Skip to main content
Vraag

Radio luisteren zonder tv aan te hebben, hoe aan te sluiten?

• February 23, 2025
  • 5 reacties
  • 181 keer bekeken

Hallo Allemaal,

Ik ben sinds  kort overgegaan naar tv+ van KPN, hiervoor had ik hussel en itv van KPN en een Sofabaton dat werkte redelijk. Nu werkt het niet meer omdat de DIW 7022 bluetooth is en het koppelen wel lukt maar dan mis ik guide en nog meer dingen  ik gooi de handdoek in de ring en leg de sofa maar in de kast. Ik heb een sony tv en een sony soundbar  ik sluit de DIW 7022 aan op arc van de tv en om radio te luisteren de optische kabel op de soundbar. Dat werkt goed, de tv en soundbar gaan keurig aan als ik op de knop druk van tv op de afstandsbediening maar dat lukt dus niet met het radio luisteren want die zit op optisch en die stuurt geen signaal naar de soundbar om aan te gaan, want ik wil radio luisteren en geen tv aan hebben staan. Heeft iemand dit probleem op kunnen lossen en zou hij of zij met mij dat willen delen. Bij voorbaat mijn dank  

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

Waarom sluit je de TV+ Box aan op de ARC poort van de televisie? ARC staat voor Audio Return Channel en dat is juist om bijvoorbeeld een Soundbar of Home Cinema System op aan te sluiten. Het heeft dan ook geen zin om de TV+ Box op een ARC poort aan te sluiten.

Dit is een lastig te tackelen issue. Zelf gebruik ik nog een 5202 die ook via een Toslink optische kabel met mijn Home Cinema System verbonden is. Wij gebruiken voor het radio een Harmony Hub om de 5202 en Home Cinema System de bedienen. Helaas heeft KPN de TV+ Box niet aangemeld bij Logitech en dat is voor mij één van de redenen om niet over te stappen naar TV+. Voor radio luisteren zou ik dan immers twee afstandsbedieningen moeten gaan gebruiken en dat is voor mij een No Go.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2025

Beste wjb

Ik had ook een harmony elite wat perfect werkte maar die is gesneuveld en Logitech is met Harmony helaas gestopt dus wees er zuinig op want als je overgaat op iets anders komt Sofabaton het dichts in de buurt maar het werkt voor geen meter.

Met de 5202 ging het redelijk want daar kon ik toetsen toewijzen en zo alles nog een beetje aansturen maar de 7022 werkt met bluetooth en ik kan de box wel koppelen met de sofabaton maar kan niets toewijzen met de afstandsbediening. 

Als ik de box op de soundbar zet loopt het geluid niet mee synchroon met de tv want dat heb ik ook al geprobeerd dus voorlopig zit ik met 2 afstandsbedieningen op tafel helaas

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 23, 2025

Hallo Allemaal,

Ik ben sinds  kort overgegaan naar tv+ van KPN, hiervoor had ik hussel en itv van KPN en een Sofabaton dat werkte redelijk. Nu werkt het niet meer omdat de DIW 7022 bluetooth is en het koppelen wel lukt maar dan mis ik guide en nog meer dingen  ik gooi de handdoek in de ring en leg de sofa maar in de kast. Ik heb een sony tv en een sony soundbar  ik sluit de DIW 7022 aan op arc van de tv en om radio te luisteren de optische kabel op de soundbar. Dat werkt goed, de tv en soundbar gaan keurig aan als ik op de knop druk van tv op de afstandsbediening maar dat lukt dus niet met het radio luisteren want die zit op optisch en die stuurt geen signaal naar de soundbar om aan te gaan, want ik wil radio luisteren en geen tv aan hebben staan. Heeft iemand dit probleem op kunnen lossen en zou hij of zij met mij dat willen delen. Bij voorbaat mijn dank  

Ik lees dat je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) aansluit op de HDMI ARC.

Dat is niet de beste oplossing.

De DIW7022 kan je het beste op HDMI 1 (uitgezonderd het Chinese merk Philips heb ik elders gelezen)

OP HDMI 2 (meestal de e-ARC) kan je het beste de Soundbar aansluiten.

Nadeel van de soundbar op de HDMI e-ARC is dat de tv aanstaat bij radio luisteren.

Dan ben je (helaas) toch aangewezen op de optische audio uitgang van de DIW7022

Deze staat standaard uit, je moet hem in het menu aanzetten.

En inderdaad jammer dat Logitech is gestopt met het maken van afstandsbedieningen.

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

Ik had ook een harmony elite wat perfect werkte maar die is gesneuveld en Logitech is met Harmony helaas gestopt dus wees er zuinig op ...

Ik heb enkel een Harmony Hub en die staat veilig in een kastje onder de televisie.

De bediening doen we via de Harmony app op onze Android telefoons. Dat is nu ook precies wat het zo makkelijk maakt. Mijn vrouw kan met haar telefoon de radio (5202 en home cinema system) bedienen zonder naar het zitgedeelte in de woonkamer te hoeven lopen om daar de afstandbediening te pakken.

De regels in de Harmony Hub zijn ook zo ingesteld dat bij het inschakelen van de 5202 deze automatisch naar de laatst geluisterd radio schakelt en bij het uitschakelen de 5202 eerst weer terugzet naar de laatste gekeken televisiezender. Als je 's avonds de televisie met de KPN afstandsbediening aanzet dan staat deze dus "gewoon" op de laatst gekeken televisiezender.

Overigens kan je de Harmony Hub bij bol.com nog altijd kopen. (Klik) Of dat slim is is een tweede wetende dat Logitech zelf geen heil meer ziet in dat platform.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 23, 2025

€ 214,63 is wel heel erg veel geld.

Wij doen muziek (o.a. radio) via WIFI (casten) met de mobiel of tablet naar de JBL Charge 5 Wifi.

Bevalt ons (dus persoonlijk) prima.