Skip to main content
Vraag

Radio geluid via de KPN ontvangers valt weg of stoort

• May 2, 2025
  • 8 reacties
  • 106 keer bekeken

Sinds enige tijd hebben wij glasvezel in combinatie met superwifi punten. De radio ontvangst wordt op allebei onze toners soms gestoord. Het valt soms helemaal weg en/of er is sprake van een vibrerend wapperend geluid. Soms is het continue maar ook vaak geen storing. Het modem staat nu in de meterkast en een superwifipunt in de meterkast stuurt drie andere wifipunten aan op de begane grond en 1e verdieping. Als er met de radio een wapperend geluid optreed kan ik dat oplossen om even naar een andere zender te scakelen. De TV zenders zijn wel goed te ontvangen, behalve op de slaapkamer 1e verdieping. Voorheen hadden wij alles met de 4 draadjes van de telefoonaansluiting en drie stuks DVS. Dit heeft altijd goed gewerkt met een incidentele storing. Svp advies en tips om dit op te lossen

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 2, 2025

Beste ​@Rvjvh wat bedoel je met radio kpn tuners??

een transistorradio waarmee je internetradio kunt ontvangen???

Heb je deze draadloos of bekabeld aangesloten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Ik bedoel het kleine zwarte kastje van kpn voor radio en tv ontvangst. Op de begane grond is deze met een hdmi op een marrantz systeem aangesloten. Op de slaapkamers rechtstreeks met hdmi Op de tv

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

HI ​@Rvjvh, welkom bij onze community. 

Even voor onze duidelijkheid hier, mogen we weten hoe alles is aangesloten? Het mooiste zou een schema zijn van hoe alles vanaf de modem loopt. 

Ik lees ook dat je de draadloze adapters gebruikt, hoewel we deze niet meer adviseren kan dit stappenplan misschien iets voor je betekenen:

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 2, 2025

Hierbij de aansluitvolgorde en voorgeschiedenis.

Het modem heeft jarenlang op zolder gestaan vanwege tel. En fax aansluitingen. Via DVS ging het signaal naar beneden tot in de woonkamer.

Na de montage van het glasvezelkastje is een kpn monteur langsgeweest die adviseerde om met een kabel van het glasvezelkastje via de kruipruimte dezekabel door trekken tot in de woonkamer en dan met de bestaande dvs naar de 1e en 2e verdieping. De monteurs die dit zouden doen pasten niet in de doorgang naar de kruipruimte. Na enig overleg is toen superwifi aangelegd met 4 wifi punten.

Het verbindingsschema is;

Meterkast, modem met een super wifi punt

Woonkamer, een super wifipunt die in verbinding staat met de meterkast, een tv en een kpn tuner zijn hierop aangesloten

Slaapkamer, een super wifipunt die in verbinding staat met de meterkast met een kpn tuner hierop aangesloten

Muziekkamer, een super wifi punt met verbinding naar de meterkast en daar is een pc op aangesloten en een utp kabel naar de zolder voor een pc

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Dankjewel voor de extra informatie, dat ziet er verder goed uit. Begrijp ik goed dat de DVS’en nu niet meer is aangesloten? 

Heb je dit probleem op beide tv boxen? Mocht dit alleen op 1 box zijn, zou je deze willen resetten? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

Ik gebruik inderdaad geen dvs meer alles gaat nu via de super wifi. Ik heb wel enkele wifi punten verplaatst en het wifi verbeter app gedaan. En de situatie is iets verbeterd. De storing doet zich voor op beide decoders, in de woonkamer af en toe een vibratie over het geluid wat verdwijnt als ik naar een andere zender schakel en terugschakelen. In de slaapkamer het zelfde en ook af en toe volledige uitval met het bekende blauwe scherm met een vermelding van een slechte verbinding. In de woonkamer verder goede tv ontvangst.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 17, 2025

Ik heb alles nog eens opnieuw opgestart, het wifi verbeterprogramma waarbij o.a. het modem opnieuw is opgestart met de superwifi punten. Het probleem is nog niet opgelost. De radio ontvangst wordt geregeld verstoord door een vibratie. Dit zowel in de decoder van de woonkamer als slaapkamer. Dit effect vindt plaats op meerdere zenders o.a. arrow classic rock en radio 10. Het ligt niet aan de zender, want via internetradio, FM met een oude Japanse radio zijn deze zenders zonder storingen te ontvangen. De geluidskwaliteit hiervan is qua kanaalscheiding, dynamiek, hoge tonen etc. onvoldoende. Voor de ruim 80 euro per maand van het kpn abonnement verwacht ik wel kwaliteit. Dus ik ben benieuwd hoe en wanneer dit opgelost gaat worden

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26

Duidelijk, mag ik nog weten welke ontvanger je van ons hebt? En is de ontvanger met een kabel aangesloten op de SuperWifi? Of draadloos? 

En nog voor de zekerheid. de tv- ontvanger heb je ook helemaal gereset?Â