Skip to main content
Beantwoord

Radio luisteren via soundbar zonder tv aan

• January 6, 2025
  • 11 reacties
  • 287 keer bekeken

Goedemiddag, ik heb een nieuwe Sony tv (Sony Bravia KD-50X75WL) met soundbar Sony HTs400.

KPN ontvanger is verbonden met tv middels HDMI kabel, soundbar verbonden met tv via HDMI arc. Nu wil ik radio kunnen luisteren zonder de tv aan te hoeven zetten. Heb een optische kabel tussen KPN ontvanger en soundbar geprobeerd, maar dit werkt niet. Graag tip(s). Kan het liggen aan het feit dat ik een oud model ontvanger heb?

Deze vraag is wellicht al eerder voorbij gekomen, maar heb geen passend antwoord kunnen vinden.

gr.

Eveline

Beste antwoord door PeterG

Heb een optische kabel tussen KPN ontvanger en soundbar geprobeerd, maar dit werkt niet.

Welkom op de community en een goed 2025.

Dat zal toch wel werken?

Dan moet 

A indien je de TV+, DIW7022, ontvanger hebt de optische uitgang nog aanzetten via menu. Instellingen (tandwiel) - Apparaat - Apparaat voorkeuren - Weergave en geluid - Geavanceerde geluidsinstellingen - Optische uitgang: aan/uit.

B de soundbar ook op de optische ingang gezet met diens afstandsbediening, dat gaat niet vanzelf

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • January 6, 2025

Heb een optische kabel tussen KPN ontvanger en soundbar geprobeerd, maar dit werkt niet.

Welkom op de community en een goed 2025.

Dat zal toch wel werken?

Dan moet 

A indien je de TV+, DIW7022, ontvanger hebt de optische uitgang nog aanzetten via menu. Instellingen (tandwiel) - Apparaat - Apparaat voorkeuren - Weergave en geluid - Geavanceerde geluidsinstellingen - Optische uitgang: aan/uit.

B de soundbar ook op de optische ingang gezet met diens afstandsbediening, dat gaat niet vanzelf

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 6, 2025

Beste ​@Ada61 welk merk en type tv-decoder  heb je van KPN in bruikleen?

Heb je binnen het menu van de tv-decoder de geluidsoptie wel geactiveerd indien noodzakelijk?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2025

Hallo Peter,

Ik denk dat ik de Arris VIP heb (moet ik nog even nakijken voor de zekerheid). Kan ik hier in het menu iets aanpassen? En zo ja, hoe?

B Mijn soundbar geeft niet de optie optische ingang aan in het scherm (bij bronnen).

Pffff….

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 6, 2025

Beste ​@Ada61 welke geluids-ingangen heeft jouw soundbar wèl???

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 6, 2025

Hoi JanD,

Soundbar heeft HDMI arc en optisch. KPN decoder HDMI en optisch...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 6, 2025

Geeft de soundbar een menu op het scherm van de tv????????

Gewoon op de afstandsbediening van de SB net zo vaak op de input knop drukken totdat is op de optische ingang staat lijkt mij.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 6, 2025

Hoi JanD,

Soundbar heeft HDMI arc en optisch. KPN decoder HDMI en optisch...

Beste ​@Ada61 als je inderdaad de Arris 5202 hebt, is de HDMI-uit poort bestemd voor de HDMI-in poort voor je tv-toestel en de optische uitgang op de 5202 bestemd voor de optische ingang op he soundbar of ander audio apparaat.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Ada61! De tv niet aanzetten als je radio luistert bespaart weer wat energie, dus ik begrijp dat volkomen. 

Gewoon op de afstandsbediening van de SB net zo vaak op de input knop drukken totdat is op de optische ingang staat lijkt mij.

Ik denk dat dit het belangrijkste stukje advies is. De soundbar moet weten dat ie moet kijken naar de optische kabel om dat geluid af te kunnen spelen. 

Laat maar weten of het gelukt is :)

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 9, 2025

Goedemiddag allemaal, hij doet het! Gewoon, wat ik al dacht en wat jullie zeiden, de optische kabel van ontvanger naar soundbar. Heb alleen nu een andere kabel gebruikt dus mss lag het daar aan. Bedankt in ieder geval allemaal voor jullie bijdragen. 

P.s.

Mijn soundbar geeft alleen bron tv en Bluetooth aan.... Maar maakt dus voor mij niet uit. 👍😄 En ontvanger is de Arris 2952. Ouwetje dus.

Fijne dag allemaal.

Gr. Ada

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 9, 2025

Gefeliciteerd!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • January 10, 2025

Het belangrijkste is dat het werkt! Mooi dat het is gelukt en veel luisterplezier nog 🙂