Skip to main content
Beantwoord

Radio via tuner/versterker stopt na 2 uur

• March 9, 2025
  • 19 reacties
  • 213 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Ik luister radio via mijn tuner versterker en zet dan de tv uit. Sinds de nieuwe box stopt het afspelen na 2 uur en ik kan niet vinden hoe ik dit langer kan instellen. Met de tv aan gaat het wel goed. 

Kortom , hoe kan ik naar de radio kanalen luisteren met de tv uit zonder dat het na een aantal uur stopt. 

Beste antwoord door SikkeHelder78

HDMI CEC uitgezet en dit is blijkbaar inderdaad het probleem geweest. Ik heb het gisteravond uitgezet en toen ik vanmorgen de tv aan deed stond hij nog steeds gewoon op de zender. Daarna de radio aangedaan en deze blijft nu zonder dat de tv aan staat ook gewoon na 2 uur gewoon doorspelen. 

De tv had zo waar ook meteen signaal. Ik heb dat vandaag nog een aantal keer geprobeerd en elke keer had ik direct beeld. 

Nu heb ik nog precies een zelfde opstelling staan , ook met zo'n stokoude LG , en dacht met het uitschakelen van HDMI CEC het probleem van het inschakelen zonder signaal ook bij die tv op te lossen maar helaas werkt het daar weer vreemd genoeg niet. Ik zal nog eens nalopen of de verdere instellingen allemaal hetzelfde zijn.

In elk geval is het probleem met de radio opgelost. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

19 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 9, 2025

Wel een radiozender van het kpn aanbod 800+, 900+ ?

Ik denk maar zo dat het menu tijdens het spelen dan nog te zien is als de tv wel aan is.

Menu's worden na maximaal 2 uren door de screensaver overruled. Zonder geluid.

Als alleen het radio beeld te zien is, zoals op de oude boxen, dan speelt het door totdat je het zelf uit zet. 

NB stel onder ⚙ menu weergave-> Opstartscherm 'Direct starten met live tv of radio' in.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 9, 2025

Ja via kpn ,  Stingray meestal . Nee het menu is niet aan ik heb het gewoon op de zender staan net als bij tv. In beeld wordt de naam van de zender afgewisseld met de tijd en datum. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 9, 2025

Onverklaarbaar. Hier staat de time out voor de screensaver zelfs op maar 5 minuten in plaats van 2 uren. 

Maar ook Jazz Classics op 908 blijft gewoon doorgaan. 

Ook nog even getest vanuit startscherm met die zender. Dan is het hier wel na 5 minuten stil.

Druk je nog op de HOME knop als de tv uit is?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 9, 2025

Nee , ik zet hem op de radiozender dmv de radioknop en daarna gewoon de tv uit met de uitknop. Als na 2 uur hij uitgaat en ik druk zonder de tv weer aan te zetten op de `OK ` knop van de afstandsbediening dat gaat het weer 2 uur verder. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 9, 2025

Raar. Ook met de radio knop gaat ie niet naar het startscherm. 

Nou ben ik toch benieuwd welke Stingray je aan hebt. Met 908 geen last van onderbreking door de screensaver. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 9, 2025

Classic rock meestal , nr 927 ? Weet ik nu niet precies maar zal morgen kijken. Maar ook op andere zenders is het hetzelfde. 

Het lijkt alsof het reageert op het uitzetten van de tv.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 10, 2025

kanaal 928 is het . Maar ook vandaag op 814 geprobeerd en precies hetzelfde. De hele morgen de tv aangelaten , wel geluid uit van de tv en dus alleen via de tuner. Geen enkel probleem , scherm blijft wisselen tussen station naam en datum/tijd. Vanmiddag de tv uitgezet en 2 uur later is het stil. Ik kan niet anders dan concluderen dat het uitschakelen van de tv er mee te maken heeft. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 10, 2025

Dat laatste lijkt me raar. Dat zou betekenen dat de ontvanger '’terug schakelt'’ naar het menu scherm als de tv uit gaat. Terwijl je al aangegeven hebt het '’ster'’ radio beeld te zien.

Aangezien jij op dit moment de enige hiermee bent op het forum lijkt me dat uitgesloten.

Ik kan het niet verklaren. Het kán eigenlijk niet als je het radio beeld met de STER ziet. Op het moment dat je de tv uitzet. Ik krijg het op geen enkele manier gereproduceerd. En hier staat de time out op 5 minuten en niet 2 uren, dus zou het snel moeten merken.

Hands en eyes on is via het forum helaas niet mogelijk. Dus ik kom er helaas niet verder mee.

Het zal wel iets te maken hebben met combinatie apparatuur. En instellingen. De radio speelt neem ik aan via de optische kabel naar de versterker? Of loopt dat óók via hdmi?

Update: nu ook weer met 814 Arrow geprobeerd. Blijft gewoon doorspelen na uitzetten tv. En na de time out voor de screensaver (die ook het geluid zou wegdrukken).

TROUWENS, al eens een herstart van de ontvanger gedaan?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 10, 2025

Ja via de optische kabel. En herstarten van de ontvanger is al talloze malen gedaan aangezien dit probleem al vanaf het begin speelt toen ik over gegaan ben op glasvezel en dat is nu al weer een hele poos.

En toch denk ik dat het met de tv te maken moet hebben. Het is toch vreemd dat als ik de tv aan laat staan er geen probleem is maar zodra ik die uit zet gaat na exact 2 uur de screensaver aan. Ik kan niet anders concluderen dat dit met elkaar te maken moet hebben. Misschien omdat het een wat oudere tv betreft? 

Soms heb ik ook nog het probleem dat als ik de tv aanzet en de decoder staat aan dat ik geen beeld krijg en de tv aangeeft dat er geen signaal is. De decoder aan en uitzetten is dan meestal voldoende om weer beeld te krijgen of op de tv zelf even van bron te veranderen. 

Daaruit blijkt eigenlijk ook wel dat de communicatie tussen tv en decoder niet optimaal is. En als ik er dan wat verder over nadenk , denk ik eigenlijk ook dat dit inderdaad wel het probleem moet zijn.

Want de decoder zet alleen na 2 uur de screensaver aan als normaliter het scherm aan staat toch? Dus de decoder krijgt waarschijnlijk geen seintje van de tv dat het scherm uit staat. Net zoals hij bij het inschakelen soms dat seintje niet krijgt en ik eerst van bron moet veranderen of de decoder aan of uit moet zetten.

Het is inderdaad vreemd dat ik de enige met dit probleem lijk te zijn maar tot eergisteren heb ik dit probleem ook niet gemeld terwijl ik het probleem wel al maanden heb. Dus ook dat zegt niet alles.  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 10, 2025

probleem al vanaf het begin speelt toen ik over gegaan ben op glasvezel en dat is nu al weer een hele poos.

Had je de TV+ ontvanger via koper al? Ik denk dat er toch iets mis gaat in deze ontvanger. Want bij gebruik van de Launcher mag de screensaver gewoon niet opkomen.

Want de decoder zet alleen na 2 uur de screensaver aan als normaliter het scherm aan staat toch?

Nee. Bij gebruik van de Launcher op een tv- of radiozender mag de screensaver helemaal niet komen. Ook niet als de tv op stand-by wordt gezet. 

Als ik 's avonds de tv uitzet en de DIW7022 aan laat staan, dan gaat de tv ook weer aan met die zender nog spelend. Radiozender of televisiezender maakt niet uit. 

HOE gaat het met de screensaver als je langer dan 2 uur op één tv zender kijkt? “Theoretisch” zou de screensaver dan ook moeten komen, aangezien 'radio’ die ook niet weg houdt. Al hoort dat dus ook niet.

Soms heb ik ook nog het probleem dat als ik de tv aanzet en de decoder staat aan dat ik geen beeld krijg en de tv aangeeft dat er geen signaal is.

Dit is nog wel eens met oudere tv's. De communicatie 'wat er is aangesloten’ gaat dan niet helemaal. En dus geeft de ontvanger niks. Wat is het merk en typenummer van je tv?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 10, 2025

Ik zat nog even over die screensaver instelling na te denken. Daar staat dat die aangaat na een bepaalde ingestelde tijd van inactiviteit. Wat is precies die inactiviteit ? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 10, 2025

Als de ontvanger helemaal niet bediend wordt. En dus alleen als er een menu scherm op staat. 

Met spelende tv zender mag het niet komen. En ook niet als radio aanstaat met alleen de ster met afwisselend zendernaam en tijd/datum.

Radio kan ook geluid geven via het startscherm. Dan staat er dus een menuscherm en komt na maximaal 2 uren de screensaver en wordt het stil. Maar met alleen de 'ster’ mag dat niet gebeuren.

Overigens één keer op OK drukken en je hebt weer geluid.

Geef eens merk en typenummer van je tv.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 10, 2025

Bij de overgang naar glasvezel hebben we ook nieuwe decoders , DIW7022 , gekregen. 

Als ik de tv de volgende dag aanzet kunnen er 2 dingen gebeuren. Of ik krijg een zwart scherm en moet eerst van bron verwisselen of de decoder , die gewoon aan staat , uit en weer aan zetten. 

Of ik krijg wel beeld en dat is dan altijd de screensaver. 

Ik heb een LG tv type 42lw570s zd , dus echt al een oudje. Maar ja dat ding doet het nog steeds goed. 

Als ik naar de screensaver instellingen ga staan daar 4 opties. Automatisch standby , backdrop , kpn screensaver em kleuren. Ik heb de mijne op backdrop staan. Ik neem eigenlijk aan dat het geen verschil maakt waar deze op staat maar ik zal dat morgen eens testen. 

Zitten er op dit forum helemaal geen mensen van KPN zelf meer? Ik vind sowieso dat de mogelijkheden om zulke dingen rechtstreeks aan KPN te melden moeilijk te vinden zijn.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 10, 2025

...

Als ik de tv de volgende dag aanzet kunnen er 2 dingen gebeuren. Of ik krijg een zwart scherm en moet eerst van bron verwisselen of de decoder , die gewoon aan staat , uit en weer aan zetten. 

Of ik krijg wel beeld en dat is dan altijd de screensaver. 

A en B hoort beide niet te gebeuren. 

Laat je 's nachts de ontvanger aan? Niet op stand-by?

A kan  zeker gebeuren met een ouder toestel. Het protocol voor resolutie en kopieerbeveiliging gaat dan even niet goed. En dan is er geen verbinding. 

En jouw tv is niet oud. Maar STOKOUD. Uit 2011 ! Qua Full HD 🙂 en formaat voldoet het nog wel.

Zet in de ontvanger HDMI CEC uit. 

B dit mag zeker niet gebeuren. Dat is al opgelost in de testfase (6/2022 - 23/01/2023).

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 10, 2025

Maar A en B gebeuren wel degelijk hier . Ik zet de de ontvanger s'nachts niet uit.

Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij moest ik in het verleden juist de HDMI CEC aanzetten om het goed te laten functioneren. Maar ja , eigenlijk functioneert het ook niet goed nu. 

Dus ik zal HDMI CEC uitzetten en naar de kpn screensaver gaan en kijken of dat een oplossing is. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • March 11, 2025

HDMI CEC uitgezet en dit is blijkbaar inderdaad het probleem geweest. Ik heb het gisteravond uitgezet en toen ik vanmorgen de tv aan deed stond hij nog steeds gewoon op de zender. Daarna de radio aangedaan en deze blijft nu zonder dat de tv aan staat ook gewoon na 2 uur gewoon doorspelen. 

De tv had zo waar ook meteen signaal. Ik heb dat vandaag nog een aantal keer geprobeerd en elke keer had ik direct beeld. 

Nu heb ik nog precies een zelfde opstelling staan , ook met zo'n stokoude LG , en dacht met het uitschakelen van HDMI CEC het probleem van het inschakelen zonder signaal ook bij die tv op te lossen maar helaas werkt het daar weer vreemd genoeg niet. Ik zal nog eens nalopen of de verdere instellingen allemaal hetzelfde zijn.

In elk geval is het probleem met de radio opgelost. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 11, 2025

Zet dan bij die andere tv niet alleen HDMI CEC op de ontvanger uit. Maar ook SimpLinc op die tv zelf.

HDMI CEC heet bij LG SimpLinc.

En zet bij die andere tv de resolutie van de ontvanger VAST op de maximale stand die die tv aankan. Dan is dat één instelling waar tv en ontvanger geen probleem mee kunnen hebben.

HDready: maximaal 1080i 50, al gaat mijn voorkeur dan uit naar 702p

FHD: maximaal 1080p 50

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • March 14, 2025

Ik heb eindelijk even tijd gehad om het 1 en ander te testen. Maar zelfs als ik beide toestellen en decoders exact hetzelfde heb ingesteld dan nog werkt het bij de andere tv niet zoals bij degene die nu wel goed werkt. Want degen waar ik problemen mee had omtrent het uitschakelen naar 2 uur werkt nu echt perfect. Als ik die tv aan doe staat hij meteen op zender

Maar de andere tv blijft problemen geven. De procedure die werkt bij die tv is : TV uit en decoder uit. Dan eerst TV aan en als die aan is dan pas de decoder aan. Staat de decoder al aan dan geeft de tv bij het inschakelen aan dat er geen signaal is. Wat dan werkt is om even van ingangssignaal te veranderen en weer terug naar HDMI 1 . Wat ook wel vaak werkt is om de decoder dan uit en weer in te schakelen. 

Dus zelfs als de instellingen naar mijn beste weten gelijk staan dan is er toch nog een verschil in werking. Het enige verschil is dan nog de HDMI kabel zelf. Dus wanneer ik tijd heb ga ik nog eens kijken of het een andere kabel helpt.  

Trouwens bij de 1e tv heb ik ook met ingeschakelde Simplink nog een goede werking.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 14, 2025

Tja, ik snap niet waarom je überhaupt de decoder aan laat…… Vanuit snelle start geeft ie in minder dan 3 seconden beeld vanuit stand-by.

Maar de andere tv blijft problemen geven. De procedure die werkt bij die tv is : TV uit en decoder uit. Dan eerst TV aan en als die aan is dan pas de decoder aan. Staat de decoder al aan dan geeft de tv bij het inschakelen aan dat er geen signaal is. Wat dan werkt is om even van ingangssignaal te veranderen en weer terug naar HDMI 1 . Wat ook wel vaak werkt is om de decoder dan uit en weer in te schakelen. 

Ik herken dit wel, maar alleen in combinatie met behoorlijk oude tv's. Toch wel zo'n 12 jaar of ouder. Vaak ook HDready toestellen.

Heb het nog al eens als ik mijn TV+ bij mijn moeder op de logeerkamer heb. Op de HDready uit 2006. Opgelost door de ontvanger dan vast in te stellen op resolutie 720P. En niet op automatisch.