Skip to main content
Beantwoord

Radio ontvangst valt periodiek weg, ondanks plaatsen nieuwe box

• 18 februari 2025
  • 12 reacties
  • 71 keer bekeken

Gisteren de nieuwe kpn box geplaatst. Nu zouden wij ook van het probleem van regelmatige uitval van radioontvangst af zijn. Jammer! Probleem is nog steeds aanwezig. Inmiddels is de radioontvangst al weer een aantal keren uitgevallen. Hie kan dat nou?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Dank je voor je duidelijke antwoord. Dan lijkt het er toch op dat het Wifi signaal onderweg naar de KPN TV+ box teveel verstoord wordt en wat dan weer een haperende verbinding oplevert. Ik wil je aanraden om eens de Wifi Manager te proberen om te kijken of je je Wifi signaal kunt optimaliseren. Eventueel raad de Wifi Manager dan je ook aan om één of meerdere Wifi versterkers te plaatsen. 

Ook hebben we een mooi kennisbankartikel over hoe je je Wifi in huis kunt verbeteren. 

Bekijk origineel

12 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36553 reacties
  • 18 februari 2025

Hallo ​@Teun Brouwer ,

Dan al de WiFi niet sterk genoeg zijn. Probeer eens de ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 992 reacties
  • 20 februari 2025

Hoi ​@Teun Brouwer. Welkom op de KPN Community! Als je radio aan het luisteren bent, is niets zo irritant wanneer het geluid begint weg te vallen. 

Klopt het wat ​@Noordzee zegt? Is de tv ontvanger via de Wifi verbonden met de Experia Box? Dat zou het wel verklaren namelijk. Kun je wat meer vertellen over je aansluitsituatie? Welke Experia Box heb je? Gebruik je Wifi versterkers, switches? Dan kunnen we eens met je meedenken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 20 februari 2025

het signaal komt het huis binnen via de Experia BOX v10a. Vervolgens wordt zonder versterkers het signaal via wifi doorgezonden naar de Plug & Play KPN TV+ Box (DIW7022).  Daarna komt het geluid via radio of tv .

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 992 reacties
  • Antwoord
  • 21 februari 2025

Dank je voor je duidelijke antwoord. Dan lijkt het er toch op dat het Wifi signaal onderweg naar de KPN TV+ box teveel verstoord wordt en wat dan weer een haperende verbinding oplevert. Ik wil je aanraden om eens de Wifi Manager te proberen om te kijken of je je Wifi signaal kunt optimaliseren. Eventueel raad de Wifi Manager dan je ook aan om één of meerdere Wifi versterkers te plaatsen. 

Ook hebben we een mooi kennisbankartikel over hoe je je Wifi in huis kunt verbeteren. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 21 februari 2025

Dag Arjan,

Ik had zowel in de oude situatie als de nieuwe situatie de KPN SuperWifi  in de directe omgeving van de kpn Box staan. En dan nog blijft er regelmatig storing bij de radio.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 992 reacties
  • 24 februari 2025

In een eerdere reactie gaf je aan dat het Wifi signaal zonder versterkers naar de KPN TV+ ontvanger wordt gestuurd, maar nu geef je aan dat je wel een KPN SuperWifi versterker gebruikt? Ik wil je aanraden om wel de versterker te gebruiken als je deze toch hebt. Wat voor kleur lampje brandt daar op als je 'm neerzet waar ie normaal staat? 

Merk je trouwens ook tijdens tv-kijken dat het beeld stil blijft staan of het geluid hapert? Of gebeurt het alleen maar bij radio luisteren? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 24 februari 2025

Ik heb wel de versterker ( lampje groen). In de oude situatie was er ook nogeen  powerline verbindingsset Develo DVS 1200 met 2 adapters tussen geplaatst. Deze heb ik weggehaald. Echter de stirung blijft ook in de nieuwe situatie. Gisteravond viel 1 x de tv uit.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 992 reacties
  • 25 februari 2025

Goed dat je de DVS1200 niet meer gebruikt, nu je ook een SuperWifi versterker hebt om de Wifi te verbeteren in je huis. Deze twee apparaten kunnen elkaar wel eens tegenwerken, dus het is verstandig alleen nog de Wifi versterker(s) te gebruiken. En een groen lampje op de Wifi versterker geeft aan dat de verbinding naar de Experia Box goed is en dat ie goed functioneert. 

Je geeft nu aan dat tv uitviel, maar wat bedoel je dan precies? Valt het beeld stil (en gaat het even later weer verder)? Krijg je een zwart beeld? Wat doe je om het weer te verhelpen? Kun je dat iets verduidelijken? En ook aangeven of het gebeurt tijdens tv-kijken of alleen met het radio luisteren? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 11 maart 2025

Er is goede wifi verbinding. Echter de radop blijft uitvallen. Vanmiddag alleen al 8  x. Waar is de oplossing van het probleem ? Wellicht andere provider?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 992 reacties
  • 13 maart 2025

Dus het gebeurt alleen met de radio? Dan kan het ook zijn dat de screensaver actief wordt en is er misschien niets aan de hand met je verbinding. Zie je bijvoorbeeld een schilderij in beeld als de radio wegvalt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 22 maart 2025

Dag Arjan,

ja inderdaad, de radio valt weg en de screensaver is actief. Ik doe zelf niets. Wat gebeurt er dan ? Ik neem aan dat de KPNnvoor deze radiouitval zorgt.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

De screensaver wordt actief als je niet de (radio)zender full screen maakt vanaf het Startscherm. Op het Startscherm speelt de zender rechts bovenin af en kun je daaronder schakelen tussen zenders, maar als je dit laat staan dan valt de tv ontvanger terug naar de screensaver (meestal na 15 minuten). Dus als je een fervent radioluisteraar bent en daar de TV+ ontvanger vaak op zet, dan kan het handig zijn om de ontvanger op te laten starten op de laatste zender. Dan wordt het Startscherm niet actief. Je stelt dit in via Instellingen (tandwieltje) → Menu weergave → Opstartscherm → Direct starten met live tv of radio. 

Of wat je ook kunt doen is er altijd voor zorgen dat de zender full screen is geopend. Dan valt de ontvanger ook niet terug naar de screensaver. Dus als je de ontvanger hebt opgestart en je hoort de muziek al spelen, nog een keer op OK drukken. Dan zit je zeker weten goed. 

Reageer