Skip to main content

Beste KPN Team en medeklanten,

Ik ondervind een probleem met het TV-kastje HMB2260 V2, specifiek wanneer we de radiofunctie gebruiken. Na een paar uur luisteren, verandert het geluid plotseling en wordt het blikkerig. Dit probleem doet zich alleen voor bij de radio en niet bij andere functies zoals Spotify of televisie.

We hebben al enkele stappen ondernomen om het probleem te identificeren:
- Het probleem lijkt onafhankelijk van de tijdsduur van het gebruik.
- Er zijn geen specifieke acties die het probleem lijken te veroorzaken.
- Het herstarten van het kastje door het uit-aan te zetten op de achterkant, biedt een tijdelijke oplossing. 
- Het aanraken van de draadverbindingen geeft soms een kortstondige verbetering, maar is geen consistente oplossing.

Op basis van deze observaties lijkt het probleem gerelateerd te zijn aan de radiofunctie van het kastje, mogelijk een softwareprobleem of een issue met de verwerking van het radiosignaal. We hebben gecontroleerd op firmware-updates, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Graag ontvangen we advies over hoe dit probleem op te lossen. Is het mogelijk dat dit een hardwareprobleem is waarvoor een vervanging van het kastje nodig is? We stellen elke hulp of suggestie zeer op prijs om dit probleem op te lossen.

Da's een gek probleem, @Draaitol. Is dit op het moment nog steeds zo? Je zegt dat het aanraken van de draadverbindingen het soms beter maakt. Daar krijg ik wel het idee van dat een kabel en/of poortje niet helemaal ok is. Wat heb je precies aan apparatuur? Is het alleen de tv ontvanger en je tv, of heb je ook audioapparatuur? En, als dat zo is, hoe is dit aangesloten?


Hallo Erik,

Bedankt voor je reactie. Het probleem doet zich inderdaad nog steeds voor. Wat betreft de apparatuur en aansluitingen: het geluid van de radio komt uit het TV-kastje HMB2260 V2 en wordt afgespeeld via Edifier speakers. De aansluiting tussen het TV-kastje en de speakers is correct en stevig. Het probleem lijkt echt specifiek te zijn voor de radiofunctie, aangezien we geen problemen ervaren met andere audiofuncties zoals Spotify via Apple TV of het geluid van de TV. Er zijn geen andere apparaten aangesloten. 

Het aanraken van de draadverbindingen levert soms een tijdelijke verbetering op, maar het is geen consistente oplossing. Daarnaast, als het een probleem met de kabels zou zijn, zou ik verwachten dat het ook invloed zou hebben op de andere functies, wat niet het geval is. 

Ik sta open voor suggesties en ben benieuwd naar jullie advies over hoe we dit het beste kunnen aanpakken.


Hoe is de speaker precies aangesloten op de TV ontvanger, Draaitol? Ik denk, omdat het aanraken van de draden soms juist wel helpt, het toch kan zijn dat daarin iets niet helemaal lekker loopt. Heb je de mogelijkheid om met andere kabels te testen?

Als je radio luistert zonder de Edifier speakers aangesloten, gewoon via de tv speakers, gaat het geluid dan ook blikkeren na verloop van tijd?



Hallo Erik,

Ik wil graag een update geven over ons probleem en om verdere assistentie vragen:

- Het blikkerige geluid van de radiofunctie is momenteel niet aan de orde.
- We ervaren echter regelmatig gestotter bij het gebruik van Spotify via onze Apple TV (derde generatie), die via wifi wordt aangestuurd en direct verbonden is met de Edifier speakers via een optische audiokabel. Dit gebeurt een paar keer per week.
- Na een fabrieksreset van het modem blijft het probleem bestaan. Als tijdelijke oplossing zet ik het modem uit en weer aan telkens als Spotify hapert, maar dit is natuurlijk niet ideaal.

We hebben alle relevante stappen al doorlopen:
  - Alle bekabeling is vervangen.
  - De Apple TV en de Edifier speakers zijn correct aangesloten en alle firmware is up to date. 
  - Onze internetsnelheid is 91 Mbit/s, wat voldoende zou moeten zijn.

Deze problemen lijken te wijzen op een dieperliggend probleem. Zouden jullie specifieke hulp kunnen bieden of aanvullende stappen suggereren die we kunnen ondernemen? We zoeken naar oplossingen die verder gaan dan de standaardadviezen, aangezien we de gangbare stappen al hebben gevolgd.

Bedankt voor je hulp en inzicht.


Ik heb een paar aanvullende stappen uitgevoerd om het probleem op te lossen. Hierbij de bevindingen:

Netwerkinstellingen van Apple TV: Ik heb de netwerkinstellingen van de Apple TV al gereset, maar dit heeft het probleem niet verholpen.
Controleer de Spotify App: De Spotify app op mijn Apple TV is up-to-date. Ik heb gekeken naar updates, maar alles is al bijgewerkt.
Wifi-interferentie: Zoals ik in de eerdere foto heb laten zien, is mijn Apple TV rechtstreeks verbonden met het netwerk via een ethernetkabel, dus wifi-interferentie lijkt geen issue te zijn.
Edifier-speakers testen: Ik heb de speakers met verschillende andere apparaten getest en ze werken perfect. Het probleem lijkt dus specifiek te zijn voor de Apple TV in combinatie met Spotify.
Router-instellingen: Ik heb de QoS-instellingen op mijn router aangepast, maar dit heeft geen verschil gemaakt in de prestaties.
Alternatieve streamingmethode: Het streamen van Spotify via mijn smartphone of tablet gaat zonder problemen. Het issue lijkt uniek voor de combinatie van Apple TV en Spotify.
Netwerkbandbreedte en -verkeer: Ik heb het netwerkverkeer nauwlettend in de gaten gehouden en ervoor gezorgd dat er geen overmatig gebruik van bandbreedte was tijdens de momenten van stotteren. Dit lijkt geen invloed te hebben op het probleem.
Apple TV Configuratie: De Apple TV is teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dit heeft echter niet geleid tot een verbetering van de situatie.
Test met een andere Apple TV: Ik heb hetzelfde probleem getest met een andere Apple TV Generatie 3 en ondervond helaas hetzelfde stotterende afspelen. Helaas hebben de nieuwere versies van Apple TV geen optische aansluiting, dus die kan ik niet gebruiken. 
Direct contact met Spotify en Apple: Ik heb contact opgenomen met zowel Spotify als Apple. Beide konden geen specifieke oplossing bieden, buiten de stappen die we al hebben doorlopen.
Logs en Diagnostische Gegevens: De logbestanden en diagnostische gegevens van zowel de Apple TV als de router zijn bekeken, maar leverden geen duidelijke aanwijzingen op voor de oorzaak van het probleem.

Alvast bedankt voor je verdere hulp!


Goed om te horen dat het blikkerige geluid verholpen is, Draaitol!

 

Ik maak uit je verdere berichten op dat je eigenlijk met de KPN onderdelen geen issues ervaart. De Apple TV is bekabeld aangesloten en dat werkt goed. Wifi lijkt ook in orde te zijn. Dan blijven als factoren over de Apple TV, de Spotify app en de Edifier speakers. Dat zijn onderdelen waar wij niet echt wat mee kunnen. Ik heb dan ook, helaas, geen suggesties voor je. Behalve dat je hier nog een los topic voor zou kunnen aanmaken in de hoop dat andere forumgebruikers ideeën hebben.