ik ga er hierbij ook vanuit dat een AppleTV mediaspeler geen Chromecast ondersteuning wat van Google(Alphabet) is biedt.

Eigenlijk zal Jand bedoelen dat je op een iphone of ipad de Google Home app zal moeten installeren om zo te casten naar de Tv+ box.

Oke die app kan ik niet idd. 
Maar samsung tv’s draaien toch ook op android en dus google en deze ondersteunen toch AirPlay. 
Daarbij is AirPlay geen app.  En de box zelf is geen google dus zou het mogelijk moeten kunnen. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 21, 2026

Beste ​@maddogbundy de nieuwe(re) Samsung tv's draaien op een eigen OS en niet op Android.

• Auteur
  • Helper
  • March 21, 2026

Beste ​@maddogbundy de nieuwe(re) Samsung tv's draaien op een eigen OS en niet op Android.

Oké dat wist ik dus niet helaas. Maar er zijn meer merken die AirPlay ondersteunen alleen zullen die ook wel op een eigen os draaien dan. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Maar er zijn meer merken die AirPlay ondersteunen alleen zullen die ook wel op een eigen os draaien dan. 

AirPlay is een Streaming protocol, dus geen extra hardware vereist. Een stuk software draaiend op achtergrond is voldoende. Verstandelijk dat Google een concurrent product niet graag wil ondersteunen, maar je kan een AirPlay-server op KPN-ontvanger installeren. De beste (wel betaalde, kosten 3€) is AirReceiver, je kan hem vinden in Google Playstore.

• Auteur
  • Helper
  • March 21, 2026

Maar er zijn meer merken die AirPlay ondersteunen alleen zullen die ook wel op een eigen os draaien dan. 

AirPlay is een Streaming protocol, dus geen extra hardware vereist. Een stuk software draaiend op achtergrond is voldoende. Verstandelijk dat Google een concurrent product niet graag wil ondersteunen, maar je kan een AirPlay-server op KPN-ontvanger installeren. De beste (wel betaalde, kosten 3€) is AirReceiver, je kan hem vinden in Google Playstore.

Oké bedankt daar ga ik achteraan. 
Bedankt voor de tip. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

Er zijn enkele apps voor.

Airmirror 

Airplay 

Airscreen

Airbeam 

• March 21, 2026

Oke die app kan ik niet idd. 

Ik bedoel deze app die is bedoeld voor het Chromecast protocol.

https://apps.apple.com/nl/app/google-home/id680819774

Samsung ondersteund inderdaad AirPlay  naast hun eigen screenmirror versie Smart view.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • March 23, 2026

Hi ​@maddogbundy, goed dat je deze vraag hier stelt en ook fijn om te zien dat de community met je meedenkt naar een mogelijkheid om dit te kunnend doen. 

De TV+ box ondersteunt dit inderdaad niet, het is een Android box. Ik ben wel benieuwd of je dit naar wens werkend krijgt. Hou ons op de hoogte, we volgen dit met belangstelling.