Skip to main content

Sinds de laatste firmware update 0.26.24 & 0.27.0 stottert de TV+ decoder.

Fouten die ik krijg zijn steeds weer opnieuw opstarten (meestal na het opstarten na lang niet meer gebruik (bijvoorbeeld tussen 00.00u en 17.00u de volgende dag) en dan krijg je de melding HDR (ondanks dat de helpdesk aangeeft dat ik beter HDR 10+  moet aanzetten), ook een fout is in het voor of achteruit spoelen in opnames of live tv (alleen NPO) dan loopt het menu gewoon vast en blijf je zien dat je aan het voor of achteruit spoelen bent even daarna start hij weer uit zichzelf opnieuw op, ook wanneer je via de gids een programma wilt opstarten blijft sindsdien geregeld midden in beeld steeds vaker te zien of je opnieuw of door wil gaan.

Vandaag de TV+ decoder geheel opnieuw geïnstalleerd en daarna weer opnieuw bekeken of de fout terug is gekomen en op dat moment was er niets van te merken. Maar nadat ik de TV+ decoder had uitgezet en vanavond aangezet om met terugwerkende kracht eerst via NPO1 daarna NPO3 het schaatsen willen gaan kijken maar bij het opstarten van de stream op NPO1 kreeg ik weer dezelfde foutmelding. 

Deze fouten heb ik voor de firmware update 0.26.24 & 0.27.0 nooit gehad evenals het herstarten na langer uitstand met de HDR.

Ik dacht in eerste instantie dat het zou kunnen liggen aan mijn HDMI kabel maar dat kon ik uitsluiten aangezien dit een best dure HDMI kabel is met vergulde uiteinden en deze zou straks zelfs 8K aankunnen.

De TV+ decoder is aangesloten met een LAN kabel aangezien men vermoede dat deze op wifi veel minder goed zou werken.

Het gaat overigens om de tweede en meest gebruikte TV+ die op de slaapkamer staat.

 

Alvast bedankt voor de ondersteuning! 

Hi @marc1976! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Geen pretje om steeds haperingen te hebben dus ik kijk met je mee. 

Je hebt beneden ook een TV+ Box? Zo ja, wat als je de TV+ Boxen eens van plek wisselt? Ik ben benieuwd of het probleem dan met de Box meeverhuist of dat het op dezelfde plek blijft. 

Mocht het op dezelfde plek blijven: 

  • Test dan toch een andere HDMI kabel. Wellicht is deze ergens stuk, met een nieuwe kan je dat uitsluiten
  • Test ook een andere LAN kabel, ook om uit te sluiten of die roet in het eten gooit
  • Test een andere internetpoort in je modem 

Mocht het probleem met de ontvanger meeverhuizen: 

Ik ben benieuwd naar de resultaten! 


Hallo @Sanne van KPN,

 

Dank voor reactie.

 

Ik ga graag in op jouw vragen maar niet voordat ik wel voor de juiste informatie heb gegeven dat . problemen pas zijn begonnen na de upgrade naar firmware versie 0.26.24 en daarvoor helemaal nooit wat gemerkt van de eerder genoemde problemen.

 

Nou moet je weten dat voor ik mijn probleem telefonisch of hier beschrijf altijd zelf dingen ga onderzoeken of misschien de problemen hier li& geen (dat is nog een oude tick van mij vanwege het feit dat ik een aantal opleidingen heb gehad om te mogen werken bij de diverse providers aan de telefoon en zelfs KPN maar dat was in eerste instantie Het Net en gezien tot de groep proffesionele medewerkers kregen wij langzaamaan taken van Planet erbij en na het noodgedwongen moeten stoppen ben ik daarna in contact gekomen met een van de vele monteurs die mij veel heeft geleerd over de straatkant en wijkcentrales).

De twee decoders staan op gelijk niveau waarvan dus een in de woonkamer en een in de slaapkamer. Vanavond nogmaals in de woonkamer gekeken naar zowel de opgenomen programma's alsmede diverse streams en alleen bij het eindigen van het programma dat deze bij het aanraken van de backspace toets ga je in plaats terug naar de opnames ineens weer terug naar de startpagina gaat ook het vastlopen van de decoder in de slaapkamer bij of het verwijderen van een bekeken programma of het verwijderen van een app die of niet functioneert (ESPN) of een app waar je niet geïnteresseerd in bent en wanneer je dit maar vaak genoeg doet dan start de TV+ decoder opnieuw op maar dat hij ook wanneer HDR niet goed opgestart is (dit probleem duurt al langer dan vandaag, men heeft daarom rgezegd dat ik de TV+ op HDR10+ moet zetten maar heeft dat dat probleem opgelost daar moet ik helaas nee opzeggen).

Ik merkte op de tv in de woonkamer minder vaak in de fout gaat dan die in de slaapkamer. Zou dit misschien kunnen komen omdat de tv in de woonkamer uit 2022 en de tv in de slaapkamer uit 2016 of 2017. Aan de HDMI kabels kan het niet liggen want die zijn van de beste kwaliteit. Het enige waar ik mij wel zorgen om maak is de door de KPN monteur aangelegde LAN kabel vorig jaar oktober die van de woonkamer naar de slaapkamer is gelegd echter is de kabel met een tacker aangelegd want krijg geregeld bij het opstarten op de tv zien dat de netwerkkabel niet is aangesloten en dat zou kunnen betekenen dat er mogelijk iets mee aan de hand zou kunnen zijn echter kan ik deze niet testen want heb niet zo'n lange LAN kabel (het zou er een van meer dan 30m moeten zijn en die heb ik niet standaard op voorraad.en om 2 van die LAN Cat6a te gaan kopen (voor zowel de decoder alsmede voor de tv gaat mij dat €60,- kosten en dat heb ik er eerlijk gezegd niet voor over aangezien ik in oktober 2023 ook al geld heb moeten betalen  voor de aanleg van dit netwerk.

 

Ik hoop dat ik je iets meer inzage heb kunnen geven over de problemen.

 

Greetz,

Marc


Ok dus even samengevat: 

  • Dit speelt sinds de update van 0.26.24
  • Op de ontvanger in de woonkamer ga je bij het gebruiken van de backspace toets om een opname bekijken te stoppen, terug naar de startpagina
  • Op de ontvanger in de slaapkamer loopt het vast wanneer je een programma of app verwijdert en start de ontvanger opnieuw op wanneer je dit vaak achter elkaar doet
  • Je krijgt dan ook de HDR foutmelding op de ontvanger in de slaapkamer (deze twijfel ik over, ik kon uit je tekst niet opmaken of dit willekeurig gebeurt of na het verwijderen van meerdere programma's/apps)

Klopt dat allemaal? 

Wat de LAN kabel betreft, ik snap dat je er niet zomaar eentje van 30 meter hebt liggen. Is de wifi in de slaapkamer goed? Zo ja, zou je de ontvanger dan eens via de wifi kunnen testen? Ik ben heel benieuwd hoe het dan gaat.
Ik raad toch ook echt aan om tijdelijk een andere HDMI kabel te proberen. Als dan hetzelfde gebeurd dan kunnen we die verder helemaal buiten beschouwing laten. 🙂

Daarom ook nog benieuwd naar de resultaten hiervan en antwoorden op: 

wat als je de TV+ Boxen eens van plek wisselt? Ik ben benieuwd of het probleem dan met de Box meeverhuist of dat het op dezelfde plek blijft. 

Mocht het op dezelfde plek blijven: 

  • Test dan toch een andere HDMI kabel. Wellicht is deze ergens stuk, met een nieuwe kan je dat uitsluiten
  • Test ook een andere LAN kabel, ook om uit te sluiten of die roet in het eten gooit
  • Test een andere internetpoort in je modem 

Mocht het probleem met de ontvanger meeverhuizen: 

 


Hallo @Sanne van KPN,

 

Wederom dank voor je reactie.

Ik ga proberen jouw vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden;

 

- van de HDMI kabels ben ik 100% zeker dat deze werken aangezien ik bij de vorige omwisseling van de TV+ decoders de toenmalige decoders en van tv moest wisselen en van HDMI (er werd toen gevraagd of ik de originele meegeleverde HDMI kabels uit de installatie doos wilde gebruiken en je zag direct dat het resultaat nog slechter was. Waarom hij nog slechter deed ben ik nooit achtergekomen maar toen ik de HDMI kabels van mijzelf weer opnieuw aansloot waren sommige problemen opgelost maar de belangrijkste niet waardoor deze decoders zijn omgeruild voor de huidige..

Wat betreft de wifi; tot dat er besloten is dat er in de woonkamer en nieuw. netwerk punt te maken dmv de telefoonkabel te vervangen voor een LAN kabel gebruikte ik de TV+ decoder altijd op wifi in combinatie met een KPN Box 12 en dat stelde zo teleur (uitval van de wifi tijdens het live tv kijken/opnames kijken of het kijken naar streams die niet opgestart kunnen worden wegens netwerk problemen).

Na uitzoekwerk door de technische klantenservice (of te wel Service Thuis) kwam men er achter dat de huidige decoders de wifi beter niet gebruikt kon worden vandaar de procedure om de de aanleg van een netwerkpunt in de woonkamer om vanuit daar in eerste instantie dmv een netwerkhub naderhand de 4 kabel Fritz!Box 7590 AX (inmiddels terug op de KPN Box 12 op verzoek van de technische klantenservice (waar ook een langer onderzoek loopt naar| een ander probleem gelukkig is opgelost en niets te maken had met de firmware update maar met een foutje op tv/opname server.

 

Om op jouw vervolg vragen een antwoord te geven;

Alle twee de decoders hebben precies de zelfde problemen als het gaat over einde programma en dan de backspace toets gebruiken kom je niet in het menu waar je het betreffende programma wil verwijderen maar hij gaat naar het startscherm en je ziet duidelijk aan het scherm dat er iets fout gaat omdat het scherm (tja hoe moet ik dat omschrijven) niet "natuurlijk" van de ene pagina naar de andere pagina gaat. Dit speelt echter sinds de laatste firmware update dus ben ik nu al aan het uitkijken naar de volgende firmware update en die daarna want ga er vanuit dat ik niet de enige ben met deze problemen.

Vanochtend bijvoorbeeld keek ik in de slaapkamer een opgenomen programma van de afgelopen 24u (Njam!) en het programma was afgelopen en wederom ging de decoder terug naar het startscherm en liep vast. Dit heb ik nog niet gemerkt op de decoder in de woonkamer die ik twee dagen in de slaapkamer heb geplaatst maar ja denk dat wanneer ik hem langer zou hebben laten staan dat er dan een mogelijkheid zou kunnen zijn dat hij dezelfde problemen zou hebben als de decoder in de slaapkamer.

Wat mij wel is opgevallen aan de de decoder in de slaapkamer dat wanneer ik hem terugzet naar de fabrieksinstellingen dat in eerste instantie er geen problemen zijn en heel langzaamaan keren de problemen terug.

Wat mij ook is opgevallen is dat ik geregeld in geprogrammeerde en opgenomen programma's programma's zo ontzettend graag wil zien (maar niet heus) variërend van Tell Sell overdag en in de nacht of onzin programma's zoals Nederland In Beweging die ik nooit kijk. Ook zie ik steeds vaker opnames staan met een zwart scherm..

 

Ik hoop dat je hier mogelijk genoeg aan hebt om de firmware makers aan de gang kan zetten die de nieuwe firmware update eerst gaan testen.

 

Greetz,

Marc


Dankje! We hebben inderdaad wel meerdere meldingen gehad dat de terugknop (backspace) wat overgevoelig lijkt waardoor je direct in het startscherm uitkomt. Dit gebeurt bij de meeste meldingen niet constant, maar bij jou op beide ontvangers dus wel. De ontwikkelaars hebben hier een ticket voor aangemaakt dus ze zijn ermee bezig. Houd de Product Updates in de gaten. Als dit in een volgende update opgelost is dan zullen we het daar melden. 🙂

Als er Tell Sell in je opnames zit dan heeft dit waarschijnlijk te maken met de buffertijd in de opnames. We krijgen de gids aangeleverd van de zenders, dus zij melden wanneer iets uitgezonden wordt. Als er dan iets uitloopt of verandert en dit is niet op tijd aan ons doorgegeven, dan kan het zijn dat je een stuk van een programma mist of een programma gedeeltelijk opneemt wat je niet wilt. Dat is helaas door ons niet op te lossen, dat heeft echt met de gids te maken. 

Als het vastlopen nu alleen op de ontvanger in de slaapkamer gebeurt en het dus alleen bij die ontvanger blijft, ook als je hem naar de woonkamer verplaatst, laat het dan weten. 
Kans is dan groot dat het iets in de ontvanger is. Mocht het op dezelfde plek blijven (slaapkamer) dan zal er iets in de aansluiting daar niet goed zitten.


Hallo @Sanne van KPNKPN,

Dan snap ik een ding nog niet; die extra niet ingeplande opnames van oa Tell Sell overdag en s nachts is dat dan een fout? Deze opnames staan overigens los van eventueel ingeplande opnames want heb ze zelf niet aangestipt, tenzij dit ook overeenkomt met programma's die 2 keer op een dag worden uitgezonden (denk aan Blokken op VRT1; 's middags om 12.30u een uitzending uit het verleden en 's avonds om 18.30u de reguliere aflevering. Helaas worden ze allebei opgenomen terwijl je alleen de reguliere uitzending wilt opnemen)? 


Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er spontaan dingen opgenomen worden, dus of een huisgenoot plant deze in, of er zijn programma's die je hebt gekozen en die niet uitgezonden waren door gidsveranderingen. 
Kijk ook of er niet per ongeluk voor seriematig opnemen gekozen wordt of via de iTV app of iTV Online. Hopelijk gebeurt dat dan ook niet meer. 


Hallo @Sanne van KPN

Een huisgenoot is niet van toepassing want ben de hoofdbewoner van dit adres.

Heb dit al eens eerder meegemaakt bij een eerdere firmware update (ondanks dat ik pas een half jaar klant ben) en dat werd weer hersteld met een nieuwe firmware update echter nu is dat probleem eigenlijk al sinds 0.25 aan de gang en op 0.26 verergert tot zeer irritant te worden.

 

Wat betreft die serie opname alleen een programma genaamd Blokken VRT1- dat net als vele andere programma's dat ik automatisch opneem via serieopname inplan ligt alleen Blokken dwars want andere VRT1 programma die ik ook via serieopname inplan hebben probleem.

 

Ik vraag mij af de ontwikkellaars dit weten  en zo nee zouden ze misschien een update kunnen maken en deze bij een der komende firmware update kunnen impliceren zodat ik alle nog meer programma's kan toevoegen ipv steeds weer handmatig of in geval van Blokken dat alleen de uitzending van 18.30u de leidraad is. 


Specifieke opdrachten instellen voor serieopnames is niet mogelijk. We krijgen van het zender zelf door welke uitzendingen onder, in dit geval, Blokken valt. Als je die seriematig opneemt dan wordt dus ook alles van Blokken opgenomen. 
Als je alleen die van 18:30 wilt dan kun je deze het beste handmatig los inplannen. 

Als er nog steeds willekeurige opnames tussen staan, annuleer dan alle serie opnames en plan tijdelijk alles los in. Ik ben benieuwd of het dan nog steeds gebeurt.