Skip to main content

Dit probleem speelt al geruime tijd, maar ik ga er toch even aandacht aan besteden.

Het volgende:

Soms wil het wel eens gebeuren dat het Dolby geluid niet goed doorkomt op TV538 bij LIVE kijken. Dan krijg ik Stereo geluid.

Ik heb natuurlijk al een aantal dingen getest om te kijken waar dit vandaan komt om het één en ander uit te sluiten.

Dat is het volgende:

• Een klein stukje terug spoelen tijdens LIVE kijken komt Dolby wel door (dan wordt een unicast stream gepakt). Ga ik dan weer terug naar LIVE dan is het Dolby geluid weer verdwenen en heb ik Stereo geluid.


• Geluidsoptie veranderen tijdens LIVE kijken van 'Automatisch' naar 'Passthrough' en weer andersom maakt geen verschil. Het blijft Stereo.


• Zappen naar een andere TV zender (met Dolby) heb ik wel weer Dolby geluid. Ga ik terug naar TV538 dan heb weer Stereo geluid.


• Schakelen van Multicast naar Unicast heb ik wel Dolby geluid. Schakel ik weer terug naar Multicast dan heb ik geen Dolby geluid meer, terwijl er wel Dolby geluid zou moeten zijn.


• Zet de TV+ box op de normale manier uit en weer aan, nog steeds geen Dolby geluid aanwezig op TV538. Andere TV zenders wel.


• Herstarten via instellingen of lang ingedrukt houdende power knop komt Dolby weer terug bij TV538. Dan start de TV+ box in zijn geheel opnieuw op. Dan gaat het een lange tijd weer goed.


• Bij Multicast (LIVE) ook even de Fritzbox gecheckt dat daadwerkelijk deze stream gebruikt wordt. Zie:


En de box geeft netjes LIVE aan zoals hieronder te zien is:



Ik heb door deze handelingen veel dingen uit kunnen sluiten zoals de aangesloten apparatuur en de instellingen op de TV+ box.

Nou vermoed ik dus de TV+ box en/of de Multicast stream van TV538. Aangezien Unicast wel Dolby geluid heeft, opnames/terugkijken ook, en op andere TV zenders met Dolby geluid dit probleem nog nooit is voorgekomen.

Technici kunnen wat dieper in de systemen kijken dus ben heel benieuwd wat hier de verklaring voor kan zijn.

@Sebas14, om even beter te kunnen pinpointen of dit een TV+ Box of een stream ding is. Je zegt: 

Soms wil het wel eens gebeuren dat het Dolby geluid niet goed doorkomt op TV538 bij LIVE kijken. Dan krijg ik Stereo geluid.

 

Begrijp ik het dan goed dat je ook af en toe wél Dolby hebt tijdens LIVE kijken? 


@Sebas14, om even beter te kunnen pinpointen of dit een TV+ Box of een stream ding is. Je zegt: 

Soms wil het wel eens gebeuren dat het Dolby geluid niet goed doorkomt op TV538 bij LIVE kijken. Dan krijg ik Stereo geluid.

 

Begrijp ik het dan goed dat je ook af en toe wél Dolby hebt tijdens LIVE kijken? 

Tijdens LIVE kijken blijft het alleen Stereo. Dat veranderd niet ineens vanzelf naar Dolby.

Alleen met opnieuw opstarten (via instellingen, herstarten of ingedrukt houdende aan/uit knop en 'opnieuw opstarten' komt Dolby weer terug.


Aanvulling een GIF-afbeelding bij het zappen van NPO1 naar TV538. Vanochtend gemaakt.
(Sorry voor de korte duur, maar wel goed te zien rechts bovenin)

Duidelijk te zien dat NPO1 Dolby Digital 5.1 aangeeft en bij het zappen naar TV538 zie je LCPM 2.0.
Hij pakt dus het Dolby audio niet goed op,

Een verschil met firmware 27.0 is dat ik wel weer Dolby Digital heb na het normaal opstarten van de box. Normaal moest (zoals eerder al vermeld) de box in zijn geheel opnieuw opgestart worden.

 


Dank je, @Sebas14, nuttige info. Ik neem het van de week even mee.Â