Skip to main content
Beantwoord

Resolutie instelling springt steeds terug

• January 17, 2025
  • 40 reacties
  • 488 keer bekeken

Goedemiddag, de andere topics over dit onderwerp heb ik al bekeken maar een vaste oplossing heb ik nog niet gelezen helaas.

Ook hier dit probleem… sinds ons kapotte Genexis kastje in de meterkast onlangs is vervangen. Daarvoor werkte alles namelijk prima en was dit probleem er niet. In de tussentijd is er ook niets veranderd (geen andere tv / instellingen of andere apparaten aangesloten). Het speelt ook alleen bij onze tv beneden, boven niet (beide Sony maar ander toestel). In de instellingen van beide tv's zie ik geen grote verschillen...

De tv-boxjes al eens omgewisseld maar dat maakt niets uit. Het beeld bij de tv boven blijft prima, beneden verspringt de resolutie telkens naar 480 ip 1080 en zijn alle letters in de menu's rafelig en ook de zender-logo's.

Twee keer dachten we inmiddels de oplossing te hebben… beneden hebben we er een chromecast aanhangen, toen die plots wel geluid maar geen beeld gaf hebben we alle stekkers daar 30 seconden uit gehad. Daarna was en bleef prompt ook de resolutie weer prima, ook als de tv een paar uurtjes uit was geweest of eerder alweer uit de standby kwam. Maar de volgende ochtend was het weer mis, terug rafelige letters en verspringende resolutie.

De 2e keer de tv zelf een goeie reset gegeven (stroom eraf, aan/uit knop x-tijd ingedrukt houden, weer opstarten). Ook hierna bleef het de hele dag goed. De volgende ochtend bij de eerste opstart ook nog prima. Maar nadat de tv toen na ongeveer een uurtje uit ging… en na 1.5 uur weer aan… waren we helaas opnieuw terug bij af.

We komen er nog niet uit, op afstand is er door kpn al een netwerkmeting gedaan… geen gekke dingen… andere hdmi-kabel (van de vorige tvboxen, die hoefden toen niet retour), updates van box, tv enz… Niets helpt blijvend. En het is dus echt ineens ontstaan nadat ons defecte Genexis kastje (zie ander topic van mij) is vervangen. Wat kan dit toch zijn? Ik zit al steeds op de chat met een kpn medewerker. Daar werd even terug al geopperd om er hier eens een nieuw topic aan te wagen, dit had ik nog niet gedaan maar bij deze dan toch. Mochten er hier nog ideetjes zijn dan hoor ik het graag! Alvast dank

tv beneden (met probleem)is een Sony Bravia KDL-50W809C (model 2015, gelijktijdig gekocht met >)

tv boven (geen probleem) Sony KDL-32R500C

V10 modem / DIW7022 kastje

Beste antwoord door Agatha70

Wissel je utp kabels van de kpn kastjes eens om in de v10. Zitten ze wel in de goede uitgang?

Alles werkt inmiddels weer, het lag aan de hdmi poort van de tv (die was deffect aan het raken). Maar dank voor het meedenken!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

40 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 17, 2025

Ik begrijp het niet helemaal.

De Genexis is de decoder waar glasvezel op binnen komt en het daarna omzet naar UTP en dat gaat dan naar de router (de Experiabox V10)

Ik hoop dat je met een goede UTP kabel vanaf de V10 naar de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gaat.

Alleen deze heeft invloed op de resolutie.

De apparaten daarvoor niet.

De Sony tv's

Zijn dat 4K, HD of HD ready toestellen?

Vraagje?

1. Hoe is de DIW7022 verbonden met de Experiabox V10? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  2. Gebruik je wel een goede HDMI kabel?
  3. Staan de tv wel goed ingesteld (juiste resolutie)

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 17, 2025

Goedemiddag, bedankt voor de reactie. Veel verstand heb ik er zelf ook niet van…

De kabels zijn onveranderd en alles werkte hiervoor prima. Gelijk met het nieuwe glasvezelkastje zijn er geen kabels, stekkers, snoeren of iets anders vervangen. Alles wat we hebben is afkomstig van kpn, ook de hdmi kabel kregen we nieuw bij de kastjes, dat moet goed zijn lijkt me.

De Sony tv's zijn van 2015, zover ik hierop kan zien gaan ze niet verder dan HD maar alles werkte prima tot het nieuwe glasvezelkastje.

De tv resolutie zelf is ook goed, ga ik naar het eigen tv menu dan is alles haarscherp (op de achtergrond zie je nog de rafelige letters van het kpn menu)

Er zitten geen gekke dingen tussen (vraag 1), alleen tussen de DIW022 en de tv hangt een chromecast met nog een hdmi switcher. Dit zat er ook vooraf het nieuwe glasvezelkastje, zonder problemen. Wanneer we dit alles er tussenuit halen en de boel voor zekerheid eerst weer herstarten blijft het probleem gelijk, dat maakt dus niet uit. 

Rara?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Agatha70, welkom op onze community! Wat een merkwaardig issue! Dit komt me zo ook niet bekend voor en het vervangen van het glasvezelkastje zou ook geen invloed moeten hebben. Je hebt al wel een hoop uitgesloten lees ik.
Kun je eens een foto maken van het issue? Zou je ook eens een andere HDMI kabel kunnen proberen tussen onze TV ontvanger en de TV? En in een andere HDMI aansluiting?

We denken graag even mee!

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 20, 2025

Goedenavond, een andere hdmi kabel is al geprobeerd (al was het een van de vorige tv box) ook in een andere uitgang, maar dat haalde niets uit.

Inmiddels is er een nieuwe netwerkkabel onderweg (aangeboden door kpn via de chat) om uit te proberen. Fijn dat er wordt meegedacht,.ik zal het nog laten weten hier of dat iets doet.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 20, 2025

Hierboven een stukje close up van de rafelige letters, wat dus komt doordat de resolutie steeds terug omlaag springt.

Tegelijk is het menu vd tv zelf normaal scherp (zie hieronder ook een stukje closeup).

Ook vanaf de bank is de rafeligheid te zien en dus hinderlijk,. alsof je niet goed scherp ziet.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 21, 2025

Van welk bouwjaar is de Sony Bravia tv? 

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 21, 2025

2015, Maar aan de tv ligt het volgens mij ook niet (tv boven gaat goed, zelfde bouwjaar)…

Ter illustratie nog even dit voorbeeld ... links de (normaal scherpe) letters van het tv menu, daarachter en rechts zie je tegelijk de rafelige letters van het kpn menu (door de lage resolutie waar alles steeds naar terug springt).

Zet ik de resolutie terug omhoog is alles weer prima, maar die instelling wordt dus ineens niet meer onthouden...

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 21, 2025

Als je de DIW7022 omwisselt, dan gaat het probleem mee. Dan met de andere tv.

Klopt dat?

Of blijft het alleen op deze tv? (als dat zo is, dan ligt het waarschijnlijk aan de HDMI poort van de tv).

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Bedankt voor je terugkoppeling ​@Agatha70, ik neem dit ook mee naar mijn collega's. Je schrijft het ook al zonder HDMI switcher te hebben getest, is dat nu ook het geval? Is er ook iets van een beeldscherminstelling van de TV zelf die dit kan veroorzaken? Heb je die ook al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2025

Waarom zou het niet aan de KDL-50W809C liggen. Beide kpn kastjes doen het boven wel goed, dus aan die kan het niet liggen. 

Naar mijn mening en het lezen van je reacties ligt het alleen daaraan. 

Stel de resolutie op het kpn kastje vast in op 1080i of 1080p en zeker niet op automatisch. De tv is Full HD dus dat moet ie aan kunnen. De DIW7022 kan dan niks anders geven. 

!! Heb je wel de bij de DIW7022 geleverde HDMI kabel gebruikt? Ook niet onbelangrijk. Een meer dan 4 jaar oude HDMI kabel is niet meer geschikt. 

Netwerk kabel heeft er niks mee te maken. Die paar Mb/s voor tv komt ook nog door m'n 20 jaar oude ISDN kabel. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 21, 2025

Als je de DIW7022 omwisselt, dan gaat het probleem mee. Dan met de andere tv.

Klopt dat?

Of blijft het alleen op deze tv? (als dat zo is, dan ligt het waarschijnlijk aan de HDMI poort van de tv).

Het probleem gaat niet mee, blijft alleen op de tv beneden… als het aan de hdmi poort ligt kan het dan ook dat het soms een tijdje prima gaat (na een harde reset van de tv of het uithalen van de chromecast kabels) en dan ineens weer niet?

Bedankt voor je terugkoppeling ​@Agatha70, ik neem dit ook mee naar mijn collega's. Je schrijft het ook al zonder HDMI switcher te hebben getest, is dat nu ook het geval? Is er ook iets van een beeldscherminstelling van de TV zelf die dit kan veroorzaken? Heb je die ook al eens teruggezet naar fabrieksinstellingen?

De tv zelf geef prima beeld/letters, die resolutie staat goed. Terugzetten naar fabrieksinstellingen al geprobeerd zonder resultaat. En met of zonder de hdmi switcher ertussen blijft het probleem.

l

Waarom zou het niet aan de KDL-50W809C liggen. Beide kpn kastjes doen het boven wel goed, dus aan die kan het niet liggen. 

Naar mijn mening en het lezen van je reacties ligt het alleen daaraan. 

Stel de resolutie op het kpn kastje vast in op 1080i of 1080p en zeker niet op automatisch. De tv is Full HD dus dat moet ie aan kunnen. De DIW7022 kan dan niks anders geven. 

!! Heb je wel de bij de DIW7022 geleverde HDMI kabel gebruikt? Ook niet onbelangrijk. Een meer dan 4 jaar oude HDMI kabel is niet meer geschikt. 

Netwerk kabel heeft er niks mee te maken. Die paar Mb/s voor tv komt ook nog door m'n 20 jaar oude ISDN kabel. 

De resolutie van het kpn kastje staat inderdaad vast, automatische kwaliteit staat uit. Maar dit verspringt ook steeds van vast naar automatisch, moet ik ook telkens weer aanpassen. De juiste meegeleverde kabels zijn gebruikt.

Joop2011 schreef dat alleen de netwerkkabel invloed heeft op de resolutie… De tv doet het verder prima, wat kan daar dan ineens mis mee zijn al begrijp ik die gedachte. Omdat het zo ineens is ontstaan na plaatsen van het nieuwe Genexis kastje denk je (ik) eerst daaraan, maar wellicht is dit toeval geweest.

Echter het probleem op zich is niet vreemd. Het onderwerp is vaker benoemd hier in de community (met verschillende uitkomsten of geen uitkomst, maar is bv ook een keer opgelost door een nieuwe tvbox… wat toch ook weer gek zou zijn,, we hebben deze nog niet zo lang… en dan zou het probleem ook mee gaan naar de andere tv en dat is niet zo)

In de Sony community wordt gedacht: het lijkt erop dat er een verbindingsprobleem voor doet in de DIW7022… en probeer eens een andere netwerkkabel…

Die laatste is onderweg dus dat kan ik nog proberen… 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 21, 2025

Ik denk ook dat het aan de tv ligt.

Waarschijnlijk HDMI in de tv defect. (software of hardware matig).

Heb je toevallig een Blu-Ray speler?

Zo ja, probeer die eens op die HDMI ingang op de tv.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 21, 2025

ik heb geen blu-ray speler

We hebben wel al een keer een laptop en een ander beeldscherm aan gehangen, die gaven gelijk prima beeld

Hieronder komt het onderwerp ook terug

Resolutie 480P i.p.v. 4K UHD | KPN Community

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 21, 2025

Op een HD tv kan je natuurlijk nooit 4K krijgen.

Zie ook boven bij Peter, die geeft enkele insteltips.

Laptop via de HDMI? (waar nu de DIW7022 inzit)

Wat zijn dan de beeldinstellingen (zie bij beeldopties in de Laptop).

Onze LG tv in de slaapkamer is ook HD. (bijna 5 jaar oud)

De DIW7022 staat op automatisch en die kiest bij deze tv HD (1080P)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2025

Resolutie al vast ingesteld en niet op automatisch?

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 21, 2025

ja dat schreef ik al, deze zet ik steeds op vast maar dat helpt dus niet. Hele tijd stond dit op vast (dus niet op automatisch) en versprong de resolutie evengoed. Nadat we de tv een herstart hadden gegeven bleef de instelling de hele dag en volgende ochtend ook nog netjes op vast staan en bleef de resolutie goed. Maar diezelfde ochtend uurtje later was het weer mis en nu blijft ook de instelling niet meer op  vast staan. Dit lijkt nu iedere keer weer terug naar automatisch te gaan… net als dat de resolutie elke keer terug naar 480 springt… rara

Op een HD tv kan je natuurlijk nooit 4K krijgen.

Zie ook boven bij Peter, die geeft enkele insteltips.

Laptop via de HDMI? (waar nu de DIW7022 inzit)

Wat zijn dan de beeldinstellingen (zie bij beeldopties in de Laptop).

Onze LG tv in de slaapkamer is ook HD. (bijna 5 jaar oud)

De DIW7022 staat op automatisch en die kiest bij deze tv HD (1080P)

De verwijzing naar de insteltips  betrof alleen het vastzetten van de 1080 (automatisch uit), of zag ik iets over het hoofd? Ik heb er nu geen laptop meer aanhangen en ben momenteel niet thuis, dus kan die instellingen niet bekijken. Op een ander moment zouden we dit evt nog eens kunnen proberen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 21, 2025

Handmatig de DIW7022 instellen op 1080 i of p en 50 hz. 

En ook al een andere HDMI aansluiting van de tv geprobeerd?

Echter. Als je de ontvangers omwisselt en het probleem blijft op dezelfde televisie is vervangen van die 10 jaar oude tv een overweging. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 21, 2025

Dat doe ik nu steeds handmatig

Andere hdmi was ook al geprobeerd, maar met oudere kabels. Ik kan nog eens het hdmi-kabeltje van boven omruilen met die van beneden (dit heb ik nog niet gedaan, enkel de tvbox was omgeruild en dat maakte geen verschil).

Ik snap dat vervangen van de tv een overweging kan zijn, als ik zeker weet dat het daaraan ligt. Maar dan nog, hij doet het verder prima. Ik moet nu dan wel steeds handmatig de resolutie terug naar 1080 zetten, maar het probleem speelt dus alleen in het kpn menu. Voor de rest heb ik prima beeld, ondertiteling op tv is ook gewoon scherp. Dus zonde en voor ons nu even te kostbaar om de hele tv te moeten vervangen enkel zodat we (dan hopelijk) weer een scherp kpn-menu hebben

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 23, 2025

Goedemiddag, inmiddels de nieuwe netwerkkabel ontvangen maar helaas maakt dit geen verschil.

Ook de hdmi kabels gewisseld tussen de box boven en beneden en ook dat maakt geen verschil.

Wat wel opvalt, als ik de hdmi kabel van beneden (probleem-tv) er boven inplug dan hoor ik op bepaalde momenten een zacht ‘tok-tok’ geluidje. Dit is bv op het moment dat je van zender wisselt, dan staat het beeld altijd heel eventjes stil voordat het gaat afspelen. Op dat heel korte stille momentje hoor ik dit geluid. Maar verder geen problemen met de resolutie dus (of het geluid). Dit ‘tok-tok’ geluid hoor ik dus niet bij de tv beneden… daar blijft alleen de resolutie steeds weer terugspringen.

Zou dat ‘tok-tok’ geluid bij omwisselen misschien wel kunnen aanduiden dat er iets met die kabel is?

Alleen voor de resolutie maakt het omwisselen dus niets uit.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 23, 2025

Ik lees ook iets bij jou over een HDMI switcher.

Haal die helemaal ertussen uit, dat is waarschijnlijk de boosdoener. 

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) ziet dan de tv niet en de switcher kan hij niets mee. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 23, 2025

Ik lees ook iets bij jou over een HDMI switcher.

Haal die helemaal ertussen uit, dat is waarschijnlijk de boosdoener. 

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) ziet dan de tv niet en de switcher kan hij niets mee. 

Ook al gedaan, maakt ook niets uit helaas… snap er nog steeds niets van. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 23, 2025

Dan denk ik dat de HMDI in de tv (hardware of software matig) niet goed werkt.

2 opties:

1. steeds handmatig goed zetten.
  2. nieuwe tv kopen

wjb
Wijsgeer
  • January 23, 2025

Heb je een Chromecast of zoiets die je eens op die HDMI poort van jouw KDL-50W809C aan kunt sluiten?

Geeft die ook hetzelfde probleem?

Zelf heb ik een TV+ Box aangesloten op een KDL-42W705B, die is nog een jaartje ouder maar doet het uitstekend met mijn TV+ Box.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 23, 2025

@wjb 

Dat heeft hij al aangegeven.

"” Er zitten geen gekke dingen tussen (vraag 1), alleen tussen de DIW022 en de tv hangt een chromecast met nog een hdmi switcher. "” 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 23, 2025

Ik zie het nut van die hdmi switch ook niet. De tv van TS zelf heeft al 4 hdmi aansluitingen.