Skip to main content
Beantwoord

Radio NPO1 valt regelmatig weg op KPN TV+ Box

• April 29, 2025
  • 14 reacties
  • 122 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hallo Community,

De laatste tijd aan de lopende band uitval van NPO Radio1…

Een nieuwe bug van de 7022 wellicht?

Ik prijs me gelukkig dat we wel kunnen vertrouwen op een Internetradio. (Glas-Internet werkt gelukkig tadellos hier)

Toch ben ik benieuwd of anderen hier ook last van hebben.

Bedankt voor eventuele reacties!

Beste antwoord door Denise van KPN

En waarom we vragen een tijdje via de tv te luisteren, zal ik even uitleggen. De vraag houdt geenszins in dit altijd te moeten gaan doen. Maar het is ter test.

Bovendien verbruikt een tv minder stroom dan een versterker. Bij mij tenminste wel.

Als dát wel zonder dips gaat komt het signaal wel goed binnen. In dit geval natuurlijk wel met de instelling multicast.

Dan is het zaak om verder te kijk… luisteren. Bijvoorbeeld eens een dag BNR aan. Zitten daar ook dips in net als NPO radio 1 dan kan het dus A in de optische aansluiting zitten (plugje wel goed aangedrukt?) B optische kabeltje (ik heb dat al eens moeten vernieuwen!) C in de versterker (optische ingang).

Dit is inderdaad waarom we dit v​ragen, ​@geen flauw benul. Het is echt als test.

We raden aan om de instellingen toch op multicast te zetten. Dit is over het algemeen het beste. Het op unicast zetten is meer een workaround. Voor een permanente oplossing zouden we verder moeten kijken en is het toch goed om te testen of het via de TV wel goed gaat.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Je ervaart dit alleen op NPO1, ​@geen flauw benul? Ik heb dit nog niet eerder gehoord. Ik raad je aan om de tv-box eens te voorzien van een frisse start. Hoe je dat doet, lees je hier: Hoe reset ik de interactieve tv-ontvanger?.

Forum|alt.badge.img+1

Bedankt voor het meedenken!

Je wilt niet weten hoeveel frisse starts de beide boxjes al gehad hebben……

Daar begin ik, met alle respect, niet meer aan of het moet wel heel bont worden.

Van de XS4All-helpdesk kreeg ik de tip de boxjes op unicast te zetten.

Ga ik uittesten…..

n.b.: wij luisteren i.d.d. bijna uitsaluitend naar NPO1 of BNR.

Saai hè?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 2, 2025

n.b.: wij luisteren i.d.d. bijna uitsaluitend naar NPO1 of BNR.

Saai hè?

Pff, je zegt het zelf 😎. Mij ook te veel overload van al dat vreselijke nieuws tegenwoordig.

Ik ga dan ook niet test-luisteren op de DIW7022. 

Is dat via optical naar versterker of soundbar?

En indien ja, hoe gaat het met het NPO Radio 1 geluid via de tv zelf (via hdmi out dus)?

Forum|alt.badge.img+1

Tja, het is ook eigenlijk niet normaal; er zijn velen voor minder in dwangbuis afgevoerd….

Goed geraden: optische uitgang naar Toslink adapter en vervolgens tulp naar geluidsinstallatie.

Volgens het thuisfront bleef (bij instelling: Unicast) de radio al enkele uren in de lucht!

Maar wel met Radio M Utrecht.

Ik zal haar straks even vermanend toespreken!

n.b.: via tv niet geprobeerd; we zijn hier van de zuinige fractie.

En laten we eerlijk zijn: radio luisteren via tv it toch niet ekologisch verantwoord?!?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 2, 2025

Wat dat laatste betreft. Qua stroomverbruik:

M'n 43 inch lcd met led backlight = 70 watt

M'n versterker = 140 watt

Dus tja. Wat is ecologisch?

Het zou bij mij met alleen tv aan zuiniger zijn.

Twee andere tv's in huis hebben ook nog de mogelijkheid om het beeldscherm uit te zetten. Dan verbruiken ze,  met alleen geluid, nog maar zo'n 10 watt.…

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Goede tip van ​@PeterG om het ook eens via de TV zelf te proberen. Ik ben namelijk benieuwd of dat nog verschil maakt.

Forum|alt.badge.img+1

Mag ik het ook oneens zijn met jullie?

TV aan om radio te luisteren is er, eerst door Ziggo, opeens ingeslopen maar is feitelijk pure onzin, tòch?

(of je moet een Loewe hebben waarbij je het scherm kunt uitzetten)

On topic: de tip van Xs4All lijkt te werken: bij instelling “unicast” luisteren we intussen al een aantal dagen ongestoord radio….

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 5, 2025

On topic: de tip van Xs4All lijkt te werken: bij instelling “unicast” luisteren we intussen al een aantal dagen ongestoord radio….

Het lijkt erop dat bij radio de ontvanger óók naar multicast streams wil. Die zijn er niet. Met instelling unicast die ten onrechte onder Beeld is te vinden, blijft de ontvanger geforceerd op die streams.

@Denise van KPN . Ik lees nog af en toe dit verschijnsel bij de DIW7022. Misschien kan het team er eens induiken waarom bij '’multicast'’ bij een enkeling de radio via optisch uit dips vertoond.

Een nieuwe bug van de 7022 wellicht?

Daar lijkt het wel op aangezien het onder 'multicast’ steeds dipt en onder ‘unicast’ niet.

En waarom we vragen een tijdje via de tv te luisteren, zal ik even uitleggen. De vraag houdt geenszins in dit altijd te moeten gaan doen. Maar het is ter test.

Bovendien verbruikt een tv minder stroom dan een versterker. Bij mij tenminste wel.

Als dát wel zonder dips gaat komt het signaal wel goed binnen. In dit geval natuurlijk wel met de instelling multicast.

Dan is het zaak om verder te kijk… luisteren. Bijvoorbeeld eens een dag BNR aan. Zitten daar ook dips in net als NPO radio 1 dan kan het dus A in de optische aansluiting zitten (plugje wel goed aangedrukt?) B optische kabeltje (ik heb dat al eens moeten vernieuwen!) C in de versterker (optische ingang).

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dit is inderdaad waarom we dit v​ragen, ​@geen flauw benul. Het is echt als test.

We raden aan om de instellingen toch op multicast te zetten. Dit is over het algemeen het beste. Het op unicast zetten is meer een workaround. Voor een permanente oplossing zouden we verder moeten kijken en is het toch goed om te testen of het via de TV wel goed gaat.

Forum|alt.badge.img+1

Met alle respect: in mijn beleving lijkt het boxje zelf eerder een vernuftige workaround…!

Bij hoge uitzondering ben ik eens resoluut; hier gaat de tv niet aan om radio te luisteren, ook al zou dat bij wijze van proef gaan.

Voor alle duidelijkheid: ik ben immers reguliere klant en niet Beta-tester.

Het geeft toch eigenlijk geen pas dat jullie zo’n inferieur product in de markt durven te zetten!

O-N-B-E-G-R-I-J-P-E-L-I-J-K

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2025

Heel erg jammer.

Maar deze klacht komt momenteel van niemand anders, dus moet jij het wel even uitproberen. Al is het maar voor jezelf en voor klanten die dit ook hebben maar niet melden.

Je hoeft maar één dag via de tv radio te luisteren met instelling multicast.

Maar ja, dan maar niet. Ik verlaat dit topic nu ook maar. Nutteloos zo. Laat dan maar zitten hè.

Forum|alt.badge.img+1

Jammer, er kan i.d.d. een slotje op dit topic.

Ik zit de rit gewoon uit tot einde contract; overstap naar Freedom of Ziggo staat dan op de rol.

Tja?!?

Bedankt voor het meedenken!

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Jammer dat je het niet wilt testen, ​@geen flauw benul. Helaas betekent dit ook dat wij je dan niet verder kunnen helpen. Het is fijn dat je wel op unicast radio kunt luisteren zonder de TV aan te hebben. Mocht je je in de toekomst bedenken, dan denken we dan natuurlijk graag alsnog met je mee.

Forum|alt.badge.img+1

Ben ik dan echt zo'n buitenbeentje?

Er blijkt een provider te zijn die voorziet in mijn behoefte:

Optie 2

Sluit de Amino aan via de optische uitgang op de versterker d.m.v. een optisch Toslink-kabeltje. Let op, dit kabeltje wordt niet meegeleverd met de Amino.

Analoge versterkers

Let op! Hiervoor heb je een omvormer nodig om het digitale Toslink (optische) signaal om te zetten naar een analoog signaal. Het ligt aan je versterker welke aansluiting deze omvormer zal moeten hebben. Dit kan bijvoorbeeld stereo tulp of een mini-jack aansluiting zijn. Deze omvormer zal je zelf moeten aanschaffen. Freedom kan hier verder ook geen ondersteuning op geven.

Waarvan akte…...