Skip to main content

Referendum kleuren menu Arris vs DIW 7022 😉

• February 19, 2026
  • 73 reacties
  • 1236 keer bekeken

Toon eerste bericht

73 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

Inderdaad  ​@Rowi. , ik was benieuwd of ik de enige was [niet alleen voor kleurenblinden] die de EPG matig/slecht leesbaar vind en daarom deze topic opgestart heb.

Misschien onbewust, ook al schrijf je het slim, maar je beledigt wederom wel veel mensen.

Helemaal niet nodig, dit deel had je beter niet kunnen vermelden.

P.S.

Ik ben gelukkig niet kleurenblind.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

Het gaat niet om de contrast optie maar een grotere letter.

Deze optie heeft de diw dus niet.

Het is voor ontwikkelaar een eitje deze instelling in menu in te bouwen

Instellingen → Toegankelijkheid → Algemene instellingen → Scherm → tekstgrootte.

Tekstgrootte groot bij DIW7022

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

@Vrenh 

Zie deze site i.v.m. wat iemand ziet die kleurenblind is.

Er zijn heel veel varianten.😉

Zoals ik al vermelde ben ik blij dat ik niet kleurenblind ben.😉

• February 26, 2026

Morgen waait de wind weer uit het oosten en zien zelfs een fata morgana !

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 26, 2026

Voor geïnteresseerde, ik heb de DIW7022 op verschillende ingebouwde modi voor slechtziende (Toegankelijkheid) van Android TV getest.

Standaard
Standaard inversie
Monochroom
Monochroom inversie
Protanomalie
Protanomalie inversie
Deuteranomalie
Deuteranomalie inversie
Tritanomalie
Tritanomalie inversie

• February 27, 2026

Dat zijn aardig wat opties. Alleen valt er gebaseerd op de afbeeldingen weinig over te schrijven omdat ik op een 11 inch tablet scherm kijk. Puur op basis van de diverse kleurschema's komt deze op mij het meest duidelijk over. Op een televisiescherm kan dit weer heel anders zijn.

Maar als de letter niet groter gemaakt kan worden is de kans aanwezig dat het voor enkele gebruikers nagenoeg geen verschil maakt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

Ik ga voor het standaard scherm.

Mijn vrouw en ik vinden die duidelijk.😉

• February 27, 2026

Voor geïnteresseerde, ik heb de DIW7022 op verschillende ingebouwde modi voor slechtziende (Toegankelijkheid) van Android TV getest.

Bedankt voor je moeite , jouw reactie geeft wel duidelijkheid wat voor sommige mensen , of het nu visueel of betreffende de kleuren , wat zij wel of niet duidelijk waarnemen en/of zien.

👍.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

Bedankt voor je moeite , jouw reactie geeft wel duidelijkheid wat voor sommige mensen , of het nu visueel of betreffende de kleuren , wat zij wel of niet duidelijk waarnemen en/of zien.

👍.

Wat mij betreft, ik kan ze allemaal duidelijk en goed zien en lezen.

Ik denk de meeste mensen dat zonder problemen kunnen.

Het is meer een persoonlijke voorkeur.

Welke het beste is voor slechtziende, geen idee.😉

Maar zoals je ziet, er is ruim voldoende keuze.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 27, 2026

👍.

Wat mij betreft, ik kan ze allemaal duidelijk en goed zien en lezen.

Ik denk de meeste mensen dat zonder problemen kunnen.

Het is meer een persoonlijke voorkeur.

Welke het beste is voor slechtziende, geen idee.😉

Maar zoals je ziet, er is ruim voldoende keuze.

Volgens mij heb ik dergelijke keuzes niet (kpn tv+ box)?!

Kan alleen kiezen voor hoog contrast aan of uit (waarbij ‘uit’ beter leesbaar is). 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 27, 2026

@TDN nooit geweten dat we zo veel opties hadden. Weer wat geleerd.

Ik vindt de standaard ook het prettigst denk ik.

• February 27, 2026

Ik ben wel heel benieuwd of dat echt standaard te kiezen is of ergens dieper verstopt zit.

Ik kom nagenoeg nooit bij de instellingen of de gids. Ik ga mischien toch eens opzoek.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

Ik ben wel heel benieuwd of dat echt standaard te kiezen is of ergens dieper verstopt zit.

Ik kom nagenoeg nooit bij de instellingen of de gids. Ik ga misschien toch eens opzoek.

Er zijn inderdaad heel erg veel instellingen op de Sagemcom DIW7022.

Heb ze in het begin een keer doorgelopen, maar dat is al weer 3 of 4 jaar geleden.

Zolang wij tevreden zijn over de standaard, laat ik het ook zo.

Maar als jij iets anders wil, ga dan naar instellingen en naar overige.

Daar staat het ergens dacht ik.

Zie eventueel hier.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Ik heb wat berichten verwijderd van jullie ​@Vrenh en ​@joop2011. Ik denk dat jullie elkaar niet zo goed begrijpen, maar die discussie kunnen jullie beter onderling via privébericht verder voeren. Het is hier teveel off-topic. 

• February 27, 2026

Als jij ze gevonden heb wil je dat dan delen met ons hoe je ze gevonden heb in deze topic ?

Alvast bedankt.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 27, 2026

Ik kom nagenoeg nooit bij de instellingen of de gids. Ik ga mischien toch eens opzoek.

Ik kan ze niet vinden…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 27, 2026

Als jij ze gevonden heb wil je dat dan delen met ons hoe je ze gevonden heb in deze topic ?

Dit is de instelling binnen Android (TV). Vanaf Android TV 14 zijn ze via menu te bereiken, bij eerdere versie moet men een interne API gebruiken, ik deel liever niet hoe (is te ingewikkeld en foutgevoelig voor niet ervaren gebruiker). Maar ontwikkelaar van KPN kan deze functies makkelijk zelfs inbouwen in hun eigen menu.

Nu voor mensen de geen onderscheid maken tussen slechtziende en kleurblinden. Kleurblind is straattaal en is niet altijd correct. Bij normale mensen werken lichtgevoelige cellen op netvlies gelijk goed bij 3 kleuren (rood, groen, blauw). Bij sommige mensen werkt een soort van cellen minder goed, dan heb je kleurzwakte, bij groen heet het deuteranomalie, bij rood protanomalie en blauw tritanomalie. Bij monochromatopsie werken 2 soorten van cellen niet goed, men kan dus alleen een kleur zien. Bij achromatopsie werken geen van 3 soorten van cellen, men is echt kleurenblind.

Nu laat ik de instelling van Android TV 14 zien, ik denk dat het vanzelfsprekend is,

Standaard

Mensen zonder kleurzwakte kunnen niet goed voorstellen, hoe slechtziende mensen echte kleuren zien. Daarom is het geen keuze maar wetenschap, het is goed om de vooraf ingestelde profielen van Google te gebruiken.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 27, 2026

Dit is de instelling binnen Android (TV). Vanaf Android TV 14 zijn ze via menu te bereiken, bij eerdere versie moet men een interne API gebruiken, ik deel liever niet hoe (is te ingewikkeld en foutgevoelig voor niet ervaren gebruiker). Maar ontwikkelaar van KPN kan deze functies makkelijk zelfs inbouwen in hun eigen menu.

Nu voor mensen de geen onderscheid maken tussen slechtziende en kleurblinden. Kleurblind is straattaal en is niet altijd correct. Bij normale mensen werken lichtgevoelige cellen op netvlies gelijk goed bij 3 kleuren (rood, groen, blauw). Bij sommige mensen werkt een soort van cellen minder goed, dan heb je kleurzwakte, bij groen heet het deuteranomalie, bij rood protanomalie en blauw tritanomalie. Bij monochromatopsie werken 2 soorten van cellen niet goed, men kan dus alleen een kleur zien. Bij achromatopsie werken geen van 3 soorten van cellen, men is echt kleurenblind.

Nu laat ik de instelling van Android TV 14 zien, ik denk dat het vanzelfsprekend is,

Standaard

Mensen zonder kleurzwakte kunnen niet goed voorstellen, hoe slechtziende mensen echte kleuren zien. Daarom is het geen keuze maar wetenschap, het is goed om de vooraf ingestelde profielen van Google te gebruiken.

Waar kan ik dit vinden? Welke stappen moet ik daarvoor zetten?

Via instellingen in het TV menu?

• February 27, 2026

@AdaV wij kunnen dat nergens makkelijk vinden. De tv ontwikkelaars van KPN kunnen dat beschikbaar maken.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 27, 2026

@AdaV wij kunnen dat nergens makkelijk vinden. De tv ontwikkelaars van KPN kunnen dat beschikbaar maken.

Oké. Dank je wel!
Ik heb denk ik wel alle opties onder instellingen bekeken en uitgeprobeerd.

Geduld. Hopelijk gaan ze eea aanpassen, zodat er opties zijn om lettergrootte/lettertype en kleuren aan te passen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

@TDN 

Hartelijk dank voor de duidelijke en goede omschrijving. 

Nu hopen dat KPN de Android TV versie 14 er snel opzet.

• February 28, 2026

@TDN 

Hartelijk dank voor de duidelijke en goede omschrijving. 

Nu hopen dat KPN de Android TV versie 14 er snel opzet.

Dat zegt nog helemaal niks. Want de tv ontwikkelaars kunnen bepaalde onderdelen bewust niet beschikbaar maken. De lettergrootte aanpassen dat zal hoe dan ook een verbetering zijn. En dat moet zelfs nu al mogelijk zijn.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Ontzettend mooi uitgelegd van ​@TDN , met Android TV 14 is er aanzienlijk meer mogelijk wat dit betreft. Daar zal ook zeker naar worden gekeken zodra het zover is.