Skip to main content
Vraag

Radio luisteren via de KPN TV+ app

• July 31, 2026
  • 33 reacties
  • 403 keer bekeken

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Waarom zijn er geen radiokanalen in de tv+ app voor smartphones? Veel zenders zijn terug te vinden op internet, maar ieder heeft zijn eigen app. Met een keuze uit de gids zou dit veel gemakkelijker zijn. Maar er zijn ook veel radiokanalen op de tv+ box, die je nergens op internet kan terugvinden. Als je deze uit de gids van de app kan kiezen en casten naar je soundbar, kan de tv uitblijven en dat is het dus ook milieuvriendelijker.

33 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Het zou een goed idee zijn. Echter, ik ken geen provider die dat heeft. Omdat het geld kost. En omdat er veel gratis radioportals zijn. 

TuneIn 

RadioFM

MyTuner 

ARD Sounds 

Nederland.fm via app én browser 

https://www.radio-nederland.nl/ , app beschikbaar 

Radio online 

radio.net 

Een radioportal omvat de streams van meerdere zenders, soms 1000-en. Dan hoef je niet naar de individuele sites. En heb je ook zenders die kpn niet heeft. Zoals JOE. 

• July 31, 2026

Mogelijk worden de Xite kanalen bedoeld die niet of lastig buiten kpn om te luisteren zijn. Maar via de al genoemde portals is waarschijnlijk genoeg vergelijkbaars te vinden.

@BasT 

"Als je deze uit de gids van de app kan kiezen en casten naar je soundbar, kan de tv uitblijven en dat is het dus ook milieuvriendelijker."

Afhankelijk van hoe het een en anders is aangesloten kan de TV prima uitblijven. Alleen de Mediabox en de soundbar zouden dan aan moeten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Klopt. De 50 Xite kanalen biedt Xite niet online aan. Maar verder...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Als je deze uit de gids van de app kan kiezen en casten naar je soundbar, kan de tv uitblijven en dat is het dus ook milieuvriendelijker.

Wat omslachtig. 

Verbind ook je soundbar, optisch, met de tv box. Dan kan de tv ook uitblijven. ​@BasT .

Xite kan alleen via de box en dus optisch naar je soundbar. Voor alle andere zenders kun je ook op je telefoon een portal gebruiken. En niet casten maar je soundbar als Bluetooth speaker gebruiken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 31, 2026

Echter, ik ken geen provider die dat heeft.

Verbind ook je soundbar, optisch, met de tv box

Als men geen tv box heeft? Een app (smartphone of smarttv) zonder radio is een benadeling van app-only abonnees.

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

Als je deze uit de gids van de app kan kiezen en casten naar je soundbar, kan de tv uitblijven en dat is het dus ook milieuvriendelijker.

Wat omslachtig. 

Verbind ook je soundbar, optisch, met de tv box. Dan kan de tv ook uitblijven. ​@BasT .

Xite kan alleen via de box en dus optisch naar je soundbar. Voor alle andere zenders kun je ook op je telefoon een portal gebruiken. En niet casten maar je soundbar als Bluetooth speaker gebruiken. 

Dan heb ik sowieso de tv nodig om een radiokanaal te kiezen. Bovendien zijn mijn cec-instellingen zo, dat de tv de box aanzet en andersom.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Dan heb ik sowieso de tv nodig om een radiokanaal te kiezen

Ik niet, ​@BasT . Slechts 3 cijfertjes voor een zender. 😉

Bovendien zijn mijn cec-instellingen zo, dat de tv de box aanzet en andersom.

Dan heb je één cec instelling teveel. Derde optie uitlaten. Met onderstaande: tv gaat aan als je de box aanzet en v.v. Maar tv kan onafhankelijk uit.

Hoi, ​@TDN 

Aan dat screenshot zie ik niet welke provider het is. Ik ken ze niet maar ze zullen er vast wel zijn. Wat ook wel blijkt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 31, 2026

Aan dat screenshot zie ik niet welke provider het is. Ik ken ze niet maar ze zullen er vast wel zijn. 

Ik ken tenminste 2 providers (Odido & NLZiet). Misschien zijn er nog meer.

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

@PeterG Jij kent misschien alle kanalen uit je hoofd, maar ik niet. Als je je een keer vergist met typen, weet je echt niet meer op welk kanaal je zit. Het gaat er om, dat ik de radio vanaf mijn tablet wil bedienen en niet hoe een ander dat op zijn manier doet. Het hoort gewoon een mogelijkheid in de app te zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Oh ja. NLziet heb ik nota bene zelf ook erbij. ​@TDN .

BasT. Gebruik op te telefoon één van de gratis radioportals. Met Bluetooth naar je soundbar. 

BasT
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 31, 2026

BasT. Gebruik op te telefoon één van de gratis radioportals. Met Bluetooth naar je soundbar. 

Dit is zeker geen antwoord op de vraag, waarom het niet met de tv+ app mogelijk is.  Als je jouw optie door zou trekken naar de tv kanalen, zou je dus de tv+ app niet eens meer nodig hebben. Mijn vraag is dus, "waarom kan dit niet in de tv+ app?" Dus niet hoe ik het op een andere manier zou kunnen oplossen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Een moderator komt hier nog en kan deze vraag de organisatie in slingeren. 

Tot die tijd...

• July 31, 2026

@BasT dat antwoord is deels al gegeven, dat zal wel een centen kwestie zijn. Of een kwestie van simpelweg niet willen. Op de Ziggo community komt deze vraag ook regelmatig voorbij, ik ben vrij zeker dat het hier ook niet de eerste keer is.

De TV+ app is wezenlijk voor onderweg bedoeld niet direct voor thuis. Of op een tweede of derde TV.

Als KPN het echt wil kunnen ze die kanalen ongetwijfeld beschikbaar maken. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 31, 2026

dat zal wel een centen kwestie zijn.

Nee. Een klant heeft waarschijnlijk ook een mobiel abonnement bij dezelfde provider (wegens combikorting). Dan betaalt de provider meer voor transport kosten als zijn klanten radio luistert via andere wegen dan via zijn eigen app.

Of een kwestie van simpelweg niet willen.

Dat is waarschijnlijker.

De TV+ app is wezenlijk voor onderweg bedoeld niet direct voor thuis. Of op een tweede of derde TV.

Wat is de reden dat radio op een SmartTV app niet beschikbaar is bij KPN? Een TV is bedoeld voor thuis en niet onderweg.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 31, 2026

Dit is zeker geen antwoord op de vraag, waarom het niet met de tv+ app mogelijk is.  Als je jouw optie door zou trekken naar de tv kanalen, zou je dus de tv+ app niet eens meer nodig hebben. Mijn vraag is dus, "waarom kan dit niet in de tv+ app?" Dus niet hoe ik het op een andere manier zou kunnen oplossen.

@BasT 

Dat heeft toch met de kosten te maken. Als KPN deze stations wereldwijd door zou geven via de app, dan horen daar ook af te dragen kosten bij aan een instantie als BUMA-Stemra. (mogelijk heten ze tegenwoordig anders..) Iets met auteursrechten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 31, 2026

Als KPN deze stations wereldwijd door zou geven via de app, dan horen daar ook af te dragen kosten bij aan een instantie als BUMA-Stemra.

En bij TV hoeft KPN niet te betalen aan rechthebbende? Deze kosten is betaald per luisteraar/kijker en niet waar ze het doen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 31, 2026

Als KPN deze stations wereldwijd door zou geven via de app, dan horen daar ook af te dragen kosten bij aan een instantie als BUMA-Stemra.

En bij TV hoeft KPN niet te betalen aan rechthebbende? Deze kosten is betaald per luisteraar/kijker en niet waar ze het doen.

Dat is niet helemaal waar. Zo kun je bij buitenlandse TV-zenders vaak niet terugkijken of opnemen. ook worden sommige programma’s geblokkeerd. Het is maar net welk pakket KPN inkoopt en wat er eventueel aan rechten speelt.  

En wat betreft radiozenders: De NPO verspreidt bv NPO Radio 1 wel wereldwijd, maar bv NPO 2 niet.

edit : dit hierboven in het rood was niet juist.

Via de satelliet idem : NPO 1 is FTA, de meeste andere NPO-zenders niet.  

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 31, 2026

Dat is niet helemaal waar.

Wat is niet waar dat mensen onderweg TV kan kijken maar radio niet met KPN abonnement? Als het aan licentiekosten ligt, dan is veel logischer dat mensen helemaal geen TV kunnen kijken op smartphones.

De NPO verspreidt bv NPO Radio 1 wel wereldwijd, maar bv NPO 2 niet. Via de satelliet idem : NPO 1 is FTA, de meeste andere NPO-zenders niet.  

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 31, 2026

En wat betreft radiozenders: De NPO verspreidt bv NPO Radio 1 wel wereldwijd, maar bv NPO 2 niet. Via de satelliet idem : NPO 1 is FTA, de meeste andere NPO-zenders niet.  

OK, waarschijnlijk ben ik wat betreft internet daarmee abuis. Via de satelliet in ieder geval niet. 

Dat klinkt logisch. Maar een feit is dat je binnen Nederland op vele manieren gratis naar de radiozenders kunt luisteren. Ook buitenshuis. 

Radio luisteren via een KPN-app is meer van hetzelfde. Het voegt niets toe aan de vele andere mogelijkheden zoals veel andere radio-apps, FM, DAB+, DVB-T2, DVB-S etc. Waarom zou KPN daar kosten aan maken?   

• July 31, 2026

Die radio zenders dragen die buma rechten af niet KPN. KPN moet mogelijk aan die zendergroepen meer licentie rechten afdragen. Dat geldt voor de TV kanalen ook.

Hoe dan ook het is net als bij Ziggo eerder niet willen dan niet kunnen. En mocht hier een moderator reageren dan wordt dat de standaard reactie en uit eindelijk gebeurt er totaal niets mee.

@Noordzee waar het omgaat is dat je ook voor die radiokanalen betaald via het abonnement dan wil je ze ook via de app kunnen luisteren.  Het voegt juist genoeg toe zodat je geen andere omwegen hoeft te gebruiken. Anders kunnen de radiokanalen en de apps streamdiensten net zo goed van de ontvangers verdwijnen. Iedereen weer naar een losse fm tuner of een interradio.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 31, 2026

@Noordzee waar het omgaat is dat je ook voor die radiokanalen betaald via het abonnement dan wil je ze ook via de app kunnen luisteren.  

En juist daarom vind ik het persoonlijk helemaal geen goed idee dat KPN radiozenders doorgeeft. Ook niet via de TV-ontvanger. Ik blijf het merkwaardig vinden dat iemand via de TV naar een radiozender wil luisteren. 

Zelf doe ik dat via een radio of een internetradio. Dat is helemaal gratis.

Maar goed, dat heb ik hier op het forum al wel 100 keer verkondigd. Er zijn andere klanten die er anders over denken en dat is hun goed recht.   

Ik stop hier nu met reageren, want we komen er toch nooit uit. 

• July 31, 2026

@Noordzee waar het omgaat is dat je ook voor die radiokanalen betaald via het abonnement dan wil je ze ook via de app kunnen luist

En juist daarom vind ik het persoonlijk helemaal geen goed idee dat KPN radiozenders doorgeeft. Ook niet via de TV-ontvanger. Ik blijf het merkwaardig vinden dat iemand via de TV naar een radiozender wil luisteren. 

Zelf doe ik dat via een radio of een internetradio. Dat is helemaal gratis.

Maar goed, dat heb ik hier op het forum al wel 100 keer verkondigd. Er zijn andere klanten die er anders over denken en dat is hun goed recht.   

Ik stop hier nu met reageren, want we komen er toch nooit uit. 

Ik heb een tv ontvanger ook voor de TV kanalen, ook de app. Kortom voor mij persoonlijk hoeft het ook niet. Hoewel radio luisteren via de ontvanger en een soundbar of versterker prima kan.

Er is uiteraard maar 1 reden dat KPN vanaf het begin af aan al radio door gaf op de tv ontvangers, omdat de kabel aanbieders dit ook deden.  NIks was makkelijker dan de FM tuner aan de coax hangen en je had muziek.

En wij hoeven natuurlijk nergens uit te komen, want alleen een KPN medewerker kan het officiële standpunt van KPN mededelen. Wij kunnen enkel de opties aangeven die wel mogelijk zijn. En dat is gebeurd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 31, 2026

Noordzee: Ik blijf het merkwaardig vinden dat iemand via de TV naar een radiozender wil luisteren. 

Dat vind ik ook niet logisch en doe ik dan ook niet, maar via de versterker en boxen. ​@Noordzee . Televisietoestel staat dan gewoon uit.

Dat het één kastje is scheelt weer een kastje. 

Via een radio of internetradio. Dat is helemaal gratis.

Er zijn geen extra kosten als je een radiozender aan zet via TV+ of Digitenne. Jij betaalt ervoor, maar gebruikt het niet in je TV+ én Digitenne abonnement. 

In mijn mobiel gebruik ik vaak een radio-app.

Maar als het in de TV+ app zou zitten, zou ik dat gebruiken. 

En nu maar even wachten op reactie van kpn waarom het er niet in zit.

• July 31, 2026

https://www.kpn.com/entertainment/spotify

Hier is natuurlijk de reden dat de radiokanalen nog steeds niet in de kpn app zitten, en ze zullen er ook nooit in komen.

• Nieuwkomer
  • July 31, 2026

Het zou een goed idee zijn. Echter, ik ken geen provider die dat heeft. Omdat het geld kost. En omdat er veel gratis radioportals zijn. 

TuneIn 

RadioFM

MyTuner 

ARD Sounds 

Nederland.fm via app én browser 

https://www.radio-nederland.nl/ , app beschikbaar 

Radio online 

radio.net 

Een radioportal omvat de streams van meerdere zenders, soms 1000-en. Dan hoef je niet naar de individuele sites. En heb je ook zenders die kpn niet heeft. Zoals JOE. 

Bij Delta kon ik tot vorige week nog gewoon het menu radio in de Android tv app aan klikken en genieten van alle radiozenders. Helaas loop ​@KPN achter op dit gebied want ik zie in de KPN TV app tot mijn grote verbazing geen radio menu. Dit hadden ze wel mogen aangeven voor ik klant werd. Want ik luisterde altijd radio in de huiskamer op mijn thuiswerkdagen. Ik weet dat je thirt party apps kunt downloaden maar het had een mooie toevoeging geweest in de KPN TV app. Ik hoop dat dit spoedig wordt toegevoegd want we betalen al genoeg met zijn allen.