Skip to main content
Beantwoord

Problemen met geluidsoverdracht tussen Samsung OLED, KPN TV+ Box en Denon AVR-4500

• October 12, 2025
  • 16 reacties
  • 151 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Dit is wellicht een rare vraag

Ik  heb een nieuwe Samsung oled tv en de KPN+ box.

IK had alles aangesloten op Denon receiver om geluid weet te geven , alles werkte prima  , ik heb zelf iets stoms gedaan met  toewijzing ingangen op de receiver DENON AVR 4500 ,  TV werkte niet in verband met HDMI poort , KPN box niet gevonden wel HDMI  maar geen beeld ,dit gewijzigd  zoals op boekje KPN is aanbevolen  dus  HDMI tv op HDMI  aansluiting op TV en optische kabel op KPN+ box en receiver

Ik durf niet de HDMI earc poort te gebruiken ( bang voor problemen.)

Geluid tv programma kan ik beluisteren via receiver als ik dit wens ,echter als ik tv kijk  en het geluid via  de  receiver weer geef en ik gebruik een usb stick of portable ssd  aan schakelt het  geluid niet naar usb /.ssd maar blijft het geluid van  tv zender 

Ik heb geen  idee hoe ik dit  zou kunnen wijzingen  ik heb nog een optische aansluiting  op tv  en receiver over maar weet niet of een extra optiische kabel een oplossing is.

IK  druf de receiver niet meer aan  TV HDMI  te koppelen ,met HDMI kabel naar uit gang op receiver en dan naar tv box

Met vriendelijke groet

Wendel

Beste antwoord door joop2011

Je kan het natuurlijk altijd proberen.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een mediabox.

Deze communiceert met de tv en zet het geluid en beeld automatisch goed.

Kan natuurlijk ook handmatig.

In principe is de beste instelling:

DIW7022 met HDMI naar HDMI 1 op de tv

Denon met HDMI naar HDMI 2 eARC van de tv.

Nadeel als je radio wilt luisteren, dat de tv aan moet.

Als de Denon Chromecast heeft, kan je dat ook met de mobiel doen.

Indien nodig kan je de Denon terugzetten in fabriek instellingen, je moet daarna wel alles opnieuw instellen.

Zie ook hier, zo te lezen heeft hij een radio en WIFI.

16 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • October 12, 2025

Je kan het natuurlijk altijd proberen.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een mediabox.

Deze communiceert met de tv en zet het geluid en beeld automatisch goed.

Kan natuurlijk ook handmatig.

In principe is de beste instelling:

DIW7022 met HDMI naar HDMI 1 op de tv

Denon met HDMI naar HDMI 2 eARC van de tv.

Nadeel als je radio wilt luisteren, dat de tv aan moet.

Als de Denon Chromecast heeft, kan je dat ook met de mobiel doen.

Indien nodig kan je de Denon terugzetten in fabriek instellingen, je moet daarna wel alles opnieuw instellen.

Zie ook hier, zo te lezen heeft hij een radio en WIFI.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • October 12, 2025

Bedankt voor het antwoord

TV is met diw7022 verbonden via HDMI poort 1 .de 2 de oplossing wens ik niet te gebruiken te omslachtig in mijn ogen zolas het nu aan gesliten is kan u gewoon alles beluisteren wat ik wens.

zonder tv aan  te  moeten zetten de 2de oplossing  ik nodig on in instellingen menu van Receiver te komen om wat te wijzigen.

maar wel bedankt voor je reactie

wilko

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@wilko393, welkom terug! Ik zie dat Joop al goed meegedacht heeft, mocht je verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 4, 2025

hallo iedereen ben er weer even.

Om een beeld te geven hoe alles was zie volgende

Het geheel was aangesloten als volgt

HDMI 1 tv verbonden met uitgang receiver aansluiting  cabel/sat weer naar tv+ box dit werkte goed tot ik zo stom  was de ingang  selectie va de Denon receiver te veranderen toen alles aangesloten zoals KPN voorschrijft en dit werkt…………………...tot dat ik een dvd of usb stick wil afspelen.  

Heb nu een HDMI kabel tussen arc aansluiting receiver en hdmi 4 poort TV 

kon in menu  receiver en kan instellen dvd wel beeld geen geluid en afspelen omdat ik de eerste keer geenbeeld op tv meer had benik als de dood iets te doen  heb  hulp gehad van Meneer van KPN heb beeld en muziek maar zoals vroeger helaas nog niet wie lan mij het zetje geven ?

groet wilko

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi Wilko, het is mij even niet helemaal duidelijk. Heb je t nog op kunnen lossen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 11, 2025

ik heb veel geprobeerd  ingangen veranderd  ,maar alles wekt alleen goed als ik het aansluit zoals KPN het voorschrijft. het enige is ,dat bv een dvd niet afspeeld met beeld geen geluid

ben bang dat ik een harde reset van recver moet overwegen ,maar  ben daar absoluut niet blij mee.

Men zegt je receiver moet het hard van je geheel worden dus hdmi kabel tv naar uitgang receiver en hdmi kabel cal/sat naar tv box dat is ook geen probleem maar bij mij werkt het niet zonder goede keuze ingangen  in setup menu van receiver  en daar loop ik vast

kijkveel lees veel maar helaas nog niet opgelost

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • November 11, 2025

Reset eerst jou Denon versterker. 

Lees daarna jou handleiding van jou Denon versterker zeer goed door. 

Sluit eerst de KPN TV + box aan met HDMI kabel op jou gloednieuwe TV. 

Sluit daarna jou KPN TV + box met optische kabel op jou Denon versterker. 

Daarna moet je nu geluid hebben via jou Denon versterker van jou KPN TV + box. 

https://manuals.denon.com/AVRX4500H/EU/nl/GFNFSYbtdxzhxd.php

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 11, 2025

Hartelijk bedankt voor je antwoord

Dit klopt voor 100%want zo is nu en geluid en beeld is prima maar dvdafspelen lukt niet

Groet wendel

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Hoe is de dvd speler aangesloten? Rechtstreeks op de tv, of op de receiver?

Hoe is de receiver aangesloten op de tv? Op de HDMI (e)ARC poort van je tv?

Heb je wel beeld maar geen geluid als je een dvd probeert af te spelen? Of geen beeld maar wel geluid? Of helemaal niets?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Beste allemaal ,

Eerst iedereen hartelijk bedank voor jullie advies  ,die ik deelwel en deels niet heb uitgevoed

dan

vandaag is het mij tot grote opluchting wel gelukt .

Wat heb ikgedaan!!

Tv aangesloten op earc  daar voor moest ik in zowel   inschakelen

op de tv hen anynet dat werd aanbevolen werkt het niet dan gaat  weer terugtv weer terug inschakelen en daarna terug in menu expert instellingen  earc  op auto zetten

Toen alle kabel verbindingen ge controleert en warempel 1 zat niet 100% dit verholpen.

Via setup van  receiver de ingangen  terug gezet zoals op menu van beschrijving van de receiver staatstaat aangegeven .

.Daarna setup assistent uitgevoerd in  setup receiver  diagnose en ingang instellingen gecontroleerd na een paar wat geprobeerd   vet cable/sat en blueray  en ja hij pakte alles

bluray speler  deed het.

Tv apart op tv speaker ls wel  gecombineerd met Receiver

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Bedankt voor het delen ​@wilko393, fijn dat je t nu werkend hebt!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 14, 2025

hartelijk bedankt allemaal.

inderdaad werkt alles alleen kom ik er net echter dat alseen  Blue ray disk afspeel het beeld prachtig is maar geluid erg zacht moet de receiver flink  open zetten om redelijk geluid niveau te krijgen

heb de blue Ray speler aangesloten op HDMI als wel optische en ingang menu receiver aangepast  wat de oorzaak is  aangepast tot op heden nog niet gevonden

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 19, 2025

goede dag allemaal,

Geluid blue ray speler is niet opgelost  mar dat komt wel

Wat mij erg opbalt en soms ook naar is vanwege geluids explosie  is het verschil in weergaven van Tv kanalen

b v Nedrland 1 en vele  andere kanalen zijn zacht kijk je kanaal 83 dan schrik je wezenloos zo hart niet alleen de Tv vertoond dat maar ook de Denon receive

Ik he als vele instellingen van Receiver en Tvbox + uitgeprobeerd  maar klacht blijft ik wilde de Tv box spanning loos maken ,

Vast bedankt

Wendel

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat heb ik wel eens voorbij zien komen in topics, daar zijn wel een paar mogelijke oplossingen voor. Zie bijvoorbeeld dit topic: 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 19, 2025

dat klopt ik heb dat ook bekeken maar de oplossing heb ik niet gevonden 

Natuurlijk op zowel Tv en Receiver zit een volume knop die je moet gebruiken maar de verschillen  in de Volume uitgang standen zijn niet mis en erg verwarrend  heb deTV box stroomloos gemaakt en weer aangezet  komvorm de richtlijnen )gelukkig deed alles het weer ,maar geluid helaas niet

.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Okay, maar had je deze stappen ook al geprobeerd? Het terugbrengen van het volume van de Stereo kanalen?

Dankzij de adviezen een oplossing gevonden!

In het ontvanger menu kan je het niveau voor stereo only kanalen -4 en -8 dB terugbrengen.

Foto is van HDMI, maar je hebt eventueel ook de optie via optisch. 

Op -8dB nu acceptabel. Het zou nog iets meer mogen zijn, maar je wordt niet meer van je stoel geblazen. 👍🏻👍🏻👍🏻 Dank allen! ☺️

Excuses KPN! 😘