Skip to main content
Vraag

Regelmatig 1-3 seconden zwart beeld KPN TV+

• July 11, 2025
  • 5 reacties
  • 83 keer bekeken

In vervolg op mijn reactie op het topic “Zwartte korte dropout beelde op Soundbox en het verzoek om hiervoor een eigen topic te maken, heb ik dit topic gemaakt.

Ik heb sinds januari 2024 TV+. De box (zonder soundbox) geeft sinds een aantal weken regelmatig gedurende 1 tot 3 seconden een zwart beeld. Het geluid gaat wel door. Dit is zowel bij TV kijken als bij terugkijken van opnames. Bij het kijken via apps (oa. Youtube en Netflix) heb ik er (nog) geen last van gehad.
De ontvanger is sinds het beging aangesloten op een Yamaha AV receiver met een korte AudioQuest Pearrl HDMI kabel. Vanaf de AV receiver gaat een dunne RU Connected HDMI kabel naar de EARC van mijn Samsung OLED TV van 2 jaar oud. Ik heb hiervoor gekozen om dat de EARC aan de zijkant van mij TV zit. Door de dunne kabel te gebruiken blijft deze uit het zicht.
De kabels zijn allemaal highspeed nog geen 3 jaar oud. Voorheen heb ik nooit last gehad van de "dropouts”.
Ook mijn andere apparatuur (Bluray speler en mediaspeler) zijn via HDMI kabels van AudioQuest op de AV receiver aangesloten. Daar heb ik geen problemen mee.
Alle kabel zijn high speed kabels geschikt voor 4k.

Ik hoop hiermee voldoende info te hebben verstrekt.
Groet,
Arthur

5 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 11, 2025

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en je werkt met een HDMI splitter begrijp ik.

Dat is waarschijnlijk de boosdoener.

Doe de HDMI kabel van de DIW7022 in HDMI 1 van de Samsung tv.

Dus zo wie zo de DIW7022 niet in de eARC HDMI ingang en ook niet via andere apparatuur (maar rechtstreeks.

Voor radio (audio alleen) kan je de Toslink (audio fiber) gebruiken.

Je moet deze wel in de DIW7022 aanzetten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • July 15, 2025

Goedemiddag ​@AaWee , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Heb je nog iets gehad aan bovenstaand advies van ​@joop2011? Ik vermoed ook dat die HDMI splitter hier wel eens de boosdoener kan zijn dus hopelijk heb je dit kunnen testen en ben dan ook heel erg benieuwd naar je bevindingen!

• Auteur
  • Helper
  • July 15, 2025

Bedankt voor jullie reacties. Jullie hebben het er over dat ik een HDMI splitter gebruik. Er staat een AV rreceiver tussen de box en de tv. Ik wil dat niet echt een splitter noemen. 

De optie om de box direct op de tv aan te sluiten is een mogelijkheid. Ik loop dan echter tegen een paar praktische zaken aan waaronder het ontbreken van info van mijn AV receiver op de tv. Ik zal dit toch binnenkort eens proberen en mijn ervaring delen. 

En aan de andere kant heeft het gewoon anderhalf jaar in deze opstelling goed gewerkt dus rara waarom nu niet meer?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 15, 2025

Die AV receiver geeft hoogstwaarschijnlijk het probleem.

Beste is een HDMI van de KPN tv ontvanger zonder tussenkomst van apparaten naar de HDMI 1 ingang van de tv.

Dus 1 HDMI kabel tussen KPN tv ontvanger en tv.

• Auteur
  • Helper
  • July 16, 2025

Uiteraard zal of kan het beter zijn als de box direct op de tv is aangesloten. Ik loop dan wel tegen wat onpraktische zaken aan waar vooral mijn vrouw niet blij mee zal zijn. Dan maar af en toe een zwart beeld.
Omdat het anderhalf jaar gewoon goed heeft gewerkt twijfel ik zeer sterk of het aan de AV receiver ligt.
Dit mede omdat bij het kijken via apps als Netflix en Youtube het probleem zich niet voordoet.
Mogelijk is het een gevolg is van een update van de box...