Skip to main content

Probleem: het geluidssignaal van diverse radiozenders wordt regelmatig onderbroken als de Optical uitgang rechtstreeks van de KPN TV Box naar mijn Optical ingang van mijn Marantz versterker wordt aangesloten. Als ik via HDMI naar de Philips TV ga en van de Optical uitgang van de TV naar mijn versterker ga, wordt het geluidssignaal niet onderbroken. 

Zou een converter tussen Optical uitgang naar analoge ingang van de versterker dit probleem oplossen?  

Dat durf ik niet voor de volle 100 procent te garanderen Danny. Dat blijft een kwestie van testen. Je kan eventueel, mocht je die hebben, ook eerst een andere optische kabel testen.


Welke ontvanger van kpn heb je?

Als ik via HDMI naar de Philips TV ga en van de Optical uitgang van de TV naar mijn versterker ga, wordt het geluidssignaal niet onderbroken.

Dan lijkt het er sterk op dat het in de optical output van de ontvanger zit. En zal een omvormer het dus niet oplossen. 

Op de DIW7022 zit de optische aansluiting erg ongelukkig. Zorg dat je een optische kabel hebt met plastic pluggen. Dan kun je eventueel aan de kant van het stroomplugje wat afveilen. Dan is ie beter aan te drukken. 

Doe ook eens een herstart van de box.


Beste PeterG en Remco, hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad de DW 7022. Ik heb er twee. Ik heb alles uitgeprobeerd met de twee digitale uitgangen: de KPN ontvangers verwisseld. Andere (optische) kabels. Alle instellingen van “Geluid” uitgeprobeerd. Ook herstart van de DW 7022. Alleen nog geen omvorming naar analoog uitgeprobeerd. Fijn, PeterG, als jouw oplossing (plastic plug en beetje bij veilen) in jouw situatie helpt. Maar ik ging en ga er van uit dat KPN een product aflevert, waarbij deze oplossing niet standaard nodig is. Ik lees overigens op internet dat ik zeker niet de enige ben die het probleem van onderbroken geluidssignaal heeft. Ik begrijp trouwens nog steeds niet, dat het geluid over de HDMI naar TV en optisch naar mijn stereo versterker niet onderbroken wordt. KPN, graag een inhoudelijke oplossing, want het analoge signaal van mijn vorige Arris-kast had dit niet. Dit valt me tegen, terwijl ik voor het overige (internet en TV-pakket) tevreden ben over de KPN producten. Wel prijzig. 

De KPN winkel bij mij in de buurt adviseert mij een converter van optical naar analoge tulp te kopen van €20. (ik zie practisch dezelfde bij Bol.com voor €11). Als ik die koop en uitprobeer, krijg ik dan bij retournering van de converter mijn geld terug als het niet de oplossing is? 


Zowel in de winkel als webshop is er een 14 dagen retour regeling. 

 


Ik kan op een afstand niet direct bepalen waar dit in de keten ontvanger>versterker dan fout gaat Danny. Dit is ook niet een bekend probleem wat breed speelt. Mijn advies blijft om andere bekabeling te testen. Houden de problemen aan dan kan je altijd even bellen met 0800-0402 voor directe ondersteuning. 


Reageer