Skip to main content

Ik heb een home cinema set aangesloten op mijn tv (op de volgende manier).

De kpn tv+ via hdmi op mijn tv.

Mijn tv via hdmi en optische kabel op mijn home cinema. 

Als ik tv kijk of een streamingsdienst gebruik en ik zet bv op pauze dan gebeurt het vaak dat het geluid wegvalt en in sommige gevallen ook niet terug keert, (dan moet ik of alles uit en aanzetten of verdergaan met de tv speaker door de home cinema uit te zetten.

Met mijn vorige kpn decoder had ik dit probleem nooit.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt, Met Vriendelijke Groet Kees 

Ik begrijp dat je nu de TV+ , DIW7022, ontvanger hebt. En dat DIE niet fysiek is aangesloten op de HTS. 

Dus: komt het geluid dan nog wel uit de eigen speakers van de tv of ook niet?

Hallo ​@Thenil ,

Je kunt beter jouw KPN TV+-box rechtstreeks aansluiten op jouw Home Cinema Set. 

PeterG heeft daar een mooie uitleg over geschreven: 

Aansluiten audiosysteem via optische aansluiting

De TV+ box heeft een optische audio aansluiting. Het is dus fijn als jouw audiosysteem ook een optische audio ingang heeft. Dat heet S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface Format). Dat audiosysteem kan een versterker zijn, of, wat velen tegenwoordig gebruiken, een soundbar.

Het fijne aan de optische verbinding is dat deze te gebruiken is buiten de tv om. Ook eventueel surround geluid (Dolby Digital 5.1) gaat er door.

Wil je de optische uitgang gebruiken moet je hem eerst aanzetten, hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Lees het hele verhaal in dit topic:

Bedankt voor de reactie.  Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd, en werkt ook, echter wil ik ook geluid via de home cinema van mijn game console en dat is in dat geval dan niet. Maar het rare is dat het met de vorige decoder allemaal wel werkte en met de tv + decoder niet.  

Ik begrijp dat je nu de TV+ , DIW7022, ontvanger hebt. En dat DIE niet fysiek is aangesloten op de HTS. 

Dus: komt het geluid dan nog wel uit de eigen speakers van de tv of ook niet?

Hallo, ja eerst komt het geluid uit de speakers van de home cinema, en als dan na een pause het geluid weg valt en ik zet de home cinema uit dan komt het geluid uit de speakers van de tv. 

Ik heb dit probleem niet met MIJN apparatuur met HTS. Ook regelmatig pauze van televisie uitzending (opnames) en streamingdiensten (hoewel ik de Netflix app in de televisie gebruik, niet die in de TV+). Geluid hervat dan weer.

Ik kan het derhalve niet reproduceren. En kan er dus niet echt een vinger op leggen. 

Maar… de soundbar van mijn moeder schakelt automatisch naar stand-by bij 10 minuten geen geluid. Zoiets.

Geluid kan bij mij 2 routes volgen. Van tv optisch naar HTS en van ontvanger optisch naar HTS. Het is maar welke ingang op de HTS ik kies. De speaker opstelling is 5 (met sub via links en rechts). Dus ARC voor Dolby Atmos is niet in gebruik.

Gaat het geluid vanaf je TV naar home cinema via HDMI of optische kabel?

Je kunt eventueel ook proberen om TV+ HDMI rechtstreeks op je home cinema aan te sluiten om te kijken of dat de geluidsproblemen oplost. En, indien mogelijk, ook de HDMI vanaf je game console, zodat beeld signaal altijd via home cinema komt.

Je kunt eventueel ook proberen om TV+ HDMI rechtstreeks op je home cinema aan te sluiten om te kijken of dat de geluidsproblemen oplost. En, indien mogelijk, ook de HDMI vanaf je game console, zodat beeld signaal altijd via home cinema komt.

Dank voor het bericht, dan heb ik denk ik nog niet geprobeerd,  zal het eens gaan proberen 

Dank voor het bericht, dan heb ik denk ik nog niet geprobeerd,  zal het eens gaan proberen 

Is het nog een beetje gelukt allemaal? Beschikt jouw apparatuur niet over eARC? 

Is het nog een beetje gelukt allemaal? Beschikt jouw apparatuur niet over eARC? 

Mijn home cinema heeft maar 1 hdmi aansluiting, als ik kpn tv+ rechtstreek aansluit is het in principe wel verholpen, maar dan heb ik dus geen geluid via de home cinema van mijn game console.

Maar nu las ik iets over een nieuwe decoder van kpn? Wellicht zou het daarmee ook beter zijn? Want met mijn vorige decoder werkte alles prima (had ik op dezelfde manier aangesloten allemaal).

Maar nu las ik iets over een nieuwe decoder van kpn? Wellicht zou het daarmee ook beter zijn?

Die nieuwe decoder, de Soundbox, heeft eigen ingebouwde speakers. En heeft GEEN aansluiting voor audio apparatuur.

Zelf heb ik de DIW7022 optisch naar de HTS. Al 2 jaar. Nog geen dips gehad. Waarom dat bij jouw dan minder werkt….

https://community.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-soundbox-165

Heeft jou set een hdmi arc ? 

Nee. Hier ook niet nodig. Geen ruimte voor meer dan 5.1 opstelling. 

Mogelijk dat ARC de enige mogelijkheid is met de Soundbox. Maar het interne geluid kan niet echt uit. Ik denk wel mute of 0. Maar of er dan ook nog geluid naar de televisie gaat, voor ARC, .... ik denk het niet. 

Het zou me ook niets verbazen als ie helemaal geen geluidsuitvoer via de hdmi heeft. ​@huistijger ?

. ​@steffen1 

Bron

. ​@steffen1 

Bron

Zeer vreemd. Dan is de box dus 6 euro extra en je kan er niets externs mee.

De box heeft hogere bitrate met mp3 conversie

Snellere processor en android 12.  Os mogen ze ook voorlichten aan winkel personeel van kpn.

En dan gemiste kans. Ik wil met normaal rv kijken de box gebruiken en met muziek de hifi set gebruiken. Weinig kans op succes. En wederom de vraag: wat is er dan getest in de testperiode , waarom wordt er niet breed getest en hoezo goed geluidskwaliteit, vanavond nog in een ander winkel getest. Klinkt niet echt beter als mijn philips tv. Blijft vreemd dat je de eigen tv luidsprekers of externe audio nier kan gebruiken, er zit namelijk wel een audio uitgang op... Ben benieuwd wanneer er hier oo het forum postst komen over deze box 

Een van de testers meldde al dat ie geen geluid uit z'n soundbar of televisie kreeg met de Soundbox. 

Als de Soundbox de bron is (tv, radio, apps) dan kan het geluid alleen uit de Soundbox komen.

De Soundbox kan wel dienen als Bluetooth speaker en via (e )ARC geluid vanaf de aangesloten tv laten horen.

Ik heb dit probleem niet met MIJN apparatuur met HTS. Ook regelmatig pauze van televisie uitzending (opnames) en streamingdiensten (hoewel ik de Netflix app in de televisie gebruik, niet die in de TV+). Geluid hervat dan weer.

Ik kan het derhalve niet reproduceren. En kan er dus niet echt een vinger op leggen. 

Maar… de soundbar van mijn moeder schakelt automatisch naar stand-by bij 10 minuten geen geluid. Zoiets.

Geluid kan bij mij 2 routes volgen. Van tv optisch naar HTS en van ontvanger optisch naar HTS. Het is maar welke ingang op de HTS ik kies. De speaker opstelling is 5 (met sub via links en rechts). Dus ARC voor Dolby Atmos is niet in gebruik.

Mijn hts heeft helaas maar 1 optische aansluiting. 

Als ik bv netflix kijk via de app op mijn tv heb ik dit probleem niet, maar tv kijken dus via de decoder dan wel.

Heeft jou set een hdmi arc ? 

Ja dat heeft hij, echter heeft mijn set maar 1 hdmi en 1 optische aansluiting. 

Hoi @thenil misschien heb ik het gemist maar om wat voor een set gaat het dan exact. Als deze beschikt over een eARC aansluiting kan je dan niet jouw console en KPN TV+ Box op de aansluiten en dan een HDMI-kabel van de tv naar de eARC aansluiting op de home cinema kunnen leggen? 

Reageer