Skip to main content
Vraag

Regelmatig grijs beeld bij wisselen van zender via de KPN Soundbox

• August 20, 2025
  • 17 reacties
  • 127 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+4

Heb sinds 1 dag de Soundbox prachtig beeld ,nu heb wel een probleem als ik van de ene zender naar de volgende ga krijg ik soms ineens een grijs beeld dan blijf ik wachten en springt hij op de zender ,heb TV gereset de Soundbox gereset ,ik gebruik de bijgeleverde hdmi kabel van de KPN gebruik de hdmi poort 1 op mijn TV..Heb ook hdmi poort 2 getest zelfde probleem alleen niet de hdmi poort 3 dat is een e-arc poort. Heb een hdmi test gedaan op mijn Samsung TV en die geeft hdmi probleem maar heb  heb toch perfect beeld, dus voor de zekerheid andere hdmi kabels gebruik 4k, en 8k. geen resultaat ,TV van de stroom gehaald alle kabels verwijderd  10 minuten gewacht alles weer aangesloten , geen effect. Moet de hdmi kabel in e-arc ? Had met oude KPN TV ontvanger nooit dit probleem. 

17 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dat grijze beeld hoort natuurlijk niet. Ik zie dat je zelf ook al een en ander hebt geprobeerd. Helaas zonder effect. Wat ik nog mis is een frisse start. Dit wil veel problemen verhelpen. Ik ben benieuwd of dit voor jou ook de oplossing gaat zijn.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 2, 2025

Ik heb het een paar dagen aan gekeken heb alles geprobeerd nog steeds hetzelde daarbij komt ook nog bij dat van zenders veranderen zeer langzaam gaat springt op zwartbeeld en dat pas op de zender zit en een paar seconden tussen en heb al 2 vastlopers gehad dan gaat het weer goed en begint het weer  , ik denk dat er iets is met signaal  .Heb dit nooit gehad op de KPN ontvanger maar wel op de Soundbox.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Als je zegt ‘ik heb alles geprobeerd', wat bedoel je dan precies? Voor ons is ‘alles’ een vaag begrip. Wij weten alleen wat jij ons vertelt. Daarom hoor ik graag wat je allemaal hebt geprobeerd.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

@JDD zou je deze vragen kunnen beantwoorden, dan hebben we een beter beeld van je situatie en kunnen we je misschien verder helpen.

1. Hoe ben je verbonden met internet, glas of koper?
  2. Welk type modem heb je?
  3. Hoe is de soundbox verbonden met het modem? Rechtstreeks bekabeld, of zitten er switch(es) of DVS stroomnetadaptors tussen?  Of over wifi?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Verbonden internet koper , glasvezel nog niet aangesloten door KPN

DIW7022

Soundbox rechtstreeks op het modem.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

DIW7022 is een type tv ontvanger, geen (internet) modem. Wat is het type van je modem, dwz het kastje waarop je de tv ontvanger hebt aangesloten?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Als je zegt ‘ik heb alles geprobeerd', wat bedoel je dan precies? Voor ons is ‘alles’ een vaag begrip. Wij weten alleen wat jij ons vertelt. Daarom hoor ik graag wat je allemaal hebt geprobeerd.

Modem,Soundbox TV gereset, na de reset werkt alles maar dan begint het weer van NPO 1 naar 2 en 3 geen probleem maar van NPO 3 naar RTL4  en de rest van de ingestelde favorieten zenders waaronder Duits pakket is het weer raak, ook andere hdmi poort geprobeerd geen verbetering . Had met de KPN+ TV ontvanger helemaal geen problemen . Kan het binnenkomend signaal niet te zwak zijn voor de Soundbox ?

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

DIW7022 is een type tv ontvanger, geen (internet) modem. Wat is het type van je modem, dwz het kastje waarop je de tv ontvanger hebt aangesloten?

Klopt het is de KPN box12.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 3, 2025

Opgelost, Multicast op Unicast gezet. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn om te horen dat het op unicast zetten heeft geholpen. Maar je wilt natuurlijk liever op multicast kijken. We hebben de feedback intern doorgegeven.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Beste ​@JDD, het probleem met het zappen is inmiddels opgelost met de nieuwste firmware! Je was niet de enige die hier tegenaan liep helaas. Het kan zijn dat een herstart van je Soundbox nodig is. 

Voor wat betreft het grijze beeld, dit hebben we ook nagevraagd. Het is de collega's van tv niet helemaal duidelijk waarom dit gebeurt. Als je dit nog steeds ervaart, kunnen we hier verder naar kijken. Zou je dat willen laten weten? Dan geef ik je gegevens door aan de betreffende collega's. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Had het gisteren nog een keer na de update betr  het zappen ik wacht het of het vaker gebeurd .

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Het ging 1 dag goed het langzame zapoen is weer terug. Soundbox hergestart en gaat nu weer beter.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

En wederom hetzelfde euvel zappen is weer niet goed .

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2025

Soundbox teruggezet naar fabrieksinstellingen ging van NPO 1 naar CI ingedrukt kanaal 44 wederom 1 seconde grijsbeeld , , nu maar afwachten of zappen weer niet vast loopt wordt er moedeloos van om steeds te herstarten of te resetten naar fabrieksinstellibgen zodat alles weer normaal werkt .

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik snap heel goed dat je niet constant wilt blijven herstarten en resetten. Het schijnt dat de problemen toch niet helemaal waren opgelost: Storing TV+: Traag zappen, zwart beeld of geen audio. Er is nu een fix waarmee het wel opgelost zou moeten zijn, maar dit zijn we nog aan het monitoren. Houd het storingstopic in de gaten voor een update.

Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

Maar weer ipv 6 uitgeschakeld want zappen is weer hetzelfde langzaam op multicast.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het kan aan mij liggen, maar mij ontgaat de verbinding tussen IPv6 en TV. Je kunt beter KPN TV+ tijdelijk op unicast zetten. Dit werkt namelijk wel. Als de problemen zijn opgelost, kan je weer naar multicast.