Skip to main content
Beantwoord

Programma terugkijken vanaf begin lukt niet. Ik mis dan de eerste paar minuten

• May 28, 2025
  • 10 reacties
  • 214 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Als ik een programma ,dat reeds begonnen is, vanaf het begin wil kijken (m.b.v. de terugkijken knop) dan mis ik vaak de eerste paar minuten. Dit is b.v. het geval bij het programma Binnenste Buiten op NPO 2. Ook als ik het probeer via de gids lukt dat niet. Pas als het programma helemaal afgelopen is,  kan ik wel vanaf het begin terugkijken. Iemand een idee hou dit kan?

Beste antwoord door Denise van KPN

Een hele terechte en goede vraag, ​@JanB001! Ik heb het gelijk zelf even getest bij 3 programma's. Van de 3 startte ik bij 2 wel voor de aflevering. Maar bij 1 startte ik inderdaad in een aflevering. Ik denk dat dit programma eerder is begonnen dan de gids in eerste instantie aangaf, waardoor je een stukje mist.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

10 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Een hele terechte en goede vraag, ​@JanB001! Ik heb het gelijk zelf even getest bij 3 programma's. Van de 3 startte ik bij 2 wel voor de aflevering. Maar bij 1 startte ik inderdaad in een aflevering. Ik denk dat dit programma eerder is begonnen dan de gids in eerste instantie aangaf, waardoor je een stukje mist.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 30, 2025

Opnames starten gelukkig altijd 5 minuten eerder.

De opname zelf start op de juiste tijd als je hem start.

Je kan dus maximaal 5 minuten terugspoelen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 30, 2025

Als de opname 5 minuten eerder start, dan zou je dus vrijwel altijd vanaf het begin moeten kunnen kijken. Maar het gaat hier om een programma vanaf het begin kijken, met de terugkijk knop, terwijl dat programma al een tijdje loopt. Is het dan zo dat de terugkijkknop het programma laat starten vanaf de tijd uit de gids of die tijd maar dan 5 minuten eerder?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Als de opname 5 minuten eerder start, dan zou je dus vrijwel altijd vanaf het begin moeten kunnen kijken. Maar het gaat hier om een programma vanaf het begin kijken, met de terugkijk knop, terwijl dat programma al een tijdje loopt. Is het dan zo dat de terugkijkknop het programma laat starten vanaf de tijd uit de gids of die tijd maar dan 5 minuten eerder?

Nee, want hij slaat de eerste 5 minuten over als je de opname start.

Je kan wel terugspoelen naar het begin.

Dit geld alleen bij opgenomen programma's, daar gaat het toch over?

Of bedoelt u via de gids met de ab naar een eerder programma om te kijken.

Programma terugkijken.

Helaas, dan werkt deze optie niet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

Het probleem wat ik omschrijf ontstaat bij het live TV kijken. Soms ben je te laat en is een programma al begonnen. Geen punt, want je kunt met de knop "starten vanaf begin” het programma vanaf het begin bekijken. Althans, dat is de bedoeling. Maar daar gaat het regelmatig mis en start het programma niet bij het begin maar een paar minuten later. Mis je net belangrijke info waar het programma over gaat.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Een beetje omslachtig, maar je kunt het als volgt oplossen, ​@JanB001: in de gids naar het voorafgaande programma gaan, daar naar het begin gaan, en met de cijfertoetsen naar ongeveer vijf minuten voor het einde gaan. Je komt dan het begin van het programma tegen dat je wilt zien...het programma wordt automatisch geladen als het einde van het voorgaande programma bereikt is. Lijkt ingewikkeld, maar valt mee hoor. Dit euvel kom ik zelf de laatste tijd niet veel meer tegen, trouwens.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • May 31, 2025

Deze methode is mij bekend Ratonesque maar toch dank voor de reactie. Het is inderdaad wel een beetje omslachtig en ik denk dat de functie “starten vanaf begin” eigenlijk gewoon goed zou moeten werken.  Daarom de vraag aan KPN: is dit probleem op te lossen? 

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Deze methode is mij bekend Ratonesque maar toch dank voor de reactie. Het is inderdaad wel een beetje omslachtig en ik denk dat de functie “starten vanaf begin” eigenlijk gewoon goed zou moeten werken.  Daarom de vraag aan KPN: is dit probleem op te lossen? 

Uiteraard zou het gewoon bij het begin moeten beginnen, maar als dat niet zo is is dat wel een handige work-around.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Zoals ik al aangaf, zou het inderdaad zo moeten werken als je verwacht. Ik had dit in mijn eigen test 2 keer wel. Maar bij 1 programma ging het mis. En ik vermoed dus dat dit komt doordat het programma eerder is begonnen dan de gids aangaf. Daar kunnen we helaas niets aan doen.

• June 2, 2025

Ik zie regelmatig dat je bij terugkijken de eerste minuten mist. Eigenlijk begint een programma bij terugkijken vrijwel nooit op het juiste tijdstip. Meestal omdat het programma ook écht eerder is begonnen dan in de gids (en de programmabladen) staat aangekondigd. Soms echter ook later dan aangegeven. Vaak kun je dan met < of > nog wel terugspringen of doorspoelen naar het echte begin maar soms moet ik zelfs het vorige programma terugkijken en dan doorspoelen naar het einde daarvan om het begin van het gewenste programma te kunnen zien. Het gebeurt willekeurig op allerlei, ook buitenlandse, zenders, maar het meeste last heb ik ervan bij Nederland zingt​​ (zaterdagmiddag en zondagmorgen, EO, NPO2). Dat begint vrijwel altijd (soms veel) te vroeg. En dat ligt dan dus niet aan de gids maar aan de zender zelf en daar kan kpn dan dus ook niets aan doen.

Vroeger, in het reclameloze analoge tijdperk, werd er nog wel eens een pauze-filmpje uitgezonden als een programma te vroeg afgelopen was om ervoor te zorgen dat het volgende programma op de aangekondigde tijd zou beginnen, maar dat schijnt in deze door reclame en AI geregeerde tijd niet meer te kunnen.