Skip to main content
Vraag

Regelmatig foutmelding op tv dat de kabel is losgekoppeld of fout 303 en stb-nmc-400

• December 14, 2025
  • 2 reacties
  • 30 keer bekeken

Sinds een aantal weken hebben we problemen met kpn tv kijken op onze LG smart tv. 

Tijdens het kijken meldt de televisie 'wlan kabel losgekoppeld' waarna het kpn kastje daarna de foutmelding 303 geeft en daarna stb-nmc-400. Als we niks doen is de verbinding soms na een minuut weer terug, maar ook soms pas nadat de stekker er een tijdje uit is geweest.

Dit gebeurde minimaal één a twee keer per avond. Terwijl de opstelling daarvoor al jaren stond en geen problemen gaf.

De opstelling die we hebben is dat we een kpn glasvezel verbinding hebben die via een kpn box 12 gesplitst wordt via een Netgear plus switch GS105E naar een Aris zwart KPN tv kastje gaat en dan naar de tv.

Nu heb ik om het probleem te lokaliseren de netgear switch er tussenuit gehaald. Nadeel is dat ik daardoor verbindingen mis. Maar sindsdien is het probleem weg en is het tv kijken weer stabiel.

Nu vraag ik me af: was de netgear switch stuk, verkeerd gebruikt (misschien iets met updates) of is er iets anders? Ik heb deze switch vijf jaar geleden via een kpn monteur aangeschaft. 

Alvast bedankt!

2 reacties

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • December 14, 2025

Controleer als eerste of de kabel van de switch naar de TV ontvanger nog goed is.

Je kunt proberen, de switch even van de spanning af te halen en daardoor de switch opnieuw laten opstarten. Wellicht verhelpt dat het probleem. 

Mocht het probleem daarna terugkomen, dan kan je nog proberen, de switch te updaten door de ProSAFE Plus Configuration Utility op de computer te installeren. Daarmee is het mogelijk de firmware van de Netgear switch te updaten.

Mocht dat het probleem nog steeds niet verhelpen en de kabels zijn in orde,  dan is de switch vrijwel zeker defect.

• Auteur
  • December 14, 2025

Dank voor je reactie. Ik ga even kijken of ik de firmware kan updaten. 

Hoewel de kabels inderdaad niet nieuw zijn verwacht ik niet dat dat het probleem is, omdat ook als ik geen kpn tv keek, maar de tv gebruikte voor de spelcomputer, de tv deze melding gaf, dus dan zou zowel de kabel die naar de Aris ging als de kabel die direct de tv in ging niet goed meer moeten zijn denk ik. 

De kabel die direct de switch in ging lijkt het probleem niet te zijn, omdat ik geen foutmelding meer heb sinds die kabel direct de aris in gaat.