Skip to main content

Referendum kleuren menu Arris vs DIW 7022 😉

• February 19, 2026
  • 73 reacties
  • 1236 keer bekeken

Toon eerste bericht

73 reacties

• February 22, 2026

Vrenh, die reactie met de “topic gesloten” melding kan ik niet volgen. Wil je dat het topic gesloten wordt?

Van mij mag dat Peter , hoe zal ik het netjes zeggen zonder dat de reactie verwijderd wordt . . . . . ? Sommige reacties zijn zeer vermoeiend.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

@Vrenh 

Wat is de reden dat je het topic zo snel wilt sluiten?

En als je dat wilt doen, klik dan op de 3 puntjes rechtsonder en vul daar de vraag in.

Een moderater pakt dit dan op.

Misschien heeft ​@PeterG het in dit geval al voor je gedaan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 23, 2026

Er was een wat heftige discussie, ​@joop2011 . Maar die is intussen verwijderd. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 23, 2026

Hi all, 

Vooropgesteld, de insteek van een community is niet om topics te sluiten omdat wij gezonde discussies verwelkomen. Een poll zoals deze is voor ons ook interessant, zeker omdat dit zo persoonlijk is en voor iedereen anders. 

Op verzoek van de topic starter kunnen we dit in uitzonderlijke gevallen doen als het nodig is. ​@Vrenh, ik laat het nog aan jou over. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Is monochrome en outlineletter en opties voor slechtziende?

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 23, 2026

Heb ik geprobeerd. Monochrome is te doen, maar outlineletter slecht leesbaar.

• February 23, 2026

Hi all, 

Vooropgesteld, de insteek van een community is niet om topics te sluiten omdat wij gezonde discussies verwelkomen. Een poll zoals deze is voor ons ook interessant, zeker omdat dit zo persoonlijk is en voor iedereen anders. 

Op verzoek van de topic starter kunnen we dit in uitzonderlijke gevallen doen als het nodig is. ​@Vrenh, ik laat het nog aan jou over. 

Moet KPN hierin niet voldoen aan vastgestelde toegankelijkheids richtlijnen?

Leesbaarheid is in mijn ogen toch iets anders dan persoonlijke smaak waar het voorkeuren betreft al kan dat wel samengaan. Als ik mij baseer op dit topic moeten alle boeken en kranten blijkbaar ook witte letters op zwart papier worden.

Alleen zit er natuur wel een heel belangrijk verschil in een beeldscherm wat wezenlijk een lichtbron is of papier en inkt. 

• February 23, 2026

Is monochrome en outlineletter en opties voor slechtziende?

Het gaat om het vervagen van de letters zoals in jouw foto in de oplichtende achtergrond van het programma die bij NU te zien zijn. 

Zie hieronder nog een voorbeeld zoals bij Hart van Nederland ;

Onderste balk is home made om verschil aan te tonen , zeker op ± 5 afstand bij een 47’’ TV.

PS.

Hoe het zit met de richtlijnen wat ​@Rowi. heb ik ook geen idee.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 24, 2026

Alleen zit er natuur wel een heel belangrijk verschil in een beeldscherm wat wezenlijk een lichtbron is of papier en inkt. 

100% met je eens.

Papier kan wit met zwarte letters goed leesbaar zijn.

Op een monitor is wit veel en veel te fel en gaat pijn aan je ogen doen.

• February 24, 2026

100% met je eens.

Je kan vrij makkelijk die felheid lager instellen. Dat heb ik op mijn tablet ook gedaan. 

Als ik naar de gids ga via tv.kpn.com en bij Nu kijk ziet dat er beter uit dan de afbeelding in het start bericht.

ik vind bovenstaande bij Nu veel leesbaarder. Dan plaatje A met wit op grijs dat wit valt weg.

Als ik de tv ontvanger aanzet valt het wel mee en is het voor ons goed leesbaar. Mogelijk door het 50 inch beeldscherm, ik kan mij goed voorstellen dat het op een kleiner scherm minder goed leesbaar is. Of mogelijk instellingen van het scherm hoewel dat bijna geen invloed hoort te hebben op dergelijke overlay schermen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 25, 2026

@Rowi. 

Dank je voor de reactie.

Ik heb zelf geen problemen met de gids.😉

• February 25, 2026

@Rowi. 

Dank je voor de reactie.

Blijkbaar wel met de oude blauwe variant anders zou je niet voor A kiezen want dan zal je beide varianten goed moeten kunnen lezen. Dat is namelijk de gestelde vraag.

Terzijde de eerste tv app variant van KPN had dezelfde blauwe kleurstelling wat het menu en info balken betreft.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 25, 2026

100% met je eens.

Je kan vrij makkelijk die felheid lager instellen. Dat heb ik op mijn tablet ook gedaan. 

Als ik naar de gids ga via tv.kpn.com en bij Nu kijk ziet dat er beter uit dan de afbeelding in het start bericht.

ik vind bovenstaande bij Nu veel leesbaarder. Dan plaatje A met wit op grijs dat wit valt weg.

Als ik de tv ontvanger aanzet valt het wel mee en is het voor ons goed leesbaar. Mogelijk door het 50 inch beeldscherm, ik kan mij goed voorstellen dat het op een kleiner scherm minder goed leesbaar is. Of mogelijk instellingen van het scherm hoewel dat bijna geen invloed hoort te hebben op dergelijke overlay schermen.

Het grijs op wit / wit op grijs, maar in onderste ook het wit op zwart, icm lettertype is voor mij nauwelijks/niet leesbaar (alsof ik m’n bril vergeten ben op te zetten). 
Bovenste is wel leesbaar.

• February 25, 2026

@AdaV  hoe bekijk je deze twee afbeeldingen. Want uiteindelijk gaat het niet om een scherm afdruk maar om wat je ziet op jouw TV.

Dit topic is waarschijnlijk gemaakt naar aanleiding van jouw topic.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 25, 2026

@AdaV  hoe bekijk je deze twee afbeeldingen. Want uiteindelijk gaat het niet om een scherm afdruk maar om wat je ziet op jouw TV.

Dit topic is waarschijnlijk gemaakt naar aanleiding van jouw topic.

Het gaat er inderdaad om wat ik thuis op mijn tv zie, en mbt deze discussie, wat ik wel of niet goed kan lezen, zonder op te hoeven staan om naar de tv te lopen om het te kunnen lezen. En ja, ik heb een goede nieuwe bril, dus gaat het niet om. Ik heb net de overstap gemaakt van iTV naar TV+ box en ineens kan ik de tv-gids nauwelijks meer lezen. Vandaar.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 25, 2026

@Rowi. 

Dank je voor de reactie.

Blijkbaar wel met de oude blauwe variant anders zou je niet voor A kiezen want dan zal je beide varianten goed moeten kunnen lezen. Dat is namelijk de gestelde vraag.

Terzijde de eerste tv app variant van KPN had dezelfde blauwe kleurstelling wat het menu en info balken betreft.

Beste ​@Rowi. , ik geef de voorkeur aan A

Omdat ik die persoonlijk mooier vind en makkelijker leesbaar vind.

Dat wil helemaal niet zeggen dat ik met de gids van de Arris VIP 2952 (die ik voor de DIW7022) had problemen had.

Maar persoonlijk vind ik de gids op de DIW7022 beter.

Als iemand anders het anders vind of zo, vind ik dat geen enkel probleem.

Daarom schijf ik ook “Persoonlijk” erbij. 😉

• February 25, 2026

Inderdaad  ​@Rowi. , ik was benieuwd of ik de enige was [niet alleen voor kleurenblinden] die de EPG matig/slecht leesbaar vind en daarom deze topic opgestart heb.

We zien de verschillen.

Op mijn ARRIS box ben ik al aan het experimenteren geweest met de kleuren blauw , zwart ,

zwart /oranje en kwam iedere keer weer op blauw terug , die voor mij het rustigste was om in te zien.

Kwam nog een oude foto tegen op het net van een ARRIS [?] box . . . . . . ,

ps.

Waar kan je dit beeld instellen in KPN+ box , je TV iedere keer donkerder instellen om alleen de EPG te raadplegen is ook weer wat hé !

• February 25, 2026

@Vrenh die afbeelding is van de browser versie Tv.kpn.com dus niet van de TV+ box. Voor de website wordt blijkbaar een iets ander kleurschema gebruikt. 

• February 25, 2026

@Vrenh die afbeelding is van de browser versie Tv.kpn.com dus niet van de TV+ box. Voor de website wordt blijkbaar een iets ander kleurschema gebruikt. 

Het zou al een stap in de goede richting zijn 😉 😁 !

Maar bedankt.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 25, 2026

Ps ​@leannejh de A140 van Animo had toch geen apps. Althans het is voor mij al ruim 7 jaar geleden dat ik deze hebt gebruikt via Telfort.

Ik wil dit topic niet op dwaalspoor brengen, maar dat kastje had wel degelijk zeer bruikbare tv apps zoals nu.nl, telegraaf (inclusief video's), nos, zoover, buienradar etc. Waren ook echt gericht op tv in die tijd, maar ze werden wel steeds minder door updates. Bij de overgang naar Telfort was het al niet zo goed meer als in het begin bij Lijbrandt.
Excuses voor deze off-topic aanvulling.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 25, 2026

Welke richtlijnen zijn dit? 

Verder wil ik jullie erg bedanken voor de input. Nogmaals, we lezen aandachtig mee.

• February 25, 2026

Welke richtlijnen zijn dit? 

Verder wil ik jullie erg bedanken voor de input. Nogmaals, we lezen aandachtig mee.

Link

Dat zou in mijn ogen bekend moeten zijn want dit geld ook voor de webpagina's 

Verder is er de KPN pagina zelf betreffende toegankelijkheid link hier staat dit.

Gebaseerd op het topic van Adav ontbreekt bij de diw7022 een mogelijkheid die de Soundbox blijkbaar wel heeft. Link

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 25, 2026

Gebaseerd op het topic van Adav ontbreekt bij de diw7022 een mogelijkheid die de Soundbox blijkbaar wel heeft.

Deze optie is ook bij DIW7022 aanwezig, maar volgens Adav is slecht. Tekst met hoger contrast is outline.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 25, 2026

Gebaseerd op het topic van Adav ontbreekt bij de diw7022 een mogelijkheid die de Soundbox blijkbaar wel heeft.

Deze optie is ook bij DIW7022 aanwezig, maar volgens Adav is slecht. Tekst met hoger contrast is outline.

De woorden LIVE, NU en cijfers in tijdbalk zijn slecht leesbaar bij ‘hoog contract’ (onrustig voor je ogen).

De programmatitels zijn ook zonder ‘hoog contrast’ beter leesbaar; bij ‘hoog contrast’ vloeien de letters teveel in elkaar over / staan te dicht op elkaar, en onrustiger voor je ogen, waardoor ook slechter leesbaar.

• February 26, 2026

Het gaat niet om de contrast optie maar een grotere letter.

Deze optie heeft de diw dus niet.

Instellingen → Toegankelijkheid → Algemene instellingen → Scherm → tekstgrootte.

Ik ben het wel met Adav eens dat die outline het contrast niet beter maakt.