Skip to main content
Beantwoord

Radio-geluid valt weg bij gebruik KPN-ontvanger, komt dit door stand-by stand?

• July 23, 2025
  • 6 reacties
  • 98 keer bekeken

Vandaag al een aantal keer even iets moeten doen met de kpn box om te zorgen dat de radio weeg geluid geeft. We luisteren radio via een extern apparaat en niet via de tv. Eerder nog geen last gehad maar vandaag valt het geluid geregeld weg. Wanneer ik dan iets doe met de afstandsbediening heb ik wel weer geluid (alsof de ontvanger in stand-by gaat oid). 

Ben ik de enige met dit probleem? Iemand suggesties wat na te kijken?

Beste antwoord door PeterG

Hmm, is dat dan via een app voor radio?

Want als je een zender via kpn aan hebt, die op dat moment niet een menuscherm toont zou het gewoon door moeten spelen.

Dus, als je 'm aan zet zonder de tv aan (te zetten)… staat de box wel op “Direct starten met llive tv of radio”! Want als dat Opstarten met Startscherm (standaard) is dan krijg je wel het radio geluid maar wordt dat scherm, en dus het geluid, na 15 minuten vervangen door de dia's van het Rijksmuseum (kpn is daar sponsor van). Maar dat drukt ook het geluid weg.

tandwiel - Menu Weergave - Opstartscherm + OK, dan zie je de instelling. Kies dus “Direct starten met llive tv of radio”.

En nog een instelling, de Schermbeveiliging.

Die staat standaard dus op 15 minuten indien er een menuscherm op staat. Dat kun je verlengen tot maximaal 2 uur. (tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - schermbeveiliging - wanneer inschakelen.

Maar beste is eerst genoemde instelling en zorgen dat er met radio niet het menuscherm (meestal home menu) zichtbaar is. Gewoon (standaard instelling) afwisselend tijd/datum en zendernaam/logo.

6 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 23, 2025

Beste ​@MKZeist welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen en hoe is deze aangesloten met je externe apparatuur, via HDMI of S/PDIF of anderszins?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 23, 2025

Beste ​@JanD Dank voor je reactie!

Het is de kpn tv+ box diw7022 en is aangesloten via S/PDIF.

Het lijkt me iets van een “standby” modus; na 15 min is t stil en net twee keer de tv aangezet en dan staat er een mooi schilderij op het scherm (wat je ook hebt wanneer je TV lang op pauze/ in een menu staat). 
ik denk dat er een update is geweest want eerder hadden we dit niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • July 23, 2025

Hmm, is dat dan via een app voor radio?

Want als je een zender via kpn aan hebt, die op dat moment niet een menuscherm toont zou het gewoon door moeten spelen.

Dus, als je 'm aan zet zonder de tv aan (te zetten)… staat de box wel op “Direct starten met llive tv of radio”! Want als dat Opstarten met Startscherm (standaard) is dan krijg je wel het radio geluid maar wordt dat scherm, en dus het geluid, na 15 minuten vervangen door de dia's van het Rijksmuseum (kpn is daar sponsor van). Maar dat drukt ook het geluid weg.

tandwiel - Menu Weergave - Opstartscherm + OK, dan zie je de instelling. Kies dus “Direct starten met llive tv of radio”.

En nog een instelling, de Schermbeveiliging.

Die staat standaard dus op 15 minuten indien er een menuscherm op staat. Dat kun je verlengen tot maximaal 2 uur. (tandwiel - apparaat - apparaat voorkeuren - schermbeveiliging - wanneer inschakelen.

Maar beste is eerst genoemde instelling en zorgen dat er met radio niet het menuscherm (meestal home menu) zichtbaar is. Gewoon (standaard instelling) afwisselend tijd/datum en zendernaam/logo.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2025

Beste ​@PeterG 

dank voor je reactie.

De tv heeft wel “gewoon” aangestaan voor ik hem op de radio-zender zette deze keer.

ik zal een dezer dagen nog eens kijken of het alleen gister was of structureel voor ik de stands-nu tijd aan ga passen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 24, 2025

Het gaat erom wat je op het scherm ziet wanneer je de televisie uit doet.

Als dat alleen de radio aanduiding was, en geen startmenu, dan moet het blijven spelen. Dus afwisselend tijd/datum en zendernaam.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 26, 2025

@PeterG  ​@JanD 

Dank allen voor de reacties.

Ik zal van de week iets verkeerd gedaan hebben want nu luisteren we al 30 min. Excuus.

Het probleem zat hier achter de afstandsbediening 🫣